Gå til innhold

Støy fra høytalere

Anbefalte innlegg

Heisann,

Her var det ikke så mye aktivitet om dagen, så får se hvem jeg treffer :)

Jeg føler at jeg alltid har slitt med støy i høytalere til PC. Er det bare meg? Noen som vet hva man kan gjøre for å redusere statisk støy? Jeg føler at lyden reagerer blant annet på når jeg flytter musa og slikt - at den reagerer og gir "bevegelsesstøy" alt ettersom hva jeg kanskje gjør på PC-en.

Synes det har vært ofte, så jeg snakker generelt, men dette er utstyret jeg har nå.

PC --> Soundblaster X7 (via USB) --> Argon Audio Blue Edition IN1 -kabler --> KRK Rokit 6 -høytalere (venstre/høyre).

Noen som har noen tips og triks?

Takker så meget!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tipper at det kan ha noe med USB å gjøre, du kan prøve å bytte ut USB-kabelen fra PC med optisk eller 3.5mm til RCA.

En annen ting som kan skape støy er hvis forsterkeren står på max og du justerer volumet i Windows, skru volumet på max eller 90% i Windows og så justerer du heller volumet på forsterkeren.

Ellers så kan du jo sjekke og organisere kablene hvis det er nødvendig.

Lenke til kommentar
El burro skrev (1 time siden):

Jeg tipper at det kan ha noe med USB å gjøre, du kan prøve å bytte ut USB-kabelen fra PC med optisk eller 3.5mm til RCA.

En annen ting som kan skape støy er hvis forsterkeren står på max og du justerer volumet i Windows, skru volumet på max eller 90% i Windows og så justerer du heller volumet på forsterkeren.

Ellers så kan du jo sjekke og organisere kablene hvis det er nødvendig.

Takk for svar!

USB-kabelen må vel sitte i, siden dette er et ekstern lydkort? Uansett; jeg satt inn en optisk kabel fra HK til SBX7, men fikk ingen lyd. Prøvde også den SPDIF (uten at jeg kan så mye om dette). Ingen lyd.

Alle knotter bak står "Midtstilt", så på 0 dB.

Mellom SBX7 og høytalerne går kablene inn til RCA på Rokit 6.

BadCat skrev (1 time siden):

Kanskje du har problemer med jordinga i PC-en.

SNR pleier å være over 115 i dag. På rimeligere integrerte lydkort kunne det være nede på 90-tallet. 

Prøv med hodesett i stedet for høyttalere og se om du har støy fremdeles.

Takk for svar!

Jeg har nå forsøkt med hodetelefoner (Focal Bathys) med vanlig 3,5mm kabel. Der er det ingen støy. Det er kun høytalerne som har statisk lyd.

Har også tidligere forsøkt med hodetelefonene via USB, og heller ingen støy i hodetelefonene da.

Lenke til kommentar
Bone skrev (16 minutter siden):

Jeg har nå forsøkt med hodetelefoner (Focal Bathys) med vanlig 3,5mm kabel. Der er det ingen støy. Det er kun høytalerne som har statisk lyd.

Har også tidligere forsøkt med hodetelefonene via USB, og heller ingen støy i hodetelefonene da.

Er de koblet til SBX7? Hvis de er det, så kan du egentlig utelukke at problemet ligger mellom PC og lydkort. 

Lenke til kommentar

Var ille plaget før med støy. Kjøpte ground loop isolatorer og da ble det borte.

Problemet mitt var om lyden og størmforsyningen kom fra samme kilde (Minijack\USB) ble det støy. Endret seg etter hvor mye skjermkortet jobbet osv.

Men ved å skille av jord på minijacken ble det tyst. Ikke sikkert det er samme problem hos deg bare tenkte å nevne.

Lenke til kommentar
Bone skrev (38 minutter siden):

Takk for svar!

USB-kabelen må vel sitte i, siden dette er et ekstern lydkort? Uansett; jeg satt inn en optisk kabel fra HK til SBX7, men fikk ingen lyd. Prøvde også den SPDIF (uten at jeg kan så mye om dette). Ingen lyd.

Alle knotter bak står "Midtstilt", så på 0 dB.

Mellom SBX7 og høytalerne går kablene inn til RCA på Rokit 6.

Tror ikke USB kabelen er nødvendig når du bruker optisk eller SPDIF, SBX7 har vel egen strømforsyning så den trenger ikke strøm fra USB.

Byttet du lydutgang i Windows eller i programvaren for lydkortet når du prøvde med andre kabler?, ser at SBX7 også har Bluetooth så det er jo en annen ting du kan prøve for å eliminere andre ting.

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (13 timer siden):

Er de koblet til SBX7? Hvis de er det, så kan du egentlig utelukke at problemet ligger mellom PC og lydkort. 

Jeg har testet begge deler. Direkte fra PC til hodetelefoner, både via USB og "3.5mm jack", samt fra eksternt lydkort (SBX7) og til hodetelefoner. Ingen støy i hodetelefoner. Kun fra høytalere (både disse og tidligere, selv om tidligere høytalere nå er lenge siden).

Complexity skrev (12 timer siden):

Var ille plaget før med støy. Kjøpte ground loop isolatorer og da ble det borte.

Problemet mitt var om lyden og størmforsyningen kom fra samme kilde (Minijack\USB) ble det støy. Endret seg etter hvor mye skjermkortet jobbet osv.

Men ved å skille av jord på minijacken ble det tyst. Ikke sikkert det er samme problem hos deg bare tenkte å nevne.

Så, du hadde problemer (kun/også) via hodetelefoner? Hos meg er det kun eksterne høytalere som gir støy. Eller, kan slik ground loop isolater hjelpe meg også?

El burro skrev (12 timer siden):

Tror ikke USB kabelen er nødvendig når du bruker optisk eller SPDIF, SBX7 har vel egen strømforsyning så den trenger ikke strøm fra USB.

Byttet du lydutgang i Windows eller i programvaren for lydkortet når du prøvde med andre kabler?, ser at SBX7 også har Bluetooth så det er jo en annen ting du kan prøve for å eliminere andre ting.

Må ikke USB-kabelen være tilknyttet det eksterne lydkortet og PC for at det eksterne lydkortet i heletatt skal fungere (være lydkortet)? Når jeg kobler ut USB, så er jo ikke lydkortet et "valg" i lydinnstillinger - og må det ikke være det slik at man drar nytte av "den gode lyden" et eksternt lydkort skal gi? Men ja, har egen strømforsyning.

Jeg prøvde å finne "optical out" både i Windows og i softwaren for lydkortet. Synes at lydkortet begynner å dra veldig på årene, men. Men, eneste jeg fant var SPDIF som var kanskje det jeg var ute etter. Kom ikke noe lyd da. Men, dette kan jeg nokså lite om.

Generelt så er det kun høytalere som gir støy. Føler liksom at de reagerer på "elektroniske signaler i rommet", om jeg kan si det så vagt og uprofesjonelt. Støy varierer litt i forhold til hva som skjer på PC. Støyet er alltid der, men den reagerer på "noe".

Takk igjen for alle svar.

Lenke til kommentar

Hadde en X7 Limited Edition som det hendte "skurret" i høyttalerne, fant at det var Mikrofonen i X7 som forårsaket støyen fordi den var "delvis" "aktiv" når den ikke skulle være det.
Husker ikke helt hvordan det skjedde

Beklager dette ble vel vagt.
Så som nevnt lengre oppe i tråden vil jeg tro det er en innstilling på X7 programvare/driver eller windows etter min erfaring .

Edit: Husker også jo ferre an tilhørende programmer installer jo bedre fungerte min 7

Endret av baggiebridges
Tillagt txt
Lenke til kommentar
Bone skrev (7 timer siden):

Jeg har testet begge deler. Direkte fra PC til hodetelefoner, både via USB og "3.5mm jack", samt fra eksternt lydkort (SBX7) og til hodetelefoner. Ingen støy i hodetelefoner. Kun fra høytalere (både disse og tidligere, selv om tidligere høytalere nå er lenge siden).

Prøvd å flytte på trådløse kilder, f.eks telefonen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...