James G Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden VifteKopp skrev (1 time siden): Vår vestlige sivilisasjon bygger jo på kristendommen. Hvis kristendommen ikke hadde vært heldig nok til å møte gresk filosofi og heve sine teologiske høyder flere nivåer, ville det nå vært en annen sjamanisme. 1 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden DukeNukem3d skrev (6 minutter siden): Nesten alle blomstrende demokratier i verden er enten kristne eller er land som er sterkt koblet til kristendom som Norge. Vi har ikke et eneste skikkelig muslimsk demokrati. Sant nok, men jeg tror det er helt andre grunner enn kristendom som er årsaken til disse områdenes suksess, vestens suksess de siste flere hundre årene er jo dypt knyttet til vår geografi. 2 1 Lenke til kommentar
James G Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden DukeNukem3d skrev (41 minutter siden): Hvis du i ditt neste liv blir født kvinne og har valget mellom å bli født i et tilfeldig kristent land og et tilfeldig muslimsk land, hva velger du? De flotteste demokratiene i verden er kristne. Derfor er det vanskelig for meg å være veldig kritisk til moderne kristendom. Jeg var med i Human Etisk Forbund i en del år og der var det nærmest et hat mot kristendom som jeg til slutt ikke ønsket å være med på selv om jeg er ateist. Å snakke stygt om Islam var også strengt forbudt der. Det er nettopp fordi du er ateist at du kan si dette, men kristne selv aldri må bruke denne grunnen. Det ville være en innrømmelse av at deres holdning på gud var pragmatisk. Hvis det ikke fantes noen velstående demokratiske kristne nasjoner i dag, ville de ha fulgt demon. Lenke til kommentar
Taylor Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden skaftetryne32 skrev (1 time siden): Nei det stemmer ikke, budskapet i bibelen er temmelig klart og tydelig, og den kristne lære er åpenbart et problem. Se @leticia sitt innlegg. Problemet er at en 2000 år gammel ondskapsfull og på alle mulige måter moralsk korrupt bok fremdeles er ansett som en kilde til noe godt, til tross for et innhold som er 100% menneskefiendtlig. Det får du stå for. Men som jeg nevnte, kristendom som all annen religiøs praksis er en personlig vei der det indre i hver person forandres. At mennesker som ikke er kristen ikke forstår eller ikke er enig i budskaper får så være. All religiøs tekst uansett hvilke religion man ser på har en hensikt for å nå en form for opplysthet. Vi mennesker har en tendens til å ikke forstå høyere makters mening da vi ser en del av læren som "ond og ikke rett" men hvordan kan menneske dømme en Gud eller Buddha når vi ikke har den indre kunskapen som trengs for å fortå? Lenke til kommentar
Taylor Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden Abigor skrev (1 time siden): Det er vel heller motsatt. Kristendommen er designet slik, og blir ikke utnyttet eller feiltolket. Nå vet ikke jeg hvor lenge du har studert religion, men det er helt klart at mennesker har "tuklet" med læren opp igjennom tiden som gjør det vanskelig å faktisk forstå eller få forståelse for hva læren egentlig sier. Så jeg vil stå på at dette er menneskers feil og ikke læren eller feil fra en Gud Lenke til kommentar
agvg Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden @Taylor Men Kristendommen er jo historisk ingen personlig tro, i nesten hele dens historie så har ett helt hierarki fra paven og nedover stort sett ikke bedrevet annet en svineri. Folk ble tuktet, brent levende, torturert i hjel osv. Det var ikke noe rom for tro utenfor systemet. 3 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden cuberen skrev (1 time siden): Det går fint an å elske/være glad i kvinner samtidig som en mener at kvinner ikke skal være "hode" - ha læreansvar og ta avgjørelser, spess store i Menighet og hjemmet. Ja, det kan man. Men slike meninger er uansett kvinnefiendtlige da. Å være glad i noen kvinner er ikke ensbetydende med at man ikke har kvinnefiendtlige holdninger eller gjør handlinger som er kvinnefiendtlige. cuberen skrev (1 time siden): Bare fordi at NT ikke tillater at en kvinne gjør akkurat det samme som en mann i alle ting så trenger det ikke være fiendtlig. Det er jo også de kvinner som vil at menn skal ta visse tunge avgjørelser, tungt arbeid og ha ansvar for å ta det siste valget i ting som blir tatt opp. Bla fordi et sånt ansvar er tungt og det kvies for å ta visse valg. Siden valg har konsekvenser og det er vondt å tenke på det å bære et valg som kanskje ble feil. Jo, det er fiendtlig. Så til de grader. Selv om det finnes uselvstendige, svake kvinner, så betyr ikke det at dette skal være en standard for hvordan man skal behandle kvinner fordi kristendom. cuberen skrev (2 timer siden): De som ikke er kristne burde være glad for de versa i NT som faktisk beskytter damer fra å bli misbrukt og sett på som bruksgjenstander osv. Å ja, vi ateister burde være glad for at noen vers i NT beskytter damer fra å bli misbrukt... - Okay, hva med alle versene i bibelen som nedvurderer kvinner og hvor man bare kan bruke kvinner da? Som jeg sa, dobbeltmoralistisk... Beklager at jeg er så hard i svarene til deg, men du tråkka virkelig inn i et vepsebol her hva gjelder tankene mine om kristendom (og religion generelt). cuberen skrev (2 timer siden): Jeg personlig elsker både mora mi og kona mi. Har et veldig godt forhold med begge kvinnene som er meg nær. At du elsker både kona di og mora di har vel fint lite med om religionen er kvinnefiendtlig å gjøre. Når noe er kvinnefiendtlig så betyr det at det gjelder noen regler for kvinnen og andre regler for mannen, hvor kvinnen kommer dårligere ut, eller blir nedvurdert. Tenke seg til, det du skrev lenger opp her at kvinner sliter med å stå for tunge avgjørelser, altså for oss andre som ikke er en del av den religionen der er det så virkelighetsfjernt som det kan få blitt. I mitt opprinnelige innlegg så nevnte jeg endel andre ting enn kvinnefiendtlighet da, men det var det du selv valgte å respondere på, så derfor går jeg ikke inn på de andre tingene nå. 2 1 Lenke til kommentar
James G Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden Taylor skrev (5 minutter siden): Nå vet ikke jeg hvor lenge du har studert religion, men det er helt klart at mennesker har "tuklet" med læren opp igjennom tiden som gjør det vanskelig å faktisk forstå eller få forståelse for hva læren egentlig sier. Så jeg vil stå på at dette er menneskers feil og ikke læren eller feil fra en Gud Læren er veldig tydelig. Det er ikke rom for misforståelser her: "Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd." 1 Lenke til kommentar
Taylor Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden agvg skrev (7 minutter siden): @Taylor Men Kristendommen er jo historisk ingen personlig tro, i nesten hele dens historie så har ett helt hierarki fra paven og nedover stort sett ikke bedrevet annet en svineri. Folk ble tuktet, brent levende, torturert i hjel osv. Det var ikke noe rom for tro utenfor systemet. Nå snakker du om katolisismen og ikke protestantismen som vi har her i Norge. Katolske kirke har hatt for mye styre fra konger og krigerske herskere opp igjennom tiden. så at politikken har ødelagt religion er ingen ny kunnskap Lenke til kommentar
Taylor Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden James G skrev (2 minutter siden): Læren er veldig tydelig. Det er ikke rom for misforståelser her: "Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd." Ja, det som er, er at når vi menneske har oversatt bibelen til alle språk har de forskjellige oversettere brukt forskjellig ord og til og med fjernet setning, og hele bøker fra den original skripten. Dette igjen betyr at de original ordene fra Gud ikke lengere er fra Gud men fra menneke. som igjen fører til at vi i dag 2000 år senere ikke forstår sannheten fra kristendommen Lenke til kommentar
leticia Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden Taylor skrev (14 minutter siden): Ja, det som er, er at når vi menneske har oversatt bibelen til alle språk har de forskjellige oversettere brukt forskjellig ord og til og med fjernet setning, og hele bøker fra den original skripten. Dette igjen betyr at de original ordene fra Gud ikke lengere er fra Gud men fra menneke. som igjen fører til at vi i dag 2000 år senere ikke forstår sannheten fra kristendommen Altså hallo??? 😵💫 Hele greia er laget av mennesker. Ordene kommer fra mennesker, ikke "gud" 3 Lenke til kommentar
Taylor Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden leticia skrev (2 minutter siden): Altså hallo??? 😵💫 Hele greia er laget av mennesker. Ordene kommer fra mennesker, ikke "gud" Du er tydeligvis ikke troende (noe som er helt ok) men for mennesker som tror på Gud eller i og for seg andre Guder eller Buddhaer så er den religiøse teksten der for å guide oss til å bli bedre som mennesker, og slutte med umoral som for eksempel å skade hverandre Lenke til kommentar
agvg Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden Taylor skrev (34 minutter siden): Nå snakker du om katolisismen og ikke protestantismen som vi har her i Norge. Katolske kirke har hatt for mye styre fra konger og krigerske herskere opp igjennom tiden. så at politikken har ødelagt religion er ingen ny kunnskap Nåja, kristendom er kristendommen, var ingen dans på roser i Norge etter reformasjonen heller, kryss kristendommen og presten så kom makta frem her også. Disse ørkenreligionene er konstruert for og kontrollere menneskene, det er et system for og hjernevaske folk og få de lydige. 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden Taylor skrev (11 minutter siden): religiøse teksten der for å guide oss til å bli bedre som mennesker, og slutte med umoral som for eksempel å skade hverandre Noe som er veldig ironiskt når du ser alt faenskapet religion har ført med seg verden rundt.. 1 1 Lenke til kommentar
Taylor Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden Duriello skrev (1 minutt siden): Noe som er veldig ironiskt når du ser alt faenskapet religion har ført med seg verden rundt.. Du tror de som gjør galt i religions navn er religiøse? nei de er maktsyke mennesker som bruker religion til å få makt over andre mennesker Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden Taylor skrev (1 minutt siden): Du tror de som gjør galt i religions navn er religiøse? nei de er maktsyke mennesker som bruker religion til å få makt over andre mennesker Er de ateister da mener du? 🤔 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden Taylor skrev (50 minutter siden): Nå vet ikke jeg hvor lenge du har studert religion, men det er helt klart at mennesker har "tuklet" med læren opp igjennom tiden som gjør det vanskelig å faktisk forstå eller få forståelse for hva læren egentlig sier. Så jeg vil stå på at dette er menneskers feil og ikke læren eller feil fra en Gud Man trenger ikke mange minutter med logikk for og avskrive slike religioner, til dags dato har ingen som har prøvd og frelse meg greid og komme med ett sammenhengende og logisk resonnement for det de prøver og selge inn, det er jeg som ender med og få de til og trekke sin egen tro i tvil. Håper de frøene med fornuft som jeg sådde vokste slik at hjernefengselet deres åpnet seg. 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden Taylor skrev (11 minutter siden): Du er tydeligvis ikke troende (noe som er helt ok) men for mennesker som tror på Gud eller i og for seg andre Guder eller Buddhaer så er den religiøse teksten der for å guide oss til å bli bedre som mennesker, og slutte med umoral som for eksempel å skade hverandre Hvordan blir man et bedre menneske av å følge tekster som er direkte diskriminerende, menneskefiendtlige? Jeg syns rett og slett at kristendommen (og religioner er mye ondskapsfull lesing), og umoralsk i seg selv. Og nei, jeg er ikke troende men jeg har vokst opp i et kristent hjem. 2 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden Taylor skrev (2 minutter siden): Du tror de som gjør galt i religions navn er religiøse? nei de er maktsyke mennesker som bruker religion til å få makt over andre mennesker Vel, da får den allmektige korrigere dem..... Eller hvordan det var. Lenke til kommentar
Taylor Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden agvg skrev (4 minutter siden): Nåja, kristendom er kristendommen, var ingen dans på roser i Norge etter reformasjonen heller, kryss kristendommen og presten så kom makta frem her også. Disse ørkenreligionene er konstruert for og kontrollere menneskene, det er et system for og hjernevaske folk og få de lydige. Har du studert religion? Personlig har jeg lest og studert religiøse tekster i over 30 år, og er praktiserende Buddhist. Noe som gjør at jeg ser likheter igjennom de forskjellige religionene. Hjernevasking? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå