Gjest 542f5...295 Skrevet 19. desember 2024 Del Skrevet 19. desember 2024 Jeg har en del formue i bank og får en del kroner i renter. Har null gjeld og har en ganske høy lønn jeg ikke er så flink til å bruke opp for å si det slik....Ja - jeg er heldig og klager ikke sånn sett selv om jeg lever et mye enklere liv enn inntekten skulle tilsi. Tar jeg opp selvangivelsen og tar brøken skatt/lønn slik det fremkommer i fjorårets selvangivelse så betaler jeg høyt oppe på 40 tallet i skatt. Renteinntektene utgjør også en del beløp og dersom jeg skal betale samme skattesats på disse som for lønnen sammen med formueskatten - vel så forsvinner jo veldig,veldig mye i skatt av renteinntektene. Betaler formueskatt fra første krone på renteinntektene - så da i beste fall blir det ca 23% skatt på renteninntektene - eller så blir det denne satsen nære 50% av renteinntektene som skal betales - så hvilken sats er det? Anonymous poster hash: 542f5...295 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 19. desember 2024 Del Skrevet 19. desember 2024 Renteinntektene skattes flatt med 22% på alle renteinntekter du har gjennom året uansett hvor mye/lite du måtte tjene. Formuesskatten beregnes på din skattemessige formue på nyttårsaften. 2 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 19. desember 2024 Del Skrevet 19. desember 2024 (endret) Legges ikke dette på inntekten? Endret 19. desember 2024 av obygda Lenke til kommentar
Plukk Skrevet 19. desember 2024 Del Skrevet 19. desember 2024 obygda skrev (8 minutter siden): Legges ikke dette på inntekten? Kapitalinntekt er ikke det samme som arbeidsinntekt/lønnsinntekt. 2 Lenke til kommentar
Johan Kontant Skrevet 20. desember 2024 Del Skrevet 20. desember 2024 (endret) obygda skrev (23 timer siden): Legges ikke dette på inntekten? Som Plukk skriver så har skattesystemet ulike satser på arbeidsinntekter og kapitalinntekter. Grovt sett er reglene som følger..: 1. Skatt på renteinntekter: Flatt 22% 2. Skatt aksjeutbytte og gevinst ved aksjesalg: Flatt 37,84% 3. Arbeidsinntekt: Progressivt 0-47,4% ------------------------- Med "flatt" menes altså at du betaler 22% skatt på renteinntektene dine uavhengig av om du har en arbeidsinntekt på 0 kroner, 1 million kroner eller 100 millioner kroner. Endret 20. desember 2024 av Johan Kontant 3 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 20. desember 2024 Del Skrevet 20. desember 2024 Nimrad skrev (På 19.12.2024 den 13.25): Formuesskatten beregnes på din skattemessige formue på nyttårsaften. Skikkelig deilig for de som satt med gode aksjer i markedet da toppen var der, og så opplevde at formuen stupte enormt i løpet av året etter.. og likevel måtte betale full formueskatt. Ren idioti. Lenke til kommentar
leticia Skrevet 21. desember 2024 Del Skrevet 21. desember 2024 Gjest 542f5...295 skrev (På 19.12.2024 den 13.22): Jeg har en del formue i bank og får en del kroner i renter. Har null gjeld og har en ganske høy lønn jeg ikke er så flink til å bruke opp for å si det slik....Ja - jeg er heldig og klager ikke sånn sett selv om jeg lever et mye enklere liv enn inntekten skulle tilsi. Tar jeg opp selvangivelsen og tar brøken skatt/lønn slik det fremkommer i fjorårets selvangivelse så betaler jeg høyt oppe på 40 tallet i skatt. Renteinntektene utgjør også en del beløp og dersom jeg skal betale samme skattesats på disse som for lønnen sammen med formueskatten - vel så forsvinner jo veldig,veldig mye i skatt av renteinntektene. Betaler formueskatt fra første krone på renteinntektene - så da i beste fall blir det ca 23% skatt på renteninntektene - eller så blir det denne satsen nære 50% av renteinntektene som skal betales - så hvilken sats er det? Anonymous poster hash: 542f5...295 Renteinntektene skattes med 22 %. Kan gjerne anbefale deg å putte overskuddspengene i en aksjesparekonto i stedet for. Da betaler du ikke skatt på pengene før du begynner å ta ut av verdiøkningen. (Altså hvis du har satt inn 500.000, og tjent 300.000 i verdiøkning, så betaler du ikke skatt av beløpet du tar ut før du tar ut krone 500.001). 1 Lenke til kommentar
Cascada81 Skrevet 21. desember 2024 Del Skrevet 21. desember 2024 leticia skrev (1 time siden): Renteinntektene skattes med 22 %. Kan gjerne anbefale deg å putte overskuddspengene i en aksjesparekonto i stedet for. Da betaler du ikke skatt på pengene før du begynner å ta ut av verdiøkningen. (Altså hvis du har satt inn 500.000, og tjent 300.000 i verdiøkning, så betaler du ikke skatt av beløpet du tar ut før du tar ut krone 500.001). Da må jo formålet være å investere pengene, fordi man får jo som kjent ikke renter på penger som står i ASK. Lenke til kommentar
MRN Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 Du får ikke renter på ASK, men du får skjermingsfradrag. Lenke til kommentar
Johan Kontant Skrevet torsdag kl 10:32 Del Skrevet torsdag kl 10:32 (endret) Cascada81 skrev (På 21.12.2024 den 2.23): Da må jo formålet være å investere pengene, fordi man får jo som kjent ikke renter på penger som står i ASK. ASK er pr. definisjon en transaksjonskonto. Dvs. at du setter inn penger på kontoen, deretter kjøper du aksjer og/eller aksjefond fra denne kontoen. Salg av aksjer og aksjefond + evt. utbytte fra selskapene vil også bli plassert på denne kontoen. Skattemessig fungerer det da slik at kontofører (DnB/Nordea/Nordnet) skal ha oversikt over hvor mye du har satt inn og tatt ut. Har du satt inn 100.000, så kan du også ta ut 100.000 uten at det utløser skatt. I tillegg kommer skjermingsfradraget. Så snart du tar ut mer enn du har satt inn må du betale 37,84% skatt av beløpet. De fleste som benytter ASK lar bare mindre beløp stå på denne kontoen siden det ikke gis renter. Enkelte investorer av den mer aktive typen ønsker å ha en god andel av porteføljen i cash slik at de har umiddelbar likviditet når det byr seg gode muligheter. (Eks. Warren Buffet som ønsker å ha 20% cash.) Hvis dette er snakk om større beløp kan det være lønnsomt å la disse pengene stå på en høyrentekonto og flytte dem til ASK før investeringen gjøres. PS! Dette kan utløse skatt, i såfall kan det være lønnsomt å la dem stå på ASK. Det er ikke noe poeng å ha død kapital stående på ASK for skjermingsfradraget sin del, da er det bedre å sette dem på en sparekonto med gode vilkår. Endret torsdag kl 10:35 av Johan Kontant Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå