Gå til innhold

Er det mulig å få et usikret lån med lav rente?

Gjest 904eb...547

Anbefalte innlegg

Gjest 904eb...547

Hei. 

Lang historie kort har jeg havnet i en situasjon hvor jeg har tatt opp en del kredittkortgjeld på grunn av manglende inntekt i en periode. Jeg ser nå at dette blir vanskelig å betale ned i rimelig tid med de rentene som påløper og jeg ser meg nødt til å finne en måte å refinansiere dette på. Om jeg kunne spurt foreldrene mine om et rentefritt lån hadde jeg gjort dette, men det er ikke et alternativ.

Å betjene gjelden er uproblematisk siden min situasjon er normalisert i januar og jeg har en grei inntekt (850K) i fast jobb, men jeg ønsker bedre betingelser enn et kredittkort gir naturligvis slik jeg får betalt ned raskest mulig.

Tenker å kontakte min bank i løpet av uken, men det er kanskje variasjon i hva de enkelte banker tilbyr og tenkte derfor høre om noen her har oversikt over eventuelle muligheter :) 

Anonymous poster hash: 904eb...547

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja hva er god rente?

Men du kan sannsynligvis få lavere rente enn kredittkort hos feks Ikano eller noen av de andre.

Har brukt ikano noen ganger når jeg har trengt cash fort som også skal betales ned fort. 

Fått gode tilbud og har fungert bra for meg, men ikke noe å ha på i lengden...

Lykke til!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er helt ok å bruke en tjeneste som f ex centum.no. Vær ærlig med opplysninger.

Da får du opptil flere tilbud fra ulike banker, og velger det du ønsker. Du vil refinansiere og banken du tar opp lånet med vil selv betale ned alle kredittkortene dine og avslutte de.

Du får en lavere rente, et lavere månedlig beløp totalt (bruk så mye av det du kan til å betale ned ekstra på lånet), og du slipper muligheten til å fortsette overforbruk siden kortene dine blir stengt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Med god nok inntekt til at du uansett kan betale ned kredittlåna dine så er det nok absolutt rom for å kunne forhandle deg til betre betingelsar. Rentenivået er til dels ein kompensasjon for at det er ein risiko for at lånetakaren ikkje betalar tilbake, særleg når ein ikkje kan stille materiell sikkerheit som gjer at utlåner er sikra å få tilbake pengane sjølv om du ikkje kan betale.

Om du kan overbevise banken om at du har ei inntekt som gjer at du kan garantere for ei betalingsevne på X tusen i måneden så vil det være relativt liten risiko for banken å tilby deg ei betre rente enn kredittrenta.
Banken vil tene pengar på å refinansiere kredittlånet slik at det er din bank som får renteinntektene og ikkje eit kredittselskap, spørsmålet er berre kor låg inntening banken din er villig til å akseptere, og korleis banken vurderer risikoen for at du ikkje betalar som planlagt, til dømes fordi du mister jobben eller enkelt og greit prioriterer å heller betale på andre ting.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 904eb...547 skrev (På 15.12.2024 den 10:34 PM):

Tenker å kontakte min bank i løpet av uken, men det er kanskje variasjon i hva de enkelte banker tilbyr og tenkte derfor høre om noen her har oversikt over eventuelle muligheter :) 

Det kan være en mulighet å be om lån fra arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Johan Kontant said:

Jeg ville definitivt vurdert det. Dersom dette er problemer som påvirker deg psykisk, søvnvansker, stress.. så er ofte arbeidsgiver glad for å gjøre tiltak som kan bedre helse/sykefravær som ikke koster de noe særlig.

Lenke til kommentar
Gjest 904eb...547

Takk for gode svar! :) Det ser heldigvis ut til at det har ordnet seg med en større utbetaling tidlig i januar. Men kan fortsatt være et relevant tema for fremtiden og for andre som leser her inne.

Johan Kontant skrev (På 17.12.2024 den 13.44):

WiiBoy skrev (På 17.12.2024 den 13.53):

Jeg ville definitivt vurdert det. Dersom dette er problemer som påvirker deg psykisk, søvnvansker, stress.. så er ofte arbeidsgiver glad for å gjøre tiltak som kan bedre helse/sykefravær som ikke koster de noe særlig.

Har dere personlige erfaringer med dette? Jeg jobber i et større selskap, så mistenker at det ikke er et alternativ. Kanskje enklere i et mindre selskap. Forsøkte å Google litt rundt dette tidligere, men ble ikke helt klok på det. 

Dubious skrev (På 19.12.2024 den 22.09):

Jeg fikk 7% med kausjonist, i den lokale banken. 
Det er mange mange år siden. 

Ikke dumt. Kjedelig å måtte involvere andre, men definitivt et alternativ.

Lenke til kommentar
Gjest 904eb...547 skrev (56 minutter siden):

Har dere personlige erfaringer med dette? Jeg jobber i et større selskap, så mistenker at det ikke er et alternativ. Kanskje enklere i et mindre selskap. Forsøkte å Google litt rundt dette tidligere, men ble ikke helt klok på det.

Innenfor et visst regelverk er det fullt lovlig for et selskap å gi lån til sine ansatte. Men som du sier, i større selskaper har man ofte en policy om at man ikke skal fungere som bank for sine ansatte.

Lenke til kommentar
Gjest 904eb...547
Johan Kontant skrev (14 timer siden):

Innenfor et visst regelverk er det fullt lovlig for et selskap å gi lån til sine ansatte. Men som du sier, i større selskaper har man ofte en policy om at man ikke skal fungere som bank for sine ansatte.

Skjønner. Tror dog ikke det er et alternativ for min del og slik det ser ut nå slipper jeg det heldigvis også. 

Et annet alternativ jeg vurderte var å spørre om utbetaling av feriepenger på forskudd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...