Vifårse Skrevet 13. desember Del Skrevet 13. desember Fått opp denne varsellampen i dag, den lyser konstant gult og bilen fusker og hører ut som den skal slukke…. Turte ikke å prøve og kjøre med den. Noen erfaringer? skoda fabia 2012 modell, gått 110 000 km ca, så ikke spesielt mye. redd dette blir kjempe dyrt nå rett før jul… Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. desember Del Skrevet 13. desember Kan være så enkelt som en lampe som kommer på etter x antall km for å skifte deler i eksossystem som partikkelfilter, evt kan det være feil sensorverdier pga det er noe feil i systemet eller på sensor. Har hatt dette på en Skoda tidligere. Verkstedet var helt løk og byttet en og en del uten å fiske noe som helst. Endte med at jeg bare kjøpte ny bil etter ett hav av forsøk og en heftig regning for en student. 1 Lenke til kommentar
minim Skrevet 13. desember Del Skrevet 13. desember Du må ta en diagnose så får du somregel opp en god indikasjon på feil. Har fått denne lampen ved feil på eksos temp sensor, tett dpf og trykk sensor over dpf. Lenke til kommentar
Vifårse Skrevet 13. desember Forfatter Del Skrevet 13. desember minim skrev (1 minutt siden): Du må ta en diagnose så får du somregel opp en god indikasjon på feil. Har fått denne lampen ved feil på eksos temp sensor, tett dpf og trykk sensor over dpf. Er dette veldig dyre greier? Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 13. desember Del Skrevet 13. desember (endret) Bensinbil? Det er ikke noe bra for motor å kjøre med bilen når den fusker. Du må vel på verksted med bergingsbil. Det behøver ikke å være kjempe dyrt. Endret 13. desember av Svein M Lenke til kommentar
minim Skrevet 13. desember Del Skrevet 13. desember Mama82 skrev (32 minutter siden): Er dette veldig dyre greier? Nei, men verksted bruker å få slikt til å bli kostbart men uansett umulig å gjette på hva det er uten diagnose. Kanskje verdt å sjekke om noen i en Facebook gruppe for vw/skoda/Audi har diagnose og tar en scan for deg. Med vagcom er det gjort på 5min og det vil gi deg en god indikasjon på hva som er feil. Lenke til kommentar
Vifårse Skrevet 15. desember Forfatter Del Skrevet 15. desember Svein M skrev (På 13.12.2024 den 7:03 PM): Bensinbil? Det er ikke noe bra for motor å kjøre med bilen når den fusker. Du må vel på verksted med bergingsbil. Det behøver ikke å være kjempe dyrt. Bensinbil ja. Kjører ikke med den, den bare slukker igjen, så må nok ha bergingsbil… Lenke til kommentar
Vifårse Skrevet 15. desember Forfatter Del Skrevet 15. desember minim skrev (På 13.12.2024 den 7:24 PM): Nei, men verksted bruker å få slikt til å bli kostbart men uansett umulig å gjette på hva det er uten diagnose. Kanskje verdt å sjekke om noen i en Facebook gruppe for vw/skoda/Audi har diagnose og tar en scan for deg. Med vagcom er det gjort på 5min og det vil gi deg en god indikasjon på hva som er feil. Det er det de gjør….! Og det har jeg ikke råd til nå midt i julestria… la ut innlegg på Facebook gruppe, men ikke fått noe napp ennå../ Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 15. desember Del Skrevet 15. desember Mama82 skrev (På 13.12.2024 den 6:14 PM): skoda fabia 2012 modell, gått 110 000 km ca Er det en 1.2 liters "TSI" motor med registerkjede? Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 15. desember Del Skrevet 15. desember Riktignok diesel, men på min VAG fikk jeg opp denne pga en glødeplugg som ikke fyrte som den skulle. Veit ikke om det kan være tilsvarende med tennplugger (som kan forklare fuskinga), men de er stort sett greie å komme til. Du kan sjekke om de er veldig sotete, og så prøve å fjerne soten om du ikke har råd til nye plugger nå. Dette er i alle fall noe som er greit å skifte selv og som du følgelig kan spare mye på sånn sett Lenke til kommentar
Vifårse Skrevet 15. desember Forfatter Del Skrevet 15. desember mobile999 skrev (1 time siden): Er det en 1.2 liters "TSI" motor med registerkjede? Det tror jeg det er… Lenke til kommentar
Vifårse Skrevet 15. desember Forfatter Del Skrevet 15. desember panzerwolf skrev (1 time siden): Riktignok diesel, men på min VAG fikk jeg opp denne pga en glødeplugg som ikke fyrte som den skulle. Veit ikke om det kan være tilsvarende med tennplugger (som kan forklare fuskinga), men de er stort sett greie å komme til. Du kan sjekke om de er veldig sotete, og så prøve å fjerne soten om du ikke har råd til nye plugger nå. Dette er i alle fall noe som er greit å skifte selv og som du følgelig kan spare mye på sånn sett Takk for tips 😊 jeg vet ikke engang hvor tennpluggene sitter…. 😂 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 15. desember Del Skrevet 15. desember Mama82 skrev (32 minutter siden): Det tror jeg det er… Registerkjedet strekker seg på disse motorene. Ikke start den. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. desember Del Skrevet 16. desember I stedet for å gjette kan man kjøpe en kodeleser som i det minste tar de lovpålagte generiske kodene. Kan finne ut mye bare der. https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/feilkodelesere/feilkodeleser-obd-ii-eobdcan-2000040054 https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/bilpleie/bilverktoy/annet-bilverktoy/feilkodeleser-014145/ Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 16. desember Del Skrevet 16. desember Om det er registerkjede så ville en kanskje hørt en raslelyd ved oppstart. Men en bør ikke prøve å starte den nå. Bytte registerkjede koster vel over 20000. Og motor kan også være ødelagt om ventiler slår i stempelene. Står om problem på motorene med kjede her: https://terjebjornstad.com/no/2021/05/17/sannheten-om-tsi-motoren/ Men det kan være noe annet. Lenke til kommentar
Vifårse Skrevet 17. desember Forfatter Del Skrevet 17. desember Det var registerkjedet….. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 17. desember Del Skrevet 17. desember Betyr det at motor er ødelagt eller er det nok at register kjede byttes? Hva sier Skoda forhandler om slikt. Er det kundens risko, eller vil Skoda dekke det? Det kan være at bilen er for gammel eller at det er krav om at alle servicer er utført. Lenke til kommentar
toralfb Skrevet 17. desember Del Skrevet 17. desember Bilen omtalt i starten av tråden er 2012 modell. Garanti og reklamasjon er da utløpt. Om registerkjede er nylig byttet kan trådstarter reklamere på jobben. Lenke til kommentar
Vifårse Skrevet tirsdag kl 23:09 Forfatter Del Skrevet tirsdag kl 23:09 Svein M skrev (7 timer siden): Betyr det at motor er ødelagt eller er det nok at register kjede byttes? Hva sier Skoda forhandler om slikt. Er det kundens risko, eller vil Skoda dekke det? Det kan være at bilen er for gammel eller at det er krav om at alle servicer er utført. Det er nok at det byttes. Men de påpekte noen bremser bak som «satt fast», og måtte skiftes, og estimerte reparasjonen til 20 000….. det kan jeg ikke koste på denne bilen…. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet onsdag kl 03:02 Del Skrevet onsdag kl 03:02 Mama82 skrev (3 timer siden): Det er nok at det byttes. Men de påpekte noen bremser bak som «satt fast», og måtte skiftes, og estimerte reparasjonen til 20 000….. det kan jeg ikke koste på denne bilen…. Er prisen totalt for registerkjedebytte + bremser? Alternativ til å reparere er vel å selge bil som reperasjonsobjekt eller vrake. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå