Gå til innhold

å skrive jobbsøknad i digital rekrutteringsportal

Gjest 39556...edc

Anbefalte innlegg

Gjest 39556...edc

hvordan skrive det? på samme måte som ellers?

Skal jeg skrive meg, adresse, og deres navn og adresse? med dato?

så skrive søknaden under? og hilsen til slutt?

Anonymous poster hash: 39556...edc

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 39556...edc
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Nei du trenger ikke skrive i brev format. Bare skriv teksten du ville hatt i brevet. Søknadstekst heter det vell.

hvor jeg fant annonsen? fortelle hvorfor jeg ønsker jobben, motivasjon og min erfaring?

Lenke til kommentar
Gjest 39556...edc skrev (4 minutter siden):

hvor jeg fant annonsen? fortelle hvorfor jeg ønsker jobben, motivasjon og min erfaring?

Alt det du ellers ville puttet i søknaden din. 

Forøvrig begynner dette å bli mindre å mindre viktig da majoriteten bare lar AI skrive søknadsteksten uansett.

Fokuser på en god CV

Lenke til kommentar
Gjest 39556...edc
Salvesen. skrev (1 time siden):

Alt det du ellers ville puttet i søknaden din. 

Forøvrig begynner dette å bli mindre å mindre viktig da majoriteten bare lar AI skrive søknadsteksten uansett.

Fokuser på en god CV

henger veldig opp i oppsettet at det skal være innenfor rammene, iallfall når man skriver på word dokument, og skal sende søknaden som fil til aktuell arbeidsgiver. 

Så dermed trenger jeg ikke gjøre det på digitalt rekrutteringsportal. Bare skrive min utdannelse og motivasjon, og hvem jeg er som person?

Lenke til kommentar
Gjest 39556...edc skrev (1 minutt siden):

henger veldig opp i oppsettet at det skal være innenfor rammene, iallfall når man skriver på word dokument, og skal sende søknaden som fil til aktuell arbeidsgiver. 

Så dermed trenger jeg ikke gjøre det på digitalt rekrutteringsportal. Bare skrive min utdannelse og motivasjon, og hvem jeg er som person?

Gjør som alle andre, bruk AI til å lage en søknadstekst...

Lenke til kommentar

Vet ikke helt det ChatGPT-tipset...

Mitt navn er <navn>, og jeg søker med stor interesse på stillingen som <stillingstittel hos <selskap>. Jeg er overbevist om at jeg kan være en verdifull ressurs for deres team og bidra til <blurb fra annonsen> for <blurb fra annonsen>.

Tar heller imot et kort og klønete ekte skriv enn en A4-side med det mølet der. Det viser man bare at man tar snarveier og ikke gir en f....

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (8 minutter siden):

Tar heller imot et kort og klønete ekte skriv enn en A4-side med det mølet der. Det viser man bare at man tar snarveier og ikke gir en f....

Det er helt normalt, 99% av søkerne gjør dette og det er ingen verktøy for å fange det opp. Selv om noen er åpenbare såklart.

Derfor er en god CV viktigere i dag enn en søknadstekst.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Salvesen. said:

Det er helt normalt, 99% av søkerne gjør dette og det er ingen verktøy for å fange det opp. Selv om noen er åpenbare såklart.

Derfor er en god CV viktigere i dag enn en søknadstekst.

Men når søknadsbrevet er helt åpenbart er laget ved å lime annsonseteksten inn i ChatGPT og limtså lime teksten tilbake så gir det definitivt et negativt inntrykk som er veldig lett å unngå. ChatGPT har en håndfull formuleringer som ingen norsk arbeidssøker ville skrevet, og de lyser mot deg når man leser det.

Det er lett å lage en, om enn liten, positiv differensiator med å faktisk skrive et søknadsbrev som ser ut som et faktisk menneske har skrevet.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
13 minutes ago, MailMan13 said:

Du viser at du bryr deg nok til å spille spillet, alle vet at du ikke har en dyp indre motivasjon for å vaske gulv eller at C#-koding virkelig treffer noe personlig i din sjel eller at du virkelig håper å gjøre samfunnet bedre ved å unngå tastefeil i excelarket til Gudleifs graveservice…

Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (1 minutt siden):

Men når søknadsbrevet er helt åpenbart at man har limit annsonseteksten inn i ChatGPT og limt svaret tilbake så gir det definitivt et negativt inntrykk som er veldig lett å unngå. ChatGPT har en håndfull formuleringer som ingen norsk arbeidssøker ville skrevet, og de lyser mot deg når man leser det.

Det er lett å lage en, om enn liten, positiv differensiator med å faktisk skrive et søknadsbrev som ser ut som et faktisk menneske har skrevet.

Tja, det er nok ikke så åpenbart som en tror. Og de fleste går nok over og skriver om.

Det er som sagt helt normalt i dag. Vi hadde om dette i sist alumni samling jeg var på for ledere i mitt område.

Jeg bruker det selv også, alt annet er bortkastet tid. 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Salvesen. said:

Tja, det er nok ikke så åpenbart som en tror. Og de fleste går nok over og skriver om.

Nei, det er mange som ikke skriver om. Antallet søknader som starter med "Jeg ønsker med dette å uttrykke min entusiasme for..." er påfallende stort.

Jobber man med prompten og får den til å fjerne alle direkteoversatte typisk amerikanske høflighetsfrasene og plugger inn egne avsnitt og sånt så er man innafor.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (1 minutt siden):

Nei, det er mange som ikke skriver om. Antallet søknader som starter med "Jeg ønsker med dette å uttrykke min entusiasme for..." er påfallende stort.

Ja som sagt det er noen som er åpenbare, men jeg opplever at de fleste ikke er det. Og data viser at det er onteent ingen som skriver selv lengre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...