Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kjedemeldinger på sosiale medier som man blir truet til å dele.

Gjest 5cc13...d58

Anbefalte innlegg

Gjest 5cc13...d58

Ja det er mange meldinger på Facebook som ofte omjandler kreft eller andre sykdommer hvor det avsluttes med at man må legge igjen en kommentar og kopiere og dele innlegget for å bevise at du til å stole på.

Det er som å indirekte true folk med at "jeg blir sur på alle dere som ikke deler dette innlegget. Hvis dere ikke deler dette så er dere ikke mine benner lengre". Er sånn det føles."hvis du ikke deler derre så betyr det at du ikke bryr deg om de som har kreft og da er du en kald psykopat ".

Det blir for dumt.......

Anonymous poster hash: 5cc13...d58

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 5cc13...d58
ole_marius skrev (20 minutter siden):

Du har ingen obligasjon med å dele ting på sosiale medier. Ja det kan oppleves som sosial press, men ha til vane at du må drite i ting.

Ja men jeg begynner jo å lure på om de som deler dette blir sure på folk som ikke deler det. Fordi de da tror at jeg ikke bryr meg om kreftsyke 

Lenke til kommentar
Gjest 5cc13...d58
ole_marius skrev (4 minutter siden):

Nei, dem er ofte påbegynt av noen du ikke kjenner. hva andre mener og føler på sosiale medier er ikke ditt ansvar.

Nei det er jo ikke det . . men det får det til å birke sånn 

Lenke til kommentar
Gjest 5cc13...d58 skrev (31 minutter siden):

Ja men jeg begynner jo å lure på om de som deler dette blir sure på folk som ikke deler det. Fordi de da tror at jeg ikke bryr meg om kreftsyke 

Hva så om de blir sure. Syns slike kjedebrev (og de som deler dem) er litt tullete, og deler dem ikke videre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Min anbefaling er at du er konsekvent, helst ved å ikkje delta i slike kjedebrev. Då slepp du å ta stilling til om det er gode eller dårlege saker som blir delt, og du kan ikkje lastast for å ha delt det eine innlegget og ikkje det andre.

Det andre alternativet er at du deler alt heilt ukritisk og ikkje tek deg tid til å vurdere innholdet.

Vil også legge til at av det eg har observert på slike kjedebrev så er det mykje som er regelrett spreiing av feilinformasjon. Som til dømes disse innlegga som for nokre år sidan gjekk ut på at ein ved å skrive innlegg på Facebook ikkje gav løyve til at Facebook kunne bruke personlege bilder som er lasta opp på Facebook til sin markedsføring, og med oppfordring om å dele innlegget for at også du skulle skrive same innlegget. Heile innholdet i det innlegget var sjølvsagt berre tull, og sjølv om det ikkje hadde vært det så kan ein sjølvsagt ikkje fyrst akseptere Facebook sine brukervilkår og deretter ta avstand frå dei same vilkåra.

Tenker at du skal sjå på dette som eit samfunnsoppdrag der også du har ansvar for å ikkje være med å spre misinformasjon. Er det nokon av dine Facebookvennar som skriv eit godt innlegg om noko som opptek dei personleg så må du gjerne dele. Men ta såpass med ansvar at du ikkje deler vidare slike innlegget som berre har til formål å spreie seg lengst mogleg gjennom å gi dårleg samvittigheit.

Og leser du eit slikt innlegg om kreft og får dårleg samvittigheit, så doner ein liten slant til kreftforeiinga. Du gjer ingenting for kreftsaka om du berre deler eit innlegg der du seier deg einig i at kreft er dumt og alt det der.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...