Salvesen. Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden TheKims skrev (6 minutter siden): Jeg var nok en av de som klaget over høy skatt før jeg selv ble syk. Hvorfor må jeg betale 100K+ i skatt pr år når jeg ikke får noe igjen for det? Nå når jeg er litt eldre og helsa ikke er der den var som for 20 år siden, så skjønner jeg det litt mer. Utrolig deilig å ha den tryggheten, ikke bare for seg selv men også barn og familie. Ser mye forferdelig i USA feks. Hvor helsevesenet er helt ekstremt dyrt m.m. Selv om vi dog ikke har ett perfekt helsevesen, så gir det en god trygghet likevel 1 Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Salvesen. skrev (23 minutter siden): Utrolig deilig å ha den tryggheten, ikke bare for seg selv men også barn og familie. Ser mye forferdelig i USA feks. Hvor helsevesenet er helt ekstremt dyrt m.m. Selv om vi dog ikke har ett perfekt helsevesen, så gir det en god trygghet likevel Folk vil klage uansett, så perfekt kan det aldri bli. Det er ingen garanti at jeg blir 70+ her i Norge, men hadde jeg bodd over dammen, så tror jeg ikke jeg ville ha blitt over 50 en gang. Lenke til kommentar
Valmeth Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Nå i dag; nei. Skolegangen min - så elendig at den skal jeg ikke betale for, der kjører jeg reklamasjon. Vgs og videre utdanning var noe bedre. Hva angår offentlig helsehjelp vil jeg si det er en svindyr pålagt service-avtale. Jeg kunne skrevet et lang innlegg her, men oppsummerer det jeg tenker om offentlig sløsing kort innen for ett spesifikt felt, finnes jo 100 lignende. Fylket: "Asfalterer vegen" Fylket året etter: "Vi må breie ut vegen, bare legg sprengstein og kjør 70-tonn gravemaskin på den nyasfalterte vegen, så asfalterer vi på nytt når jobben er gjort!" Og folk blir harde i buksa av elektriske maskiner... 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) Salvesen. skrev (35 minutter siden): Ser mye forferdelig i USA feks. Hvor helsevesenet er helt ekstremt dyrt m.m. I USA trekkes man ikke for helsestell(trygdeavgift) over skatten, slik som i Norge. Nesten alle har helseforsikring(privat/jobb). De som ikke har, blir allikevel tatt vare på.(fattige, narkomaner osv) Endret 3 timer siden av Jarmo 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Jarmo skrev (5 minutter siden): I USA trekkes man ikke for helsestell(trygdeavgift) over skatten, slik som i Norge. Nesten alle har helseforsikring(privat/jobb). De som ikke har, blir allikevel tatt vare på.(fattige, narkomaner osv) Absolutt ikke, det er mye verre enn en tror. Halvparten av familier som får barn med kreft ender opp konkurs feks. Helse forsikring dekker stort sett alt for lite, og mange mangler det i jobb. 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Salvesen. skrev (11 minutter siden): Halvparten av familier som får barn med kreft ender opp konkurs feks. Dokumentasjon, takk. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Jarmo skrev (2 minutter siden): Dokumentasjon, takk. Finner ikke igjen studien men her er en generell en: https://www.fightcancer.org/releases/survey-half-cancer-patients-and-survivors-report-incurring-cancer-related-medical-debt-over Ikke så alvorlig som min første påstand men alvorlig. Det er også mange som dør av "enkle" ting som diabetes der borte. Av den enkle grunn at de ikke har råd til insulin. Ganske fæle historier. Jeg har tidligere jobbet som leder i USA og har den dag i dag også ansatte i USA så jeg hører mye fælt dessverre. Bare det å føde er jo en giga regning for mange, iallefall om det er komplikasjoner. Selv har jeg fått to regninger i 5 siffer klassen og tett på 6 for å dra til akutten. 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) Jeg har nok fått langt mer enn jeg vil betale inn, 19 år med offentlige ytelser i større eller mindre grad, ettergitt studielån, i hovedsak gratis utdanning, sykepenger når jeg trenger det, stort sett frikort hvert år, sykehusbehandling som sikkert over tid har kostet veldig mye. Betaler ca 135 000 i skatt hvert år per nå, tar en stund å ta det igjen. En del vi bruker skattepenger på.er totalt idiotisk, men å kunne være med på å gi andre mulighetene jeg selv fikk, er en glede egentlig Endret 3 timer siden av Tussi 1 Lenke til kommentar
OMyre Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Føler at litt for lite av skattepengene går til Ukraina og U-Hjelp, og for mye til Skoler. Håper en kan legge ned litt flere skoler slik at mere av skatte pengene går til overnevnte. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Tussi skrev (32 minutter siden): Betaler ca 135 000 i skatt hvert år per nå, tar en stund å ta det igjen. Det tar ikke så mange år visst du plutselig blir syk. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden TheKims skrev (2 minutter siden): Det tar ikke så mange år visst du plutselig blir syk. Regner med at min kreftbehandling med 5 års oppfølging kostet minst 4-500K. 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden TheKims skrev (9 minutter siden): Det tar ikke så mange år visst du plutselig blir syk. Jeg mente det tar litt tid å betale inn i skatt det jeg fikk fra samfunnet tidligere... 1 Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Jarmo skrev (Akkurat nå): Regner med at min kreftbehandling med 5 års oppfølging kostet minst 4-500K. Da håper jeg du har betalt 500K i skatt før du ble syk. Hvorfor skal jeg være med på å betale fordi du bestemte deg for å få kreft. Ironi for de som ikke skjønte de. 2 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Har selv vært og er fortsatt en arbeidsmaur og har bidratt med millioner i skatt uten selv å ha hatt noen behov for offentlige ytelser. Jeg er glad Norge er et trygt land å bo i og synes vi har det ganske greit. Men det er mye i samfunnet jeg ville ha endret om jeg fikk bestemme. F.eks ser jeg skoleutdanningen til mitt barn er elendig og hun klager hele tiden på at skolen stjeler tiden hennes og at de ikke lærer nok. Jeg synes også mange bidrar for lite i dette landet og at mange ikke utnytter sitt potensiale. De offentlige ytelsene vi har i landet synes jeg i mange tilfeller er for rause og jeg tror de kan være ødeleggende for fremtiden. Samtidig så synes jeg det er ekstremt viktig å gi gode ytelser til eldre og syke - så her synes jeg IKKE ytelsene er for gode. Men det sløses derimot noe så hinsides i dette landet på ren og skjær tøv også. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) TheKims skrev (49 minutter siden): Da håper jeg du har betalt 500K i skatt før du ble syk. Hvorfor skal jeg være med på å betale fordi du bestemte deg for å få kreft. Ironi for de som ikke skjønte de. Er med på ironien Endret 1 time siden av Jarmo 1 Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden obygda skrev (12 minutter siden): Har selv vært og er fortsatt en arbeidsmaur og har bidratt med millioner i skatt uten selv å ha hatt noen behov for offentlige ytelser. Plutselig en dag så er man på den andre siden. 2 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden TheKims skrev (9 minutter siden): Plutselig en dag så er man på den andre siden. Ja - og for å sikre et trygt velferdssamfunn er det derfor viktig at politikere ikke skalter og valter bort pengene som betales inn på skatt på områder som ikke trygger og sikrer velferdsstaten. F.eks synes jeg det er tullete dyrt dette regjeringskvartalet - hvorfor kunne man ikke brukt slike summer på kreftbehandling f.eks? Man leser jo i avisene at folk blir avvist behandling. Finansdepartementet sier jo selv at 20% av skattepengene bare sløses bort i offentlig forvaltning uten å komme noen tilgode...Et tankekors det også 2 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden (endret) Ja, eg synest eg får nok, men eg tenker ikkje i kroner og ører. Eg får og har fått mykje av å leve i Norge. Utdanning, barnetrygd, foreldrepenger, billeg barnehage, medisinsk hjelp, sjukeløn, alle statlege organ (helse, politi, brannvesen), veier, infrastruktur osv. Det viktigaste er kanskje det eg ikkje har nytta meg så mykje av, men som er veldig betryggande å ha som gode: helsevesenet. Eg har sjølvsagt hatt mine legebesøk, men ikkje i stor skala som mange andre må. Det er uvurderleg hjelp for alle som slit med sjukdom og skader. Ikkje alltid feilfritt, men det er der og det er så og seie gratis. Du kan berre sjå til USA korleis det er å leve utan eit offentleg helsevesen som tar kostnadane, om du ikkje har råd til god nok helseforsikring. Det finnes nok av eksempel på ekstrem sløsing og økonomisk vanstyre i det offentlege, men det er kanskje eit resultat av eit sterk økonomi der den er milliardbeløp i omløp. Endret 1 time siden av Zeph 1 Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden obygda skrev (16 minutter siden): Ja - og for å sikre et trygt velferdssamfunn er det derfor viktig at politikere ikke skalter og valter bort pengene som betales inn på skatt på områder som ikke trygger og sikrer velferdsstaten. F.eks synes jeg det er tullete dyrt dette regjeringskvartalet - hvorfor kunne man ikke brukt slike summer på kreftbehandling f.eks? Man leser jo i avisene at folk blir avvist behandling. Finansdepartementet sier jo selv at 20% av skattepengene bare sløses bort i offentlig forvaltning uten å komme noen tilgode...Et tankekors det også Det er ikke uten grunn at FRP nå er det største partiet, Støre og Vedum er den største tragedien i Norsk politikk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå