Gå til innhold

Føler du at du får du nok ut av den skatten du betaler?

Anbefalte innlegg

• Boing_80 endret tittelen til Føler du at du får du nok ut av den skatten du betaler?
Videoannonse
Annonse

De fleste folk er netto nullskatteytere så ja folk får som det jomer i skattepenger.

Såklart, en kan alltid forbedre ting men generelt sett synes jeg at jeg får greit ut av den relativ lave inntektsskatten jeg har her i Norge.

Noen ting jeg kan dra frem:

-Betalt utdanning 

-Latterlig billig barnepass

-Diverse trygder som barnetrygd

-ekstremt lang pappa perm(nesten for lenge for meg)

-full lønn ved sykdom

-billige medisiner og lave kostnader for helsehjelp

Dog er det alltid noen baksider, for meg er det gjerne at jeg ikke har hatt lege på lang tid samt at helsevesenet er tregt. NAV er også en helt latterlig organisasjon når en trenger de for noe.

Ellers synes jeg ting er bra og skatten er relativt lav.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Som uføre med skyhøye medisin utgifter så må jeg si ja. Hadde det ikke vært for frikort og egenandel så hadde jeg vært økonomisk ruinert. Så setter pris på at jeg er født i Norge og ikke USA f,eks hvor man betaler helt hinsides mye pr måned i forsikring, og man er enda ikke da sikret å få den hjelpen man trenger.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

-Betalt utdanning 

-full lønn ved sykdom

Alt dette der er betalt av andre skatteytere. Det er slik systemet fungerer. I tillegg har f.eks. over 800K private helseforsikringer, Osv..

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (1 minutt siden):

Alt dette der er betalt av andre skatteytere. Det er slik systemet fungerer. I tillegg har f.eks. over 800K private helseforsikringer, Osv..

Aha, så det er betalt av alle andre enn min skatt. Forstår, godt du har kontroll 😅

Altså, jeg er med all sannsynlighet fortsatt en netto nullskatteyter. Men jobber på for å endre dette!

Tenker jeg har fått veldig mye opp igjennom årene og setter nå pris på å gjøre opp for meg og fortsatt ha en god slant igjen hver måned.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Aha, så det er betalt av alle andre enn min skatt. Forstår, godt du har kontroll 😅

Dine (latterlige) ord, ikke mine. Systemet har en rotasjon, alle betaler, alle får. Sånn har det vært så lenge jeg har levd.

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (1 minutt siden):

Dine (latterlige) ord, ikke mine. Systemet har en rotasjon, alle betaler, alle får. Sånn har det vært så lenge jeg har levd.

Jeg skjønner egentlig ikke helt hva du snakker om, det var du som påsto at "alt dette er betalt av andre skattebetalere."

Om du leste min kommentar som om alle de tingene var dekket av meg så var det ikke det jeg prøvde å si.

Jeg prøvde å si at jeg er fornøyd med hva jeg får for den summen jeg betaler for å jobbe i Norge. Så listet jeg opp noen ting jeg har satt pris på å få opp igjennom samt noen ting jeg ikke liker.

Såklart er det flere ting også.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har nok -på tross av at inntekten min er godt over gjennomsnittlig- vært en netto skattemottaker siden jeg har mange barn som alle har gjennomført skolegang. Planen er at de alle skal bli nettoytere, akkurat som jeg nok vil bli når sirkelen er sluttet.

For dem som er misfornøyde er det mange ting man kan gjøre for å slanke skatten. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

De fleste folk er netto nullskatteytere så ja folk får som det jomer i skattepenger.

Såklart, en kan alltid forbedre ting men generelt sett synes jeg at jeg får greit ut av den relativ lave inntektsskatten jeg har her i Norge.

-Betalt utdanning 

-full lønn ved sykdom

Dog er det alltid noen baksider, for meg er det gjerne at jeg ikke har hatt lege på lang tid samt at helsevesenet er tregt. NAV er også en helt latterlig organisasjon når en trenger de for noe.

Ellers synes jeg ting er bra og skatten er relativt lav.

Er mye i Russland så kan jo sammenligne litt der. Nå er jeg stort sett fornøyd med Norge, men når disse spørsmålene om hva skatt går til at vi får så mye for det så må det være lov å sammenligne litt.

Russland har også gratis utdanning. Ikke bare gratis, men får også mat på skolen. 

Barnehagen er så og si gratis. Betaler nesten ingen ting. Her også får man 3-4 måltider daglig, og mange av barnehagene har egne ansatte som kun lager mat.

Helsehjelp er gratis. Betaler ingen egenandel i det hele tatt. Jeg har desverre opplevd sykehusopphold i Russland 2 ganger. Legene er utrolig dyktige, men andre oppholdet der så var jeg på rom med 7 andre. Men poenget ting er gratis. Medisiner er ikke gratis, det koster noe, men er såpass billig der uansett for medisiner. 

Nå er det selvfølgelig mye som ikke er så bra, som Norge kanskje er i en egen klasse i. Som sykepenger. Man får ikke så mye sykepenger der, og skulle man blitt ufør, så sliter man ganske mye. 

Permisjon ved barn er heller ikke så mye å skryte av. Men får man barn så kan man velge mellom 3 ting. Man kan ta ca 60 000kr ut med en gang. Man kan dele dette opp som at man får ut en liten sum i måneden, eller man kan bruke det på bolig.

Men igjen, synes mye er veldig bra i Norge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
engavif skrev (1 minutt siden):

Er mye i Russland så kan jo sammenligne litt der. Nå er jeg stort sett fornøyd med Norge, men når disse spørsmålene om hva skatt går til at vi får så mye for det så må det være lov å sammenligne litt.

Russland har også gratis utdanning. Ikke bare gratis, men får også mat på skolen. 

Barnehagen er så og si gratis. Betaler nesten ingen ting. Her også får man 3-4 måltider daglig, og mange av barnehagene har egne ansatte som kun lager mat.

Helsehjelp er gratis. Betaler ingen egenandel i det hele tatt. Jeg har desverre opplevd sykehusopphold i Russland 2 ganger. Legene er utrolig dyktige, men andre oppholdet der så var jeg på rom med 7 andre. Men poenget ting er gratis. Medisiner er ikke gratis, det koster noe, men er såpass billig der uansett for medisiner. 

Nå er det selvfølgelig mye som ikke er så bra, som Norge kanskje er i en egen klasse i. Som sykepenger. Man får ikke så mye sykepenger der, og skulle man blitt ufør, så sliter man ganske mye. 

Permisjon ved barn er heller ikke så mye å skryte av. Men får man barn så kan man velge mellom 3 ting. Man kan ta ca 60 000kr ut med en gang. Man kan dele dette opp som at man får ut en liten sum i måneden, eller man kan bruke det på bolig.

Men igjen, synes mye er veldig bra i Norge.

Nå er det vell nesten 10 år siden jeg var i Russland. Ikke opplevd velferdssystemet men 99% av det jeg så utenfor Moskva og st.petersburg var third world. Skur til hus, ikke asfalt, enorm arbeidsledighet osv.

Men godt mulig de har gode løsninger på ting som du nevner, men velferden ellers er ikke bra. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Nå er det vell nesten 10 år siden jeg var i Russland. Ikke opplevd velferdssystemet men 99% av det jeg så utenfor Moskva og st.petersburg var third world. Skur til hus, ikke asfalt, enorm arbeidsledighet osv.

Men godt mulig de har gode løsninger på ting som du nevner, men velferden ellers er ikke bra. 

Selvfølgelig, blir man syk så sliter man. Blir man ufør så sliter man. Mye som ikke er så ekstremt bra. Men ville bare nevne at enkelte ting der som skole og legehjelp ikke er noe dårligere enn i Norge. Kanskje bedre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
engavif skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig, blir man syk så sliter man. Blir man ufør så sliter man. Mye som ikke er så ekstremt bra. Men ville bare nevne at enkelte ting der som skole og legehjelp ikke er noe dårligere enn i Norge. Kanskje bedre. 

Ja Norge er absolutt ikke best in class på alle ting. Men overall tenker jeg vi har det ganske så bra, og inntektsskatten er ikke så gal.

Men mange ting vi kan gjøre bedre. Viktigste nå er kanskje å få ned kostnadene som har løpt helt løpsk. Så bruke overskuddet til å forbedre tjenestene vi har som helsevesenet og få NAV til å fungere feks.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Ja Norge er absolutt ikke best in class på alle ting. Men overall tenker jeg vi har det ganske så bra, og inntektsskatten er ikke så gal.

Men mange ting vi kan gjøre bedre. Viktigste nå er kanskje å få ned kostnadene som har løpt helt løpsk. Så bruke overskuddet til å forbedre tjenestene vi har som helsevesenet og få NAV til å fungere feks.

Enig med deg, man har det ganske så greit i Norge. 

Lenke til kommentar
TheKims skrev (7 minutter siden):

Man finner alltids noe å klage på uansett hvor bra ting er. Alt i alt så har vi det ganske bra her i Norge tror jeg.

Jada, det har vi. Jeg har gått gjennom kreftbehandling(operasjoner og 36 strålebehandlinger), fikk et nytt kne, fikk en hofteprotese osv. osv.

Helt fantastiske folk i alle ledd, all ære til dem. Ja, har betalt skatt over normalen. Men, dette kan ikke måles med kroner og ører, noen blir alvorlig syk, noen ikke. 

Uansett så er backup der som en trygghet for folk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (12 minutter siden):

Jada, det har vi. Jeg har gått gjennom kreftbehandling(operasjoner og 36 strålebehandlinger), fikk et nytt kne, fikk en hofteprotese osv. osv.

Helt fantastiske folk i alle ledd, all ære til dem. Ja, har betalt skatt over normalen. Men, dette kan ikke måles med kroner og ører, noen blir alvorlig syk, noen ikke. 

Uansett så er backup der som en trygghet for folk.

Jeg var nok en av de som klaget over høy skatt før jeg selv ble syk. Hvorfor må jeg betale 100K+ i skatt pr år når jeg ikke får noe igjen for det? Nå når jeg er litt eldre og helsa ikke er der den var som for 20 år siden, så skjønner jeg det litt mer.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...