Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Kan jeg kjøre bilen hjem med ødelagt/slakt registerkjede??


Anbefalte innlegg

minim skrev (2 timer siden):

Det hørtes litt rart ut at feil timing skulle føre til hvit røyk. Sikker på at det ikke er toppakning eller noe slikt også? Uansett ville jeg ikke kjørt den om den har slike feil i tillegg til at de har påpekt feil på kjede. 

Verksted der mekaniker går til 2000kr timen bytter ofte bremsedeler til 500-1000kr i stede for å bruke tid på rens/smøring og ende opp med noe som kanskje virker. Jeg smører/renser selv først, men forstår at det ikke er verdt det om man leier folk til 2000kr/timen i tilfelle det ikke skulle løse problemet. Du hadde sikkert ikke blitt fornøyd med å høre at smøring ikke løste problemet og at forsøket kostet deg 2000kr og nå må du betale nye 2000+deler for å bytte dem. 

Ville de ikke fått opp toppakning på diagnose også? 
 

Neida, skjønner jo at verksted skifter delene istedenfor å smøre… 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mama82 skrev (34 minutter siden):

Ville de ikke fått opp toppakning på diagnose også? 
 

Neida, skjønner jo at verksted skifter delene istedenfor å smøre… 

Nei, ikke direkte, men følgefeil som fører til høyere motortemp for eksempel vil jo gi feilmelding, hvilken bil er det snakk om foresten?

Lenke til kommentar
Mama82 skrev (4 timer siden):

Bilen lyser på motorlampe, «feil på avgassystem» og var veldig fuskete… spyttet ut hvit eksos…. 

Hvit eksos er ofte symptom på at toppakningen lekker kjølevæske inn i sylindrene. Mister du kjølevæske?

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (7 timer siden):

Nei, ikke direkte, men følgefeil som fører til høyere motortemp for eksempel vil jo gi feilmelding, hvilken bil er det snakk om foresten?

Skoda fabia 2012 modell, bare gått 110 000… 

Lenke til kommentar
Orion666 skrev (7 timer siden):

Hvit eksos er ofte symptom på at toppakningen lekker kjølevæske inn i sylindrene. Mister du kjølevæske?

Huff høres ikke noe bra ut…. sjekket både kjølevæske og olje da lampa lyste og begge deler var good…. 

Lenke til kommentar
Mama82 skrev (3 minutter siden):

Huff høres ikke noe bra ut…. sjekket både kjølevæske og olje da lampa lyste og begge deler var good…. 

Om du skal få den reparert så få dem til å ta en ekstra sjekk på dette. Det er surt å ha brukt mye penger på nytt reg kjede for så å oppdage at toppakning må byttes etterpå. Den jobben er gjerne dyrere også..

Lenke til kommentar
minim skrev (1 minutt siden):

Om du skal få den reparert så få dem til å ta en ekstra sjekk på dette. Det er surt å ha brukt mye penger på nytt reg kjede for så å oppdage at toppakning må byttes etterpå. Den jobben er gjerne dyrere også..

Ja det er sant… takk for tips. Skal uansett ikke fikse det på verksted pga prisen, men det blir dyrt med «privat» mekaniker også… kan ikke koste på både toppakning og registerkjede og bremser og alt mulig…. 

Lenke til kommentar
Mama82 skrev (3 timer siden):

Ja det er sant… takk for tips. Skal uansett ikke fikse det på verksted pga prisen, men det blir dyrt med «privat» mekaniker også… kan ikke koste på både toppakning og registerkjede og bremser og alt mulig…. 

Dersom røyken er mer blågrå enn hvit og kommer gjerne ved plutselig pådrag, kan det også være veivhusventilasjon. Det er ofte en enkel og billig jobb.

Lenke til kommentar

En kamerat hadde en bil hvor han først merket kjedelyd torsdag kveld, men han var veldig opptatt og hadde ikke mulighet til å sette den på verksted umiddelbart, så han fortsatte å kjøre og skulle sette den på verksted mandag morgen. Søndag kveld var det totalhavari.

Jeg ville ikke tatt sjansen på å kjøre den bilen din en meter, med tanke på forskjellen i salgsverdi på et prosjekt med et kjedeproblem og et prosjekt med totalt motorhavari.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Penny skrev (15 timer siden):

En kamerat hadde en bil hvor han først merket kjedelyd torsdag kveld, men han var veldig opptatt og hadde ikke mulighet til å sette den på verksted umiddelbart, så han fortsatte å kjøre og skulle sette den på verksted mandag morgen. Søndag kveld var det totalhavari.

Jeg ville ikke tatt sjansen på å kjøre den bilen din en meter, med tanke på forskjellen i salgsverdi på et prosjekt med et kjedeproblem og et prosjekt med totalt motorhavari.

Jeg er helt enig. 
jeg fikk hentet den fra verksted i går, så nå står den bare - spørs vel om det blir å prøve og selge den da…. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (På 21.12.2024 den 15.20):

Dette er hvorfor du kan kjøpe 10 år gamle skoda for 50 tusen.
Mens du må kjøpe en 20 år gammel toyota for 50 tusen. Rett og slett kvalitet og holdbarhet. 

Tull og tøys. Få bilmerker hadde mer motorporblemer enn Toyota i 2004. Dessuten ruster de begredelig mye og er generellt kjiipt bygget. Å betale ekstra fordi det er en Toyota er en typsik gjengangerfeil basert på gamle myter.

Lenke til kommentar
kremt skrev (8 minutter siden):

Ja det er enda bra VAG ikke ruster.... Skoda er faktisk bilmerket som har lavest alder ved vraking. Det er gode grunner for dette. Toyota har godt rykte og bilene holder verdien godt. 

 

Litt dårlig hukommelse her? VAG var håpløserustvrak i en 7-8 årsperiode fra ca 2004. Etter det har de vært helt ok, og før det var de blant markedets 2-3 best rustbeskyttede biler i over 20 år. Toyota ha alltid vært rustvrak, og som sagt. De fleste av motorene deres var av elendig kvalitet for 20 år siden. faktisk blant de dårligste på markedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...