Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Partner som ikke engasjerer seg i "verden" ?

Gjest f30bd...1d1

Anbefalte innlegg

Gjest f30bd...1d1

Hva gjør man i de forholdene hvor en part åpenbart ikke er med å byr på seg selv?
Ikke misforstå, man skal ikke trenge å være på hele tiden.

men i mine øyne skal en partner være der både fysisk og psykisk.

gode samtaler, vise interesse over hverandre osv osv.

Men hva gjør de som lever i forhold hvor det er lite til ingenting av dette?
Jeg bare tror basert på egne erfaring så klart, men får på følelsen av at mange menn er i slike forhold.

Hvor man ikke kan ha samtaler på eget premiss, det må  enten være noe den kvinnelige parten er interessert i, eller så blir det lite til ingen prat overhodet.

Ta meg selv, hvis jeg begynner å prate om det som interesserer meg som kan være verdenspolitikk, eller bare hendelser rundt i verden, psykologisk aspekt rundt mennesket, makroøkonomi og påvirkningen det har..Lista er lang og egentlig ganske universal.
Jeg kan fint prate om konseptet hvor stort universet er og gå så dypt at man får en liten eksistensiell krise, samtidig kan jeg også prate litt om hvordan rentene påvirker oss, og hvordan jeg ville likt å sett endringer i diverse normer osv osv

jaja korte punkter der, er mest så folk skal forstå poenget.

Men fruen? Hun sovner nesten når jeg åpner munnen uansett hva det er, det som interesserer henne er reality, influensere, podcaster ( kjendisvariantene)  Hun kan midt i en setning begynne å prate til barna, og når jeg stopper for å se om hun plukker opp samtalen igjen så gjør hun i 9/10 tilfeller ikke det og det ser ut som hun faktisk ikke merker det selv heller.
For jeg kjenner henne såpass godt at hun ville fått dårlig samvittighet hvis hun innser hvordan hun oppfører seg noen ganger ovenfor meg.

Hun har selvsagt gjort det klart mange ganger at det meste jeg prater om er kjedelig for henne og ikke noe hun interesserer seg for, og når jeg prøver å få henne til å snakke om noe, så er  det liksom bare det samme gamle med sladder om mennesker eller kjendiser jeg virkelig ikke bryr meg om da det har null påvirkning på oss, og det jeg prøver å prate om, har jo faktisk en påvirkning på både hverdag og oss enten nåtid eller fremtid som jeg rent logisk sett mener bør være av mye større interesse. ( bias i know ) 

Det er jo "synd" sånn sett, fordi hun har jo noe hun vil prate om, men det føler jeg venninner kan gjøre.
jeg får veldig lite ut av livet å snakke om hvordan influensere har det for godt og får altfor mye penger, og samtidig er delaktig i aktiviteten som gjør at det man irriterer seg over faktisk er mulig..

Men hva kan man gjøre? Det er ikke mye dybde i fruen, de gangene vi kanskje prater om noe "dypt" er når vi er rundt andre vennepar og de engasjerer seg i mine samtaler, da er hun plutselig med ( selvsagt på det overfladiske av det hun forstår) og interessert i å prate.
Jeg har alltid fått høre at jeg er utrolig behagelig å prate med, at jeg er interessant osv, og hver gang noen komplementerer over meg til fruen så svarer hun med et lite glimt i øyet " Jada, men det kan bli litt for mye av det gode også"  ( Som jeg er enig i noen tilfeller, men ikke vårt. Det kan gå uker mellom da jeg prøver å prate om noe annet enn hva vi skal gjøre den uka eller noe som omhandler ungene liksom) 

Så ja,,hva gjør andre? Bare fortsetter man i samme fotspor og finner seg andre å prate med som har samme interesser eller har noen gode tips til hvordan man kan bli litt bedre på å få hverandre interessante i hverdagen.

Som sagt har prøvd i flere år å engasjere meg i influenser verden, jeg kan godt prate om det jeg ser i VG i ny og ne hvor det er en artikkel om disse folka, men der stopper det og det er ofte veldige korte ting å prate om. " jaja en kar lagde en statue av seg selv som provoserte andre, jaja en annen bygger hus til 20 mill, eller noen la ut bilde hvor de holder en pose med hvitt pulver " 
Jeg sier meg enig at de har det for godt, men siden jeg ikke er av typen som hverken handler produktene disse folka reklamerer for, eller ser på innholdet deres så er det liksom ikke "mitt" problem at de tjener penger og at folk blir sure pga det.

Tips søkes! takk på forhånd.

Anonymous poster hash: f30bd...1d1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest f607b...e85

Du har fått barn med denne dama. Det er ikke noe nytt for deg hvordan hun kommuniserer og det faktum at dere er ulike på flere punkter. Likevel har du akseptert dette, og det må du nok bare fortsette å gjøre. Man kan ikke forandre et menneske sin personlighet. 

Nå skal det sies at jeg tenker i mitt stille sinn at dette ikke nødvendigvis er ting hun ikke bryr seg om, men at hun ikke ser på det som hensiktsmessig å diskutere det med deg. Det kan være mange grunner til det, og jeg kjenner ikke grunnen. Men kanskje i stedet for å sette deg selv på en pidestall når det kommer til det å ha interessante samtaleemner og være en god samtalepartner, så kan det være lurt å vende blikket litt utover og prøve å forstå hvorfor fruen ikke vil snakke om disse temaene med deg.

Personlig diskuterer jeg kun med mennesker som lytter like mye som de snakker, og som ikke har behov for å vinne en diskusjon eller å fronte sin mening eller sin interesse som det eneste viktige. Jeg er ganske sikker på at jeg har blitt oppfattet som blottet for dybde av andre nettopp fordi jeg ikke gidder å snakke med de om ting jeg anser som viktig, fordi jeg opplever ikke kommunikasjonen som faktisk kommunikasjon. 

I perioder er jeg langt nede og deprimert. Det siste jeg bryr meg om da er resten av verden. Da er det fint å bable om overfladiske, dumme ting som ikke betyr noe. 

Anonymous poster hash: f607b...e85

Lenke til kommentar

Det du egentlig burde spørre deg om, er hvordan dere ble partnere i utgangspunktet. Å se bra ut og å være hyggelig og grei er vel og bra, og det er ikke noe feil med å være mindre kognitivt begavet eller ha overfladiske interesser, da det like fullt er en del av personligheten til den aktuelle personen.

Man trenger ikke ha utelukkende felles interesser med en partner, og i mange tilfeller kan man finne noe felles å bygge på selv om man er ulike på mange områder. Det du egentlig ønsker, er å forandre partneren din, slik at hun blir slik du ønsker. Det er ikke lett, og det er bare å se hvor hardt det kan være å endre ting som former deg som person, men det går an for konkrete ting, særlig hvis det er noe som partneren din selv ser at hun kan være tjent med å endre på. Det du ikke lett kan endre, er personligheten til vedkommende. Hvis hun er interessert i reality og ikke interessert i akademiske emner eller politikk, er ikke det noe som realistisk sett endres hos voksne mennesker, i hvert fall ikke i et uoverskuelig tidsspenn. Det er lettere å jobbe med deg selv, og lære deg å godta hennes gode sider, enn å skulle forandre henne.

Lenke til kommentar

Du må nesten bare spørre deg selv. Hvorfor valgte du denne personen å leve sammen med. Det er vel ganske åpenbart at du anser de gode sidene som viktigere enn de dårlige siden denne personen ble valgt. Man skal heller ikke legge for mye i det. Mange har mye større problemer enn dette men fortsetter likevel å holde ut med hverandre. Trolig har dere det godt sammen i det store og hele. 

Lenke til kommentar

Så du fant deg ei som fokuserte på å se bra ut, og nå klager du, fordi det kjeder deg? Skal ikke "mobbe" deg for dine valg, tvert imot ...

La oss sette oss inn i en tidsmaskin og reise 20 år fram i tid. Barna har blitt voksen og partneren din har endret verdisyn på mange måter; hun bryr seg ikke lengre så mye om reiret og hun bryr seg ikke like mye om overfladisk sosial status, for barna hennes klarer seg selv. Etter hvert som barna fikk egne sosiale liv å delta i, så fikk hun mer ro og tid til å tenke på det større bildet, ikke minst roet hormonene seg ned betraktelig et sted i 30 årene, slik at hun også kunne høre egne tanker og ikke bare følte seg fram og ble dratt av instingter, hvem vet, kanskje hun nå har tatt en doktorgrad? Kastet seg inn i lokalpolitikken? Vi vet ikke.

Hvis du kjeder deg og trenger stimulering på den intellektuelle fronten, så er verden for dine føtter. Hvorfor skal hun dekke dine behov for utvikling og stimuli? Klarer du ikke det selv?

Forøvrig, omtrent 90 % av drøfting av verdenssamfunnet er en eller annen form for papegøye-gjentagelse av ting man har hørt noen si. En eller annen form for propaganda. Du liker best å leke papegøye og gjenta ting du har plukket opp, sånn at du skal høres opplyst ut? Sånn at det egentlig handler om at du kler på deg en identitet for å skjule hva da?

Endret av Neffi
+t -n
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest f30bd...1d1 skrev (1 time siden):

Så ja,,hva gjør andre? Bare fortsetter man i samme fotspor og finner seg andre å prate med som har samme interesser eller har noen gode tips til hvordan man kan bli litt bedre på å få hverandre interessante i hverdagen.

Dere passer ikke sammen og virker ikke på samme arena. Du må gjøre noen prinsipielle tanker rundt samliv, kompabilitet og interesser. 
Jeg sier ikke at du skal skilles, men kan opplyse om at mange kvinner deler dine interesser og tankesfærer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest f607b...e85
Neffi skrev (7 minutter siden):

Så du fant deg ei som fokuserte på å se bra ut, og nå klager du, fordi det kjeder deg? Skal ikke "mobbe" deg for dine valg, tvert imot ...

La oss sette oss inn i en tidsmaskin og reise 20 år fram i tid. Barna har blitt voksen og partneren din har endret verdisyn på mange måter; hun bryr seg ikke lengre så mye om reiret og hun bryr seg ikke like mye om overfladisk sosial status, for barna hennes klarer seg selv. Etter hvert som barna fikk egne sosiale liv å delta i, så fikk hun mer ro og tid til å tenke på det større bildet, ikke minst roet hormonene seg ned betraktelig et sted i 30 årene, slik at hun også kunne høre egne tanker og ikke bare følte seg fram og ble dratt av instingter, hvem vet, kanskje hun nå har tatt en doktorgrad? Kastet seg inn i lokalpolitikken? Vi vet ikke.

Hvis du kjeder deg og trenger stimulering på den intellektuelle fronten, så er verden for dine føtter. Hvorfor skal hun dekke dine behov for utvikling og stimuli? Klarer du ikke det selv?

Forøvrig, omtrent 90 % av drøfting av verdenssamfunnet er en eller annen form for papegøye-gjentagelse av ting man har hørt noen si. En eller annen form for propaganda. Du liker best å leke papegøye og gjenta ting du har plukket opp, sånn at du skal høres opplyst ut? Sånn at det egentlig handler om at du kler på deg en identitet for å skjule hva da?

Jeg klapper i henda! 

Anonymous poster hash: f607b...e85

Lenke til kommentar
Gjest f30bd...1d1 skrev (2 timer siden):

Jeg bare tror basert på egne erfaring så klart, men får på følelsen av at mange menn er i slike forhold.

Hva får deg til å føle at mange menn er i slike forhold? Jeg vil tro det er ganske jevnt fordelt.

Det er jo "synd" sånn sett, fordi hun har jo noe hun vil prate om, men det føler jeg venninner kan gjøre.

Du klager på at hun ikke interesserer seg for hva du vil snakke om, men samtidig så er du ikke interessert i hva hun vil snakke om, "for det kan venninner gjøre "... - hvorfor kan ikke du da snakke med kompiser om det du vil prate om?

---

Her høres det ut som om du har gått i fella med å finne en som er på et annet (utdannings)nivå enn deg selv. Jeg syns heller ikke noe om at du antar at dette er et problem man opplever helst med kvinner. Hvorfor valgte du henne i utgangspunktet hvis hun er så "enkel" som du fremstiller henne som? Hva fikk deg til å bli glad i henne i utgangspunktet?

Jeg tror ikke dette er et stort problem i forhold,  altså at man ikke kan snakke sammen om slike ting du beskriver. Jeg tror de fleste har en viss allmenn samfunnskunnskap, men kanskje jeg bare "speiler" mitt eget forhold,  hvor vi kan snakke om alt (og hvor ingen av oss liker influensere 😂🤭).

Så til slutt, den eneste du kan endre er deg selv, om det er å engasjere deg mer i hennes "verden", å kapitulere og snakke med noen andre om ting som interesserer deg, eller at du finner ut at dere er så ulike at dette ikke er et forhold du kan fortsette med, det blir helt opp til deg. (Jeg føler faktisk litt med deg selv om det kanskje ikke høres helt sånn ut. Hadde blitt temmelig galen sjøl hvis det eneste du kunne snakke om var såkalte influensere) 😅

• Liker 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (3 minutter siden):

(... Hadde blitt temmelig galen sjøl hvis det eneste du kunne snakke om var såkalte influensere) 😅

(Det kan gå uker mellom da jeg prøver å prate om noe annet enn hva vi skal gjøre den uka eller noe som omhandler ungene liksom) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...