Gjest 542f5...295 Skrevet torsdag kl 12:22 Del Skrevet torsdag kl 12:22 Jeg har en del formue i bank og får en del kroner i renter. Har null gjeld og har en ganske høy lønn jeg ikke er så flink til å bruke opp for å si det slik....Ja - jeg er heldig og klager ikke sånn sett selv om jeg lever et mye enklere liv enn inntekten skulle tilsi. Tar jeg opp selvangivelsen og tar brøken skatt/lønn slik det fremkommer i fjorårets selvangivelse så betaler jeg høyt oppe på 40 tallet i skatt. Renteinntektene utgjør også en del beløp og dersom jeg skal betale samme skattesats på disse som for lønnen sammen med formueskatten - vel så forsvinner jo veldig,veldig mye i skatt av renteinntektene. Betaler formueskatt fra første krone på renteinntektene - så da i beste fall blir det ca 23% skatt på renteninntektene - eller så blir det denne satsen nære 50% av renteinntektene som skal betales - så hvilken sats er det? Anonymous poster hash: 542f5...295 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet torsdag kl 12:25 Del Skrevet torsdag kl 12:25 Renteinntektene skattes flatt med 22% på alle renteinntekter du har gjennom året uansett hvor mye/lite du måtte tjene. Formuesskatten beregnes på din skattemessige formue på nyttårsaften. 2 Lenke til kommentar
obygda Skrevet torsdag kl 12:56 Del Skrevet torsdag kl 12:56 (endret) Legges ikke dette på inntekten? Endret torsdag kl 12:58 av obygda Lenke til kommentar
Plukk Skrevet torsdag kl 13:05 Del Skrevet torsdag kl 13:05 obygda skrev (8 minutter siden): Legges ikke dette på inntekten? Kapitalinntekt er ikke det samme som arbeidsinntekt/lønnsinntekt. 2 Lenke til kommentar
Johan Kontant Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden (endret) obygda skrev (23 timer siden): Legges ikke dette på inntekten? Som Plukk skriver så har skattesystemet ulike satser på arbeidsinntekter og kapitalinntekter. Grovt sett er reglene som følger..: 1. Skatt på renteinntekter: Flatt 22% 2. Skatt aksjeutbytte og gevinst ved aksjesalg: Flatt 37,84% 3. Arbeidsinntekt: Progressivt 0-47,4% ------------------------- Med "flatt" menes altså at du betaler 22% skatt på renteinntektene dine uavhengig av om du har en arbeidsinntekt på 0 kroner, 1 million kroner eller 100 millioner kroner. Endret 22 timer siden av Johan Kontant 3 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden Nimrad skrev (På 19.12.2024 den 13.25): Formuesskatten beregnes på din skattemessige formue på nyttårsaften. Skikkelig deilig for de som satt med gode aksjer i markedet da toppen var der, og så opplevde at formuen stupte enormt i løpet av året etter.. og likevel måtte betale full formueskatt. Ren idioti. Lenke til kommentar
leticia Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden Gjest 542f5...295 skrev (På 19.12.2024 den 13.22): Jeg har en del formue i bank og får en del kroner i renter. Har null gjeld og har en ganske høy lønn jeg ikke er så flink til å bruke opp for å si det slik....Ja - jeg er heldig og klager ikke sånn sett selv om jeg lever et mye enklere liv enn inntekten skulle tilsi. Tar jeg opp selvangivelsen og tar brøken skatt/lønn slik det fremkommer i fjorårets selvangivelse så betaler jeg høyt oppe på 40 tallet i skatt. Renteinntektene utgjør også en del beløp og dersom jeg skal betale samme skattesats på disse som for lønnen sammen med formueskatten - vel så forsvinner jo veldig,veldig mye i skatt av renteinntektene. Betaler formueskatt fra første krone på renteinntektene - så da i beste fall blir det ca 23% skatt på renteninntektene - eller så blir det denne satsen nære 50% av renteinntektene som skal betales - så hvilken sats er det? Anonymous poster hash: 542f5...295 Renteinntektene skattes med 22 %. Kan gjerne anbefale deg å putte overskuddspengene i en aksjesparekonto i stedet for. Da betaler du ikke skatt på pengene før du begynner å ta ut av verdiøkningen. (Altså hvis du har satt inn 500.000, og tjent 300.000 i verdiøkning, så betaler du ikke skatt av beløpet du tar ut før du tar ut krone 500.001). Lenke til kommentar
Cascada81 Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden leticia skrev (1 time siden): Renteinntektene skattes med 22 %. Kan gjerne anbefale deg å putte overskuddspengene i en aksjesparekonto i stedet for. Da betaler du ikke skatt på pengene før du begynner å ta ut av verdiøkningen. (Altså hvis du har satt inn 500.000, og tjent 300.000 i verdiøkning, så betaler du ikke skatt av beløpet du tar ut før du tar ut krone 500.001). Da må jo formålet være å investere pengene, fordi man får jo som kjent ikke renter på penger som står i ASK. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå