Gå til innhold

Svarer om Ciri i The Witcher IV: – Finner ikke bare plutselig på ting

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tror å spille som Ciri blir bra. Syns delene i 3ern der man spilte som henne var litt nedtur, men det tror jeg er fordi man fikk liten mulighet til å tilpasse spillestilen slik man kunne med Geralt. Hadde også vært kult med en Cyberpunk-tilnærming, der man lager sin egen karakter og Ciri og Geralt blir som Johnny, som jeg var sikker på skulle bli tilfelle, men den gang ei.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

I wish...
Baldur's gate 3 er vel kanskje unntaket som eneste story spill jeg har likt på mange år. Cyberpunk var OK, men ikke mer enn det. Det hadde vært flott om W4 ble bra også, men å generelt være negativ til slike spill har reddet meg fra flere store skuffelser de siste årene.
Dessverre er de som lager spill nå til dags generelt dårligere enn tidligere til å skrive en fengende historie eller god dialog.
Jeg så blant annet en analyse av dialog i Veilguard; som tydelig viser nedbrytning av språk til et enklere format fra tidligere Dragon Age spill. Ikke minst et LANGT mer omfattende bruk av fyll-ord som "okay" "um," "hmm," "well," "ah," "uh," "err,". Typisk det man forventer i filmen Mean Girls eller på Reddit.

Frem til det motsatte er bevist vil jeg tro at enhver ting man kan stusse på har opphav i dårlige forfattere og latskap.
De bestemte seg trolig for at Ciri skulle være hovedpersonen for lenge lenge siden før de visste hvordan det skulle skje. Så har de mest sannsynlig prøvd å presse det inn i spillet uten noen form for logisk innovasjon (shoehorning på engelsk).
Hvorfor måtte hun på død og liv muteres osv? Hvorfor kunne hun ikke bare være Ciri fra slutten av W3? Hun var perfekt der, og definitivt mye man kunne jobbe med på en unik måte, uten at hun skal "erstatte" Geralt som hovedkarakter på alle måter. DA ville jeg syntes at dette er svært interessant, og jeg ville tatt imot Ciri som hovedkarakter med åpne armer.
Nå har jeg derimot en liten knute i magen. Særlig med tanke på hvordan CDPR har mistet de fleste veteranene sine, og nå må outsource en del av arbeidet sitt istedenfor. Som blant annet story- og dialogskriving til bedrifter og enkeltpersoner som allerede har ødelagt andre tilsvarende spill.

Endret av Dudeliduu
  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, GrinderX9 said:

Elsker bruken av order Volver.  Det er norønt å kommer fra "Ulv som kjører Volvo" . Kunne ikke vært mer treffende. 10 poeng. "Finner ikke bare pluttselig på ting"

Det er ikke noe ord på engelsk som heter "witcher" heller. Det henspiller på "witch". Volve på norrønt betyr spåkvinne. Du har kanskje hørt om Voluspå? Så da blir "volver" en maskulin versjon av volve. Som witch/witcher. Jeg syns det viser veldig god språkforståelse. 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (1 time siden):

Det er ikke noe ord på engelsk som heter "witcher" heller. Det henspiller på "witch". Volve på norrønt betyr spåkvinne. Du har kanskje hørt om Voluspå? Så da blir "volver" en maskulin versjon av volve. Som witch/witcher. Jeg syns det viser veldig god språkforståelse. 

Ehh Jeg våknet opp i 6 tiden i dag tidlig å følte meg veldig morsom før jeg fikk opp øynene. Jeg er kjent med ordets betydning, så ingen grunn til å ta det jeg skrev som noe annet enn fjas ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Gargantua said:
6 hours ago, GrinderX9 said:

Elsker bruken av order Volver.  Det er norønt å kommer fra "Ulv som kjører Volvo" . Kunne ikke vært mer treffende. 10 poeng. "Finner ikke bare pluttselig på ting"

Bra språkforståelse og åpenbart noe kunnskap om mytologier.

Bare ikke fortell Japanere, ellers blir det et spill med navnet "RE:VolveR" men noe lang undertittel med X'er osv.

😃

Endret av Chaos_Niddhogg
Lenke til kommentar
3 hours ago, Dudeliduu said:

Hvorfor måtte hun på død og liv muteres osv?

Ville vært rart å spille et Witcher spill uten å være en Witcher. Jeg har ikke enorme forhåpninger. Det virker som de tok det enkleste og dummeste valget her og ignorerte noe tidligere etablerte fakta.

Hadde vært mer spennende hvis man lente seg mer inn i Ciri sine evner og bakgrunn. Når det er sagt så kan jeg forstå hvorfor Ciri evt går gjennom mutasjonene for å bli witcher. Hun er av "the old blood" og hennes fremtidige barn er sagt å være et "child of prophecy" som ville vært veldig mektig. Ved å bli witcher blir hun også steril ( om det fortsatt gjelder ) så kanskje hun slipper maset om å bli gravid fra diverse konger og andre maktpersoner da hehe.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

I witcher table top RPGen er det flere kvinnelige witchere, deriblandt Dragonfly fra school of the cat, i Hexer mini serien fra det tidlige 2000 tallet var der en kvinnelig witcher ved navnet Adela fra en ukjent skole. De historiene er selvfølgelig ikke canon etter bøkene da de er nye fortellinger, men spillene er heller ikke canon, faktisk har Andrzej Sapkowski vist stor misnøye med spillene oppigjennom og det har vært en lang feide mellom CDPR og Sapkowski rundt dette.  At Ciri med sitt elder blood skal kunne overleve trial of the grasses og bli en witcher er nok ikke det mest canon brytende aspektet med spill serien for å si det kort og godt. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Frimann_K skrev (5 timer siden):

Høres ut som Witcher-serien ikke er noe for deg generelt, for politikk har det alltid vært nok av.

Du traff spikeren på hodet. Disse fjolsene som har problemer med politikk i spill har ikke skjønt en dritt av historiene som fortelles i The Witcher 3. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
JornHansen skrev (11 timer siden):

Du traff spikeren på hodet. Disse fjolsene som har problemer med politikk i spill har ikke skjønt en dritt av historiene som fortelles i The Witcher 3. 

Ellers jæklig kjedelig med spill uten politikk og samfunnskritikk, og moralske dilemma.

Med det sagt er jeg enig i at det finnes dårlige og bra måter å presentere slike temaer på. Og vi har sett flere dårlige enn bra i det siste. Veilguard...kremt.

Men jeg har troa på Witcher4. Forhåpningsfull intill det motsatte er bevist. Traileren til Witcher 4 var kanonbra. Gleder meg til å spille som Ciri. Det er et naturlig valg for å fortsette serien.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar
On 12/19/2024 at 6:46 PM, JornHansen said:

Eller Wicher generelt. Fra første bok nevnes det at mennesker ødelegger verden og gjør den ubebolig.  Bøkene tar jo for seg rasisme openlyst, kvinne undertrykkelse, missbruk av makt, osv osv.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...