Lyncs Skrevet 14. desember Del Skrevet 14. desember Kan jeg bruke en kabelsplitter og flere nettverkskabler eller er det mulig med usb-kabel? Lenke til kommentar
ps5 Skrevet 14. desember Del Skrevet 14. desember Just now, Lyncs said: Kan jeg bruke en kabelsplitter og flere nettverkskabler eller er det mulig med usb-kabel? Hva ønsker du å oppnå? OS? Har de wifi? Har du en gammel ethernet hub liggende? Lenke til kommentar
Lyncs Skrevet 14. desember Forfatter Del Skrevet 14. desember (endret) ps5 skrev (5 minutter siden): Hva ønsker du å oppnå? OS? Har de wifi? Har du en gammel ethernet hub liggende? En av pc-ene skal brukes som arbeids-pc og en annen til surfing. Arbeids-pc-en trenger derfor ikke å være tilkoblet hele tiden men det hadde vert bra å ha en forbindelse for å hente innhold fra diskene i den andre pc-en. Det er stasjonære pc-er og de har vel ikke wi-fi? Jeg har en splitter for kabel men det er vel ikke det samme som hub. win10 i den ene og win11 i den andre. Endret 14. desember av Lyncs Lenke til kommentar
toralfb Skrevet 14. desember Del Skrevet 14. desember Internett router har ofte flere porter, kan koble kabel til den, så vil Pcene være på nett og kunne "snakke" med hverandre, samtidig som de er på internett. Filer kan overføres mellom PCen Noen stikkord: - dele mappe, definerere en bruker og passord. - oppgir brukernavn og passord ved tilkobling, på riktig format. (Maskin\bruker) - Unntak i brannmur på PCen som skal nås av den andre PCen. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 14. desember Del Skrevet 14. desember Er de koblet til samme nettverk? Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 14. desember Del Skrevet 14. desember (endret) Jeg har ikke så mye greie på det, men om du har en kablet ethernett på rommet der du har PCene. Kanskje en switch kan brukes til å få mer enn en tilkobling. Eksempel på switch: https://www.prisjakt.no/product.php?p=1498225 Stasjonære PCer kan også ha Wifi, men du vil da se at der er antenne tilkoblinger på PC. Wifi er da enten på hovedkortet, eller på et Pci-e kort. Du kan også bruke USB tilkoblet tråløstnettverkskort, eksempel: https://www.prisjakt.no/product.php?p=5423495 Endret 15. desember av Svein M Lenke til kommentar
strike_ Skrevet 15. desember Del Skrevet 15. desember Du trenger ikke kabel,switch,hub eller noe slags utstyr for å kunne koble to eller flere maksiner/enheter sammen. Du trenger ikke engang være på samme nettverk. Du kan være hvor som helst i verden og koble alle dine enheter sammen. Alt du trenger er Tailscale. Tailscale fungerer som et mesh wireguard nettverk og kobler alle dine enheter sammen uansett hvor de befinner seg. Uten noen form for port forwarding eller behov for utstyr. Og det er bare du og evt de du deler med som kan koble til enhetene. Om du har tjenester som trenger å nås via et domene kan du bruke tailscale sitt subdomene uten å eie ditt eget domene. Om begge dine maskiner allid er på samme nettverk så er tailscale litt overkill, men jeg kunne ikke unngå å nevne det siden tailscale er helt genialt! Bruker det på alle mine pc'er, tlf, nvidia shield. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 15. desember Del Skrevet 15. desember 16 hours ago, Lyncs said: Kan jeg bruke en kabelsplitter og flere nettverkskabler eller er det mulig med usb-kabel? Er begge maskinene koblet til internett via samme ruter/hjemmesentral? Hvis de er det er de sannsynligvis allerede på samme LAN, uavhengig av om de er trådløst eller kabel. Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 15. desember Del Skrevet 15. desember (endret) Hvis PC-ene står i samme rom, eller er allerede tilkoblet internett trådløst eller med kabel, så er de mest sannsynlig istand til å koble seg til hverandre også. Enkleste måten å sjekke det er å sjekke IP-adressen til PC-ene. Trykk på Windows-tasten på tastaturet og skriv cmd Trykk Enter, og skriv ipconfig Gjør dette på begge maskinene. Da har du en liste på alle IP-adressene PC-ene har. "Ethernet" er kablet, og "Wireless" er WiFi, og du vil få opp begge deler hvis en eller begge av maskinene har støtte for det. Hvis du får opp nesten samme IP-adresse listet under "IPv4", f.eks. "192.168.0.3" på den ene maskinen og "192.168.0.8" på den andre så skal de kunne koble seg sammen såfremt fildeling eller LAN-tilkobling ikke er blitt deaktivert. For å teste dette trykker du på Windows-tasten og skriver run Da får du opp en liten tekstboks nede i venstre hjørne. Skriv "\\" og IP-adressen til den andre maskinen. F.eks. \\192.168.0.8 Får du nå opp en tekstboks til å skrive innlogging (som er lokalt brukernavn og passord på maskinen du prøver å koble deg til) så er maskinene sammenkoblet. Får du melding om at maskinen ikke kan finnes så kan fildeling være deaktivert, og her må du inn i nettverksinnstillingene for å endre dette. Høyre-klikk på nettverkssymbolet på den ene maskinen og åpne innstillingene. Scroll litt nedover og trykk på "Nettverks- og delingssenter" (hos meg står det på Engelsk, og kan være formulert anderledes på Norsk). På venstre side, velg "Endre avanserte delingsinnstillinger", og under "Private" og "Gjestenettverk" hak på "Aktiver printer- og fildeling..." og "Aktiver nettverksgjenkjenning". Gjør dette på begge maskinene og prøv å koble deg til den andre maskinen igjen. ----------------------------------------------- Hvis du vil velge om en eller begge maskinene skal være tilkoblet hverandre eller internett, så trenger du en switch og 2 vanlige nettverkskabler. F.eks. Netgear GS105 https://www.prisjakt.no/product.php?p=67134 ...og 2 kabler som er lange nok til å nå mellom switchen og hver maskin. Se etter kabler merket "Cat 5e" eller "Cat 6". Forskjellen er pris og at Cat 6 (kategori 6)-kabler støtter raskere hastigheter. Men for vanlig fildeling mellom 2 maskiner er Cat 5e-kabler mer enn nok. Endret tirsdag kl 06:19 av PaladinNO 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå