Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Definere oppførsel? Hvordan hinte om det.

Gjest 1c2b4...dff

Anbefalte innlegg

Gjest 1c2b4...dff

Hvordan vil du enkelt definere slik oppførsel? Manipulerende, besserwisser, mansplaining etc etc

I kort så er vi en vennegjeng av par.
min samboer er veldig god venninne med ei og de har vokst opp sammen, hun har funnet seg en mann som jeg og samboer ikke er så veldig fan av, han er typen som skal ta mye plass, skal helst være med i alle samtaler og ha noe å si.

Jeg mistenker han lyver mye for å føle seg som noen han egentlig ikke er, i starten av forholdet var han helt annerledes, det var et par ganger hvor vi hadde samtaler alene og da var han komfortabel å være rundt, man kunne ha greie samtaler liksom.

Over de siste årene har han utviklet seg til å bli en type person som skal gjøre seg til, åpenbart pga lav selvtillit, men det koster likevel mer enn jeg ønsker å tilbringe tid med fyren, så jeg har tenkt å "slå litt tilbake" fremover bare for å vise at jeg indirekte ikke setter pris på måten han er. Ettersom venninna til fruen er som hun er, kan vi ikke direkte si at vi ikke liker fyren, for hu har enda lavere selvtillit og går på døra dersom vennene hennes ikke liker typene hennes, det har vi sett før og det ender aldri godt, hun må finne ut av det selv er det beste vi har kommet opp med som løsning.

I kort hendelser som forklarer hvordan han er som person

• Han sier til min samboer at hun er type jente han egentlig "går for", og hvis ikke han var sammen med venninna, hadde han prøvd seg på hu ( dette sier han når jeg ikke er på selve festen) at de passer perfekt sammen i hans øyne.
  • Han forteller andre hvordan de tilbereder maten feil dersom noen inviterer og står for matlagingen, Ikke på noen "ekkel" måte, men han sier det passivt aggressivt som feks " Du vet, dette var godt og alt, men hadde jeg laget det så hadde jeg gjort sånn og sånn, da får du virkelig frem smakene " 
  • Han ler alltid høyest, og hvis noen ler høyere så ser du at han presser frem latter for å gjøre det høyere.
  • Han bruker alle pengene sine på dyre merkeklær som han kjøper fra finn.no o.l men later som han kjøper det nytt i butikk og skal gjøre det til et poeng " Oja jakka? nei den koster bare sånn 12000kr eller no" " Hvilke butikk kjøpte du den i? "  " Peker på "logoen/merke og endrer tema" 
  • Sier at han ikke vil ha barn med dama si før hun blir fornøyd med eget selvbilde ( han vet veldig godt at det er veldig lavt og alt hun ønsker seg er et barn ( et helt annet problem det altså, for vi mistenker hun bare er sammen med fyren fordi hun vil ha barn også))
  • Han manipulerer henne generelt ved å snakke nedsettende om henne, for så å si ting som " lille prinsessa mi da" også kjøper han et eller annet til henne.  Han kan snakke om hennes underliv helt åpent og spøke om det " Heeey der er rekejenta mi nuss nuss"  List goes on.

Til info så er også Faren til venninna godt kjent som narsissist og har sterke psykopatiske trekk, han har traumatisert moren og ødelagt livet hennes, han har ødelagt flere familiefirmaer ved å utnytte deres uvitenskap og er egentlig hva man kaller en sjarlatan.

Og det er dette jeg føler den nye typen hennes er på vei til å bli også..Han er veldig lik faren hennes på mange punkter og hun ser det bare ikke, vi har hintet til det, men samtidig ikke sagt det direkte da det er veldig betent tema å prate om for venninna. Er mange år med psykolog osv innblandet og det blir aldri bra, han klarer å lure seg inn i livet hennes mot penger hele tiden og hver gang sårer han henne, rinse repeat.

Men! den kampen har vi gitt opp, jeg og samboer har prøvd i 12 år å hjelpe henne med faren, the er en lost cause.
Men med denne typen, så ønsker vi å være litt føre var og jeg tenker det beste jeg kan gjøre er å irettesette hans oppførsel når slike hendelser som man kan kommentere på skje, for det er ikke "bare dårlig" hele tiden, det er vanlige samtaler mellom slagene også..Men i all hovedsak er det altså når det går over "grensa" i mine øyne som trengs å sette fokus på.

Så har noen tips? Hva kaller man slik oppførsel enkelt forklart?
Føler det å kalle noen narsissist/manipulerende ikke hjelper noen.

Jeg er flink til å si ting med et glimt i øyet og har som regel alltid en "slu" kommentar på lur, men det er liksom med mine egne venner jeg gjør sånt, der jeg vet at motparten kjenner meg og man kan ha litt "friendly banter" som ikke har noe bakteppe.

Men i dette tilfellet så vil det jo være en baktanke når jeg kommer med et såkalt "comeback" 

Har noen tips? Råd eller annet hvis man har erfaring på området.

Vil som sagt gi subtile hint hvis noen klarer å se for seg vittige utsagn.

Ble litt rotete post, prøvde å kutte ut mye unødvendig info gjennom posten.

Anonymous poster hash: 1c2b4...dff

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først; alt for langt innlegg.
Og second - du (eller andre) kan aldri forandre en person. Det hjelper på ingen måte å gi "små hint", eller å si ting. Det er en tapt sak. I de fleste tilfeller; hjelper det å trekke seg vekk fra den type mennesker. 

Skal man nå frem - er første bud å få vedkommende til å innse at han har et problem. Og her kan du banne på at det vil resultere i full fornektelse, og irritasjon/sinne/avsky.
Ofte kommer et ønske om å forbedre egen atferd etter at man selv ønsker det. Da må man ha selvinnsikt. Noe denne personen kanskje ikke har. Når man er veldig usikker, egosentrisk atferd og "høyt oppe" - så vil man ofte bruke all sin energi og oppmerksomhet på situasjonen isolert sett. Altså; man evner ikke å se seg selv oppi alt dette. 

Når man går i terapi, er noe av det viktigste man gjør å lære seg selv å skjenne, reflektere og analysere ting som: "Hvorfor føler jeg det sånn. Hvorfor reagerer jeg slik....." osv.. Når man har forstått det, kan man kanskje reflektere på egen hånd at "Ja, en slik person ønsker ikke jeg å være!" - og når man har kommet DIT, så kan man selv jobbe med forbedringer. 

Nytter ikke med hint, nytter ikke å bli fortalt "du er sånn og sånn". 

Derimot, er det en "teknikk" du kan bruke mot ham. I et forsøk på å hjelpe ham til å bedre selvinnsikt.

https://issuu.com/cdundervisning/docs/utdrag_kommunikasjon_og_forhandlingsforst_else/s/13199468

Speiling er naturlig for oss alle, og noe vi gjør mer eller mindre ubevist i alle sosiale sammenhenger. Men det kan også brukes aktivt i retorisk og terapeutisk sammenheng. Etter mitt skjønn; er det også en form for manipulasjon. Når man aktivt velger å bruke den type virkemidler for å fremme en sak. Men manipulering er noe de aller fleste av oss driver med, i det daglige - ubevist. Noen mer bevist enn andre. Men ordet er ganske negativt ladet, fordi de ofte blir brukt i en negativ setting. Men; det å lære seg manipulasjon. Er faktisk ganske artig.... 

https://spartacus.no/boker/fa-sagt-det-31

Her er en bra start. ;)

Personlig hadde jeg nok forsøkt å holdt personen på avstand.... Og dersom jeg ble konfrontert med det; så hadde jeg vært dønn direkte og ærlig med vedkommende. Og bare tatt i mot "dritten" jeg hadde fått i retur. Det man sier vil oppleves brutalt og som et slag i trynet, men det vil også "sette seg" - og dermed ligge der å ulme i ubevisstheten. Men jeg hadde også sagt avslutningsvis At hvis du ønsker å snakke om det, helt ufiltrert og åpent - så er jeg her. Og vi kan prøve å finne ut av det sammen. Men det er min personlighet, og slik jeg er som person - her kan man veldig lett tråkke feil å salaten; dersom man bruker feil ordlag. Det handler først å fremst om å vise omsorg, og ikke gå til angrep. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...