Gå til innhold

Rammelån og investere i fond?

Anbefalte innlegg

Er det noen som har rammelån og bruker dette for å kjøpe fond?

Hadde vært interessant å sett et regnestykke på om det lønner seg å gjøre det på denne måten fremfor å betale ned på lånet under 60% belåning.

Jeg har tidligere vært fast bestemt på å betale ned lånet før jeg fyller 60, men er veldig usikker på om det faktisk er den beste fremgangsmåten.

Så dere som har gjort dette eller vurderte det, lyst å dele noen tanker rundt det?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Det er ikke mulig å sette opp et regnestykke som vil avgjøre om det lønner seg eller ikke, men det er mulig å se på hvor stor forskjell det er i risiko og potensielt tap/gevinst.

Spørsmålene du må svare på er

1. Hvor stort behov har du for likviditet?

2. Hvor mye penger er du komfortabel med å tape? (risiko-villighet)

Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (På 18.12.2024 den 21.33):

Hadde vært interessant å sett et regnestykke på om det lønner seg å gjøre det på denne måten fremfor å betale ned på lånet under 60% belåning.

Jeg har tidligere vært fast bestemt på å betale ned lånet før jeg fyller 60, men er veldig usikker på om det faktisk er den beste fremgangsmåten.

Så dere som har gjort dette eller vurderte det, lyst å dele noen tanker rundt det?

Historisk sett så har det definitivt svart seg å gjøre det. Aksjemarkedet gir over tid 2-4% høyere avkastning enn lånerenten. Det du må være obs på er at du har lang tidshorisont.

Ikke reelle tall, men for å illustrere. Har du en 5 års horisont så slår aksjemarkedet rentemarkedet kanskje 9 av 10 ganger. Har du 20 års horisont slår aksjemarkedet rentemarkedet 999 av 1000 ganger.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Nimrad said:

Historisk sett så har det definitivt svart seg å gjøre det.

Og hva er det man sier om historisk utvikling? At det ikke er noen garanti for fremtidig utvikling ...
Særlig ikke nå som vi går inn i en 'unormal' situasjon for verdenshandelen.

Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (På 18.12.2024 den 21.33):

Du kan alltids finne regnestykker som sier at det LØNTE seg mellom 1989-2005 og 2018-2024, men ingen kan spå om fremtiden. Uansett, hvis du skal gjøre dette er risikoen kjempestor om du har 5 års perspektiv, stor over 10 år, moderat over 15 år og liten over 20-25 år.

Angående nedbetaling av lån så ser jeg ikke helt poenget med å være gjeldfri før 60. Du vil sannsynligvis uansett ha en god økonomi i denne alderen, siden barna har reist og inflasjonen har spist opp mesteparten av lånet. Personlig sikter jeg mot samme år som jeg pensjonerer meg (67ish), siden jeg vil gå ned noen hundre tusen i lønn. Når jeg blir gjeldfri samtidig forblir økonomien omtrent den samme.

Endret av Johan Kontant
Lenke til kommentar

Er det snakk om å øke belåningen, eller bare ikke betale annet enn renter en periode? Det er mye uavklart akkurat nå, også om man ønsker å investere globalt. Selv har jeg ikke solgt meg ned i aksjemarkedet og setter inn litt månedlig i globale fond samt reinvesterer utbytte, men prioriterer ellers nedbetaling av lån, samt bygger opp ekstra buffer som kontantinnskudd framfor ytterligere økt eksponering mot aksjemarkedet. Det er ikke et investeringsråd, og statistisk sett skal det lønne seg å ha pengene i for eksempel globalt indeksfond framfor betale ned lån. En mellomting er jo å redusere avdragene og spare noe i aksjer/fond for resten.

Er du usikker og ønsker handlingsrom, er rentekostnaden liten hvis man setter sparing inn på høyrentekonto hos en av kredittbankene (renter ca fem prosent noen steder) i stede for å betale ned på lånet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...