tommyb Skrevet tirsdag kl 14:14 Del Skrevet tirsdag kl 14:14 3 minutes ago, Mr.M said: Det sies at man forsatt kan velge å få brev i egen postkasse en gang i uken (...) Det er et helt latterlig tilbud. Hvis guttungen får en innkalling til en time på sykehuset, bruker sykehuset to ekstra dager på å sende det pga. rutinene på sykehuset sier at det skal legges til Digipost, men mindreårige har ikke Digipost og får det printa og konvertert til brevpost - som tydeligvis tar tid. Så skal det sendes fra Nord-Norge til omfordeling sørpå og sendes tilbake nord. Deretter skal det vente opp mot ei uke før det blir omfordelt? Sånn som det er nå vet jeg heller ikke hvilken ukedag posten kommer på, så det kan bli liggende ekstra dager i postkassa. Og så kommer det plutselig opp mot to helger inn i regnestykket også. Faktum er at vi har mottatt innkalling til timer etter timen har vært. Og så går politikerne på TV og klager på at en tusenlapp er for lav egenandel når folk ikke møter til timen, og begrunner det med at det er for mange timer der ingen møter opp. Heldigvis sender de noen ganger påminning til meg på SMS dagen før når han har time på sykehuset. Bare ikke alltid. For ca 24 år siden hørte jeg snakk om at posten kunne scanne posten din hvis du hadde postboks på postkontoret. Strengt tatt blir denne type tjeneste relevant igjen hvis man kun har omfordeling en gang i uka. Postomfordeling en gang i uka sånn at posten typisk tar to uker for å nå fram, er et så dårlig tilbud at jeg ikke vil takke ja til å beholde postkassa. Men som sagt, for de med fysiske funksjonsnedsettinger, inklusive alderdom, er det en helt annen historie. 3 1 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet tirsdag kl 14:19 Del Skrevet tirsdag kl 14:19 2 hours ago, MK3 said: Dersom uadressert reklame kuttes ut fullstendig er det fint lite post igjen. Jeg har postkasse og har ikke hatt uadressert reklame de siste ti årene. Alt som skulle til var å sette på et lite klistremerke på postkassa. Da klistermerket var utslitt og i ferd med å bli borte, satte jaggu posten på et nytt klistermerke for oss. 2 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet tirsdag kl 14:26 Del Skrevet tirsdag kl 14:26 er det ikke vanlig postbud som leverer aviser/lokal-aviser mange steder? Da burde de absolutt kunne ta med brev i samme slengen i så fall. btw, må det forresten være likt over hele Norge? Ordningen bør kunne tilpasses lokal forhold spør dere meg. 2 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet tirsdag kl 14:27 Del Skrevet tirsdag kl 14:27 Mr.M skrev (11 minutter siden): ja, blir verre når det blir kilometervis for å hente et brev, endel pensjonister snakker om å måtte ta taxi Da blir det vel heller til at man henter posten når man uansett er ute for å handle. Derimot ser jeg problemet for @tommyb og andre i liknende situasjoner. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet tirsdag kl 14:30 Del Skrevet tirsdag kl 14:30 frohmage skrev (1 minutt siden): Da blir det vel heller til at man henter posten når man uansett er ute for å handle. for noen, men mange har i dag hjemkjøring av mat. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet tirsdag kl 14:33 Del Skrevet tirsdag kl 14:33 frohmage skrev (4 minutter siden): Da blir det vel heller til at man henter posten når man uansett er ute for å handle. apropos det, så blir det "spennende" å se hvor lang liggetid (hentefrist) det er lagt opp til i denne ordningen. 2 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet tirsdag kl 14:33 Del Skrevet tirsdag kl 14:33 Mr.M skrev (2 minutter siden): for noen, men mange har i dag hjemkjøring av mat. Ja, da får de selvfølgelig hjemkjøring av post også. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet tirsdag kl 14:36 Del Skrevet tirsdag kl 14:36 frohmage skrev (1 minutt siden): Ja, da får de selvfølgelig hjemkjøring av post også. er vel ingen automatikk i det? 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet tirsdag kl 14:38 Del Skrevet tirsdag kl 14:38 2 minutes ago, frohmage said: Ja, da får de selvfølgelig hjemkjøring av post også. Tar ikke ODA også med leveranser fra 'Clasern'? Er jo bare vinn-vinn. Post-i-butik også i ODA-butikken Lenke til kommentar
frohmage Skrevet tirsdag kl 14:40 Del Skrevet tirsdag kl 14:40 Mr.M skrev (3 minutter siden): er vel ingen automatikk i det? Kanskje ikke nå, men om noen trenger hjelp til å handle vil de jo også få hjelp til å hente post. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet tirsdag kl 14:52 Del Skrevet tirsdag kl 14:52 frohmage skrev (6 minutter siden): Kanskje ikke nå, men om noen trenger hjelp til å handle vil de jo også få hjelp til å hente post. jeg tenkte på de som bestiller mat hjem fra ODA og andre kjeder, nettopp for å slippe reise/handle sjøl. Da blir tvungen post-henting ekstra pes. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet tirsdag kl 14:56 Del Skrevet tirsdag kl 14:56 Mr.M skrev (2 minutter siden): jeg tenkte på de som bestiller mat hjem fra ODA og andre kjeder, nettopp for å slippe reise/handle sjøl. Da blir tvungen post-henting ekstra pes. Ja, men for meg høres det ut som et konstruert problem. Om du er en som får mye post vil du sikkert betale for å få den også levert hjem. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet tirsdag kl 15:23 Del Skrevet tirsdag kl 15:23 frohmage skrev (5 minutter siden): Ja, men for meg høres det ut som et konstruert problem. det er vel greit å belyse alle mulige problemstillinger/scenario? selv om man sjøl personlig ikke "rammes" på noen måte? For dette kommer garantert til å bli plagsomt for en god del mennesker i dette langstrakte landet. Jeg har altså forståelse for forslaget (tatt i betraktning av brevmengden har krympet) men sitter med mange spørsmål. Må det f.eks. på død og liv gjøres nasjonalt? Bør det ikke tas hensyn til distrikt/lokale forhold? Hva sparer egentlig Posten på dette? De skal fortsatt ha bud som leverer aviser og pakker i postkassa eller på døra, såvidt jeg forstår. Er det så mye ekstra jobb å ta med en bunke konvolutter på samme ruta? Post-i-butikk kommer selvsagt til å kreve høyere betaling fra Posten hvis de skal overta brev-segmentet, hva vil det koste vs. om vi f.eks. fikk brev hjem evt. kun en dag i uken? Hva vil en "nedleggelse" koste i vanligvis solide sluttpakker til hundrevis/tusen av dagens postbud? Hvorfor denne offentlige fattigdom i et av verdens rikeste land, at vi ikke engang kan holde oss med postombæring? 2 1 Lenke til kommentar
Woff Skrevet tirsdag kl 15:33 Del Skrevet tirsdag kl 15:33 Mr.M skrev (3 minutter siden): For dette kommer garantert til å bli plagsomt for en god del mennesker i dette langstrakte landet. Som nevnt tidligere, dette er et problem for eldre (og den gruppen begynner å bli betydelig) og for folk som ikke bor midt i smørøye. Men dette er også viktig for miljøet i landet og det er en sak som kanskje flere enn et par politiske partier bør gjøre til enda en taps-sak.. 1 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet tirsdag kl 15:40 Del Skrevet tirsdag kl 15:40 Mr.M skrev (13 minutter siden): For dette kommer garantert til å bli plagsomt for en god del mennesker i dette langstrakte landet. Selvfølgelig. Mr.M skrev (13 minutter siden): Hvorfor denne offentlige fattigdom i et av verdens rikeste land, at vi ikke engang kan holde oss med postombæring? Fordi mange ønsker lavere skatter og avgifter, og posten er en stor utgift. Dersom postbudet bare leverer fast til en av tjue kunder på runden, så er det kanskje ikke den mest lønnsomme måten å distribuere post på. Lenke til kommentar
Cascada81 Skrevet tirsdag kl 15:46 Del Skrevet tirsdag kl 15:46 Er helt for nedlegging av postkasse. Problemet med henting gjelder relativt få personer: Selv bygder/små tettsteder med bare noen hundre innbyggere har i dag en eller annen form for automatisert pakkeutlevering. Legg til et par stativer, så har man også for brevpost. Tør påstå man skal bo bra langt unna absolutt alt for at ikke posten skal se seg tjent med et stativ for selvbetjent henting av brevpost. Postkasse er faktisk en ulempe for de som ikke har behov for det. Et konkret eksempel er hvis man sjelden får post, og som en følge av det, sjelden sjekker postkassen. Får man en faktura i postkassen, kan man risikere både purring og inkasso, og det er ikke engang sikkert at kravet er legitimt, men passivitet gjør at man risikerer å måtte bla opp. Har selv blitt innkalt til politiavhør via brevpost, hvor jeg har måtte ringt og beklaget fordi jeg ikke hadde sett innkallingen før etter tidspunkt for avhør. Man kan argumentere for at man har plikt til å sjekke postkassen jevnlig, og at det ikke er så mye jobb. Jeg velger å snu det på hode: Dagens ordning pålegger i praksis en stor del av befolkningen å gå og sjekke en postkasse som som regel er tom, fordi passivitet kan få konsekvenser. Det er helt klart rimelig å legge kostnader for frakt til døren til de som har behov for det, framfor å påtvinge en tjeneste til alle som ikke har behov for den. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet tirsdag kl 15:54 Del Skrevet tirsdag kl 15:54 Woff skrev (16 minutter siden): Men dette er også viktig for miljøet i landet og det er en sak som kanskje flere enn et par politiske partier bør gjøre til enda en taps-sak.. det vil jo tvertimot medføre mer utslipp? altså, et enkelt postbud i el-bil som betjener 200 husstander på en runde, vs. 150-200 biler som putrer i vei til Coop får å hente en enkel konvolutt? 1 1 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet tirsdag kl 17:13 Del Skrevet tirsdag kl 17:13 Jeg har et veldig konkret forslag, for det finnes faktisk en mer effektiv måte å levere posten på fremover. Vi kan trygt anta at grunnet lite post pr postkasse, vil det bli mer lønnsomt for posten å utlevere alt på ett samlet sted, typisk lokalbutikken. Men - hva om man ansetter en person i et område til å kjøre rundt til husstander med de få brev og postpakker som måtte være igjen? Så oppfordrer man folk til å installere en boks med lokk ved inngangspartiet eller et annet egnet sted på eiendommen/tomta og skrive navn og adresse på denne boksen. Dette medfører økt syselsetting - spesielt i distriktene, mindre press på lokalbutikkene og et bedre tilbud til kundene. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet tirsdag kl 17:42 Del Skrevet tirsdag kl 17:42 geir__hk skrev (25 minutter siden): Men - hva om man ansetter en person i et område til å kjøre rundt til husstander med de få brev og postpakker som måtte være igjen? da kan man jo likså godt beholde ett av nåværende postbud til å gjøre den oppgaven? Vet ikke om jeg misforstår deg da men? 1 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet tirsdag kl 17:50 Del Skrevet tirsdag kl 17:50 Nå har vi jo allerede fått postlevering bare annenhver hverdag (iallefall her hvor jeg bor), og om de må kutte ned til en gang i uka for å få det til å gå rundt så er kanskje ikke tjenesten verdt det den koster lenger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå