Gå til innhold

Montering av LED-armatur i garasje, gammelt armatur koblet med jord, nytt har kun N og L

Anbefalte innlegg

Hei,

Bare det er sagt, så er jeg klar over at jobb på faste installasjoner kun skal utføres av elektriker.

Jeg har behov for å bytte lampe i garasjen, den gamle lysstoffrørarmaturen ser ut til å ha en jordet kontakt som går via sukkerbit ut til metalldekslet til lampa, bilde vedlagt.

Har kjøpt en enkel og billig LED-armatur på Biltema, denne tar ikke noen jordingsledning såvidt jeg kan se i installasjonsveiledningen og ved visuell inspeksjon, 48-662: https://docs.biltema.com/v2/documents/file/nb/60ae8b3a-ef1d-4a5a-b4a6-5b44d874ae68

Hva er det som må utføres av jobb for å få montert den nye lampa?

Gammel lampe:

oldlamp.jpg

Endret av mandela
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, la den være. Eventuelt et par runder med teip rundt den.. Kan hende du må ha den ved neste bytte..

Husk forøvrig at disse fantastiske led-lampene blir veldig fort 'faset ut', det vil si at om et halvt år er den du kjøper ikke lenger mulig å få tak i, noe som er noe dritt hvis du skulle bytte med et likt armatur.
Vurder eventuelt å kjøpe ett / flere i reserve..
Jeg kjøpte noen fine kjøkken-armaturer (under skap) og nå når jeg skulle kjøpe et par til er de umulige å få tak i. Dritt!

Endret av Woff
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I gamle dager var det sånn at når lysstoffrøret gikk, så kjøpte man nytt for noen tikroner. I dag må hele lysarmaturet byttes når det går. Det blir selvsagt mye dyrere bare for armaturet, men i mange tilfeller er det påkrevd med elektriker for å montere det også. Da løper pengene raskt. LED-armaturer har begrenset levetid så her har bransjen ordnet seg en gylden inntekt til evig tid.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (41 minutter siden):

Man får jo drop-in LED-erstatning for vanlige lysrør. Men går ut i fra at selve armaturene etterhvert vil forsvinne.

Skulle nettopp skrive det samme. Byttet nettopp et gammelt neon-rør med nytt LED-rør. Null problem.

Lenke til kommentar

Nye rør koster ca. det samme som ny LED-armatur. Grunnen til at jeg ikke valgte denne løsningen, er at den gamle armaturen kun har 2x60cm T8, som gir for lite lys i garasjen, så jeg måtte ha noe større uansett. LED-rør kan også virke som et sjansespill, da mange klager på flimring med de nye rørene (f.eks. i tilbakemeldingene hos Jula og Clas Ohlson).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...