Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan si opp solidarisk leiekontrakt ved samlivsbrudd

Gjest fab9c...2a5

Anbefalte innlegg

Gjest fab9c...2a5

Hei! Jeg og typen skrev under leiekontrakt for 2 uker siden, men skal ikke flytte inn i leilighet før om 2 uker til. På kontrakten skrev vi begge under, og det var en solidarisk ansvarlig leiekontrakt. Men nå har det seg sånn at, jeg ønsker å slå opp ettersom det har skjedd noe intenst kan man si. Hvordan kan jeg få gjort det? 

Kan jeg få kontrakten til at den bare står i hans navn? Ettersom han må bo der på grunn av jobb. 
For jeg ønsker ikke å være solidarisk ansvarlig da jeg ikke kommer til å bo der.. tilfelle det skal skje noe med leiligheten, og det kanskje kan ende opp i at jeg må betale. Jeg har heller ikke økonomi til det heller. 

tusen takk for svar! 

Anonymous poster hash: fab9c...2a5

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkleste for deg er å snakke med din (soon to be) ekskjæreste og be han kontakte utleier som endrer kontrakten til kun å gjelde ham. Eller at du selv kontakter utleier og ber utleier om å endre kontrakten til å kun gjelde eksen siden du ikke skal bo der. 

Det beste er at det skrives ny kontrakt. 

Lenke til kommentar
Gjest fab9c...2a5
leticia skrev (2 minutter siden):

Enkleste for deg er å snakke med din (soon to be) ekskjæreste og be han kontakte utleier som endrer kontrakten til kun å gjelde ham. Eller at du selv kontakter utleier og ber utleier om å endre kontrakten til å kun gjelde eksen siden du ikke skal bo der. 

Det beste er at det skrives ny kontrakt. 

Vil det funke? Ettersom en kontrakt er bindende.. jeg klarer ikke å finne noe på google om sånt skjønner du.. men jeg tenker, vi har ikke flyttet inn enda. Så jeg vet ikke om det er SÅ bindende enda..

Lenke til kommentar

Du og eksen kan seie opp leigeavtalen på dei vilkåra som står i leigeavtalen. Om din eks ønsker å inngå ny avtale så må det avtalast med utleigar. Det er ikkje sikkert din eks har økonomi til å ha leilegheita åleine, og det er ikkje sikkert utleiger ønsker å leige ut når det ikkje er to som er solidarisk ansvarleg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest fab9c...2a5 skrev (2 minutter siden):

Så jeg vet ikke om det er SÅ bindende enda.

Avtalen er fullt ut bindande, du vil være solidarisk ansvarleg i samband med avtalen ut oppseiingstida. 

Du må bli einig med eksen om korleis dykk løyser dette på ein enkel og rettferdig måte. 

Lenke til kommentar
Gjest fab9c...2a5
The Avatar skrev (3 minutter siden):

Du og eksen kan seie opp leigeavtalen på dei vilkåra som står i leigeavtalen. Om din eks ønsker å inngå ny avtale så må det avtalast med utleigar. Det er ikkje sikkert din eks har økonomi til å ha leilegheita åleine, og det er ikkje sikkert utleiger ønsker å leige ut når det ikkje er to som er solidarisk ansvarleg.

Det er han som har økonomi til det. Da jeg er på leting etter jobb. Så om han har leiligheten alene går fint med tanke på økonomien.

Lenke til kommentar
Gjest fab9c...2a5
The Avatar skrev (1 minutt siden):

Avtalen er fullt ut bindande, du vil være solidarisk ansvarleg i samband med avtalen ut oppseiingstida. 

Du må bli einig med eksen om korleis dykk løyser dette på ein enkel og rettferdig måte. 

Men hvis leieforholdet ikke har startet enda. Er det like bindende da?

Lenke til kommentar
Gjest fab9c...2a5 skrev (4 minutter siden):

Vil det funke? Ettersom en kontrakt er bindende.. jeg klarer ikke å finne noe på google om sånt skjønner du.. men jeg tenker, vi har ikke flyttet inn enda. Så jeg vet ikke om det er SÅ bindende enda..

Kommer litt an på kontrakten.  Noen ganger er den ikke bindende før depositum er betalt inn. Men hvordan type kontrakt har dere? Er det en tidsbundet (fra dato til dato) eller en tidsubundet, løpende kontrakt, eller en kombinasjon av begge, at den kan sies opp etter en viss tid, f.eks etter 9 - 12 måneder?

Hvis den er tidsubundet, altså løpende kan den sies opp med en gang slik at dere ikke må betale for lenger enn oppsigelsestiden som pleier være på 1 -3 måneder.

Men det går helt fint å bli enige med utleier om endring av kontrakten, da vil ny kontrakt være den som er gjeldende. 

Lenke til kommentar
Gjest fab9c...2a5 skrev (1 minutt siden):

Det er han som har økonomi til det. Da jeg er på leting etter jobb. Så om han har leiligheten alene går fint med tanke på økonomien.

Då er det berre opp til utleigaren om han/ho aksepterer å inngå ei ny leigeavtale der du ikkje lenger er ein part. (Og sjølvsagt eit spørsmål om eksen fortsatt er interessert i bustaden utan å ha med deg). 

Om alle er einige så kan ein når som helst inngå nye avtalar. Om ein ikkje er einige så må avtalen seiast opp i samsvar med avtalevilkåra. 

Lenke til kommentar
Gjest fab9c...2a5 skrev (2 minutter siden):

Men hvis leieforholdet ikke har startet enda. Er det like bindende da?

Ja. Avtalen vart bindande i det avtalen vart inngått (som ikkje nødvendigvis er det same som når du skreiv under). 

Du treng likevel ikkje å vente til overtakingsdatoen for å seie opp. Du kan fint seie opp før du flyttar inn, men om det er overtaking 1 januar og det er vanleg avtalevilkår om at oppseiingstida startar den fyrste i komande måned så har det lite praktisk betydning. 

Lenke til kommentar
Gjest fab9c...2a5
leticia skrev (3 minutter siden):

Kommer litt an på kontrakten.  Noen ganger er den ikke bindende før depositum er betalt inn. Men hvordan type kontrakt har dere? Er det en tidsbundet (fra dato til dato) eller en tidsubundet, løpende kontrakt, eller en kombinasjon av begge, at den kan sies opp etter en viss tid, f.eks etter 9 - 12 måneder?

Hvis den er tidsubundet, altså løpende kan den sies opp med en gang slik at dere ikke må betale for lenger enn oppsigelsestiden som pleier være på 1 -3 måneder.

Men det går helt fint å bli enige med utleier om endring av kontrakten, da vil ny kontrakt være den som er gjeldende. 

Depositum er betalt inn. Og det er tidsbundet avtale. Gjeldene fra dato til dato. Så må man bo der minst et år, og oppsigelse på tre måneder. Men leieforholdet starter ikke før til uka som kommer. 

Lenke til kommentar
Gjest fab9c...2a5
The Avatar skrev (14 minutter siden):

Då er det berre opp til utleigaren om han/ho aksepterer å inngå ei ny leigeavtale der du ikkje lenger er ein part. (Og sjølvsagt eit spørsmål om eksen fortsatt er interessert i bustaden utan å ha med deg). 

Om alle er einige så kan ein når som helst inngå nye avtalar. Om ein ikkje er einige så må avtalen seiast opp i samsvar med avtalevilkåra. 

Dette er med et utleiefirma, så jeg vet ikke om det er strengere enn hvis det hadde vært en kontrakt med privat person. Men du har kommet med mange gode svar, og tusen takk for det! 

Lenke til kommentar
Gjest 60438...52d

vis begge partene har signert husleiekontrakten, er begge solidarisk ansvarlige for kontrakten. I tilfelle et samlivsbrudd før de flytter inn, vil situasjonen avhenge av vilkårene i leiekontrakten og norsk husleielov.

Her er noen viktige punkter å vurdere:

1. Individuell oppsigelse:
    En leiekontrakt kan vanligvis ikke sies opp ensidig av én part dersom begge har signert som leietakere, med mindre dette er spesifikt regulert i kontrakten. Hvis én part sier opp sin del av leieforholdet, kan utleier fortsatt kreve leie fra begge leietakere så lenge kontrakten løper.

2. Skriftlig avtale med utleier:
    For å unngå at den ene parten står ansvarlig for leieforholdet, må man få en ny avtale med utleier. Utleier må godta at én part går ut av kontrakten. Dette bør være en skriftlig bekreftelse fra utleier.

3. Ansvar for husleie:
    Hvis samlivsbruddet skjer før innflytting, og én av partene ikke ønsker å flytte inn, står begge likevel ansvarlige for leieforholdet inntil en ny avtale er inngått eller kontrakten er sagt opp i henhold til oppsigelsestiden.

4. Felles ansvar (solidaransvar):
    Dersom begge står som leietakere, kan utleier kreve husleien fra begge parter, uavhengig av om én av dem har flyttet ut eller ikke.

Løsninger

• Snakk med utleier så raskt som mulig for å avklare situasjonen. Utleier kan være villig til å la én part overta kontrakten alene.
  • Hvis utleier ikke godtar dette, kan dere forsøke å finne en ny leietaker som kan overta kontrakten (framleie eller ny avtale).
  • Dersom det er en tidsbestemt kontrakt, må begge partene i utgangspunktet forholde seg til kontraktens varighet og oppsigelsesbetingelser.

For å unngå misforståelser og potensielle tvister, er det viktig å få alle endringer i kontrakten skriftlig. Hvis dere ikke kommer til enighet med utleier, kan dere kontakte forbrukerrådet eller en advokat for videre rådgivning.

Anonymous poster hash: 60438...52d

Lenke til kommentar
Gjest fab9c...2a5 skrev (32 minutter siden):

Depositum er betalt inn. Og det er tidsbundet avtale. Gjeldene fra dato til dato. Så må man bo der minst et år, og oppsigelse på tre måneder. Men leieforholdet starter ikke før til uka som kommer. 

Uffda. Og jeg ser du skriver at avtalen er gjort med et utleiefirma. De er gjerne ikke så medgjørlige som en privat utleier ville ha vært.

Her ser det ut som om du er avhengig av goodwill hos din kjæreste som du har planer om å avbryte forholdet med. Men det skader ikke å ta kontakt med utleiefirmaet heller. Du oppnår iallefall ikke noe hvis du ikke spør dem.

Lenke til kommentar
Gjest fab9c...2a5 skrev (52 minutter siden):

Om jeg ikke tar helt feil har du rett til å fremleie en tidsbestemt avtale. 

Så om utleier slår seg vrang kan du i worst case fremleie til din "eks" i oppsigelsestiden. Om hen går med på det da, såklart..

Lenke til kommentar
Gjest fab9c...2a5
Salvesen. skrev (50 minutter siden):

Om jeg ikke tar helt feil har du rett til å fremleie en tidsbestemt avtale. 

Så om utleier slår seg vrang kan du i worst case fremleie til din "eks" i oppsigelsestiden. Om hen går med på det da, såklart..

Men kan det gå ann selvom han allerede bor der/står på kontrakta? 

Det er uansett han som må betale husleie, da jeg ikke har økonomien til det sånn det er nå..

Lenke til kommentar
Gjest fab9c...2a5 skrev (1 minutt siden):

Men kan det gå ann selvom han allerede bor der/står på kontrakta? 

Det er uansett han som må betale husleie, da jeg ikke har økonomien til det sånn det er nå..

Nei det er DITT ansvar å betale din del av leien... Du har signert en kontrakt. Nå må du prøve å finne løsninger. Og løsningen er ikke å bare si du ikke har penger.

Lenke til kommentar
Gjest 20b74...753

Ser ut som du må støtte din eks med 50% av leiekostnadene i et år. Med mindre han er grei å sier du slipper..

Anonymous poster hash: 20b74...753

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...