rotteelsker1234 Skrevet 15. desember Del Skrevet 15. desember Hei! Jeg skjønner ikke så mye av sånne forum, men jeg prøver meg. Jeg er en ny rotteeier og har to jente bebiser fra oppdretter. Jeg fikk de i går og de er noe ute og leker men gjemmer seg mest. De er allerede litt tamme (spiser fra hånda, slikker fingeren med yoghurt på) men beveger jeg meg er de skvetne. Jeg har et stort bur (Savic Zeno Empire) men dørene er for små til at jeg enkelt kommer til og får plukket dem opp, vasket osv. så jeg vurderer å bytte til Savic Suite Royal. Jeg har tatt dem noe ut men de løper inn i buret igjen spørsmål: Jeg er litt forvirra på en del ting. 1. Noen sier man alltid skal ha fôr tilgjengelig i buret, mens andre sier man skal veie det opp? Maten er der fremdeles fra i går, selvom noe er tatt med inn i hula de gjemmer seg i (som jeg har observert). Skal jeg da la maten være igjen i skåla til de har spist opp eller bytte ut hver eneste dag? (De får grønnsaker osv også) 2. jeg har caty clean and cozy white underlag, er dette bra? og det er umulig å finne ut hvor de har bæsja i den evt. og rengjøre, fordi de gjemmer seg helt i bunn (ganske mye underlag så de kan grave) 3. vil de bli tamme om jeg fortsetter å ha de ute, selvom de er redde? kommer sikkert flere spørsmål etter hvert Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 15. desember Del Skrevet 15. desember (endret) Svar 1. Du kan alltid ha for i buret så lenge de holder seg normalvektige. Dersom en eller begge blir tjukke kan du begrense tilgjengeligheten. Mine rotter hadde aldri noe problem med overvekt selv om de alltid hadde mat i skålen. De vil fortsette å ta med seg mat til de føler seg litt tryggere på at mat altid er tilgjengelig. De vet ikke at du altid fyller på så de vil sikre seg. De kommer også til å være skvetne en stund til. De er byttedyr i naturen og har mange fiender som er større og sterkere enn seg selv så instinktet er å gjemme seg. Etterhvert blir de vandt til lydene hos deg og vil bare ligge å snorke eller komme løpende til døra for å se om du kanskje har en godbit. 2. Bruk et underlag som du enkelt kan kaste og fylle nytt. Hvis du vil gi de muligheten til å gjemme seg og grave kan du ha en egen boks til det som du tar frem under leking eller har høyt i buret så den holder seg litt mindre tissete. Et veldig godt tips til lek og moro er en tom 2 liters eller større boks som du fyller med steril jord ( kan ofte kjøpes i dyrebutikk som driver med herbarium og lignende ) Så kan du plante hvetegress. Kan garantere deg at de kommer til å gå bananas. Hvetegress gror veldig fort og er trygt for dem å spise. Du kan bruke samme jorda flere ganger. 3. Tamhet avhenger av mange faktorer. Personlighet, hvor mye de ble håndtert av oppdretter og hvor mye du håndterer dem. Hvis de løper tilbake kan du godt prøve å lokke dem ut ved å sitte ved siden av buret med noe godt i handa. La dem komme ut og plukke godbiten på egenhånd. Jeg har hatt et medium stort bur som det du har nå og et slikt royal megabur. Jeg vil påstå at du klarer deg fint med et middels stort bur til to så lenge de er gode venner. Men det er klart har du penger og vil skjemme dem bort så kjør på. For renhold så er det enkleste å ha et lite reisebur som du putter dem i når du rengjør hovedburet. Det burde du uansett ha med tanke på veterinærbesøk. Gratulerer som ny rotteeier. De er veldig fine venner og gir mye glede. Endret 15. desember av Locrin Lenke til kommentar
rotteelsker1234 Skrevet 15. desember Forfatter Del Skrevet 15. desember Locrin skrev (2 timer siden): Svar 1. Du kan alltid ha for i buret så lenge de holder seg normalvektige. Dersom en eller begge blir tjukke kan du begrense tilgjengeligheten. Mine rotter hadde aldri noe problem med overvekt selv om de alltid hadde mat i skålen. De vil fortsette å ta med seg mat til de føler seg litt tryggere på at mat altid er tilgjengelig. De vet ikke at du altid fyller på så de vil sikre seg. De kommer også til å være skvetne en stund til. De er byttedyr i naturen og har mange fiender som er større og sterkere enn seg selv så instinktet er å gjemme seg. Etterhvert blir de vandt til lydene hos deg og vil bare ligge å snorke eller komme løpende til døra for å se om du kanskje har en godbit. 2. Bruk et underlag som du enkelt kan kaste og fylle nytt. Hvis du vil gi de muligheten til å gjemme seg og grave kan du ha en egen boks til det som du tar frem under leking eller har høyt i buret så den holder seg litt mindre tissete. Et veldig godt tips til lek og moro er en tom 2 liters eller større boks som du fyller med steril jord ( kan ofte kjøpes i dyrebutikk som driver med herbarium og lignende ) Så kan du plante hvetegress. Kan garantere deg at de kommer til å gå bananas. Hvetegress gror veldig fort og er trygt for dem å spise. Du kan bruke samme jorda flere ganger. 3. Tamhet avhenger av mange faktorer. Personlighet, hvor mye de ble håndtert av oppdretter og hvor mye du håndterer dem. Hvis de løper tilbake kan du godt prøve å lokke dem ut ved å sitte ved siden av buret med noe godt i handa. La dem komme ut og plukke godbiten på egenhånd. Jeg har hatt et medium stort bur som det du har nå og et slikt royal megabur. Jeg vil påstå at du klarer deg fint med et middels stort bur til to så lenge de er gode venner. Men det er klart har du penger og vil skjemme dem bort så kjør på. For renhold så er det enkleste å ha et lite reisebur som du putter dem i når du rengjør hovedburet. Det burde du uansett ha med tanke på veterinærbesøk. Gratulerer som ny rotteeier. De er veldig fine venner og gir mye glede. Tusen takk for gode tilbakemeldinger☺️ de klatrer litt over armen innimellom hvis de lukter godbiter, men beveger jeg meg litt fort skvetter de tilbake i buret😂 veldig godt tips med å ha en boks de kan grave i! men har lest at selve underlaget bør være noe de kan grave i? aka ikke fleece f.eks. royal buret er jo veldig dyrt, men er det eneste jeg finner som har så fine dører og på lik størrelse som Savic Zeno Empire jeg har nå. evt om du vet om noen på størrelse med den jeg har nå med større dører er det bare å komme med tips😅 takk igjen, veldig hjelpsomt🥰 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå