Gjest 3d195...9a9 Skrevet mandag kl 08:40 Del Skrevet mandag kl 08:40 Kontekst: Liten skole, 1 klasse per trinn. Jeg har 2 barn på SFO. Følgende SMS fra SFO tikket inn i morges: Quote Hei, førstkommende onsdag skal hele personalet ha juleavslutning sammen fra 1245-1400. Vi trenger derfor noen foresatte til å passe på barna på SFO fra 1245-1400. Hvis dere har mulighet til å hjelpe til, send en melding til meg på (tlfnr). Mvh (leder på SFO). Det første jeg tenker på er at dette overhodet ikke er greit å spørre om. Skal mine barn skal bli "passet på" av ukjente foreldre, tilfeldige mennesker som man ikke vet noe om? Skal de følge mitt barn på do? Er det ikke krav om politiattest for å jobbe i barnehage, skole og SFO? Jeg er ikke interessert i at en potensiell overgriper, eller en person med laber kompetanse på barn skal passe på mine barn, om så bare i den timen de forespør. Sannsynligvis så går dette helt fint, men det er prinsippet - at ledelsen kan få seg til å spørre om dette i det hele tatt. Kan noen være behjelpelige med sine tanker, ev. henvise til noe lovverk eller annet som sier noe om dette? Anonymous poster hash: 3d195...9a9 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet mandag kl 08:42 Del Skrevet mandag kl 08:42 Dette er altså de samme voksne som passer barna dine når de er på besøk hos venner, og som også må følge dem på do når de er på besøk hos dem? 7 Lenke til kommentar
Gjest 3d195...9a9 Skrevet mandag kl 08:47 Del Skrevet mandag kl 08:47 Just now, Zepticon said: Dette er altså de samme voksne som passer barna dine når de er på besøk hos venner, og som også må følge dem på do når de er på besøk hos dem? Det stemmer, og jeg sender ikke barna mine på besøk til hvem som helst, nettopp av denne grunn. Jeg tenker mest på at jeg er nødt til å ha barna på SFO den dagen, og i utgangspunktet betaler jeg for og stoler på at det er personale med politiattest og et minimum av kompetanse som skal ivareta de. For å dra den langt - har disse som melder seg frivillig peiling på f.eks evakuering i tilfelle brann? Kan de stoppe slåsskamper? Vet de nok om den enkelte unge, slik at de kan reagere hensiktsmessig (kanskje en unge har det ekstremt vanskelig hjemme, og dette vet personalet på SFO om og kan respondere/reagere riktig ift dette barnet). SFO kan jo ikke gi personsensitive opplysninger til de frivillige? Anonymous poster hash: 3d195...9a9 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet mandag kl 08:52 Del Skrevet mandag kl 08:52 Gjest 3d195...9a9 skrev (9 minutter siden): Kan noen være behjelpelige med sine tanker, ev. henvise til noe lovverk eller annet som sier noe om dette? Ta som utgangspunkt at ledelsen ved SFO fremdeles og uansett er ansvarlig for barna dine mens de er på SFO, og at de derfor gjør de rette vurderingene mtp hvem som får oppgaven med å passe barna. Man kan delegere oppgaver, men man kan ikke delegere ansvar. 2 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet mandag kl 08:57 Del Skrevet mandag kl 08:57 Gjest 3d195...9a9 skrev (6 minutter siden): Det stemmer, og jeg sender ikke barna mine på besøk til hvem som helst, nettopp av denne grunn. Jeg tenker mest på at jeg er nødt til å ha barna på SFO den dagen, og i utgangspunktet betaler jeg for og stoler på at det er personale med politiattest og et minimum av kompetanse som skal ivareta de. For å dra den langt - har disse som melder seg frivillig peiling på f.eks evakuering i tilfelle brann? Kan de stoppe slåsskamper? Vet de nok om den enkelte unge, slik at de kan reagere hensiktsmessig (kanskje en unge har det ekstremt vanskelig hjemme, og dette vet personalet på SFO om og kan respondere/reagere riktig ift dette barnet). SFO kan jo ikke gi personsensitive opplysninger til de frivillige? Anonymous poster hash: 3d195...9a9 Altså, jeg forstår problemet. Og er enig i det prinispielle. Men på den andre siden så synes jeg det kanskje det er å lage stort problem av noe lite? Dette tilsvarer vell en barnebursdag, omentrent. Jeg ville bare forhørt meg med skolen hvordan de tenker at de skal kunne opprettholde lovens krav om ansatte på SFO med foreldrebemanning. Å være foreldre betyr ikke at man har kompetanse til å håndtere 30 barn adekvat. 2 Lenke til kommentar
Gjest 3d195...9a9 Skrevet mandag kl 08:58 Del Skrevet mandag kl 08:58 1 minute ago, Zepticon said: Altså, jeg forstår problemet. Og er enig i det prinispielle. Men på den andre siden så synes jeg det kanskje det er å lage stort problem av noe lite? Dette tilsvarer vell en barnebursdag, omentrent. Jeg ville bare forhørt meg med skolen hvordan de tenker at de skal kunne opprettholde lovens krav om ansatte på SFO med foreldrebemanning. Å være foreldre betyr ikke at man har kompetanse til å håndtere 30 barn adekvat. La oss si at i de timene, så observerer en foresatt noe om et barn som de senere sprer videre i nabolaget eller sosiale medier, for eksempel at barnet oppførte seg på en spesiell måte. Ansatte på SFO har taushetsplikt, men foresatte har ingen juridisk forpliktelse til å holde informasjonen privat. Eller, et barn får en allergisk reaksjon? Ja jeg "overreagerer" med vilje, fordi jeg synes det er sjanseløst av SFO. Lei inn en vikar davel? Anonymous poster hash: 3d195...9a9 Lenke til kommentar
Kattamaran Skrevet mandag kl 09:00 Del Skrevet mandag kl 09:00 (endret) 4 minutes ago, Zepticon said: Jeg ville bare forhørt meg med skolen hvordan de tenker at de skal kunne opprettholde lovens krav om ansatte på SFO med foreldrebemanning. Å være foreldre betyr ikke at man har kompetanse til å håndtere 30 barn adekvat. Tildelingsmodellen er 1/18 stilling pr. fulltidsplass (ref vedtektene i vår kommune ihvertfall), så jeg tipper de er innafor her mtp at det er en liten skole Endret mandag kl 09:02 av Kattamaran Ytterligere info 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet mandag kl 09:00 Del Skrevet mandag kl 09:00 Gjest 3d195...9a9 skrev (19 minutter siden): Kontekst: Liten skole, 1 klasse per trinn. Jeg har 2 barn på SFO. Følgende SMS fra SFO tikket inn i morges: Det første jeg tenker på er at dette overhodet ikke er greit å spørre om. Skal mine barn skal bli "passet på" av ukjente foreldre, tilfeldige mennesker som man ikke vet noe om? Skal de følge mitt barn på do? Er det ikke krav om politiattest for å jobbe i barnehage, skole og SFO? Jeg er ikke interessert i at en potensiell overgriper, eller en person med laber kompetanse på barn skal passe på mine barn, om så bare i den timen de forespør. Sannsynligvis så går dette helt fint, men det er prinsippet - at ledelsen kan få seg til å spørre om dette i det hele tatt. Kan noen være behjelpelige med sine tanker, ev. henvise til noe lovverk eller annet som sier noe om dette? Anonymous poster hash: 3d195...9a9 Høres helt søkt ut! Hadde aldri funnet meg i det, eller ungen hadde blitt hjemme. Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet mandag kl 09:28 Del Skrevet mandag kl 09:28 Høres jo helt på trynet ut. Opplevd mye rart frem til no i forbindelse med barnehage og skole, men dette tok kaken. Hadde aldri funnet meg i det! Finnes nok av idioter der ute Lenke til kommentar
Iki Skrevet mandag kl 09:40 Del Skrevet mandag kl 09:40 Ser ikke hvorfor man skulle kunne stole mer på de ansatte enn noen andre. Det jeg reagerer mer på er at dem bestemmer seg for å gjøre dette på denne tiden. Hadde det ikke gitt mer mening å ha avsluttningen på et tidspunkt hvor de ikke er på jobb? 3 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet mandag kl 09:42 Del Skrevet mandag kl 09:42 Gjest 3d195...9a9 skrev (30 minutter siden): For å dra den langt - har disse som melder seg frivillig peiling på f.eks evakuering i tilfelle brann? Kan de stoppe slåsskamper? Vet de nok om den enkelte unge, slik at de kan reagere hensiktsmessig (kanskje en unge har det ekstremt vanskelig hjemme, og dette vet personalet på SFO om og kan respondere/reagere riktig ift dette barnet). SFO kan jo ikke gi personsensitive opplysninger til de frivillige? Eg tenker at det kjem veldig ann på korleis ein organiserer seg. Dersom dei tilsette på SFO sitt på eine møterommet og er tilgjengelege ved behov så treng ikkje den foresatte som er henta inn til å være barnevakt å ha særleg mykje opplæring. Går brannalarmen, det oppåstår slosskamp, osv så vil personalet være 30 sekund unna og kan ta seg av situasjonen. Dersom juleavslutninga skal være ein heilt annan stad slik at den/dei foresatte må ha alt ansvaret så vil nok det utløyse krav til at dei foresatte skal ha nødvendig opplæring til å løyse dei situasjonane som kan oppstå. Når det gjeld krav til politiattest, så er det ikkje krav til det ved slike oppdrag. Det SKAL krevast politiattest ved fast eller midlertidig stilling, men for utføring av oppgåver på slike stadar så er det slik at ein KAN kreve politiattest. Det er innafor lovkravet å sleppe til nokon utan politiattest eller pedagogisk kompetanse til å passe på barna i denne drøye timen det er snakk om, og i alle fall når det også er snakk om berre ein gong i året. Faren for at noko alvorleg kan skje blir etter mitt syn også mindre jo fleire føresatte det er som stiller opp. Eg tenker derfor at i staden for å være heilt imot ei slik løysing med foresatte som hjelper til, så er det mest hensiktsmessig å ta kontakt med SFO for å snakke om korleis ein løyser dette i praksis. Fyrste spørsmål er då om dei tilsette er tilgjengelege om nødvendig eller om dei blir utilgjengeleg. Er dei tilgjengeleg så er det sånn sett ein kompanserande faktor at alle dei tilsette er tilgjengelege og ikkje berre dei som vanlegvis er på jobb på denne tida. Det neste spørsmålet er at dersom dei tilsette er tilgjengelege, i kva grad er dei tilgjengelge? Det burde være fint mogleg å ordne med dobesøk på førehand i størst mogleg grad, og legge opp til at ein av dei tilsette ordnar med dobesøk som trengs i løpet av denne timen. Eg tek det eigentleg for gitt at det ikkje er slik at dei føresatte ønsker å følgje andre sine unger på do uansett, så eg hadde tenkt at det var naturleg at oppgåva til dei føresatte vil være å halde oppsyn med ungane og gi beskjed om det er behov for assistanse. Eg tenker derfor at det viktigaste og beste vil være at SFO-leiaren lagar ein instruks for kva dei foresatte som passar ungane skal og ikkje skal gjere. I tillegg til å definere eit minimum av føresette som må stille opp. Som minimum så bør ein kreve at det i alle fall ikkje er færre vaksne til stades enn ved normal drift. 1 2 Lenke til kommentar
Gjest 3d195...9a9 Skrevet mandag kl 11:01 Del Skrevet mandag kl 11:01 1 hour ago, Iki said: Ser ikke hvorfor man skulle kunne stole mer på de ansatte enn noen andre. Det jeg reagerer mer på er at dem bestemmer seg for å gjøre dette på denne tiden. Hadde det ikke gitt mer mening å ha avsluttningen på et tidspunkt hvor de ikke er på jobb? Onsdager er skolen ferdig 12:30, så dette er når alle lærerne er "ferdig" med undervisning, men SFO personalet er "på jobb". Anonymous poster hash: 3d195...9a9 Lenke til kommentar
Gjest ba1c8...060 Skrevet mandag kl 12:22 Del Skrevet mandag kl 12:22 Zepticon skrev (3 timer siden): Altså, jeg forstår problemet. Og er enig i det prinispielle. Men på den andre siden så synes jeg det kanskje det er å lage stort problem av noe lite? Dette tilsvarer vell en barnebursdag, omentrent. Jeg ville bare forhørt meg med skolen hvordan de tenker at de skal kunne opprettholde lovens krav om ansatte på SFO med foreldrebemanning. Å være foreldre betyr ikke at man har kompetanse til å håndtere 30 barn adekvat. Det er ikke en barnebursdag en gang, de jeg var borte i var ca 2 timer, her er det snak om 75 min. Anonymous poster hash: ba1c8...060 Lenke til kommentar
Gjest ba1c8...060 Skrevet mandag kl 12:24 Del Skrevet mandag kl 12:24 Villfaren skrev (2 timer siden): Høres jo helt på trynet ut. Opplevd mye rart frem til no i forbindelse med barnehage og skole, men dette tok kaken. Hadde aldri funnet meg i det! Finnes nok av idioter der ute Det gjelder 75 min, og du har rett det er nok av idioter. Anonymous poster hash: ba1c8...060 Lenke til kommentar
Cascada81 Skrevet tirsdag kl 16:09 Del Skrevet tirsdag kl 16:09 Gjest 3d195...9a9 skrev (På 16.12.2024 den 12:01 PM): Onsdager er skolen ferdig 12:30, så dette er når alle lærerne er "ferdig" med undervisning, men SFO personalet er "på jobb". Anonymous poster hash: 3d195...9a9 Lærerne, i det minste det store flertallet av dem, er ikke ferdige på jobb til lunsj, de må bare ta igjen forberedelser og etterarbeid på et annet tidspunkt. Mener det er kritikkverdig av skolen å arrangere julelunsj for alle ansatte uten at det legges opp til at alle kan delta, og nei, ordningen skolen har kommet opp mer, er ikke holdbar. "Opplæringsloven § 4-5 fastslår at kommunen skal ha et tilbud om SFO til barn med særskilte behov på 1.-7. årstrinn. Opplæringsloven kapittel 12 om elevenes skolemiljø gjelder også for SFO. Det er ikke krav om pedagogisk personale i SFO, men det er krav om politiattest for den som tilsettes. "- regjeringen.no Hadde de hatt vikarer de ellers bruker til undervisning eller annet elevrettet arbeid, kunne de satt inn disse på SFO for å frikjøpe ansatte derfra. Alternativt kunne de ha kjørt rullerende bemanning, slik at alle kunne komme innom og være en tid sammen på juleavslutningen, hatt separate avslutninger for lærere og SFO-personell (SFO er ikke skole!), eller lagt arrangementet til et tidspunkt utenom kontortid. Lenke til kommentar
Grambler Skrevet tirsdag kl 21:18 Del Skrevet tirsdag kl 21:18 Jobber på en SFO med ca 130-40 barn, og jeg tror ikke dette er noe som ville ha streifet tankene våre engang i en sånn situasjon. Litt på siden når det gjelder personalarrangementer generelt, så er det forsåvidt typisk at det alltid gjøres kun med hensyn til å passe lærernes og admins skjema. 🙄 Gjerne midt i SFO's travleste tid like etter skoleslutt, slår ikke feil. Dét sagt, så gjør i hvertfall vi det slik at det bare er så mange voksne vi kan avse til enhver tid som får rullere på å delta. Par tre stk får 20min hver til å late som om vi også er en del av fellesskapet og spise kake med resten 🤨 Uansett, å erstatte alle oss med frivillige foreldre for å frigjøre oss til noe sånt midt på dagen er uaktuelt. Barna må jo komme først, og dessuten er det gjerne foreldre som gjør mest ugang i vår sfære... 😅 Allikevel, jeg er oppvokst på et veldig lite sted, og forstår det godt _kan_ være mulig at løsningen ikke er så gal utifra det perspektivet. Ting _er_ annerledes på bygda, og folk kjenner hverandre bedre generelt sett. Men skeptisk allikevel... Lenke til kommentar
Wiktory8 Skrevet onsdag kl 13:56 Del Skrevet onsdag kl 13:56 Noen som lurer på om hvorfor ikke personalet kan ha juleavslutning etter arbeidstid? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå