TheKims Skrevet fredag kl 14:22 Del Skrevet fredag kl 14:22 (endret) Hei. Har et litt irriterende problem med bilen når den skal låses eller låses opp ved at et eller begge blinklys blir stående på. Jeg må da flere ganger låse den opp og igjen før begge blinklys til slutt slår seg av. Er det noen sikring eller kabel jeg kan kutte slik at blinklysene ikke brukes når bilen skal låses? Er litt ergelig om man en dag ikke oppdager at lysene har stått på og man har flatt batteri. Bilen er en 1997 modell Toyota Corolla. Endret fredag kl 14:30 av TheKims Lenke til kommentar
toralfb Skrevet fredag kl 19:39 Del Skrevet fredag kl 19:39 Ikke uvanlig at blinklys står på en side om blinklys hendel står aktivert mot høgre eller venstre. Men, forstår det forsvinner om bil låses noen ganger. Når bilen låses, blinker det i blinklys? Mulig at rele som styrer blinklys henger seg opp? Fungerer blinklys normalt sett, eller henger det også igjen? Bilen er trolig ikke spesielt vanskelig å åpne selv om den er låst? Om den ikke låses vil ikke lys stå på? Lenke til kommentar
oddeh Skrevet fredag kl 19:56 Del Skrevet fredag kl 19:56 (endret) Du har sikkert kjørt denne i bilen i saltlake og en god del regn? Hadde selv en tysk -98 modell jeg måtte skrape for 3 år siden ettersom det begynte å oppstå masse elektriske feil og krypstrøm. Du har straks en veteranbil, og vil antar den har noen km. Ville sett meg etter en ny bil enn å begynne å feilsøke. Endret fredag kl 19:57 av oddeh Lenke til kommentar
TheKims Skrevet fredag kl 22:07 Forfatter Del Skrevet fredag kl 22:07 oddeh skrev (2 timer siden): Du har sikkert kjørt denne i bilen i saltlake og en god del regn? Hadde selv en tysk -98 modell jeg måtte skrape for 3 år siden ettersom det begynte å oppstå masse elektriske feil og krypstrøm. Du har straks en veteranbil, og vil antar den har noen km. Ville sett meg etter en ny bil enn å begynne å feilsøke. Så jeg skal dumpe en helt fungerende bil fordi låsen ikke fungerer som dem skal? Hadde jeg vært stinn av gryn så kanskje. Lenke til kommentar
oddeh Skrevet i går, 00:08 Del Skrevet i går, 00:08 TheKims skrev (1 time siden): Så jeg skal dumpe en helt fungerende bil fordi låsen ikke fungerer som dem skal? Hadde jeg vært stinn av gryn så kanskje. Mulig den holder i mange år til. Den er som sagt nær veteran, og du har ikke nevnt tilstanden på bilen generelt. Men lykke til, min var også helt fungerende til den ikke var det. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet i går, 01:03 Forfatter Del Skrevet i går, 01:03 oddeh skrev (52 minutter siden): Mulig den holder i mange år til. Den er som sagt nær veteran, og du har ikke nevnt tilstanden på bilen generelt. Men lykke til, min var også helt fungerende til den ikke var det. Hva har dette med problemstillingen å gjøre? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden Tregt blinklys rele kanskje. Søk opp skjema for sikringer og rele så finner du plasseringen og kan teste det. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden Eg ville sjekka blinklysreléet. Kvar gang lyset skal på så blir eit elektrisk relé med ein spole aktivert. Over mange år med koblingar kan dei bli slitt og ikkje alltid klare å trekke eller sleppe reléet. Skjer det kun ved låsing og opplåsing av bilen eller når du slår på og av blinklyset manuelt? Om det kun skjer ved låsing så kan det vere eit anna relé i låsekretsen som heng. Skjer det i begge scenario så har eg meir tru på blinklysreléet. Jordfeil er òg eit alternativ. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 19 timer siden Forfatter Del Skrevet 19 timer siden Zeph skrev (52 minutter siden): Eg ville sjekka blinklysreléet. Kvar gang lyset skal på så blir eit elektrisk relé med ein spole aktivert. Over mange år med koblingar kan dei bli slitt og ikkje alltid klare å trekke eller sleppe reléet. Skjer det kun ved låsing og opplåsing av bilen eller når du slår på og av blinklyset manuelt? Om det kun skjer ved låsing så kan det vere eit anna relé i låsekretsen som heng. Skjer det i begge scenario så har eg meir tru på blinklysreléet. Jordfeil er òg eit alternativ. Det er kun når jeg låser bilen eller at jeg låser opp at lyset kan bli stående på. Blinklysene fungerer ellers som det skal. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden Har du defa alarm og fjernkontroll? Dette var vanlig på den tiden. Tipper det er noe feil på dette systemet, var mye tull med slike ting. Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden TheKims skrev (14 timer siden): Så jeg skal dumpe en helt fungerende bil fordi låsen ikke fungerer som dem skal? Hadde jeg vært stinn av gryn så kanskje. Hva jeg ville gjort: Kjøp en kontaktspray for elektriske komponenter. Finn ut hvor alle reléene dine sitter, og napp ut reléene dine ett etter ett og dønn på med kontaktspray nede i kontaktene og dytt reléet inn og ut en del ganger. Dette rensere kontaktene og gir sikrere firbindelse. Du kan gjøre det samme på alle styringsenhete som ikke krever spesialverktøy for å demontere. Det er slettes ikke sikkert at dette virker, men worst case er at du får vedlikeholdt de mest sårbare konnektorene i bilens elektriske system. Det KAN også være (begynnende) ledningsbrudd. Sjekk da ledningsharnesser for tegn på ytre skader. Viktigs å sjekke der harnesser beveger seg, som overgang til dører, speil, luker og lignende. Du kan også sjekke youtube for hjelp. Beskriv problemet så spesifikt som mulig i søkefeltet med bil- og årsmodell. Dersom problemet er typisk for din modell vil nesten helt sikkert noen ha fikset det og lagt det ut på YouTube. Håper dette hjelper. Det er ingen garanti for at det gjør det, men bedre å bruke et par timer selv på å forsøke å fikse før du sender bilen til profesjonell feilsøking til 2000,-/time. Lykke til! Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 19 timer siden Forfatter Del Skrevet 19 timer siden kremt skrev (17 minutter siden): Har du defa alarm og fjernkontroll? Dette var vanlig på den tiden. Tipper det er noe feil på dette systemet, var mye tull med slike ting. Var en gang i tiden sentral lås, men fungerer kun på front dørene. Står at det er defa alarm og har et lys som blinker rødt, men tror det må være noe falskt opplegg for jeg har aldri hørt noe alarm. Har ikke fjernkontroll nei. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden Jeg vil tro at der er et blinklysrele som enten blinker til høyre/venstre eller begge deler som nødblink. Det kan være dette releet eller signalene rundt det det er feil med. Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Napp ut Relé og se etter irr ? 😉 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden TheKims skrev (29 minutter siden): Var en gang i tiden sentral lås, men fungerer kun på front dørene. Står at det er defa alarm og har et lys som blinker rødt, men tror det må være noe falskt opplegg for jeg har aldri hørt noe alarm. Ser lyset som blinker rødt orginalt ut eller ettermontert? Ta evt. bilde og post i tråden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå