Gå til innhold

Trekke fiber til anneks og garasje

kvakse

Anbefalte innlegg

Har hatt planer om å legge CAT6-kabel til anneks (70 meter unna huset) og garasje (40 meter) i forbindelse med at jeg skal grave grøft til til nye el-kabler (begge trenger mer strøm enn 10A). Elektriker mente at det kunne bli problem å legge nettverkskabel og el-kabel sammen, men nevnte ikke fiber som et alternativ. Har lest litt om dette selv, men det er mye å sette seg inn i, og mye kanskje utdatert informasjon der ute.

Noen her som har erfaring med dette? Er det overkommerlig å trekke og koble fiber selv , eller trenger man en proff til å gjøre koblingene? Hvilket utstyr trenger man i hver ende av fiberen for å trafikken over på hjemmenettet og få utnyttet hastigheten i fiberen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kvakse skrev (5 minutter siden):

Har hatt planer om å legge CAT6-kabel til anneks (70 meter unna huset) og garasje (40 meter) i forbindelse med at jeg skal grave grøft til til nye el-kabler (begge trenger mer strøm enn 10A). Elektriker mente at det kunne bli problem å legge nettverkskabel og el-kabel sammen, men nevnte ikke fiber som et alternativ. Har lest litt om dette selv, men det er mye å sette seg inn i, og mye kanskje utdatert informasjon der ute.

Noen her som har erfaring med dette? Er det overkommerlig å trekke og koble fiber selv , eller trenger man en proff til å gjøre koblingene? Hvilket utstyr trenger man i hver ende av fiberen for å trafikken over på hjemmenettet og få utnyttet hastigheten i fiberen?

Du kan kjøpe ferdig terminerte fiber kabler og bruke utstyr med fiber tilkobling.

Men personlig hadde jeg trukket ethernet med skjerming. Ved vanlig bruk er det tvilsomt at du merker noe som helst og bilen lader gjerne om natten på høy effekt for å spare noen kroner uansett..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har selv trekt ferdig terminert fiber og CAT7 S-FTP gjennom 30m rør til garasjen. Disse tapet jeg sammen og trakk gjennom alene uten problemer. Bare legg stort nok trekkerør, jeg har 25mm.

Du trenger da en switch i hver ende med SFP eller SFP+ for henholdsvis 1gig eller 10gig. Også trenger du en optisk transiver.

Fiber: https://www.fs.com/de-en/products/74386.html?attribute=843&id=18796
Switch: https://mikrotik.com/product/css610_8g_2s_in
Transiver: https://www.fs.com/de-en/products/11552.html?now_cid=63 (her kan du velge mikrotik eller generic)
Switch og transiver kan du få billigere fra AliExpress, har ok erfaring med switch fra hasivo.

Dette blir kanskje overkill, og du finner også fiber til RJ45 bokser på aliexpress, som er en slags transiver og switch i en enhet for rundt 300kr. Husk du trenger noe i hver ende.

Lenke til kommentar

Terminering og skjøting av fiber krever utstyr som er dyrt. Dersom du får bestilt kabler i riktig lengde med kontakter på så er det ikke noe verre enn å trekke andre kabler.

Og så ha en boks i hver ende som konverterer mellom fiber og nettverkskabel. (Jeg kjenner ikke protokoller og kabel typer her, så ikke ta denne for god fisk.)

https://www.komplett.no/product/623112/datautstyr/nettverk/mediakonvertere/tp-link-mc200cm-gigabit-media-converter?_gl=1*1ezw04z*_up*MQ..*_gs*MQ..&gclid=CjwKCAiApY-7BhBjEiwAQMrrEfpS9DQOWaXavatVsWgIhT3PbL5JqqFqZHQ8FGWDB1zDqNLp8WLgyhoC_58QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&gbraid=0AAAAAD-qII_7CxczudLYJn12HhqYXQaa1#

Lenke til kommentar

Du kan ikke ha TP-kabel og strøm i samme rør. Hvis du legger det i separate rør er det ikke noe problem. Men ja, du kan kjøre fiber i samme rør som strøm.

Det er overkommelig å trekke fiber selv hvis du bruker preterminerte kabler i hvert fall. Et tips her er vel også å legge dobbelt opp i slike installasjoner, i tilfelle noe skulle skje med en kabel senere - gjelder for så vidt både fiber eller TP. Selv om TP her evt. legges i rør, ville jeg kanskje likevel valgt kabel beregnet for nedgraving.  Og kanskje selv om man legger fiber, er det jo en vurdering om det ikke bør ligge i et eget rør likevel. Usikker her egentlig på hva prisen for slike rør vil være. Også for fiber er det vel et spørsmål om at når man før gjør jobben, bør man bruke utendørskabel selv i rør.

I tillegg til selve fiberen, trenger du enten mediakonvertere eller at man har f.eks. svitsj med SFP-port. Rent prismessig er vel to mediekonvertere nå under tusenlappen hvis man ikke trenger mer enn gigabit-hastighet.

I utgangspunktet tenker jeg at singlemode fiber skal være det mest aktuelle i dag, selv om det her ikke er snakk om den store avstanden.

Lenke til kommentar
kvakse skrev (11 timer siden):

Noen her som har erfaring med dette?

Jepp, jeg har erfaring der ja. For tre år siden så la jeg et trekkerør med både fiber (ferdig terminert) og to Cat6 kabel på hver 30 meter. Brukte et 20 mm rør fra Biltema: https://www.biltema.no/bygg/elinstallasjoner/installasjonsror/flexror-20-mm-x-25-m-2000057722
I bruk er det kun de to Cat6 kablene som brukes da jeg har to stk Ubiquiti Unifi USW-FLEX POE switcher i endene.

Siden jeg foretrekker å strømforsyne utstyret jeg bruker fra sentral POE enhet inne i hovedhuset grunnet UPS så ble fiberen ikke brukt, kun testet. På den ene Cat6 har jeg i tillegg til switchen også et AP (Unifi AC Pro) og to kamera og på den andre har jeg i tillegg til switchen hele tre kamera! (ALT strømforsynes fra en Unifi US 8 PoE 150W som står inne i hovedhuset)

Dette har nå gått feilfritt i tre år og jeg har ingen planer om å ta i bruk fiberen fortsatt. Trekkerøret ligger sammen med jordkabel for 220V i samme grøft, ikke adskilt av noe. I tillegg ligger det en 10 pars kabel for alarmutstyr hvor det går både strøm og kommunikasjon til alarm(under)sentralen.

Endret av Woff
Lenke til kommentar
NULL skrev (2 timer siden):

I utgangspunktet tenker jeg at singlemode fiber skal være det mest aktuelle i dag, selv om det her ikke er snakk om den store avstanden.

Singlemode gir ingen mening på de avstandene vi snakker om her. Bruk ferdig terminert OM-4.

Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (19 minutter siden):

Singlemode gir ingen mening på de avstandene vi snakker om her. Bruk ferdig terminert OM-4.

Ingen bruker multimode lenger, det er avleggs. 

Legg egne rør til ethernet og fiber i grøfta, så går det nok fint. Jeg ville lagt glatte rør.  For å gjøre det enkelt ville jeg gått for en F/UTP, som er kurant å installere og dekker behovet ditt hvis du legger den i eget rør i grøfta. 

Lenke til kommentar
kvakse skrev (11 timer siden):

Elektriker mente at det kunne bli problem å legge nettverkskabel og el-kabel sammen

Kan ikke skjønne at det kan bli problemer! Som sagt har jeg erfaringer som tilsier det motsatte og som nevnt er fiberen ikke i bruk da Cat6 kabel er mer en nok! Grunnen til at jeg la to er selvsagt (som alltid hos meg) å ha en i reserve, men hvorfor ikke bruke den tenkte jeg! Og siden de switchene jeg bruker kun takler 20W hver så gav det mening å fordele dette på to stykker. 🙂 
Greit nok at det sikkert er mer 'fancy'? med fiber men ser ingen grunn til å bruke det!

Lenke til kommentar
9 hours ago, Woff said:

Kan ikke skjønne at det kan bli problemer! Som sagt har jeg erfaringer som tilsier det motsatte og som nevnt er fiberen ikke i bruk da Cat6 kabel er mer en nok! Grunnen til at jeg la to er selvsagt (som alltid hos meg) å ha en i reserve, men hvorfor ikke bruke den tenkte jeg! Og siden de switchene jeg bruker kun takler 20W hver så gav det mening å fordele dette på to stykker. 🙂 
Greit nok at det sikkert er mer 'fancy'? med fiber men ser ingen grunn til å bruke det!

Det er vel i utgangspunktet ikke lov å legge nettverkskabler i samme rør som el. Men mistenker at det da kanskje i utgangspunktet gjelder PN og ikke PR o.l. Ville kanskje trodd man brukte en form for PR i en slik installasjon, selv om det lå i rør. 

Så kan man si at det potensielt er muligheter for forstyrrelser når det ligger helt tett - da potensielt litt avhengig av hva som evt. er koblet til det elektriske anlegget. I utgangspunktet anbefales det en skilleavstand på noen cm - og for uskjermet mer enn for skjermet. Bruker man skjermet, så skal man også hensynta dette ved terminering og jording.

Lenke til kommentar
1 minute ago, NULL said:

Så kan man si at det potensielt er muligheter for forstyrrelser når det ligger helt tett - da potensielt litt avhengig av hva som evt. er koblet til det elektriske anlegget. I utgangspunktet anbefales det en skilleavstand på noen cm - og for uskjermet mer enn for skjermet. Bruker man skjermet, så skal man også hensynta dette ved terminering og jording.

Realistisk sett er det ikkje potensiale for forstyrrelser. Ethernet bruker differensiell signallisering, og er i praksis immun mot 50Hz.

Bruker ethernet i tavler som har ytelser på et par megawatt med frekvensomformere, og aldri opplevd støyproblematikk på Ethernet.

Lenke til kommentar
Just now, barfoo said:

Realistisk sett er det ikkje potensiale for forstyrrelser. Ethernet bruker differensiell signallisering, og er i praksis immun mot 50Hz.

Bruker ethernet i tavler som har ytelser på et par megawatt med frekvensomformere, og aldri opplevd støyproblematikk på Ethernet.

Støyen fra elektriske enheter som er koblet til det elektriske anlegget, vil kunne være på andre frekvenser og slik sett levere støy ut på anlegget. 

Og så er det spørsmålet da om det er lov etter forskriftene. Så vidt jeg kan se vil det kunne være det om det benyttes PR-kabel og hvis nettverkskablene har riktig spenningsholdfasthet. 

Spørmålet er også hvordan man oppdager støyproblematikk. For en del vil ikke en viss økning i pakketap/retransmisjon or noe redusert ytelse være et problem. 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, NULL said:

Støyen fra elektriske enheter som er koblet til det elektriske anlegget, vil kunne være på andre frekvenser og slik sett levere støy ut på anlegget. 

Ethernet har fortsatt differensiell signallering - og støyen utenom 50Hz vil ha lav effekt sammenligna med 50Hz-støyaen.

9 minutes ago, NULL said:

Og så er det spørsmålet da om det er lov etter forskriftene. Så vidt jeg kan se vil det kunne være det om det benyttes PR-kabel og hvis nettverkskablene har riktig spenningsholdfasthet. 

Det er et anna - og relevant spørsmål. Det avhenger av kabelvalg.

Lenke til kommentar
NULL skrev (11 timer siden):

Det er vel i utgangspunktet ikke lov å legge nettverkskabler i samme rør som el.

Siden du siterer meg, jeg har altså IKKE nevnt at det er i samme rør. Jeg har to Cat6 kabler og en fiber i ett 20mm plastrør og dette røret ligger i en grunn grøft med elektrisk jordkabel og en 10pars jordkabel rett ved siden av. Og jeg har hatt dette på plass en tre års tid og har altså ingen signalproblemer på noe av utstyret som nevnt. Selv om altså det går litt forskjellig i de forskjellige kablene så innvirker ikke noe av det på noen av de andre. 
Så til @kvakse: Hvorfor gjøre det komplisert når du kan gjøre det både fungerende, enkelt og rimelig? ☺️
Lykke til uansett hva du gjør!

Lenke til kommentar
12 hours ago, NULL said:

Det er vel i utgangspunktet ikke lov å legge nettverkskabler i samme rør som el.

At det ikke er en god praksis kan man vel være enig om. Men at det ikke er LOV. Her må du gjerne vise til norm eller forskrift som viser dette. Kanskje Nek700 har noe. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...