Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Sparkling og maling av vegg - øker det verdien på boligen?

Anbefalte innlegg

Kjøpte bolig i høst, 10 år gammel,. Velholdt, men mye hull i veggene etter forrige eier. Det er brukt gipsplater på veggene.

Tenkte umiddelbart at dette skal jeg koste på jobben med å sparkle å male, og var på nippet til å engasjere noen til å gjøre det nå. Men, så blir jeg fortalt av flere at den jobben sannsynligvis ikke vil øke verdien på boligen noe som helst ettersom det er så vanlig å pusse opp når man flytter inn i nytt hjem, og da har det lite betydning om det er noen hull i veggen, eller hva slags farge det er.

Er det noen som vet om dette stemmer? Og om det er bedre å bruke pengene på noe som faktisk øker boligens verdi?

Personlig gjør det meg ingenting med hullene ettersom de ble glemt etter noen dager, og mange blir dekket av bilder på veggene.

Har byttet oppvaskmaskin til en helt ny, og lagt solfilm på vinduer for å hindre innsyn. Vet ikke om dette er ting som øker verdien?

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
torbjornhb skrev (20 minutter siden):

Kjøpte billig i høst, 10 år gammel,. Velholdt, men mye hull i veggene etter forrige eier. Det er brukt gipsplater på veggene.

Tenkte umiddelbart at dette skal jeg koste på jobben med å sparkle å male, og var på nippet til å engasjere noen til å gjøre det nå. Men, så blir jeg fortalt av flere at den jobben sannsynligvis ikke vil øke verdien på boligen noe som helst ettersom det er så vanlig å pusse opp når man flytter inn i nytt hjem, og da har det lite betydning om det er noen hull i veggen, eller hva slags farge det er.

Er det noen som vet om dette stemmer? Og om det er bedre å bruke pengene på noe som faktisk øker boligens verdi?

Personlig gjør det meg ingenting med hullene ettersom de ble glemt etter noen dager, og mange blir dekket av bilder på veggene.

Har byttet oppvaskmaskin til en helt ny, og lagt solfilm på vinduer for å hindre innsyn. Vet ikke om dette er ting som øker verdien?

Førsteinntrykket spiller en rolle og sparkling/maling koster bare noen hundrelapper om du gjør det selv.
De fleste kjøpegrupper ønsker heller ikke større prosjekter før de kan flytte inn.
Hvis du bare får en ekstra budrunde, eller en ekstra tilbyder handler det om mye mer enn hundrelapper.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (6 minutter siden):

Førsteinntrykket spiller en rolle og sparkling/maling koster bare noen hundrelapper om du gjør det selv.
De fleste kjøpegrupper ønsker heller ikke større prosjekter før de kan flytte inn.
Hvis du bare får en ekstra budrunde, eller en ekstra tilbyder handler det om mye mer enn hundrelapper.

Takk for godt innspill.

Jeg tar ikke jobben selv, for det er eventuelt ganske mye. Jeg leier inn noen, og da blir det fort 15-20k. Kort oppsummert er ikke dette noe jeg er god på, så da bruker jeg tiden på å jobbe, og leier inn noen som kan det.

Er tilhenger av å bruke fagfolk 🙂

Lenke til kommentar

Dette er en jobb man tar selv en helg fordi man liker å ha det pent rundt seg og nye farger og pene flater alltid er forfriskende. Verdiøkning er sekundært. Et hjem er først og fremst et hjem, investeringen er sekundært.

Lenke til kommentar

Skal du selge?

Siden det er mindre enn ett år så må du skatte av overskuddet, så jeg er usikker på om det er lønnsomt å leie inn folk til dette. Gjør du masse tiltak som koster "nettopenger" som øker verdien og så må du skatte av gevinsten.

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (19 minutter siden):

Skal du selge?

Siden det er mindre enn ett år så må du skatte av overskuddet, så jeg er usikker på om det er lønnsomt å leie inn folk til dette. Gjør du masse tiltak som koster "nettopenger" som øker verdien og så må du skatte av gevinsten.

Skal ikke selge før 1 år har gått, men de investeringer jeg gjør i boligen, ønsker jeg at skal øke verdien.

Vet at mange ville gjort jobben selv på en helg. Livsstilen min er ikke helt forenelig med det, og det trenger jeg ikke å forklare mer. Spørsmålet er mer om det øker boligene verdi, eller om man får mer for å gjøre andre tiltak som å bytte til en finere vask på kjøkkenet, sette inn dusjkabinett fremfor dusjvegg, snekre levegg ved inngangen, etc...

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar

Det kommer helt på de på visning. Taksten vil nok ikke øke noe særlig, men markedsverdien, altså det folk er villige til å betale, kan øke dersom det er malt slik at mulig kjøper liker det.

For meg betyr det f.eks ingenting at det er nymalt, særlig om det er prioritert foran viktigere ting. 

Du skriver bare "bolig". Kjøpere av leiligheter vil typisk ha det enklere, men kjøpere av enebolig er fort mer innstilt på at ting må gjøres uansett, så det også er en faktor. Må du leie noen til et par titalls tusen, tror jeg at jeg hadde droppa det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
panzerwolf skrev (2 minutter siden):

Det kommer helt på de på visning. Taksten vil nok ikke øke noe særlig, men markedsverdien, altså det folk er villige til å betale, kan øke dersom det er malt slik at mulig kjøper liker det.

For meg betyr det f.eks ingenting at det er nymalt, særlig om det er prioritert foran viktigere ting. 

Du skriver bare "bolig". Kjøpere av leiligheter vil typisk ha det enklere, men kjøpere av enebolig er fort mer innstilt på at ting må gjøres uansett, så det også er en faktor. Må du leie noen til et par titalls tusen, tror jeg at jeg hadde droppa det.

Takk. Enebolig det er snakk om. Ett plan med god standard, men enkelte ting kunne vært utbedret. Personlig bryr jeg meg ikke om hullene.

Lenke til kommentar

Da hadde jeg nok droppa det, ja :) Har selv gått "i fella" med å fikse overflater, men det hjalp lite når lokasjon og generell standard var for dårlig.

(Men er det store, stygge hull som er veldig synlige, så kan det jo hende at det allikevel vil lønne seg for å skape et bedre inntrykk. Typisk små hull til mindre hyller og bilder, kan du nok la være.)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sånne småting er ting man gjør rett før man skal selge, for å øke verdien. Eller med en gang for seg selv.

Prisen du får avhenger av mange variabler, og en av de er timing. Hvor mange og med hvilket budsjett, er ute etter å kjøpe en slik boligtype i området du selger.

For å øke teknisk verdi på boligen i en takst, så er det kun store ting som har en påvirkning. Og må du leie inn folk til å gjøre hele jobben, så koster det mer enn du får igjen på verdistigning på taksten.

Eksempler på hva som gir høyere teknisk verdi
Renovering av bad (hvis de er gamle)
Bytte alt av elektrisk anlegg
Bytte tak (hvis det er over forventet levetid 30år)
Bytte alle vinduer (hvis de er over forventet levetid 20-30 år)
Oppgradere til Tek17 isolering og ventilasjon

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
52 minutes ago, torbjornhb said:

Skal ikke selge før 1 år har gått, men de investeringer jeg gjør i boligen, ønsker jeg at skal øke verdien.

Oppussing er ferskvare. Dersom det kun er for verdiøkning ved salg, så bør du vente. Dersom du uansett skal leie inn folk til alt, så kan mye gjøres på kort tid rett før du starter prosessen.

Hva som lønner seg er umulig for noen å si uten å se prisanslag og hvordan ting ser ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg gikk en annen vei for å øke verdien.

Som sagt lenger opp, det er hvor mange, og med hvilket budsjett som blir med i budrunden i ditt området som kan øke prisen. Og største delen av boligpris påvirkes av 3 ting: Beliggenhet, beliggenhet og beliggenhet.

Leiligheten vår hadde dårlig intern beliggenhet i borettslaget (1. etasje ut mot søppelkassene), og den var ikke pusset opp.
Men bydelen/området øst i Oslo, var en litt skjult perle for småbarnsfamilier synes jeg.

Så hvordan kunne jeg få flere i målgruppen til å synes at beliggenheten på min leilighet var bra?

Lagde en videoreklame som viste kvalitetene til området, på facebook.
Jeg målrettet reklamen mot kvinner 26-37 år på vest-siden av Oslo innenfor ring 3, som hadde barn mellom 0-3 år, eller planla å få barn.

Med 5000kr i reklame budsjett så økte denne trafikken til finn.no siden med 300% utover trafikken som finn.no promoteringspakken ga.

De som kjøpte var et ungt par, som jeg sterkt mistenke at ventet barn. De kom inn sent i budrunden og slang på 150.000 ekstra.

Jeg spurte på kontraktsmøtet om de hadde sett annonsen, og de sa at ja, det hadde de, og de hadde egentlig ikke vurdert denne bydelen i det hele tatt.

Solgte langt over takst, og satt ny rekord i borettslaget for pris på 1. etasje leilighet med 450000 over neste mann.

Kostet litt i eksponering av familien, men jeg og kona ble etter noen runder enige om at det mest sannsynlig var verdt det, og ikke noe særlig verre enn mange gjør uten å få noe igjen for det. 

Får vel vise filmen også: https://fb.watch/wt54yrVwuG/

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 minutter siden):

Jeg gikk en annen vei for å øke verdien.

Som sagt lenger opp, det er hvor mange, og med hvilket budsjett som blir med i budrunden i ditt området som kan øke prisen. Og største delen av boligpris påvirkes av 3 ting: Beliggenhet, beliggenhet og beliggenhet.

Leiligheten vår hadde dårlig intern beliggenhet i borettslaget (1. etasje ut mot søppelkassene), og den var ikke pusset opp.
Men bydelen/området øst i Oslo, var en litt skjult perle for småbarnsfamilier synes jeg.

Så hvordan kunne jeg få flere i målgruppen til å synes at beliggenheten på min leilighet var bra?

Lagde en videoreklame som viste kvalitetene til området, på facebook.
Jeg målrettet reklamen mot kvinner 26-37 år på vest-siden av Oslo innenfor ring 3, som hadde barn mellom 0-3 år, eller planla å få barn.

Med 5000kr i reklame budsjett så økte denne trafikken til finn.no siden med 300% utover trafikken som finn.no promoteringspakken ga.

De som kjøpte var et ungt par, som jeg sterkt mistenke at ventet barn. De kom inn sent i budrunden og slang på 150.000 ekstra.

Jeg spurte på kontraktsmøtet om de hadde sett annonsen, og de sa at ja, det hadde de, og de hadde egentlig ikke vurdert denne bydelen i det hele tatt.

Solgte langt over takst, og satt ny rekord i borettslaget for pris på 1. etasje leilighet med 450000 over neste mann.

Kostet litt i eksponering av familien, men jeg og kona ble etter noen runder enige om at det mest sannsynlig var verdt det, og ikke noe særlig verre enn mange gjør uten å få noe igjen for det. 

Får vel vise filmen også: https://fb.watch/wt54yrVwuG/

Fantastisk! Ikke alle som kan ta bomba OPPI en gummibåt🙌

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...