Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Bilbatteri og sporing


Anbefalte innlegg

Jeg var så heldig og i et privatkjøp fekk e kjøpt meg et Varta Silver Dynamic 80A AGM batteri (800CC)

Det jeg lurer på er å fine ut av hvor gammalt et slikt batteri kunne være?

Det er en egen QR kode stemplet på batteriet, med påskriften av noen tall: 17 054 2 5   24 37  4  1652

 

Noen her som kan finne ut av produksjonsåret/måneden?

 

VARTA AGM BATTERI DATA INFO 15.12.24.jpg

20241215_101246.jpg

6 varta ovenifra.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

24 37 4 1652

År, uke. dag, klokkeslett*

Usikker på klokkeslett, men ligner veldig på typisk datokode man bruker andre steder også.

Quote

If you have a model with two lines of engraving, pay attention to the second line. We need the first 5 digits of this line, where the first two digits represent the year, the next two digits represent the week number of the year, and the fifth digit represents the day of the week.

 

Endret av sedsberg
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Du skriver ikke hva slags bil det er tenkt brukt i men ha i bakhodet at spesielt for AGM-batterier så er det viktig å oppdatere bilens styringssystem (ECU) med viktige parametere som bl. a. kapasitet og type batteriteknologi. Dette sikrer både god levetid, korrekt ladespenning og mot under- og overlading.

Sitat

Hvorfor er det viktig å oppdatere bilens styringssystemer ved batteribytte?

I moderne biler er batteriet ikke lenger bare en energikilde for startmotoren. Det fungerer i tett samspill med bilens styringssystemer (som ladesystemet og elektroniske kontrollenheter - ECU). Å ikke oppdatere disse systemene kan føre til feilfunksjon, redusert levetid for batteriet eller andre problemer.

 

1. Ladeparametere og batteriteknologi

• AGM-batterier har forskjellige ladeprofiler sammenlignet med vanlige bly-syre batterier. De tåler ikke overlading like godt og krever en mer presis ladespenning.

• Bilens ladesystem må vite hvilken batteriteknologi (AGM, EFB eller tradisjonell) som er installert for å justere ladestrategien.

• Uten oppdatering kan systemet feilberegne lading, noe som kan føre til:

• Overlading: Varmeutvikling, redusert levetid og potensiell skade.

• Underlading: Utilstrekkelig lading, som igjen påvirker bilens funksjonalitet og batteriets kapasitet.

 

2. Kapasitet og energihåndtering

• Moderne biler, spesielt med Start/Stop-systemer og energi-gjenvinningssystemer, krever at batteriet håndterer større belastninger.

• Når du skifter batteri, må bilens ECU få informasjon om:

• Ny kapasitet (Ah)

• Batteriteknologi (AGM, EFB)

• Feil eller gammel informasjon kan gjøre at systemet overbelaster batteriet eller ikke utnytter kapasiteten effektivt.

 

3. Temperaturkontroll

• AGM-batterier er mer følsomme for varme. Moderne biler har ofte temperatursensorer som overvåker batteriet.

• Uten riktig oppdatering av styringssystemet kan batteriet bli utsatt for unødvendig varmeutvikling, som fremskynder slitasje.

 

4. Forebygging av feil og feilkoder

• Å ikke oppdatere styringssystemet kan føre til at feilkoder oppstår i bilens elektronikk, eller at systemer som Start/Stop-funksjonen slutter å fungere optimalt.

 

Oppdateringsprosessen

Når batteriet skiftes, spesielt til et AGM-batteri, brukes diagnoseverktøy for å:

1. Registrere det nye batteriet i bilens systemer.

2. Oppdatere informasjon som kapasitet, teknologi og ladestrategi.

3. Tilbakestille eventuell feillogging knyttet til batteriets ytelse.

 

Konklusjon

 

Oppdatering av bilens styringssystemer er nødvendig for å:

• Sikre korrekt lading.

• Optimalisere batteriets ytelse og levetid.

• Forhindre over- og underlading.

• Beholde funksjonaliteten til avanserte systemer som Start/Stop.

 

Dette er spesielt kritisk ved bruk av AGM-batterier, som har strengere krav til lading og temperaturkontroll. Uten oppdatering risikerer du redusert batterilevetid, funksjonsfeil og unødvendige reparasjoner i fremtiden.

Litt om at ladespenning er ulik for de ulike typene batteriteknologiene;

Sitat

Ladespenningen for AGM, EFB og vanlige bly-syre-batterier (konvensjonelle batterier) er forskjellig på grunn av de tekniske egenskapene til hver batteritype. Moderne biler tilpasser ladespenningen for å unngå over- eller underlading, noe som er spesielt viktig for AGM og EFB.

 

1. Vanlige bly-syre-batterier (tradisjonelle våte batterier)

• Ladespenning: 13,8 - 14,4 V

• Egenskaper:

• Tåler moderate ladespenninger og er mindre følsomme for variasjoner.

• Billigere, men har kortere levetid i biler med Start/Stop-systemer.

 

2. EFB (Enhanced Flooded Battery)

• Ladespenning: 14,4 - 14,8 V

• Egenskaper:

• En videreutvikling av vanlige bly-syre-batterier med bedre ytelse og holdbarhet.

• Brukes i biler med enklere Start/Stop-systemer.

• EFB tåler dypere utladninger og raskere lading enn tradisjonelle blybatterier.

 

3. AGM (Absorbent Glass Mat)

• Ladespenning: 14,6 - 15,0 V

• Egenskaper:

• AGM-batterier krever høyere og mer presis ladespenning for optimal ytelse.

• Designet for biler med avanserte Start/Stop-systemer og energigjenvinning.

• Lav intern motstand gjør dem effektive til å motta lading raskt, men de er også mer følsomme for overlading.

• Overlading kan føre til oppbygging av varme og skade batteriet.

 

Hvorfor er dette viktig?

• Hver batteritype krever en spesifikk ladespenning for å unngå skader og oppnå optimal levetid.

• Hvis ladesystemet er konfigurert for et tradisjonelt bly-syre-batteri og du installerer et AGM- eller EFB-batteri uten å oppdatere systemet:

• For lav spenning: Batteriet lades ikke fullt opp → redusert ytelse og raskere utladning.

• For høy spenning: Risiko for overoppheting og forkortet levetid, spesielt for AGM.

 

Oppsummert sammenligning:

 

Batteritype Ladespenning (optimal) Følsomhet for overlading

Vanlig bly-syre 13,8 - 14,4 V Lav

EFB 14,4 - 14,8 V Moderat

AGM 14,6 - 15,0 V Høy

 

Praktiske konsekvenser:

 

Når du bytter til AGM- eller EFB-batterier, må bilens styringssystem (ECU) oppdateres for å justere ladespenningen. Hvis systemet ikke oppdateres, kan batteriet lades feil og slites ut raskt. Dette er spesielt viktig i biler med moderne lade- og Start/Stop-systemer.


Det er også anbefalt å fullade batteriet før det tas i bruk og da med en lader som støtter AGM-batterier;

Sitat

Å bruke en konvensjonell nettdreven batterilader som ikke er beregnet for AGM-batterier kan føre til problemer fordi AGM-batterier har spesifikke ladestrategier og spenningstoleranser. Disse forskjellene skyldes AGM-batterienes interne konstruksjon og lademekanikk.

 

1. Risiko ved feil ladespenning

 

Konvensjonelle ladere er ofte laget for vanlige bly-syre-batterier med en ladespenning på 13,8–14,4 V. AGM-batterier derimot krever en høyere, men presis ladespenning på 14,6–15,0 V under lading.

• Underlading:

Hvis laderen gir for lav spenning, vil AGM-batteriet ikke lades helt opp.

• Konsekvens: Redusert kapasitet og forkortet levetid. AGM-batterier er mindre tolerante for dyp utladning, så underlading kan raskt skade dem.

• Overlading:

Noen eldre ladere gir en uavbrutt ladestrøm uten å tilpasse seg batteriets behov. AGM-batterier er følsomme for overlading.

• Konsekvens: Varmeutvikling, oppbygging av overtrykk og i verste fall gasslekkasje eller deformering av batteriet.

 

2. Manglende lademodus for AGM

 

Moderne batteriladere har gjerne spesifikke ladeprogrammer for AGM-batterier som:

• Flere ladefaser: AGM-batterier krever en trinnvis lading (boost, absorpsjon og vedlikehold) for å lade effektivt.

• Vedlikeholdslading: AGM-batterier har lav selvutlading og tåler ikke kontinuerlig høy spenning. En lader uten AGM-program kan skade batteriet over tid ved å holde for høy spenning i vedlikeholdsfasen.

 

3. Varmeutvikling og intern skade

 

AGM-batterier er lukket og har absorbert elektrolytt i glassmatten. Dette gjør dem mer følsomme for varme:

• Hvis en konvensjonell lader pumper inn for mye strøm eller spenning, kan det føre til varmeoppbygging som skader batteriets indre struktur.

• Overtrykk kan også oppstå, og selv om AGM er designet for å være vedlikeholdsfritt, kan gassventilene slippe ut hydrogen, noe som reduserer batteriets levetid.

 

4. Tap av batterilevetid

• AGM-batterier tåler færre utladningssykluser hvis de ikke lades korrekt.

• En feil lader kan drastisk forkorte levetiden, selv om batteriet i utgangspunktet er av høy kvalitet.

 

Anbefalt løsning

 

For å unngå skader på AGM-batteriet:

1. Bruk en lader med AGM-støtte: Sørg for at laderen har et AGM-modus eller at spenningen kan stilles til 14,6–15,0 V.

2. Smartladere: Moderne “smarte” ladere tilpasser automatisk ladestrategien basert på batteritype og tilstand.

3. Unngå gamle ladere: Gamle, enkle ladere uten spenningsregulering eller flerstegslading bør ikke brukes på AGM-batterier.

 

Konklusjon

 

Å bruke en konvensjonell lader som ikke støtter AGM kan føre til underlading, overlading, varmeutvikling og redusert batterilevetid. For AGM-batterier er det viktig å bruke en moderne lader som kan håndtere batteriets spesifikke ladespenning og ladeprofil. Dette sikrer optimal ytelse og levetid for batteriet.


Alle sitater er produsert av ChatGPT men ser korrekt ut, ut fra jeg vet om emnet 😊

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Biltype: VW Caravelle, årdsmodell 2012, T5

Okay, skribenter, jeg tror ikke man kommer lengre i 'etterforskingen'.

Tillegg:

Er det "normalt" at et AGM batteri produsert uke 37/23 angivelig, topp ladet med DEFA lader for AGM typer (14.4 volt batteripole spenning, uten lader etter 5 min. 12.55V), faller ned til 10.3 volt, 0.6 sek., under starten av kjøretøyet? Bemerk: Starteren er fra 2012/13, kjørt 130.00 km.

Lenke til kommentar
maxijoker skrev (14 minutter siden):

Biltype: VW Caravelle, årdsmodell 2012, T5

OK, tipper at hvis det gamle var Varta 75Ah så er det omtrent greit ift. hva som er programmert i bilen men ECU bør oppdateres. Skiftet batteri på en nær tilsvarende T5 (2013, 140hk 4Mo) for ikke så lenge siden, riktignok til et Excide 82Ah/800A AGM batteri.

 Er glødelluggene skiftet noen gang?

maxijoker skrev (19 minutter siden):

Er det "normalt" at et AGM batteri produsert uke 37/23 angivelig, topp ladet med DEFA lader for AGM typer (14.4 volt batteripole spenning, uten lader etter 5 min. 12.55V), faller ned til 10.3 volt, 0.6 sek., under starten av kjøretøyet?

Kan sjekke en av dagene hva spenningen er på bilen jeg skiftet på ved start men går nok noen dager. Høres uansett ut til å være innenfor normalen ved start, selv om 12.55 etter 5 min hørtes litt lavt ut, for et nytt og fulladet AGM-batteri 🤔

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 timer siden):

Ikke unormalt at man kommer ned på 10-tallet mens starteren kjører.

Germini KI mener 0.5v max 1.0 v med nytt full oppladet batteri. MEN, her er det mange faktorer som spiller inn. Selve starteren sine egenskaper/kondiasjon, irr i og på tilkoblingskabler, temperaturer, kabel motstand fra batteri til starter, osv. 

Lenke til kommentar
NoBo skrev (1 time siden):

OK, tipper at hvis det gamle var Varta 75Ah så er det omtrent greit ift. hva som er programmert i bilen men ECU bør oppdateres. Skiftet batteri på en nær tilsvarende T5 (2013, 140hk 4Mo) for ikke så lenge siden, riktignok til et Excide 82Ah/800A AGM batteri.

 Er glødelluggene skiftet noen gang?

Kan sjekke en av dagene hva spenningen er på bilen jeg skiftet på ved start men går nok noen dager. Høres uansett ut til å være innenfor normalen ved start, selv om 12.55 etter 5 min hørtes litt lavt ut, for et nytt og fulladet AGM-batteri 🤔

Ja, det hade vært ok med en spennings referanse som du måler opp.

Glødeplugg skift ved reg. reim skift, ca 220k

Lenke til kommentar
3 hours ago, maxijoker said:

Germini KI mener 0.5v max 1.0 v med nytt full oppladet batteri. MEN, her er det mange faktorer som spiller inn. Selve starteren sine egenskaper/kondiasjon, irr i og på tilkoblingskabler, temperaturer, kabel motstand fra batteri til starter, osv. 

Det kan variere veldig. Logisk nok er små bensinmotorer lettere å starte enn store dieselmotorer f.eks. Og det er ofte mye som trekker strøm på moderne biler. ECU-er, tenning/glødeplugger, drivstoffpumper etc. Du får heller ikke hjelp fra dynamo før motoren starter. Dette kan trekke spenningen ganske langt ned. Generelt sett anser man det som et problem hvis spenninga bikker under 10V (målt direkte på batteripolene).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...