Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hemmelighold mellom legen og nav

Gjest 5a659...ce2

Anbefalte innlegg

Gjest 5a659...ce2

Hvorfor får man ikke greie på hva som skjer i behandling av saker mellom legen og nav sngoenee søknader om for eksempel dagpenger eller sykepenger. Man har vel krav på innsyn når det gjelder enn selv? Legen min skulle sende en skriftlig uttalelse til nav om at jeg har sagt opp jobben pga helse og har god grunn til å slippe 18 ukers karantene på dagpenger. Men det virker som de bare surrer. Det er tre uker siden jeg var hos legen. Ringte å snakka med en sekretær i dag og hun sa bare at legen min hadde svart nav på melding elektronisk men ville ikke si hva det stod så jeg må vente med å få vite mer til neste legetime.

Hvorfor er de så vanskelige? Jeg blir så forbanna og frustrert. 

Anonymous poster hash: 5a659...ce2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har innsyn i egen sak på nav.no. Dersom det du vil ha innsyn i ikke er der, så må du sende en forespørsel om innsyn til ditt NAV kontor. Du må være tydelig på hva du skal ha innsyn i, og hvilke datoer om mulig. Du vil få svar i løpet av 1-3 uker, og hvis NAV ikke ser det som mulig vil du få en forventet saksbehandlingstid.

Åssen gikk det i møtet med bedriften?

Lenke til kommentar
Gjest 5a659...ce2
Gjest e301b...8c9 skrev (50 minutter siden):

Jeg ville spurt NAV om de har fått det de trenger fra legen, og hva som skjer videre i saken.

Anonymous poster hash: e301b...8c9

Det har jeg allerede gjort og de bekrefter at ikke de har fått noe legeerklæring angående meg på mange år som gjaldt noe helt annet 

Lenke til kommentar
Gjest 5a659...ce2
rozon skrev (1 time siden):

Du har innsyn i egen sak på nav.no. Dersom det du vil ha innsyn i ikke er der, så må du sende en forespørsel om innsyn til ditt NAV kontor. Du må være tydelig på hva du skal ha innsyn i, og hvilke datoer om mulig. Du vil få svar i løpet av 1-3 uker, og hvis NAV ikke ser det som mulig vil du få en forventet saksbehandlingstid.

Jeg får ikke sett hva legen min har skrevet til nav. Får bare sett mine egne dokumenter som jeg har sendt inn og fislofen mellom nav og meg 

Lenke til kommentar
Gjest 5a659...ce2
rozon skrev (1 time siden):

Synes ikke det gikk bra. De fortsetter bare å stå på sitt om tiden og kommer med løgner om at jeg er den eneste som klager på tiden men jolefdwne jeg har snakka med som vasker der jeg vaska sier åsså at de blir stående å jobbe gratis fordi de ikke rekker det. 

Så jeg gidder ikke å si mer men jeg finner meg ikke i å jobbe gratis. Er ikke slave heller. 

Lenke til kommentar
Gjest 5a659...ce2 skrev (2 timer siden):

Hvorfor får man ikke greie på hva som skjer i behandling av saker mellom legen og nav sngoenee søknader om for eksempel dagpenger eller sykepenger. Man har vel krav på innsyn når det gjelder enn selv? Legen min skulle sende en skriftlig uttalelse til nav om at jeg har sagt opp jobben pga helse og har god grunn til å slippe 18 ukers karantene på dagpenger. Men det virker som de bare surrer. Det er tre uker siden jeg var hos legen. Ringte å snakka med en sekretær i dag og hun sa bare at legen min hadde svart nav på melding elektronisk men ville ikke si hva det stod så jeg må vente med å få vite mer til neste legetime.

Hvorfor er de så vanskelige? Jeg blir så forbanna og frustrert. 

Er det noen grunn til at legen sendte dette direkte til Nav og ikke til deg?

Når det gjelder dagpenger så gir vanligvis legen uttalelsen til pasienten og så er det pasienten som gir den videre til Nav.

Ser at det er mer vanlig på sykerelaterte ytelser at Nav og legen har mer direkte kontakt.

Lenke til kommentar
Gjest 5a659...ce2
Rawls skrev (3 timer siden):

Er det noen grunn til at legen sendte dette direkte til Nav og ikke til deg?

Når det gjelder dagpenger så gir vanligvis legen uttalelsen til pasienten og så er det pasienten som gir den videre til Nav.

Ser at det er mer vanlig på sykerelaterte ytelser at Nav og legen har mer direkte kontakt.

Vel for meg virket legen usikker på hvordan hun skulle gjøre dette siden jeg måtte si ifra om det. Jeg trodde leger gjorde dette ofte og var vant til det. 

Jeg fikk hvertfall melding fra Nav om at de skulle ha det fra legen når jeg spurte om jej skulle få det først ofdp nav. 

Men jeg tenker at nav må ha det direkte fra legen for at ellers kunne jeg laga ett forfalsket fokomdnt og gitt til nav og det kunne sett ut som det kommer fra legen. 

Det er jo nå blitt sånn at alt skal være elektronisk.

Jeg får dedber ikke gjort noe mer med dette før jeg får snakka med legen på fredag :(

Lenke til kommentar
Gjest 5a659...ce2 skrev (22 minutter siden):

Vel for meg virket legen usikker på hvordan hun skulle gjøre dette siden jeg måtte si ifra om det. Jeg trodde leger gjorde dette ofte og var vant til det. 

Jeg fikk hvertfall melding fra Nav om at de skulle ha det fra legen når jeg spurte om jej skulle få det først ofdp nav. 

Men jeg tenker at nav må ha det direkte fra legen for at ellers kunne jeg laga ett forfalsket fokomdnt og gitt til nav og det kunne sett ut som det kommer fra legen. 

Det er jo nå blitt sånn at alt skal være elektronisk.

Jeg får dedber ikke gjort noe mer med dette før jeg får snakka med legen på fredag :(

Det er ikke noe problem å sende det inn selv. På de fleste bekreftelser fra lege så står det navn, legesenter og telefonnummer til lege så det vil være enkelt for Nav å få dette bekreftet. Det er kun i sykerelaterte ytelser at man kan be om dokumentasjon direkte fra lege og dette skjer ikke i dagpengesaker.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg bedt legen om å skrive en bekreftelse på fredagen og få sendt den inn. Hvis Nav ønsker at du skal sende dokumentasjon før dette så må du be om en utsettelse.

Hvis legen sier til deg at Nav må sende forespørsel til legen direkte (noen leger gjør dette), så kan du si at Nav gjør ikke dette i dagpengesaker og at det er søkeren selv som er ansvarlig for å sende inn dokumentasjon.

Lenke til kommentar
Gjest 5a659...ce2
Rawls skrev (19 minutter siden):

Det er ikke noe problem å sende det inn selv. På de fleste bekreftelser fra lege så står det navn, legesenter og telefonnummer til lege så det vil være enkelt for Nav å få dette bekreftet. Det er kun i sykerelaterte ytelser at man kan be om dokumentasjon direkte fra lege og dette skjer ikke i dagpengesaker.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg bedt legen om å skrive en bekreftelse på fredagen og få sendt den inn. Hvis Nav ønsker at du skal sende dokumentasjon før dette så må du be om en utsettelse.

Hvis legen sier til deg at Nav må sende forespørsel til legen direkte (noen leger gjør dette), så kan du si at Nav gjør ikke dette i dagpengesaker og at det er søkeren selv som er ansvarlig for å sende inn dokumentasjon.

Ok takk skal du ha. Jeg skal be legen om å få dette på fredag. Jeg har sendt melding om det i dag :) på Helsenorge 

Lenke til kommentar

Det er en del unntak fra innsynsretten som gjør at NAV ikke automatisk publiserer legedialog på Min side på nav.no. Se generelt sett forvaltningsloven § 19 om unntak fra partsinnsyn, særlig første ledd bokstav d (opplysninger om din egen helse som det er utilrådelig at du får kjennskap til), annet ledd bokstav a (opplysninger om andre personers helse), og annet ledd bokstav b (andre opplysninger du av særlige grunner ikke bør få).

Du kan fortsatt kreve innsyn, men det skal gjennomleses av en saksbehandler før du får det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...