peterjohn Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden Jeg har lest dette på internett. "Sveriges Riksbank setter ned styringsrenten til 3,25 %, mens Norges Bank holder renten uendret på 4,50 %." "Danskenes styringsrente på 2,60 prosent." I Norge ble det i år ikke rentekutt på boliglån. Det er allerede for høyt. Når vi kan forvente rentekutt neste år ? Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden I morgen er det ny pressekonferanse så da får du oppdatert informasjon. I november sa de at renten nok kom til å være uendret ut 2024, men de ser for seg 3-4 rentekutt neste år. Lenke til kommentar
Johan Kontant Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden peterjohn skrev (1 time siden): Jeg har lest dette på internett. "Sveriges Riksbank setter ned styringsrenten til 3,25 %, mens Norges Bank holder renten uendret på 4,50 %." "Danskenes styringsrente på 2,60 prosent." I Norge ble det i år ikke rentekutt på boliglån. Det er allerede for høyt. Når vi kan forvente rentekutt neste år ? Renta er ikke for høy eller for lav. Den justeres fortløpende for å nå inflasjonsmålet på 2% årlig. Beklageligvis er vi inne i en dyrtid nå, som i all hovedsak er drevet av høyere energikostnader. (Som påvirker absolutt all produksjon og tjenesteytelse.) Dette sender inflasjonen til værs og må kompenseres med høyere renter. Vi henger litt etter de andre landene fordi vi har en litt spesiell økonomi, men jo flere rundt oss som kutter, jo større sjanse er det for at også vi må kutte rentene. 3 Lenke til kommentar
peterjohn Skrevet 4 timer siden Forfatter Del Skrevet 4 timer siden Nimrad skrev (3 timer siden): I morgen er det ny pressekonferanse så da får du oppdatert informasjon. I november sa de at renten nok kom til å være uendret ut 2024, men de ser for seg 3-4 rentekutt neste år. 3-4 rentekutt neste år, er det mulig ? kanskje ikke Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden peterjohn skrev (4 timer siden): I Norge ble det i år ikke rentekutt på boliglån. Rentenivået i Norge styres etter et inflasjonsmål på 2% pa. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Rente nivået nå er ikke langt i fra "normalen", rentene vi så under og etter covid er helt latterlig lave. Dog har folk innbilt seg at dette er normalen, iallefall de som kjøpte bolig på den tiden. Jeg tror ikke vi ser styringsrente under 3% de neste 10 årene eller mer. Jeg har iallefall ikke tenkt til å regne det med i noe som helst budsjett. 0.5% nedgang i 25 er jeg fornøyd med og forventer egentlig ikke så mye engang. Det er også fullt mulig at vi også ser økning fremover, iallefall slik krona er nå og utsiktene. 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden peterjohn skrev (5 timer siden): Jeg har lest dette på internett. "Sveriges Riksbank setter ned styringsrenten til 3,25 %, mens Norges Bank holder renten uendret på 4,50 %." "Danskenes styringsrente på 2,60 prosent." I Norge ble det i år ikke rentekutt på boliglån. Det er allerede for høyt. Når vi kan forvente rentekutt neste år ? Det er mest sannsynlig at første rentekutt kommer i mars, og at det blir 3 rentekutt i løpet av året. Sverige og Danmark er ikke i helt samme situasjon som oss. Når renta blir satt ned så er det fordi økonomien går dårlig, er i liten vekst. Et høyt rentenivå / å sette opp renta er for å "tvinge" oss til å bruke mindre penger. Forbrukerne i Norge løste det fint med å bare bruke kredittkort i stedet for. Resultatet ser vi nå med økende usikret gjeld og inkassosaker i befolkningen. Ikke så smart. Det har bidratt til at det har tatt lenger tid hos oss før renta kan settes ned. Rentenivået er forøvrig ikke alt for høyt. Det var kunstig lavt under covid, og er mer på normalnivå nå. Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden leticia skrev (22 minutter siden): Det er mest sannsynlig at første rentekutt kommer i mars, og at det blir 3 rentekutt i løpet av året. Sverige og Danmark er ikke i helt samme situasjon som oss. Når renta blir satt ned så er det fordi økonomien går dårlig, er i liten vekst. Et høyt rentenivå / å sette opp renta er for å "tvinge" oss til å bruke mindre penger. Forbrukerne i Norge løste det fint med å bare bruke kredittkort i stedet for. Resultatet ser vi nå med økende usikret gjeld og inkassosaker i befolkningen. Ikke så smart. Det har bidratt til at det har tatt lenger tid hos oss før renta kan settes ned. Rentenivået er forøvrig ikke alt for høyt. Det var kunstig lavt under covid, og er mer på normalnivå nå. For en 35 - 40 aar siden, var den opp i 15%. 2 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) Karltorbj skrev (17 minutter siden): For en 35 - 40 aar siden, var den opp i 15%. Joda, men på den tiden så fikk man vel fratrekk i skatten for hver betalte rentekrone, og ikke bare for 22 % slik som idag... Edit: ser det største fratrekket man kunne få var på 74 %. Endret 2 timer siden av leticia edit 1 Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden leticia skrev (Akkurat nå): Joda, men på den tiden så fikk man vel fratrekk i skatten for hver betalte rentekrone, og ikke bare for 22 % slik som idag... 28%, tror jeg det var. Lenke til kommentar
leticia Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Karltorbj skrev (Akkurat nå): 28%, tror jeg det var. Næ, nærmere 70 % fratrekk på 1980 tallet, men jeg må nok lese litt nøyere før jeg kan gi et sikkert svar. Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden leticia skrev (1 minutt siden): Næ, nærmere 70 % fratrekk på 1980 tallet, men jeg må nok lese litt nøyere før jeg kan gi et sikkert svar. Maa sjekke det opp, jeg ogsaa. 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Karltorbj skrev (5 minutter siden): Maa sjekke det opp, jeg ogsaa. Denne artikkelen belyser problemstillingen. https://www.nettavisen.no/okonomi/renten-narmer-seg-like-ille-som-pa-80-tallet-da-den-passerte-16-prosent/s/5-95-1188175 Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden leticia skrev (7 minutter siden): Næ, nærmere 70 % fratrekk på 1980 tallet, men jeg må nok lese litt nøyere før jeg kan gi et sikkert svar. Kom frem til 70% jeg ogsaa, lite inf. om det, Tror jeg blander, med en leilighet, jeg kjoepte, for en 20 aar siden. 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 12 minutes ago, Karltorbj said: For en 35 - 40 aar siden, var den opp i 15%. Jepp. Husker iaf 14.x for oss. En bank helt i nord satt lånerenten til 500%, men den ble satt ned igjen etter svært få dager om ikke dagen etter. Noen andre som husker det? 4 minutes ago, leticia said: Næ, nærmere 70 % fratrekk på 1980 tallet, men jeg må nok lese litt nøyere før jeg kan gi et sikkert svar. Riktig. Fradragene gikk fra marginalsatsen. Tror det kunne være 78% for første fradragskrone. Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden leticia skrev (4 minutter siden): Denne artikkelen belyser problemstillingen. https://www.nettavisen.no/okonomi/renten-narmer-seg-like-ille-som-pa-80-tallet-da-den-passerte-16-prosent/s/5-95-1188175 Du har helt rett. Jeg var litt kjapp der, Lenke til kommentar
leticia Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Karltorbj skrev (6 minutter siden): Du har helt rett. Jeg var litt kjapp der, Det går helt fint ✨️ 1 Lenke til kommentar
peterjohn Skrevet 9 minutter siden Forfatter Del Skrevet 9 minutter siden Hvis renten på boliglånet ikke går mye ned i nær fremtid, betyr det at boligprisene ikke vil økes mye ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå