Gå til innhold

"Straffer" vi egentlig "dårlige" mennesker nok?

Anbefalte innlegg

Er bredt og lite politisk korrekt tema dette her.
Er heller ikke alltid svart/hvitt i alle saker.

Men bare ved å se rundt meg, siste 10-15 årene hvor jeg godt husker nesten alt av hendelser som har gjort inntrykk. Så ser det tilsynelatende ut til at det lønner seg så mye mer å være et dårlig menneske?  Hvordan er andre sine oppfatninger med akkurat dette og deres egne relasjoner?

Jeg har altfor mange eksempler i livet mitt som bygger opp under meningen, men jeg er veldig åpen for å tro at jeg bare er "uheldig" og har opplevd litt for mye av de dårlige sidene av mennesker.

Av 15 mennesker jeg mener er direkte fæle mennesker som jeg har enten hatt eller har en form for relasjon til så har ingen fått en form for "straff" for hvordan de er.
Er selvfølgelig varierende alvorlighetsgrader, men er faktisk så bredt at det går fra drapsmenn til litt grovere manipulering.

Eneste de 15 menneskene har til felles utenom at de er "fæle" er at de har suksess på en eller annen måte utad som i penger eller status som samfunnet og mennesker ellers hyller himmelhøyt.

Og som en liten obs: Hvorfor er vi så redd for å svartmale mennesker? Er vi så redd for at det skal få andre til å tro vi er like ille som de vi svartmaler? 
Det siste scenarioet fra mitt liv er en bekjent som nylig døde,  det kom frem rett før hans død at han hadde underslått 8Mnok fra sin livspartner, vært utro i over 20 år med 50 forskjellige damer, hadde 3 barn ingen i "familien" visste om, og brukt enorme summer på elskerinnene sine(han førte regnskap over alt). "hovedbarna" har han neglisjert i alle år og traumatisert de på hver sin måte, psykologirapporter tilsier at han var en ekstrem narsissist med psykopatiske trekk. Men utad var han en respektert familiemann, kjent for å være generøs og hjelpende, i begravelsen ble han malt som en engel og den mest fantastiske personen som er og over 200 mennesker deltok i kirken. Familien stod der og var egentlig "glad" for at han var død, men måtte da høre på halve samfunnet rundt de fortelle de om hvor fantastisk denne mannen som har bedratt de de siste 20 årene er.
Likevel vil ikke familien gjøre noe for å "sverte" vedkommende nå som han er død.

I mine øyne hadde verden hatt godt av litt historier hvor man innser hvordan noen mennesker kan lure deg trill rundt og er egentlig helt for jævlige, de historiene man ser om kjendiser som er sånn hjelper liksom ikke fordi man innerst inne vet at man er jo ikke den "eliten" uansett så det vil jo ikke være noe man relaterer seg til, men hvis man plutselig fikk høre litt oftere om den fantastiske "vennen/nabo/ildsjel +++++" du har som samtidig slår barn og kone hjemme, eller som drifter selskapet sitt med sosial dumping.. Det hadde kanskje gjort at vi er litt mer kritiske til folk før vi hyller de eller?

Jeg vet ikke, muligens verden ville blitt for kynisk til at det ble noe bedre.

Men i det minste, hvorfor ikke folk ansvarlig for deres handlinger litt oftere? Må vi alltid ty til foregivelse ved første tegn til anger eller evt bortgang?

Bare en liten lunsjtanke som streifet gjennom og vil gjerne høre andre sine oppfatninger av livet og de relasjonene man har rundt seg ( Forventer vel eeegentlig at de fleste her inne ikke har så mange historier å fortelle altså ) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo nettopp det vi har religion for;
"Det er mulig du slipper unna nå, men du vil brenne i evigheten om du ikke oppfører deg"..

Men det til side, så mener jeg at vår felles moral er problemet her. Se til USA for eksempel, hvor noen få stemmer avgjør om DT skal hylles og være øverste leder eller om han vil bli fengslet/straffet for ulovligheter. Det er veldig ille at moralen blant velgerne gjør at man ikke havner i en slik situasjon.

På hjemlige trakter så har vi paradise hotell deltagere som blir tatt for grov vold, narkotikavirksomhet, ++ men som vi likevel hyller og gir en plass i rampelyset. 

David Toska som ble invitert som sjakk kommentator på TV2, en stilling han ok aldri ville fått om han ikke var kjent fra sitt svært alvorlig lovbrudd.

Eksemplene er mange, men når damer glatt faller for "bad boys" så sier man også at det er helt greit å oppføre seg dårlig. Når damene i ditt eksempel godtar at en familiefar er utro med de, så sier de også at den slags oppførsel er helt greit. 
+++

Jeg forfekter ikke en gammel religiøs moral og høy pekefinger, men jeg er ute etter en bevissthet rundt det at ved å hylle "dårlige" mennesker, så dyrker vi "dårlige" mennesker. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DIYDari skrev (1 time siden):

Av 15 mennesker jeg mener er direkte fæle mennesker som jeg har enten hatt eller har en form for relasjon til så har ingen fått en form for "straff" for hvordan de er.

Er disse personene dømt for noe av det du tenker på? Hvis ikke er det jo rart om vi alle skal straffe dem.

• Liker 2
Lenke til kommentar
DIYDari skrev (1 time siden):

hvis man plutselig fikk høre litt oftere om den fantastiske "vennen/nabo/ildsjel +++++" du har som samtidig slår barn og kone hjemme, eller som drifter selskapet sitt med sosial dumping..

Slike rykter finnes det om alle. Jeg er glad for uskyldspresumpsjonen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes mange slipper for lett unna. Både de som begår forbrytelser og de som "bare" oppfører seg som drittsekker.

Mange er veldig frekke i dagens samfunn. Noen stjeler også uten å bli tatt eller dømt. Noen jukser uten å bli tatt. 

Mitt inntrykk er at de som oppfører seg stikk i strid med vanlig folkeskikk også tjener på det.

Eksempel Har nabo som skadet garasjen vår..han latet som ingenting inntil jeg måtte vise til overvåkning..da ble det ordnet.. Naboen skryter også av at han snyter på skatten via egne skattegrep som revisor har tipset han om.. Moralen er dessverre lav og de som har lav moral har en lei tendens til å tjene på det også. 

Og så har du straffenivået i straffesaker. Mange får, hva jeg vil si er, samlerabatter.

Simple tyverier blir jo ikke straffet i dagens samfunn..De blir isteden henlagt.

Så ja,jeg synes mange slipper for lett unna..helt klart ja

Endret av obygda
  • Liker 4
Lenke til kommentar
obygda skrev (1 time siden):

Eksempel Har nabo som skadet garasjen vår..han latet som ingenting inntil jeg måtte vise til overvåkning..da ble det ordnet..

Det verste med slike skader, inkludert alle som stikker av etter å ha påført andre parkeringskader - er at den verste "straffen" de får er at de må betale for skaden de er skyldig i .

Det er altså ikke en straff, de betaler bare det de er skyldig for. Og det i beste fall om du klarer å bevise det er de. Det lønner seg mao å forsøke å sluntre unna. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
MrL skrev (34 minutter siden):

Det er altså ikke en straff, de betaler bare det de er skyldig for. Og det i beste fall om du klarer å bevise det er de. Det lønner seg mao å forsøke å sluntre unna. 

Hvorfor er ikke det en straff? Liker du å betale for folk sine reparasjoner?

• Liker 1
Lenke til kommentar
DIYDari skrev (4 timer siden):

Er bredt og lite politisk korrekt tema dette her.
Er heller ikke alltid svart/hvitt i alle saker.

Men bare ved å se rundt meg, siste 10-15 årene hvor jeg godt husker nesten alt av hendelser som har gjort inntrykk. Så ser det tilsynelatende ut til at det lønner seg så mye mer å være et dårlig menneske?  Hvordan er andre sine oppfatninger med akkurat dette og deres egne relasjoner?

Jeg har altfor mange eksempler i livet mitt som bygger opp under meningen, men jeg er veldig åpen for å tro at jeg bare er "uheldig" og har opplevd litt for mye av de dårlige sidene av mennesker.

Er selvfølgelig varierende alvorlighetsgrader, men er faktisk så bredt at det går fra drapsmenn til litt grovere manipulering.

Eneste de 15 menneskene har til felles utenom at de er "fæle" er at de har suksess på en eller annen måte utad som i penger eller status som samfunnet og mennesker ellers hyller himmelhøyt.

Og som en liten obs: Hvorfor er vi så redd for å svartmale mennesker? Er vi så redd for at det skal få andre til å tro vi er like ille som de vi svartmaler? 
Det siste scenarioet fra mitt liv er en bekjent som nylig døde,  det kom frem rett før hans død at han hadde underslått 8Mnok fra sin livspartner, vært utro i over 20 år med 50 forskjellige damer, hadde 3 barn ingen i "familien" visste om, og brukt enorme summer på elskerinnene sine(han førte regnskap over alt). "hovedbarna" har han neglisjert i alle år og traumatisert de på hver sin måte, psykologirapporter tilsier at han var en ekstrem narsissist med psykopatiske trekk. Men utad var han en respektert familiemann, kjent for å være generøs og hjelpende, i begravelsen ble han malt som en engel og den mest fantastiske personen som er og over 200 mennesker deltok i kirken. Familien stod der og var egentlig "glad" for at han var død, men måtte da høre på halve samfunnet rundt de fortelle de om hvor fantastisk denne mannen som har bedratt de de siste 20 årene er.
Likevel vil ikke familien gjøre noe for å "sverte" vedkommende nå som han er død.

I mine øyne hadde verden hatt godt av litt historier hvor man innser hvordan noen mennesker kan lure deg trill rundt og er egentlig helt for jævlige, de historiene man ser om kjendiser som er sånn hjelper liksom ikke fordi man innerst inne vet at man er jo ikke den "eliten" uansett så det vil jo ikke være noe man relaterer seg til, men hvis man plutselig fikk høre litt oftere om den fantastiske "vennen/nabo/ildsjel +++++" du har som samtidig slår barn og kone hjemme, eller som drifter selskapet sitt med sosial dumping.. Det hadde kanskje gjort at vi er litt mer kritiske til folk før vi hyller de eller?

Jeg vet ikke, muligens verden ville blitt for kynisk til at det ble noe bedre.

Men i det minste, hvorfor ikke folk ansvarlig for deres handlinger litt oftere? Må vi alltid ty til foregivelse ved første tegn til anger eller evt bortgang?

Bare en liten lunsjtanke som streifet gjennom og vil gjerne høre andre sine oppfatninger av livet og de relasjonene man har rundt seg ( Forventer vel eeegentlig at de fleste her inne ikke har så mange historier å fortelle altså ) 

Vanskelig og komplisert tema, men på et generelt grunnlag tror jeg at de groveste lovbruddene ikke straffes hardt/avskrekkende nok.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (24 minutter siden):

Hvorfor er ikke det en straff? Liker du å betale for folk sine reparasjoner?

frohmage skrev (14 minutter siden):

Fordi det "bare" er erstatning.

Som frohmage sier.

Hvor er straffen for at du forsøkte å stikke av og påføre en annen person regning på kanskje titalls tusen kroner?

Straff for tyveri er bot eller fengsel opptill 2 år for verdier opptill 100.000 kr. Dette er for meg nesten likestilt, du stikker av en regning du selv er ansvarlig for en annen person må betale - som har store økonomiske konsekvenser for sistnevnte, selv med forsikring. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Straffesystemet i Norge er ein vits. Moralen er nedadgåande noko som ikkje er rart når man ser korleis politikere og andre profilerte personer driter i lovverket når det kommer til deres egen utfoldelse. I tillegg blir kriminelle framstillt som offer og nytta i alskens svada program. Konsekvenser og ansvar er gått ut på dato. Vi sitter att med eit samfunn som har mista siste rest av sunn fornuft. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Her er en sak som viser at tyveri og heleri lønner seg:

https://www.nettavisen.no/nyheter/tyveriet-henlagt-politiet-bidrar-til-at-det-er-greit-a-stjele/s/5-95-2198578

Dette har jo blitt normalen i samfunnet.

At politiet skylder på ressurser er tøv. Det handler i realiteten om vilje og  holdninger samt et system der man som ansatt i politiet trolig blir helt ødelagt av tungrodd byråkrati som dreper arbeidsmoral og motivasjon.. Er man ansatt i politiet og får alle opplysninger man trenger så burde det i seg selv være sterk motivasjon til å gå inn i saken og løse dem og gi straff .  Men på veien dit så møtes man tydeligvis av mennesker som er mer opptatt av egen lommebok enn å gjøre en innsats for samfunnet. 

Om man kan løse ett problem og synes det er motivasjon i seg selv,vel da løser man det. Slik er det for mennesker med høy moral på rett sted i et fungerende system.  Gidder man ikke løfte en finger er man enten på feil sted eller Jobber under et ikke fungerende system. Penger og lønn er IKKE eneste motivasjon og burde heller aldri bli det. Er penger og budsjett eneste motivasjon så er systemet feil ,og i politiet er det dessverre det vi ser. Så konklusjonen er jo dessverre den at selv politiet bidrar til å løfte uetisk,umoralsk og til og med ulovlig oppførsel og handlinger i samfunnet.

Hvor og hvem skal man egentlig henvende seg til når noen gjør gale ting i samfunnet?

• Liker 2
Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (14 timer siden):

Ja og eksempel på det er at noen får 21 års fengsel for å drepe en person, mens andre får 21 års fengsel for å drepe 77 personer.

Hvem er det du tenker på som er dømt til 21 års fengsel for 77 drap? Jeg vet bare om en som sitter inne for en slik forbrytelse, men han kommer neppe til å se dagslys igjen.

Til trådstarter: Nei, vi "straffer" ikke drittsekker nok, verken samfunnet eller hver enkel av oss. Flere burde innse at de mest giftige blant oss ikke vil forandre seg, og er tjent med å kaste dem i "fryseboksen" / få dem ut av sine liv. Det er lettere sagt enn gjort, og savner man en slik person i ettertid, er det et savn etter hvordan man ønsker at de skal være, og man må huske på hvorfor man tok det vanskelige valget.

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Seksualovergrep mot barn må vel for de aller fleste være blant de mest alvorlige og avskyelige lovbrudd som eksisterer, men om vi øker straffene til hva de kanskje egentlig hadde fortjent, hadde da flere barn blitt drept ? Vi må ikke glemme at det kan være uante konsekvenser.

Det argumentet kan da brukes om så mangt. Skulle man avstå fra å straffe ranere fordi streng straff skulle kunne få dem til å drepe alle gisler/øyenvitner? Seksualforbrytere vet også vel så godt at når et barn (eller annet menneske) forsvinner i Norge, settes himmel og jord i bevegelse for å oppklare saken, og at nesten alle drap oppklares.

Trådstarter er inne på noe. De samme forbryterne har skremmende ofte familie og venner og lever normale liv. Noe greier til og med å karre seg inn i jobber og verv som krever vandel, slik at de kan fortsette der de slapp/ble tatt tidligere. At noen inkluderer overgripere og tar de inn i varmen, er for meg uforståelig og naivt. Det vi alle kan gjøre, er å distansere oss fra dem, og da mener jeg hele veien ned til vennelisten på facebook og ringelisten for loddsalg, og si høyt og tydelig fra om hvorfor man distanserer seg hvis noen spør (de spør ikke flere ganger). 

Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (4 minutter siden):

Det argumentet kan da brukes om så mangt

Ja det kan det, spørsmålet er om det er et poeng her ? Er det bedre at overgriperne får så streng straff at det virker fornuftig for mange av dem å drepe vitnet ? i Så fall hvem er det bedre for ? 

Cascada81 skrev (4 minutter siden):

kulle man avstå fra å straffe ranere fordi streng straff skulle kunne få dem til å drepe alle gisler/øyenvitner?

Kan virkelig ran og seksuelle overgrep mot barn sammenlignes ? Og ja om straffen for ran er så hard at alle som blir ranet også blir myrdet så vil jeg si vi har et problem med straffeutmålingen.

Cascada81 skrev (6 minutter siden):

Trådstarter er inne på noe. De samme forbryterne har skremmende ofte familie og venner og lever normale liv.

Det er mye som kan gjøre en selv, i andres øyne i det minste til dårlige mennesker, men det trenger ikke bety at de er kriminelle, det er ikke forbud mot å ha sex med andre personer selv om enkelte vil anse det som utroskap og generell ræva moral.  

Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (29 minutter siden):

Det er nettopp derfor vi har ulike straffer for ran og drap...

Jeg tviler på at den som begår en forbrytelse overveier hvilke straff de kan risikere.  Og om det er noen så er det vel neppe de som begår alvorlige forbrytelser?

Så da blir det kanskje rent akademiske diskusjoner basert på noe som for utenforstående fremstår som rasjonelt, men som egentlig ikke har noen rot i virkeligheten mhp å forhindre mer alvorlige forbrytelser.

Uansett - mange slipper for lett unna - ofte er det ofrene som sitter igjen med den verste straffen. Først begås en ulovlig handling mot deg - og så skal mange av dem oppleve at den/de som begår handlingen slipper unna.  Sånn bør det jo ikke være!

Endret av obygda
  • Liker 1
Lenke til kommentar
obygda skrev (19 minutter siden):

Jeg tviler på at den som begår en forbrytelse overveier hvilke straff de kan risikere.  Og om det er noen så er det vel neppe de som begår alvorlige forbrytelser?

Selvfølgelig gjør forbrytere slike overveielser. Straffer er tross alt preventive. Hvis ran automatisk førte til livstid i fengsel ville vi hatt langt færre ran. Men vi ville også hatt flere drap på eventuelle vitner, ettersom drapet ikke utgjør noen forskjell for raneren. 

Endret av VifteKopp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...