Gå til innhold

Skatt på renteinntekter - er det 22% - eller legges inntekten rett på annen inntekt?

Gjest 542f5...295

Anbefalte innlegg

Gjest 542f5...295

Jeg har en del formue i bank og får en del kroner i renter. Har null gjeld og har en ganske høy lønn jeg ikke er så flink til å bruke opp for å si det slik....Ja - jeg er heldig og klager ikke sånn sett selv om jeg lever et mye enklere liv enn inntekten skulle tilsi.

Tar jeg opp selvangivelsen og tar brøken skatt/lønn slik det fremkommer i fjorårets selvangivelse så betaler jeg høyt oppe på 40 tallet i skatt.  Renteinntektene utgjør også en del beløp og dersom jeg skal betale samme skattesats på disse som for lønnen sammen med formueskatten - vel så forsvinner jo veldig,veldig mye i skatt av renteinntektene.  Betaler formueskatt fra første krone på renteinntektene - så da i beste fall blir det ca 23% skatt på renteninntektene - eller så blir det denne satsen nære 50% av renteinntektene som skal betales - så hvilken sats er det?

Anonymous poster hash: 542f5...295

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
obygda skrev (23 timer siden):

Legges ikke dette på inntekten?

Som Plukk skriver så har skattesystemet ulike satser på arbeidsinntekter og kapitalinntekter. Grovt sett er reglene som følger..:

1. Skatt på renteinntekter: Flatt 22%

2. Skatt aksjeutbytte og gevinst ved aksjesalg: Flatt 37,84%

3. Arbeidsinntekt: Progressivt 0-47,4%

-------------------------

Med "flatt" menes altså at du betaler 22% skatt på renteinntektene dine uavhengig av om du har en arbeidsinntekt på 0 kroner, 1 million kroner eller 100 millioner kroner.

Endret av Johan Kontant
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (På 19.12.2024 den 13.25):

Formuesskatten beregnes på din skattemessige formue på nyttårsaften.

Skikkelig deilig for de som satt med gode aksjer i markedet da toppen var der, og så opplevde at formuen stupte enormt i løpet av året etter.. og likevel måtte betale full formueskatt.

Ren idioti.

Lenke til kommentar
Gjest 542f5...295 skrev (På 19.12.2024 den 13.22):

Jeg har en del formue i bank og får en del kroner i renter. Har null gjeld og har en ganske høy lønn jeg ikke er så flink til å bruke opp for å si det slik....Ja - jeg er heldig og klager ikke sånn sett selv om jeg lever et mye enklere liv enn inntekten skulle tilsi.

Tar jeg opp selvangivelsen og tar brøken skatt/lønn slik det fremkommer i fjorårets selvangivelse så betaler jeg høyt oppe på 40 tallet i skatt.  Renteinntektene utgjør også en del beløp og dersom jeg skal betale samme skattesats på disse som for lønnen sammen med formueskatten - vel så forsvinner jo veldig,veldig mye i skatt av renteinntektene.  Betaler formueskatt fra første krone på renteinntektene - så da i beste fall blir det ca 23% skatt på renteninntektene - eller så blir det denne satsen nære 50% av renteinntektene som skal betales - så hvilken sats er det?

Anonymous poster hash: 542f5...295

Renteinntektene skattes med 22 %.

Kan gjerne anbefale deg å putte overskuddspengene i en aksjesparekonto i stedet for.  Da betaler du ikke skatt på pengene før du begynner å ta ut av verdiøkningen. (Altså hvis du har satt inn 500.000, og tjent 300.000 i verdiøkning, så betaler du ikke skatt av beløpet du tar ut før du tar ut krone 500.001).

Lenke til kommentar
leticia skrev (1 time siden):

Renteinntektene skattes med 22 %.

Kan gjerne anbefale deg å putte overskuddspengene i en aksjesparekonto i stedet for.  Da betaler du ikke skatt på pengene før du begynner å ta ut av verdiøkningen. (Altså hvis du har satt inn 500.000, og tjent 300.000 i verdiøkning, så betaler du ikke skatt av beløpet du tar ut før du tar ut krone 500.001).

Da må jo formålet være å investere pengene, fordi man får jo som kjent ikke renter på penger som står i ASK.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...