Gå til innhold

César Millán. Omdiskutert hundevisker..

Anbefalte innlegg

Mannen har hatt noen metoder som annen ekspertise har dømt nord og ned. Sikkert med rette. Det ser ut som han har tatt ting innover seg og sluttet med de. 

Men det meste av det som gjenstår, også med svært utfordrende(aggressive) hunder imponerer meg veldig. Ikke noe godbiter og overdreven dulling. Heller ingen høylytte ordre, kjefting eller straff. 

Det er utelukkende timing og tålmodighet som gjelder. Eller i ekstreme situasjoner tiltvinge ro med andre metoder enn de tidligere omdiskuterte. Tillit er også selvsagt målet. Og til tross for fravær av godbiter og dulling så elsker hundene han. Endelig har de fått en leder som er tydelig og som også forstår dem. Disse frustrerte hundene passet aldri til å være ledere overfor mennesker, så er det rart de ble helt krakilske egentlig?

Det som likevel imponerer meg mest med César er at han lar oss seere får se de gangene også han mislykkes, ikke forutsett situasjoner, tatt ting litt for gitt. Har jo hørt han korrigere seg selv; "didn´t see that coming."

Det er for meg patetisk å lese disse fasitene for hundeoppdragelse på KG hvor det skal stappes godbiter i kjeften på hundene til de nærmest svimer av.

Noen som har hund og som digger denne fyren? Eller hater han for den sakens skyld..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Duriello skrev (16 minutter siden):

Har ikke sett så mange episoder av han, men han er jo ekstremt dyktig.

Også har vi jo denne episoden av South Park... 🫣

southpark-tsst.gif

🤣Ja den er helt fantastisk.. Gullpalmen skulle den fått av meg..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hæ? Er dette fortsatt et tema? Gikk ikke han løken der i glemmeboka for minst 10 år siden? 

Første regel; ikke tro alt du ser på TV er det hele og fulle bildet. 

Andre regel; du er ikke en hund, og det er heller ingen grunn til å tro at hunden din ser på deg som en hund. Ergo er mesteparten av "teorien" til Millan allerede der falt i grus. "Dominans" handler i dyreriket nesten utelukkende om seksuell dominans. At enkelte litt forvirrede sjeler har blanda det begrepet inn i noe mennesker skal drive med overfor hunder, er totalt skivebom. 

https://nocesarmillan.weebly.com/uploads/5/4/3/7/5437907/cesar_millan_-_hundehviskeren_som_brler.pdf 

Denne "diskusjonen" var over for lenge siden. La det ligge, og oppsøk noen med en reell utdannelse om du trenger hjelp med bikkja di. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jonlem skrev (57 minutter siden):

Denne "diskusjonen" var over for lenge siden. La det ligge, og oppsøk noen med en reell utdannelse om du trenger hjelp med bikkja di. 

Jo det er fortsatt et tema. Det finnes en verden av hunder fortsatt. Og nei, jeg har ikke en problemhund.

Ser linken din og som etter min oversikt er like ensidig og overdreven overfor César som de mener han er i hundeoppdragelse. Én klassiker som jeg har hørt fra flere; "han sparker hundene." Holdt på å le meg ihjel når jeg så hva han faktisk gjorde og som hadde effekt. Det var nærmere en touch med god timing og hvor han ved det avverget at hunden opprettholdt fokus på et ikke ønskelig sted for trening. Av vold, som man bedyrer at César driver med nå for tiden, er dette touchet det nærmeste.

jonlem skrev (1 time siden):

du er ikke en hund, og det er heller ingen grunn til å tro at hunden din ser på deg som en hund.

Da sier jeg "HÆ?" Nei, og heldigvis. Ikke er jeg noe bra på å logre med halen heller..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...