Big_JT Skrevet 21. desember 2024 Del Skrevet 21. desember 2024 Nå har jeg ikke NEK 400 for hånden så får ikke bekreftet, men NEK 400 punkt 528 tror jeg kan være riktig regel elektrikker tenker på. 1 Lenke til kommentar
kvakse Skrevet 22. desember 2024 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2024 Takk for svarene! Har blitt litt klokere. Lenke til kommentar
N|troXx Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 Siden det er andre bygg, er ikke jordings-potensial noe en må tenke på? Unngår dette ved å benytte fiber Lenke til kommentar
Woff Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 N|troXx skrev (Akkurat nå): Unngår dette ved å benytte fiber Det unngår du ved Cat6 også da.. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 31. desember 2024 Del Skrevet 31. desember 2024 20 hours ago, N|troXx said: Siden det er andre bygg, er ikke jordings-potensial noe en må tenke på? Unngår dette ved å benytte fiber Kan være samme elektriske anlegg..... Lenke til kommentar
kvakse Skrevet 6. januar Forfatter Del Skrevet 6. januar On 12/30/2024 at 3:23 PM, N|troXx said: Siden det er andre bygg, er ikke jordings-potensial noe en må tenke på? Kanskje det? Jeg tror at det per i dag er det «lokal» jording både ved annekset og garasjen. Dvs. disse bygningene får strøm fra en kurs i sikringsskapet i hovedhuset, men jeg ser at det også går jord-ledning ned i bakken begge steder (annekset har også et eget sikringsskap, men ikke garasjen). Gamle greier fra 70-tallet, og vet ikke om det blir bevart slik når elektriker installerer ny el-kabel. Hvis det er egen jordledning ned i bakken ved disse byggene, problematiserer det å trekke og koble cat6? (Altså, jeg kommer uansett til å snakke med elektriker om dette, ikke vær redd!) Lenke til kommentar
N|troXx Skrevet 7. januar Del Skrevet 7. januar I følge Woff her, og litt kjapp Googling, så virker det som at UTP (u-skjermet kabel) skal være problemfritt, personlig hadde jeg ikke gamblet, og jeg hadde kjøpt en utendørskabel, OS2 singlemode med LC kontakt fra FS.com ferdig terminert. Siden du vet ca lengde. Denne kabelen fungerer da fint fra 1gbps, og opp til hva enn lommeboken tåler, altså 100gbps er ikke noe problem. TP-link har noen rimelige media konvertere hvis en ikke har switcher som takler fiber (SFP / SFP+ /etc.) porter 1 Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 7. januar Del Skrevet 7. januar Det er stor forskjell på hva som funker, og hva som er forskriftsmessig. Her som det er hjemme hos folk så er det ikke så farlig med forskriftene på svakstrøms siden. Det er for at med UTP kabel så må man ligge opptil 60cm unna sterkstrømskabler for å være innen for forskriftene. Anbefaling er å legge 2 stk kat, og 1 stk fiber så er man klar for fremtiden. Man får ferdig patchkabler på fiber til store lengder. På Kat siden så legg Kat 6A, S/FTP, og koble til skjermen kun i den ene enden, så blir det ikke noe støy problemer, og støy blir dratt til jord. 1 Lenke til kommentar
Woff Skrevet 7. januar Del Skrevet 7. januar AndersT2 skrev (38 minutter siden): Anbefaling er å legge 2 stk kat, og 1 stk fiber så er man klar for fremtiden. Akkurat som det jeg har gjort altså! 😊 N|troXx skrev (2 timer siden): I følge Woff her, og litt kjapp Googling, så virker det som at UTP (u-skjermet kabel) skal være problemfritt Og som HAR fungert feilfritt i tre pluss år nå. Hvorfor skulle det ikke være problemfritt? Ser noen skrive noe om jord-problemer, det er IKKE tema, jording skal i utgangspunktet være et 'likt' potensiale og om det IKKE er det så skal det jo uansett ikke ha noe å si. Husk at en skjerm på en STP IKKE skal forbindes i begge ender og enkelt parene i kabelen er ikke elektrisk forbundet på noen måte med sterkstrømnettet .. Men som sagt, fiberen min ligger 'brakk' som en mulig reserve til den dagen bilen min trenger mer kapasitet enn 2 * cat6 kan levere... 😝😊 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå