Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

"Straffer" vi egentlig "dårlige" mennesker nok?

Anbefalte innlegg

Om folk er dårlige mennesker blir litt diffust alt ettersom hvilke verdier en verdsetter, dessuten kan en spørre seg hvor grensen går mellom arv, miljø og personlig ansvar. 

Jeg undrer dog på hvor nyttig fengselsstraff er mtp rehabilitering hvor kriminelle folk blir stuet sammen uten å gjøre mye nyttig. Det kunne kanskje vært noe om disse ble satt til arbeid hvor inntektene går direkte til ofrene, som motivasjon for å jobbe kunne det blitt gitt visse frynsegoder eller til og med redusert soning. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
VifteKopp skrev (5 minutter siden):

Selvfølgelig gjør forbrytere slike overveielser. Straffer er tross alt preventive. Hvis ran automatisk førte til livstid i fengsel ville vi hatt langt færre ran. Men vi ville også hatt flere drap på eventuelle vitner, ettersom drapet ikke utgjør noen forskjell for raneren. 

Din virkelighetsforståelse finner jeg snodig. Jeg kan ikke se for meg at noen som begår alvorlige for forbrytelser tenker rasjonelt overhodet når de begår forbrytelsen. Å begå en forbrytelse burde jo i seg selv være en irrasjonell handling i et velfungerende samfunn,men det er kanskje ikke velfungerende lenger når man ser på antallet straffesaker som henlegges?

Lenke til kommentar
obygda skrev (Akkurat nå):

Din virkelighetsforståelse finner jeg snodig. Jeg kan ikke se for meg at noen som begår alvorlige for forbrytelser tenker rasjonelt overhodet når de begår forbrytelsen. Å begå en forbrytelse burde jo i seg selv være en irrasjonell handling i et velfungerende samfunn,men det er kanskje ikke velfungerende lenger når man ser på antallet straffesaker som henlegges?

Det virker som om du blander umoralsk med irrasjonelt.

Forbrytere er ikke nødvendigvis noe mer irrasjonelle enn lovlydige borgere. De har bare mindre respekt loven og andre personers eiendom, liv, helse, et cetera. 

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (4 minutter siden):

Systemet i Usa der de har elendige kår og ingen eller minimal velferdsordninger og knallharde umenneskelig lange fengselsstraffer for småting...

Er jo helt forferdelig, ingen andre land omtrent har høyere kriminalitet.

Mange titalls land har høyere kriminalitet enn USA. 

Lenke til kommentar
DIYDari skrev (På 20.12.2024 den 13.30):

"Straffer" vi egentlig "dårlige" mennesker nok?

Det er egentlig en veldig interessant problemstilling, og i noen tilfeller har jeg nok tenkt at vi som samfunn burde være bedre på å gi en kald skulder. Særlig i tilfeller der tidligere straffedømte for grov kriminalitet løftes frem i artikler med en positiv og nærmest glorifiserende vri på det. 

Likevel tror vi som samfunn blir dårligere om vi blir for opptatt av fordømmelse og å "ta" hverandre, og når en går over i moralske spørsmål risikerer en at det blir veldig stygt. Jeg hørte for en tid siden noen argumentere for at "tilgivelse" var en viktig grunn til Europas suksess, og jeg tror ikke en skal undervurdere hvor destruktivt blodhevn og varig fiendskap kan være for et samfunn. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (22 timer siden):

Det varierer. Noen land har ikke dødsstraff og høyere kriminalitet, andre har dødsstraff og lavere. Og vica versa. Pluss at det varierer innad i USA mellom statene også. 

Graden av lykke og velstand i et samfunn har noe å si for hvor mye kriminalitet det er.

I rike land som har det bra som feks Singapore, Zweits og Norge så er kriminalitet lav.

Eksempelvis https://en.m.wikipedia.org/wiki/Crime_in_Singapore

I land der fattige har det helt jævlig, som feks Usa, så er kriminalitet skyhøye selvom det er harde straffer.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (17 minutter siden):

Graden av lykke og velstand i et samfunn har noe å si for hvor mye kriminalitet det er.

I rike land som har det bra som feks Singapore, Zweits og Norge så er kriminalitet lav.

Eksempelvis https://en.m.wikipedia.org/wiki/Crime_in_Singapore

I land der fattige har det helt jævlig, som feks Usa, så er kriminalitet skyhøye selvom det er harde straffer.

Enig. Det er kultur, ikke straffenivå, som i stor grad styrer graden av kriminalitet. Det ser vi spesielt i USA, hvor majoriteten av kriminaliteten foregår i en del fattige urbane områder. Store deler av landet er veldig trygt. 

Lenke til kommentar
15 hours ago, BadCat said:

Dårlige mennesker er ikke nødvendigvis de som bryter oppdiktede regler.

Alle regler er oppdikta, enten du liker di eller ikkje. Nokre av desse oppdikta regler har blitt offisielle regler som betyr konsekvenser om di blir brutt. Når det kommer til drap, voldtekt og pedofili tenker eg dette blir gjort av såpass dårlige mennesker at di burde mista eget liv. 

Lenke til kommentar
Maabren skrev (1 time siden):

Alle regler er oppdikta, enten du liker di eller ikkje. Nokre av desse oppdikta regler har blitt offisielle regler som betyr konsekvenser om di blir brutt. Når det kommer til drap, voldtekt og pedofili tenker eg dette blir gjort av såpass dårlige mennesker at di burde mista eget liv. 

Vel de verste får Forvaring som feks Breivik og Lommemannen.

Jeg tror ikke de slipper ut igjen..

Jeg synes det er verre at en av de verste tatt i narko de siste årene, en alvorlig korrupt politimann Eirik Jensen slapp fri etter meget kort soning fordi han ble skjør i topplokket, eller faket syk.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Topic starter :   I Norge har vi 21 års fengsel max, men dem sier resten av livet plusse på 21 år etter 21 år om den personen er frisk eller ikke.

Problemet vi må gjøre som resten av landene som FInland sverige Danmark ha LIvstid i Norge for masse mordere som dreper 3 liv eller mer.

Uansett hatt livstid for ALLE mrodere som er friske i hodet mentalt.
Norge skal lissom HJELPE folk lmao, hakke hjulpet dem som sørger etter dem som har gått bort. (( selv om noen har tilgitt morderen))
Norge værste landet av dem alle landene med Livstid.
kanke hjelpe mordere.
Dem blir flinkere neste gang.

Lenke til kommentar
herzeleid skrev (På 22.12.2024 den 11.58):

Det er egentlig en veldig interessant problemstilling, og i noen tilfeller har jeg nok tenkt at vi som samfunn burde være bedre på å gi en kald skulder. Særlig i tilfeller der tidligere straffedømte for grov kriminalitet løftes frem i artikler med en positiv og nærmest glorifiserende vri på det. 

Likevel tror vi som samfunn blir dårligere om vi blir for opptatt av fordømmelse og å "ta" hverandre, og når en går over i moralske spørsmål risikerer en at det blir veldig stygt. Jeg hørte for en tid siden noen argumentere for at "tilgivelse" var en viktig grunn til Europas suksess, og jeg tror ikke en skal undervurdere hvor destruktivt blodhevn og varig fiendskap kan være for et samfunn. 

Det ser ut som om politiet i Norge og straff er ment å virke avskrekkende, først og fremst på de som har noe å tape. Sosial straff virker hardest i sosiale klikker hvor tradisjonell tankegang og snobberi står sterkere. Sosial straff er nok lavest i andregenerasjonsinnvandrere, hvor foreldre ikke klarer følge med, og hvor de sosialt ser på seg selv som nærmere hverandre enn det norske samfunnet. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hva ønsker man å oppnå med å straffe noen?

Her møtes to filosofier som på mange vis er diametralt motsatte; Retributivisme (wiki) og Utilitarisme (wiki).

Retributivismen fokusere bakover i tid, og på hvordan fortidens forbrytelser kan gjengjeldes for å få et moralsk "regnskap" til å gå opp ved at forbryteren straffes i nåtid. Jo grovere forbrytelser, jo heftigere gjengjeldelse. Lik grovhet fordrer lik heftighet. Fremtiden blir som den blir.

Utilitarismen fokuserer fremover i tid, og på hvordan fremtiden kan bli best mulig for flest mulig ved de valg vi tar i nåtid. Gjengjeldelse eller hevntrang er alene ikke da en anerkjent grunn for straff. Det er derimot både avskrekking av mulige forbryterspirer, umuliggjøring av nye lovbrudd fra forbryteren for en tid (evt all tid) og rehabilitering av forbryteren med sikte på at hen avstår fra fremtidige lovbrudd.

Så kan man selvsagt si at disse filosofiene ikke er så diametralt motsatte som første øyekast tilsier. Det kan godt tenkes at en straff gitt etter utilitaristisk filosofi kan tilfredsstille i hvert fall deler av tankegodset bak retributivismen, mye avhengig av hvordan straffen gjennomføres. For eksempel kan frihetsberøvelse gjennomført i et tradisjonelt fengsel kan oppfattes mer som en gjengjeldelse enn en frihetsberøvelse i en åpen anstalt med fokus på å returnere gode naboer ut i samfunnet.

Uansett: Man må ha tenkt over hva man vil oppnå før man etablerer et system for straffenivåer/-metoder. (Og kanskje  bør man også ha i bakhodet at justismord stadig vekk skjer, noe som taler mot straffer der det blir vanskelig å rette opp feil?)

Endret av a_aa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 12/21/2024 at 2:45 PM, Crooked Cracker said:

Jeg undrer dog på hvor nyttig fengselsstraff er mtp rehabilitering hvor kriminelle folk blir stuet sammen uten å gjøre mye nyttig. 

I Norge blir ca 17% av straffedømte, dømt på nytt i løpet av en 2-års periode etter at de slipper fri. I USA med langt høyere straffer er den på 53%. I våre naboland Sverige og Danmark ligger den på ca 32%. Norge fokuserer mer på rehabilitering og lykkes bra med det.

Lenke til kommentar
obygda skrev (På 20.12.2024 den 15.15):

Jeg synes mange slipper for lett unna. Både de som begår forbrytelser og de som "bare" oppfører seg som drittsekker.

Mange er veldig frekke i dagens samfunn. Noen stjeler også uten å bli tatt eller dømt. Noen jukser uten å bli tatt. 

Mitt inntrykk er at de som oppfører seg stikk i strid med vanlig folkeskikk også tjener på det.

Eksempel Har nabo som skadet garasjen vår..han latet som ingenting inntil jeg måtte vise til overvåkning..da ble det ordnet.. Naboen skryter også av at han snyter på skatten via egne skattegrep som revisor har tipset han om.. Moralen er dessverre lav og de som har lav moral har en lei tendens til å tjene på det også. 

Og så har du straffenivået i straffesaker. Mange får, hva jeg vil si er, samlerabatter.

Simple tyverier blir jo ikke straffet i dagens samfunn..De blir isteden henlagt.

Så ja,jeg synes mange slipper for lett unna..helt klart ja

Tiltredes 100%.
Jeg vet ærlig talt ikke hva vi har politi for lengre, for såkalt" gamle kjenninger" går fri fra alt.
Ikke engang HD opptak av kriminelle handlinger er godt nok, de er fredet. Derimot mangler det ikke på ressurser om f.eks. noen kroner av ens egen verdiskapning er unndratt staten. Penger til staten teller langt mer enn liv og helse til uskyldige.

Men trådstart gjaldt vel i hovedsak dårlig oppførsel.
Der synes jeg altfor mange er for tilgivende og velger å akseptere bedriten oppførsel fra andre. Og særlig psykopater (som er lett å lese) slipper unna.
Hadde aldri akseptert oppførsel som strider med mine verdier fra slike drittsekker, verken familie, venner eller kolleger. 
Man kan ikke alltid straffe dårlig oppførsel deriblant egoisme, men man kan si at man ikke vil ha noe med dem å gjøre av nevnte grunner. Om mange nok gjør det så vil de få kjenne på kroppen at deres oppførsel har en pris.

Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (12 timer siden):

Enig. Det er kultur, ikke straffenivå, som i stor grad styrer graden av kriminalitet. Det ser vi spesielt i USA, hvor majoriteten av kriminaliteten foregår i en del fattige urbane områder. Store deler av landet er veldig trygt. 

Så kan man gjøre som i Norge henlegge alt før man er ute av politihuset. Er det veien å gå?
Jeg synes ikke det.
https://www.nrk.no/stor-oslo/oslo-politiet-har-henlagt-55.448-saker-pa-et-droyt-ar-1.14129595

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...