Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mangel på B12, lite info fra lege

Gjest 848d2...bbd

Anbefalte innlegg

Gjest 848d2...bbd

Jeg vet at svarene jeg får nødvendigvis ikke er fra helsefaglig personell, men B12 mangel er ikke akkurat uvanlig og jeg antar at det er noen med erfaring her inne. Får ikke akkurat prata med legen på tlf osv. 

Har visst B12 mangel og har trolig hatt det en stund da jeg lå lavt i fjor vår, men fikk ikke noe tilbakemelding fra lege (dette oppdaget jeg selv da man tydeligvis kan se resultater hos Fürst, jeg kan iallfall det). Ved sjekk nå hos annen lege var verdiene vesentlig lavere. 

Legen jeg var hos denne gangen sa at jeg kunne begynne med tilskudd i tablettform. Spesifiserte ikke hvilken type. Jeg spurte om jeg skulle sjekke på nytt senere, og ja det kunne jeg jo gjøre for å se om verdiene økte, om de ikke gjorde det er det nødvendig med sprøyter. Jeg skal prøve så godt jeg kan å legge om kostholdet (jeg er ikke veggis), spiser ikke sunt og må prøve å få i meg mer kjøtt, egg og meieriprodukter. 

Noen som vet hvor lenge jeg bør gå på tabletter før jeg tar ny blodprøve? Vil man se resultater på bare 3 måneder for eksempel? Jeg tar allerede B-vitamin kompleks da jeg har mangel på andre B-vitaminer også (spesielt folat), disse har jeg gått på i et par måneder. Er det tilstrekkelig med bare 1 tablett av disse?

Planen er som sagt å få bukt med kostholdet men av ulike grunner vil dette ta tid så jeg anser det som nødvendig med tilskudd (noe legen også anbefalte, hun kjenner min situasjon) til å begynne med. Setter stor pris på innspill og svar. 

Anonymous poster hash: 848d2...bbd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

B-vitamin kompleks inneholder ofte rundt 75% av daglig behov. Sammen med et tilstrekkelig kosthold av animalske produkter, bør du være godt dekket med hensyn til inntaket. C-vitamin hjelper på opptaket av b12.
Men spørsmålet er hvorfor du først fikk b12-mangel. Dersom du har svekket opptak som f.eks ved IBS, Cøliaki, alder (>60 år), syrehemmende legemidler, er det ikke sikkert at oralt inntak er tilstrekkelig.

Tre måneder er tilstrekkelig for å kunne se på prøver om endringer i kostholdet fører frem.

Lenke til kommentar
Gjest 848d2...bbd
Skandinav skrev (1 time siden):

B-vitamin kompleks inneholder ofte rundt 75% av daglig behov. Sammen med et tilstrekkelig kosthold av animalske produkter, bør du være godt dekket med hensyn til inntaket. C-vitamin hjelper på opptaket av b12.
Men spørsmålet er hvorfor du først fikk b12-mangel. Dersom du har svekket opptak som f.eks ved IBS, Cøliaki, alder (>60 år), syrehemmende legemidler, er det ikke sikkert at oralt inntak er tilstrekkelig.

Tre måneder er tilstrekkelig for å kunne se på prøver om endringer i kostholdet fører frem.

Takk for svar. Dette er B-vitaminene jeg allerede tar. Er det tilstrekkelig å ta bare en tablett av disse daglig, eller burde jeg legge til B12-vitamin tabletter? Nå har jeg tatt disse i noen måneder, ikke regelmessig, men nylige prøver viste jo B12 mangel. Så vet ikke. Jeg får fortsette og være flink til å ta de daglig i 3 måneder, så ta kontakt med fastlegen igjen. 

Vanskelig å si. Jeg har fortalt at kostholdet mitt er dårlig. Lite kjøtt, lite frukt, lite grønnsaker. Ingen fisk. Det har gått i ferdigmat og godteri i rundt ett år. En sjelden gang et hjemmelaget måltid, men det er som sagt sjeldent. Kostholdet mitt var bedre i fjor, men det var allerede da indikasjoner på at jeg hadde B12 mangel, men det ble ikke plukket opp av lege. Har ikke IBS eller Cøliaki (ingen av symptomene iallfall), er 30 år gammel og bruker ikke syrehemmende legemidler. Folat har jeg faktisk hatt mangel på i flere år (igjen, jeg så på gamle blodprøver fra 2017 hvor jeg også hadde mangel på folat). 

Lenke til kommentar
Gjest 2c8b6...a12
Gjest 848d2...bbd skrev (14 minutter siden):

Takk for svar. Dette er B-vitaminene jeg allerede tar. Er det tilstrekkelig å ta bare en tablett av disse daglig, eller burde jeg legge til B12-vitamin tabletter? Nå har jeg tatt disse i noen måneder, ikke regelmessig, men nylige prøver viste jo B12 mangel. Så vet ikke. Jeg får fortsette og være flink til å ta de daglig i 3 måneder, så ta kontakt med fastlegen igjen. 

Vanskelig å si. Jeg har fortalt at kostholdet mitt er dårlig. Lite kjøtt, lite frukt, lite grønnsaker. Ingen fisk. Det har gått i ferdigmat og godteri i rundt ett år. En sjelden gang et hjemmelaget måltid, men det er som sagt sjeldent. Kostholdet mitt var bedre i fjor, men det var allerede da indikasjoner på at jeg hadde B12 mangel, men det ble ikke plukket opp av lege. Har ikke IBS eller Cøliaki (ingen av symptomene iallfall), er 30 år gammel og bruker ikke syrehemmende legemidler. Folat har jeg faktisk hatt mangel på i flere år (igjen, jeg så på gamle blodprøver fra 2017 hvor jeg også hadde mangel på folat). 

De der pillene er bortkastet penger. Prøv TrioBe. Og ta en b-vitamin boost kur med sprøyter hvert år i tillegg

Anonymous poster hash: 2c8b6...a12

Lenke til kommentar
Gjest 848d2...bbd
Gjest 2c8b6...a12 skrev (1 minutt siden):

De der pillene er bortkastet penger. Prøv TrioBe. Og ta en b-vitamin boost kur med sprøyter hvert år i tillegg

Anonymous poster hash: 2c8b6...a12

Må først prøve tabletter fra apoteket, i følge legen. 

Lenke til kommentar

1. Ta B12-tabletter reseptfritt på apoteket

2. Mål B12 igjen om 3-6 måneder. Dersom stigning - fortsett på tabletter. Dersom ingen stigning eller fall - må man vurdere sprøyter eller høyere reseptbelagte doser.

Nå vet ikke vi hvordan dine blodprøver ser ut. Når man sjekker for B12, må man også sjekke flere andre markører for å se blodprøveverdien i sammenheng. Det er vanlig at man måler Hemoglobin, B12, B9, homocystein, metylmalonylsyre, parietalcelleantistoffer, intrinsisk faktor antistoff og parietalcelleantistoff. Jeg vet ikke om dette er utført hos deg, men ofte når man tar blodprøver, trenger man gjerne flere markører for å forstå bedre det man ser etter og årsakene til avvik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...