mandela Skrevet tirsdag kl 17:56 Del Skrevet tirsdag kl 17:56 (endret) Hei, Bare det er sagt, så er jeg klar over at jobb på faste installasjoner kun skal utføres av elektriker. Jeg har behov for å bytte lampe i garasjen, den gamle lysstoffrørarmaturen ser ut til å ha en jordet kontakt som går via sukkerbit ut til metalldekslet til lampa, bilde vedlagt. Har kjøpt en enkel og billig LED-armatur på Biltema, denne tar ikke noen jordingsledning såvidt jeg kan se i installasjonsveiledningen og ved visuell inspeksjon, 48-662: https://docs.biltema.com/v2/documents/file/nb/60ae8b3a-ef1d-4a5a-b4a6-5b44d874ae68 Hva er det som må utføres av jobb for å få montert den nye lampa? Gammel lampe: Endret tirsdag kl 17:57 av mandela Lenke til kommentar
KriZZ Skrevet tirsdag kl 18:08 Del Skrevet tirsdag kl 18:08 Koble L og N, trenger ikke jord på den nye armaturen Den nye er dobbeltisolert og i tillegg av plast 1 Lenke til kommentar
mandela Skrevet tirsdag kl 18:10 Forfatter Del Skrevet tirsdag kl 18:10 Takk for svar, skal jordledningen da bare klippes av hvor lederne kommer ut? Lenke til kommentar
Woff Skrevet tirsdag kl 18:16 Del Skrevet tirsdag kl 18:16 (endret) Nei, la den være. Eventuelt et par runder med teip rundt den.. Kan hende du må ha den ved neste bytte.. Husk forøvrig at disse fantastiske led-lampene blir veldig fort 'faset ut', det vil si at om et halvt år er den du kjøper ikke lenger mulig å få tak i, noe som er noe dritt hvis du skulle bytte med et likt armatur. Vurder eventuelt å kjøpe ett / flere i reserve.. Jeg kjøpte noen fine kjøkken-armaturer (under skap) og nå når jeg skulle kjøpe et par til er de umulige å få tak i. Dritt! Endret tirsdag kl 18:19 av Woff 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet onsdag kl 07:11 Del Skrevet onsdag kl 07:11 I gamle dager var det sånn at når lysstoffrøret gikk, så kjøpte man nytt for noen tikroner. I dag må hele lysarmaturet byttes når det går. Det blir selvsagt mye dyrere bare for armaturet, men i mange tilfeller er det påkrevd med elektriker for å montere det også. Da løper pengene raskt. LED-armaturer har begrenset levetid så her har bransjen ordnet seg en gylden inntekt til evig tid. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet onsdag kl 07:16 Del Skrevet onsdag kl 07:16 Man får jo drop-in LED-erstatning for vanlige lysrør. Men går ut i fra at selve armaturene etterhvert vil forsvinne. 1 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet onsdag kl 07:58 Del Skrevet onsdag kl 07:58 sedsberg skrev (41 minutter siden): Man får jo drop-in LED-erstatning for vanlige lysrør. Men går ut i fra at selve armaturene etterhvert vil forsvinne. Skulle nettopp skrive det samme. Byttet nettopp et gammelt neon-rør med nytt LED-rør. Null problem. Lenke til kommentar
mandela Skrevet onsdag kl 09:46 Forfatter Del Skrevet onsdag kl 09:46 Nye rør koster ca. det samme som ny LED-armatur. Grunnen til at jeg ikke valgte denne løsningen, er at den gamle armaturen kun har 2x60cm T8, som gir for lite lys i garasjen, så jeg måtte ha noe større uansett. LED-rør kan også virke som et sjansespill, da mange klager på flimring med de nye rørene (f.eks. i tilbakemeldingene hos Jula og Clas Ohlson). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå