Gå til innhold

Windows 11. versjon 24H2. Wordpad borte m.m.

Anbefalte innlegg

Det skjedde i går, at det lå klar en oppdatering til versjon 24H2. Den var blåfarget og valgfri(tror jeg?) trengte vel ikke innstallere den. men gjorde det.
Skulle bruke wordpad og den er borte. Leste den er blitt fjernet, men ikke før i går med den versjonen her.
Den kan innstalleres igjen herfra: https://win7games.com/#wordpad

Youtube og nett-tv klusser litt i starten med  den nye versjonen hvis det har med det. Ser samme drivere som har fungert under lyd-video-spill, de andre ble fjernet helt før pga lignende problem. Kan være noe annet nå. 

Med denne versjonen er den gamle blitt lagt i windows.old mappe. 
Prøvde å gjenopprette til før innstallsjonen, men det ble bare verre. Klusset på videoer er der enda, og wordpad likevel borte. Og StartAllback var blitt helt ubrukelig. Den måtte oppdateres med den nye versjonen. Kjørte angre gjenoppretting, og da fungerer den hvertfall sånn at oppgavelinjen blir værende øverst.
Har andre fått innstallert den versjonen og har synspunkter?

Endret av Delvis
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har brukt Windows 24H2 i rundt en måned etter at jeg skifta rett i fra Windows 10.

Det virker som at det meste fungerer på samme måte som det gjorde fra før. Istedenfor å bruke noe lignende Startallback valgte jeg å bruke ExplorerPatcher som gjør om flere Windows 11 funksjoner til hvordan det fungerte i Windows 10. Det beste med programmet er at høyreklikk- og start-menyene blir gjenopprettet fra Windows 10.

Jeg har hatt noen merkelige problemer i Windows 11 som jeg ikke har hatt i fra før. Et eksempel er standardapp-menyen som alltid pleier å henge seg når den kommer opp hvis filen jeg prøver å åpne ikke er tilknyttet et program. Jeg har også hatt problemer med Windows-søk; hvis jeg trykker på Windows knappen på tastaturet og prøver å skrive noe så responderer ikke systemet med en gang, og jeg må vente til søkefeltet er helt oppe (heldigvis fikk jeg fikset dette problemet ved å endre noen filer tilknyttet systemet).

Jeg vet ikke om de problemene jeg har hatt er knyttet til denne samle-oppdateringa, men det er sant det at de har fjernet Wordpad i sammens med andre Windows komponenter som "Cortana". Du beskriver at du har et problem med "klussing" ved avspilling av video, kan dette skyldes nettleseren du bruker?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Johnw skrev (7 timer siden):

Har brukt Windows 24H2 i rundt en måned etter at jeg skifta rett i fra Windows 10.

Det virker som at det meste fungerer på samme måte som det gjorde fra før. Istedenfor å bruke noe lignende Startallback valgte jeg å bruke ExplorerPatcher som gjør om flere Windows 11 funksjoner til hvordan det fungerte i Windows 10. Det beste med programmet er at høyreklikk- og start-menyene blir gjenopprettet fra Windows 10.

Jeg har hatt noen merkelige problemer i Windows 11 som jeg ikke har hatt i fra før. Et eksempel er standardapp-menyen som alltid pleier å henge seg når den kommer opp hvis filen jeg prøver å åpne ikke er tilknyttet et program. Jeg har også hatt problemer med Windows-søk; hvis jeg trykker på Windows knappen på tastaturet og prøver å skrive noe så responderer ikke systemet med en gang, og jeg må vente til søkefeltet er helt oppe (heldigvis fikk jeg fikset dette problemet ved å endre noen filer tilknyttet systemet).

Jeg vet ikke om de problemene jeg har hatt er knyttet til denne samle-oppdateringa, men det er sant det at de har fjernet Wordpad i sammens med andre Windows komponenter som "Cortana". Du beskriver at du har et problem med "klussing" ved avspilling av video, kan dette skyldes nettleseren du bruker?

Brukte ExplorerPatcher på en pc tidligere. Det fungerte, men leste en del om at den ble frarådet og kunne forårsake problemer når windows oppdaterer, og at StartAllback ble anbefalt å bruke istedet. Den har også noen flere funksjoner. 
Eneste grunnen min til å bruke noen av de, er at det i Win 11 ikke går an å flytte oppgavelinjen lenger. Har hatt den på toppen i årevis, og ble aldri komfertabel med å ha den i bunn igjen. Da må en tredjeparts app til. Har vært rykter om at der er planer om å gjeninnføre valget i en nyere oppdatering av win 11, men tror ikke så mye på det.  

Jo bruker Firefox og der er det mest videokluss. Prøvde i Brave, Opera og Edge. Der er det normalt på Youtube, men ser en  liten tendens til det samme på NRK og Telia nett-tv.
Det starter, og etter et par sekund stopper det ca 1 sekund( 2- 4 sek i firefox) før det starter og går normalt videre.
På youtube videoer stopper det også etter ca et sek i firefox, og der blir det stående å bufre uten å komme videre. Men når jeg klikker på den så den pauser, og så klikker pånytt så går det normalt med en gang.
Var nesten samme for et års tid siden. Da var det noe med driverne. Husker ikke helt hva jeg gjorde. Tror de ble avinnst. helt og lot andre innst. automatisk. Vet ikke om det var så enkelt, prøvde flere drivere først. Får sjekke det igjen.
Innstallerte wordpad pånytt fra linken i føste innlegg. Fikk lagt den inn som standardapp uten problem. Ser ut som søkefunksjon også fungerer normalt her.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...