Crooked Cracker Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden Om folk er dårlige mennesker blir litt diffust alt ettersom hvilke verdier en verdsetter, dessuten kan en spørre seg hvor grensen går mellom arv, miljø og personlig ansvar. Jeg undrer dog på hvor nyttig fengselsstraff er mtp rehabilitering hvor kriminelle folk blir stuet sammen uten å gjøre mye nyttig. Det kunne kanskje vært noe om disse ble satt til arbeid hvor inntektene går direkte til ofrene, som motivasjon for å jobbe kunne det blitt gitt visse frynsegoder eller til og med redusert soning. Lenke til kommentar
obygda Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden VifteKopp skrev (5 minutter siden): Selvfølgelig gjør forbrytere slike overveielser. Straffer er tross alt preventive. Hvis ran automatisk førte til livstid i fengsel ville vi hatt langt færre ran. Men vi ville også hatt flere drap på eventuelle vitner, ettersom drapet ikke utgjør noen forskjell for raneren. Din virkelighetsforståelse finner jeg snodig. Jeg kan ikke se for meg at noen som begår alvorlige for forbrytelser tenker rasjonelt overhodet når de begår forbrytelsen. Å begå en forbrytelse burde jo i seg selv være en irrasjonell handling i et velfungerende samfunn,men det er kanskje ikke velfungerende lenger når man ser på antallet straffesaker som henlegges? Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden Systemet i Usa der de har elendige kår og ingen eller minimal velferdsordninger og knallharde umenneskelig lange fengselsstraffer for småting... Er jo helt forferdelig, ingen andre land omtrent har høyere kriminalitet. Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden obygda skrev (Akkurat nå): Din virkelighetsforståelse finner jeg snodig. Jeg kan ikke se for meg at noen som begår alvorlige for forbrytelser tenker rasjonelt overhodet når de begår forbrytelsen. Å begå en forbrytelse burde jo i seg selv være en irrasjonell handling i et velfungerende samfunn,men det er kanskje ikke velfungerende lenger når man ser på antallet straffesaker som henlegges? Det virker som om du blander umoralsk med irrasjonelt. Forbrytere er ikke nødvendigvis noe mer irrasjonelle enn lovlydige borgere. De har bare mindre respekt loven og andre personers eiendom, liv, helse, et cetera. Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden Gouldfan skrev (4 minutter siden): Systemet i Usa der de har elendige kår og ingen eller minimal velferdsordninger og knallharde umenneskelig lange fengselsstraffer for småting... Er jo helt forferdelig, ingen andre land omtrent har høyere kriminalitet. Mange titalls land har høyere kriminalitet enn USA. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå