Vifårse Skrevet 18. desember Del Skrevet 18. desember Den står på verksted nå med ødelagt registerkjede, men jeg har ikke råd til regningen. De sier jeg kan kjøre den hjem derfra, men har lest at motoren kan bli ødelagt?? Hva skal man tro på da…. kanskje jeg får fikset det senere utenom verksted, så kan ikke risikere at motoren blir ødelagt. Lenke til kommentar
minim Skrevet 18. desember Del Skrevet 18. desember Det er alltid en risiko ved å tyne reg kjede/reim. Det kan gå bra og det kan gå åt skogen. Et register havari kan bli veldig mye dyrere enn å få løst problemet nå siden det ofte medfører at mye annet ryker samtidig. Kan fort få total havari på motor så du må bytte hele også. 1 Lenke til kommentar
Vifårse Skrevet 18. desember Forfatter Del Skrevet 18. desember minim skrev (1 minutt siden): Det er alltid en risiko ved å tyne reg kjede/reim. Det kan gå bra og det kan gå åt skogen. Et register havari kan bli veldig mye dyrere enn å få løst problemet nå siden det ofte medfører at mye annet ryker samtidig. Kan fort få total havari på motor så du må bytte hele også. Skjønner…. Men da er det veldig rart at de sier på verkstedet at jeg kan kjøre den hjem? Merkelig at de kan si det, i det hele tatt rart de sier det er registerkjede som må fikses når motorlampa lyser? Eller? Lenke til kommentar
rozon Skrevet 18. desember Del Skrevet 18. desember 17 minutes ago, Mama82 said: Men da er det veldig rart at de sier på verkstedet at jeg kan kjøre den hjem? Det er ikke sånn at den reima ryker momentant når service lyset lyser. Det er veldig sannsynlig at du klarer kjøre hjem, selv med Murphy's lov. 20 minutes ago, Mama82 said: registerkjede som må fikses når motorlampa lyser? Ekstra penger til jul? Se i servicehefte om du ser når registerreim (registerkjede skiftes vanligvis ikke) ble skiftet sist. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 18. desember Del Skrevet 18. desember Det vil vel trolig gå bra med normal kjøring og ikke så mange mil. Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 18. desember Del Skrevet 18. desember Mama82 skrev (58 minutter siden): Den står på verksted nå med ødelagt registerkjede, men jeg har ikke råd til regningen. Dersom kjedet eller reima har hoppet over ville jeg vært veldig forsiktig. Det kan hoppe over én tann, og tenninga blir feil og kanskje kompresjonen noe lavere. Når den hopper over én tann til, kan ventilen gå ned i stempelet og du knuser stempel, knekker kamaksel og vippearm(er). I verste fall. 1 Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 18. desember Del Skrevet 18. desember (endret) Hvis det er et kjede (og ikke reim) så skal det gå fint å fortsette å bruke bilen. Men jeg ville brukt bilen mindre hvis mulig, og holdt den på lavere turtall inntil kjedet er skiftet eller strammet. Det er såklart alltid en risiko. Hvis det er bare servicelampen som lyser, og det ikke er påvist skade på kjedet på verkstedet, så er servicelampen bilprodusentens anbefaling om at nå bør kjedet kontrolleres. Her er det vurderte toleranser, så har bilen din registerkjede ville jeg ikke vært kritisk bekymret, men jeg ville fortsatt få ordnet det så snart som mulig. Endret 18. desember av PaladinNO 1 Lenke til kommentar
Vifårse Skrevet 18. desember Forfatter Del Skrevet 18. desember rozon skrev (6 timer siden): Det er ikke sånn at den reima ryker momentant når service lyset lyser. Det er veldig sannsynlig at du klarer kjøre hjem, selv med Murphy's lov. Ekstra penger til jul? Se i servicehefte om du ser når registerreim (registerkjede skiftes vanligvis ikke) ble skiftet sist. Registerkjedet er ikke skiftet før…. Lenke til kommentar
Vifårse Skrevet 18. desember Forfatter Del Skrevet 18. desember PaladinNO skrev (5 timer siden): Hvis det er et kjede (og ikke reim) så skal det gå fint å fortsette å bruke bilen. Men jeg ville brukt bilen mindre hvis mulig, og holdt den på lavere turtall inntil kjedet er skiftet eller strammet. Det er såklart alltid en risiko. Hvis det er bare servicelampen som lyser, og det ikke er påvist skade på kjedet på verkstedet, så er servicelampen bilprodusentens anbefaling om at nå bør kjedet kontrolleres. Her er det vurderte toleranser, så har bilen din registerkjede ville jeg ikke vært kritisk bekymret, men jeg ville fortsatt få ordnet det så snart som mulig. Bilen lyser på motorlampe, «feil på avgassystem» og var veldig fuskete… spyttet ut hvit eksos…. Lenke til kommentar
leticia Skrevet 18. desember Del Skrevet 18. desember Mama82 skrev (6 timer siden): Den står på verksted nå med ødelagt registerkjede, men jeg har ikke råd til regningen. De sier jeg kan kjøre den hjem derfra, men har lest at motoren kan bli ødelagt?? Hva skal man tro på da…. kanskje jeg får fikset det senere utenom verksted, så kan ikke risikere at motoren blir ødelagt. Hvis du ikke føler deg trygg på hva de sier, så kan du vel få den hjem på annen måte? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 18. desember Del Skrevet 18. desember 9 minutes ago, Mama82 said: Bilen lyser på motorlampe, «feil på avgassystem» og var veldig fuskete… spyttet ut hvit eksos…. Veldig dårlig tegn, ville ikke kjørt den. Hva var verkstedets konklusjon og prisestimat på dette? Hvis du kjører vil trolig hele motoren totalhavarere i løpet av kort tid. Lenke til kommentar
Paxville Skrevet 18. desember Del Skrevet 18. desember (endret) PaladinNO skrev (6 timer siden): Hvis det er et kjede (og ikke reim) så skal det gå fint å fortsette å bruke bilen. Men jeg ville brukt bilen mindre hvis mulig, og holdt den på lavere turtall inntil kjedet er skiftet eller strammet. Det er såklart alltid en risiko. Hvis det er bare servicelampen som lyser, og det ikke er påvist skade på kjedet på verkstedet, så er servicelampen bilprodusentens anbefaling om at nå bør kjedet kontrolleres. Her er det vurderte toleranser, så har bilen din registerkjede ville jeg ikke vært kritisk bekymret, men jeg ville fortsatt få ordnet det så snart som mulig. Servicelampen? Motorlampe er det som lyser ved slike feil. Registerkjede er det som regel ingen intervall på. Har kjede allerede begynt å hoppe over tenner, med feiltenning og fjusk, er det bare spørsmål før det går til skogen. Endret 18. desember av Paxville Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 18. desember Del Skrevet 18. desember Mama82 skrev (20 minutter siden): Bilen lyser på motorlampe, «feil på avgassystem» og var veldig fuskete… spyttet ut hvit eksos…. Her høres det ut som det er best å la bilen stå til den er blitt gått skikkelig over. @PaxvilleVar ikke sikker på om det dreide som om kjede eller reim her, så prøvde å holde det enkelt. Men basert på informasjonen som nå kommer frem, med hvit eksos, så ville jeg ikke kjørt bilen noe sted. Lenke til kommentar
Vifårse Skrevet 18. desember Forfatter Del Skrevet 18. desember kremt skrev (1 time siden): Veldig dårlig tegn, ville ikke kjørt den. Hva var verkstedets konklusjon og prisestimat på dette? Hvis du kjører vil trolig hele motoren totalhavarere i løpet av kort tid. De vil bytte registerkjede og no bremser bak fordi de «sitter fast», mens andre sier det bare er å smøre de opp litt fordi det er trommelbrems… alle sier forskellig men prisen er 20 000, og det har jeg ikke råd til.. Lenke til kommentar
Vifårse Skrevet 18. desember Forfatter Del Skrevet 18. desember leticia skrev (1 time siden): Hvis du ikke føler deg trygg på hva de sier, så kan du vel få den hjem på annen måte? Absolutt, men tenkte jeg skulle prøve å få den hjem gratis og slippe egenandel på bergingsbil… Lenke til kommentar
leticia Skrevet 18. desember Del Skrevet 18. desember Mama82 skrev (6 minutter siden): Absolutt, men tenkte jeg skulle prøve å få den hjem gratis og slippe egenandel på bergingsbil… Dumt at det skulle stå så ille til når først den varsellampa skulle lyse da 😖❤️ 1 Lenke til kommentar
minim Skrevet 18. desember Del Skrevet 18. desember Mama82 skrev (13 minutter siden): De vil bytte registerkjede og no bremser bak fordi de «sitter fast», mens andre sier det bare er å smøre de opp litt fordi det er trommelbrems… alle sier forskellig men prisen er 20 000, og det har jeg ikke råd til.. Det hørtes litt rart ut at feil timing skulle føre til hvit røyk. Sikker på at det ikke er toppakning eller noe slikt også? Uansett ville jeg ikke kjørt den om den har slike feil i tillegg til at de har påpekt feil på kjede. Verksted der mekaniker går til 2000kr timen bytter ofte bremsedeler til 500-1000kr i stede for å bruke tid på rens/smøring og ende opp med noe som kanskje virker. Jeg smører/renser selv først, men forstår at det ikke er verdt det om man leier folk til 2000kr/timen i tilfelle det ikke skulle løse problemet. Du hadde sikkert ikke blitt fornøyd med å høre at smøring ikke løste problemet og at forsøket kostet deg 2000kr og nå må du betale nye 2000+deler for å bytte dem. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 18. desember Del Skrevet 18. desember 32 minutes ago, Mama82 said: men prisen er 20 000, og det har jeg ikke råd til. Du har ikke råd til 20 tusen men 50 tusen har du råd til? Som kanskje blir enden på visa her hvis du bare gir f og fortsetter å kjøre. 1 Lenke til kommentar
Hollabaloo Skrevet 18. desember Del Skrevet 18. desember kremt skrev (1 time siden): Du har ikke råd til 20 tusen men 50 tusen har du råd til? Som kanskje blir enden på visa her hvis du bare gir f og fortsetter å kjøre. Svaret på det du spør om står i TS sin første tråd om bilen: Lenke til kommentar
Vifårse Skrevet 18. desember Forfatter Del Skrevet 18. desember kremt skrev (2 timer siden): Du har ikke råd til 20 tusen men 50 tusen har du råd til? Som kanskje blir enden på visa her hvis du bare gir f og fortsetter å kjøre. Kjører ikke med den, står på verksted, men lurte bare på om jeg kunne kjøre den hjem derfra, absolutt ikke fortsette å kjøre. Har selvfølgelig ikke 50 000 heller.. venter på svar om den kan bli fikset privat, ellers blir jeg rett og slett uten bil…. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå