Salvesen. Skrevet 13. desember Del Skrevet 13. desember GP950mAh skrev (2 timer siden): Tja, ut ifra grafene vil jeg si normalen heller ligger på rundt 5%. https://no.tradingeconomics.com/norway/interest-rate#:~:text=Norges Bank holdt sin styringsrente,også ved det kommende desembermøtet. Dagens nivå ikke er noe å klage over, det er innenfor normalen som man må forvente. Snittet er 3.47. Men ja, jeg mener heller ikke vi er langt unna det en må forvente men noe over snittet. Lenke til kommentar
GP950mAh Skrevet 13. desember Del Skrevet 13. desember Salvesen. skrev (3 timer siden): Snittet er 3.47. Men ja, jeg mener heller ikke vi er langt unna det en må forvente men noe over snittet. Snittet er kunstig lavt pga. finanskrisen og årene etter hvor renta lå på 0%. Normalen i tider hvor økonomien vokser er høyere enn det vi har nå. Lenke til kommentar
Maabren Skrevet 14. desember Del Skrevet 14. desember Støre sjans for renteauke på nyåret. Bare å glede seg til normalt rentenivå nærmare 5,0%(styringsrente). Støre går nok til valg på at alle skal få føle seg som ribba høne... Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 14. desember Del Skrevet 14. desember (endret) 12 hours ago, Salvesen. said: Tja litt over er den. 3-4% er vell "normalen" om en ser en generasjon bak. Men absolutt ikke langt i fra! I stedet for å synse kan du slå opp historiske renter og se at det er høyere. Mellom fire og seks prosent er vanlig for de siste 200 årene. Folk freaker ut over normale tilstander. Virkelighetsoppfatning er totalt fraværende hos mannen i gata. https://www.ssb.no/bank-og-finansmarked/artikler-og-publikasjoner/_attachment/455774?_ts=17a13ed4e08 Endret 14. desember av BadCat 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. desember Del Skrevet 14. desember (endret) BadCat skrev (2 timer siden): I stedet for å synse kan du slå opp historiske renter og se at det er høyere. Mellom fire og seks prosent er vanlig for de siste 200 årene. Folk freaker ut over normale tilstander. Virkelighetsoppfatning er totalt fraværende hos mannen i gata. https://www.ssb.no/bank-og-finansmarked/artikler-og-publikasjoner/_attachment/455774?_ts=17a13ed4e08 Som jeg sa, snittet er 3.6... Og jeg mener jo at dagens tilstand er normalt selv om noe over snittet... Kan dere lese? Endret 14. desember av Salvesen. 1 Lenke til kommentar
ps5 Skrevet 14. desember Del Skrevet 14. desember For å få et innblikk i det sirkulære / rekursive forholdet mellom renter og inflasjon og penger skapt av gjeld og ingenting annet, anbefaler jeg å bruke 2 timer på Zeitgeist Addendum fra 2008. 1 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 14. desember Del Skrevet 14. desember freedomseeker skrev (15 timer siden): Om kronen fortsetter å svekke seg så er vel renteøkninger mer sannsynlig, vanskelig å få styr på inflasjonen når man har en valuta som til stadig blir mindre verdt. https://www.google.com/search?q=1+usd+to+nok Den svake krona kommer til å være hovedargumentet for at vi melder oss inn i EU innen fem år. 1 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 14. desember Forfatter Del Skrevet 14. desember Orion666 skrev (27 minutter siden): Den svake krona kommer til å være hovedargumentet for at vi melder oss inn i EU innen fem år. Om 5 år, etter Trumps æra, kommer vi til å være svært glade for å ha klart å holde en armlengdes avstand til EU og Euro 3 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 14. desember Del Skrevet 14. desember Vokteren skrev (59 minutter siden): Om 5 år, etter Trumps æra, kommer vi til å være svært glade for å ha klart å holde en armlengdes avstand til EU og Euro Grei ut. 2 Lenke til kommentar
GP950mAh Skrevet 14. desember Del Skrevet 14. desember Vokteren skrev (8 timer siden): Om 5 år, etter Trumps æra, kommer vi til å være svært glade for å ha klart å holde en armlengdes avstand til EU og Euro Fullverdig EU-medlemskap det være det vi trenger med stemmerett og innflytelse over utviklingen på kontinentet vårt europa som vi vil knyttes enda nærmere om Trump skulle gjennomføre det han har gått til valg på. Europa er vår største handels og samarbeidspartner og vil bli enda viktigere fremover med Trump som president. Nå vil EØS-landet Island trolig gjennoppta forhandlingene med EU med sikte på medlemskap, da vil det bare bli vanskeligere og vanskeligere for lille Norge å stå utenfor med dårligere handelsvilkår og en verdiløs valuta. 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 15. desember Del Skrevet 15. desember GP950mAh skrev (16 timer siden): Fullverdig EU-medlemskap det være det vi trenger med stemmerett og innflytelse over utviklingen på kontinentet vårt europa som vi vil knyttes enda nærmere om Trump skulle gjennomføre det han har gått til valg på. Europa er vår største handels og samarbeidspartner og vil bli enda viktigere fremover med Trump som president. Nå vil EØS-landet Island trolig gjennoppta forhandlingene med EU med sikte på medlemskap, da vil det bare bli vanskeligere og vanskeligere for lille Norge å stå utenfor med dårligere handelsvilkår og en verdiløs valuta. Samtidig så kan det å stå utenfor åpne nye dører - en sak har alltid 2 sider. Jeg er forbannet på EU i mange spørsmål - spesielt på energiområdet er jeg fly forbannet på spesielt Tyskland. Jeg har fått smakt på EU byråkratiet og jeg liker det ikke. Går vi inn i EU så står vi ikke nøvendigvis noe sterkere mhp USA og Trump heller. Jeg kan ikke se for meg at EU og Trump blir noen venner - da er det bedre å stå utenfor. 3 Lenke til kommentar
GP950mAh Skrevet 15. desember Del Skrevet 15. desember obygda skrev (9 timer siden): Samtidig så kan det å stå utenfor åpne nye dører - en sak har alltid 2 sider. Jeg er forbannet på EU i mange spørsmål - spesielt på energiområdet er jeg fly forbannet på spesielt Tyskland. Jeg har fått smakt på EU byråkratiet og jeg liker det ikke. Går vi inn i EU så står vi ikke nøvendigvis noe sterkere mhp USA og Trump heller. Jeg kan ikke se for meg at EU og Trump blir noen venner - da er det bedre å stå utenfor. Om EU og USA ikke blir venner er det helt nødvendig for Norge å sikre et godt forhold til vår største handels og samarbeidspartner, nemlig EU. Lille Norge kan ikke begynne som gateselger på verdensmarkedet og håpe det går bra. Energilovgivningen måtte vi ha tatt inn uansett samarbeidsform, som fullverdige medlemmer kunne vi ha endret den før den ble vedtatt eller brukt vetoretten og fått stanset den før den ble vedtatt av EU. Skal vi kunne påvirke lovene vi uansett må forholde oss til, må vi bli fullverdige medlemmer med medbestemmelsesrett og innflytelse, ikke stå på gangen med nisselua i hånda og håpe at resten av europa skal vedta lover og direktiver som passer oss. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå