Paxville Skrevet onsdag kl 13:07 Del Skrevet onsdag kl 13:07 (endret) MailMan13 skrev (7 minutter siden): Men igjen: hvorfor er dette begrunnelse for at jeg skal betale 5000,- timen? Hvis det er stor trafikk på dem, så betyr jo det godt belegg og mindre behov for høy pris per jobb? Jeg har ikke sagt at det er noe begrunnelse for prisen, jeg bare begrunner behovet for flere enn 1 rigg utfra mengden/type jobber som gjøres i løpet av en dag. Foreslår at du heller tar opp problemstillingen om prisen opp med gjeldende verksted, hvis du mener de bare har brukt et kvarter på jobben. Har du bil med stiv aksling bak f.eks med kun justering av spissing foran så går en slik jobb relativt kjapt, ja. I motsatt ende har du biler med både camber og spissing justering foran og bak, hvor bolter må varmes opp, hvor den timen faktisk går med på å gjøre jobben. Endret onsdag kl 13:11 av Paxville 1 Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet onsdag kl 13:18 Del Skrevet onsdag kl 13:18 1 minute ago, Paxville said: Jeg har ikke sagt at det er noe begrunnelse for prisen, jeg bare begrunner behovet for flere enn 1 rigg utfra mengden/type jobber som gjøres i løpet av en dag. Ok, det at man siterer og presenterer motstridende uttalelser og argumentasjon er normalt utrykk for at man er uenig. Bra at vi fikk oppklart at vi ikke er det. 2 minutes ago, Paxville said: Foreslår at du heller tar problemstillingen om prisen opp med verksted, hvis du mener de bare har brukt et kvarter på jobben. Nei, dette er en tråd hvor man er invitert til å dele sine erfaringer og meinger. Min mening er at dette er en oppdragstype hvor jeg konsekvent har betalt helt hinsides effektive timespriser. Det ble kommentert på verkstedet, jeg påpekte at det var 20 minutter siden de fikk nøklene av meg og 1800,- kanskje er litt vel stivt. Men når det står i prislisten så har man ikke noe man skulle sagt. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet onsdag kl 13:32 Del Skrevet onsdag kl 13:32 Kajac skrev (47 minutter siden): Sist jeg sjekket verkstedspriser var det ca. 10 000 i forskjell på billigste og dyreste. Rundt 12k for billigste, og 22k for dyreste. Og billigste var faktisk merkeverksted. Det er garantert IKKE normalt. Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet fredag kl 04:45 Forfatter Del Skrevet fredag kl 04:45 onkel_jon skrev (På 18.12.2024 den 12:38 PM): Hvis du syns bil verksted priser er ille, prøv el bransjen, nylig tatt over et hus, det meste er satt opp for el bil lader, trenger bare montere boksen og koble til ledninger så evt dokumentasjon, billigste tilbudet jeg har fått for jobben er 7000 men også 9000 pluss lade boks i tillegg. hvilke investeringsgrunnlag har dem i anbudet at de kan prise seg opp sånn? Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet fredag kl 04:49 Forfatter Del Skrevet fredag kl 04:49 Kajac skrev (På 18.12.2024 den 1:43 PM): Sist jeg sjekket verkstedspriser var det ca. 10 000 i forskjell på billigste og dyreste. Rundt 12k for billigste, og 22k for dyreste. Og billigste var faktisk merkeverksted. fordelen er at man må ta ringe runden, og det må verksteder tåle. For mitt vedkommende var det også merkeverksted som var "billigst". Flere verksteder sa det var bedre å ta jobben hos merkeverksted, siden de allikevel måtte kjøpe delen fra merkeverksted forhandler. En verksted sa de ikke kunne gi fastpris, ergo de visste ikke nøyaktig hvordan man skulle skifte delen. Merkeverksted skal ha 5000 kr for arbeid og delen. Når jeg så det som ble gjort i youtube, så tok vedkommende 23 minutter inkludert masse prating, og delen koster 500 kr, men merkeverksted sier delen koster rundt 3000 kroner. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet fredag kl 08:11 Del Skrevet fredag kl 08:11 stamkunde skrev (3 timer siden): fordelen er at man må ta ringe runden, og det må verksteder tåle. For mitt vedkommende var det også merkeverksted som var "billigst". Flere verksteder sa det var bedre å ta jobben hos merkeverksted, siden de allikevel måtte kjøpe delen fra merkeverksted forhandler. En verksted sa de ikke kunne gi fastpris, ergo de visste ikke nøyaktig hvordan man skulle skifte delen. Merkeverksted skal ha 5000 kr for arbeid og delen. Når jeg så det som ble gjort i youtube, så tok vedkommende 23 minutter inkludert masse prating, og delen koster 500 kr, men merkeverksted sier delen koster rundt 3000 kroner. Det er en grunn til at jeg skrur selv. Det meste kan fikses men relativt enkle verktøy, selv på nye biler. Så kan jeg heller bruke pengene jeg sparer på merkeverksted når det dukker opp noe jeg ikke kan fikse selv. Det er også mange verksteder som er villig til å bruke medbragte deler, så om du får delen billig et sted, kan de montere den. Det har jeg gjort selv. Jeg har selv kjøpt deler på Biltema og fått de montert av verksted. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet fredag kl 08:15 Del Skrevet fredag kl 08:15 On 18.12.2024 at 2:18 PM, MailMan13 said: 20 minutter siden de fikk nøklene av meg og 1800,- Det kan gå begge veier. Fastrustede og knekte bolter f.eks, eller glødeplugger som sitter sveiset fast. Men klart at fastpris er en flott måte å skjule skyhøye timepriser. Lenke til kommentar
rozon Skrevet fredag kl 08:59 Del Skrevet fredag kl 08:59 3 hours ago, stamkunde said: Merkeverksted skal ha 5000 kr for arbeid og delen. Når jeg så det som ble gjort i youtube, så tok vedkommende 23 minutter inkludert masse prating, og delen koster 500 kr, men merkeverksted sier delen koster rundt 3000 kroner. Min erfaring er at på "populære" deler er det vanskelig å få like god pris som bilverkstedet får. Sjekka sist på bremseskiver og klosser på bilen min, og fant at bilverkstedet hadde lavere delekost enn jeg klarte finne på nett. Når det gjelder litt mindre populære deler så må man gjøre påslag for lagerhold. Det å holde et lager av deler er faktisk dyrt. Du skal ha lagerplass selvsagt, du binder opp kapital som ikke arbeider, du har avskriving av verdi og risiko, svinn er også en kostnad for å nevne noen faktorer. Når du summerer opp kostnadene, beregner litt risiko, litt fortjeneste, så ender du med noen prosenter mer. Så kommer frakt mellom hovedlageret og distriktsverkstedene som du ofte ikke blir fakturert direkte for. Du kan uansett velge å kjøpe delen selv for 500 kroner, og så be verksted om pris for å montere delen. Lenke til kommentar
Hollabaloo Skrevet fredag kl 11:39 Del Skrevet fredag kl 11:39 stamkunde skrev (6 timer siden): Merkeverksted skal ha 5000 kr for arbeid og delen. Når jeg så det som ble gjort i youtube, så tok vedkommende 23 minutter inkludert masse prating, og delen koster 500 kr, men merkeverksted sier delen koster rundt 3000 kroner. Kan du legge ut link til den youtube-videoen? Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet fredag kl 11:45 Del Skrevet fredag kl 11:45 (endret) Siden det er mye synsing her, har noen av dere sett på noe som er i nærheten av administrasjonen og driftskostnader til et bilverksted? Jeg tror marginene er ganske små, til tross for høye priser. Om vi ser bort fra merkeverksteder. Utstyr, verktøy, lisenser, godkjenninger, kursing mm. koster en formue, og marginene er små. Husk også å trekke fra 25% på alle priser som er moms og går rett til staten. Timelønn koster ca 1.5X timelønna i total kostnad, leie av lokaler, høye priser for oljeutskiller mm. Det er nok ikke så mye igjen som man skal ha det til, da hadde det jo bare vært å starte et verksted for enhver og ha en gullgruve. Og tja, si ifra? Om man er misfornøyd så er det jo bare å investere noen hundre tusen/millioner og starte et eget verksted og ha rimelige priser. Endret fredag kl 11:46 av Darkbill Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet fredag kl 14:46 Forfatter Del Skrevet fredag kl 14:46 (endret) rozon skrev (5 timer siden): Min erfaring er at på "populære" deler er det vanskelig å få like god pris som bilverkstedet får. Sjekka sist på bremseskiver og klosser på bilen min, og fant at bilverkstedet hadde lavere delekost enn jeg klarte finne på nett. Når det gjelder litt mindre populære deler så må man gjøre påslag for lagerhold. Det å holde et lager av deler er faktisk dyrt. Du skal ha lagerplass selvsagt, du binder opp kapital som ikke arbeider, du har avskriving av verdi og risiko, svinn er også en kostnad for å nevne noen faktorer. Når du summerer opp kostnadene, beregner litt risiko, litt fortjeneste, så ender du med noen prosenter mer. Så kommer frakt mellom hovedlageret og distriktsverkstedene som du ofte ikke blir fakturert direkte for. Du kan uansett velge å kjøpe delen selv for 500 kroner, og så be verksted om pris for å montere delen. jeg tviler da at merkeverksted vil godta jeg kommer med en del som de skal montere på. Heller ikke mekonomen. For mekonomen må kjøpe delen fra merkeverksted. Når det gjelder lagerhold, så tviler jeg verksted har så stort lager, for når det er nesten en måned da ringer for å få time, så vil verksted ha god å bestille inn delen for å ha den i tide til verkstedtimen er. Endret fredag kl 14:48 av stamkunde Lenke til kommentar
Oter Skrevet fredag kl 18:30 Del Skrevet fredag kl 18:30 stamkunde skrev (3 timer siden): jeg tviler da at merkeverksted vil godta jeg kommer med en del som de skal montere på. Heller ikke mekonomen. For mekonomen må kjøpe delen fra merkeverksted. Når det gjelder lagerhold, så tviler jeg verksted har så stort lager, for når det er nesten en måned da ringer for å få time, så vil verksted ha god å bestille inn delen for å ha den i tide til verkstedtimen er. det er vel litt forskjelig tror jeg,og muligens hva slags deler det er,kjøper du delene på verkstedet du skal bruke,så får du garanti på både deler og jobb,og at delene passer når de skal skiftes. kjøper du deler selv,og skal ha et verksted til og bytte dem,så gir jo ikke verkstedet noen garanti på delene,kun på jobben,og skulle delen ryke,så må du selv forsøke og få firmaet som leverte delene til deg til og betale for ny del,og selv betale for og få de byttet igjen. og har du fått feil del,og du står på et verksted og skal skifte delen der,så blir det dyrt,kjedelig og betale for demontering,og kanskje så er det ikke mulig og montere tilbake den gamle delen heller,og bilen ikke er trillbar,da må du jo også betale timespris for så lenge bilen tar opp heisen deres,det er nok mye av grunnen mange ikke vil ta på seg jobben når bileier har delene selv. fikk selv skiftet glødepluggene på bilen min forrige uke på bilia,og hadde delene selv,null problem 1 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet fredag kl 20:59 Del Skrevet fredag kl 20:59 11 hours ago, rozon said: Min erfaring er at på "populære" deler er det vanskelig å få like god pris som bilverkstedet får. Sjekka sist på bremseskiver og klosser på bilen min, og fant at bilverkstedet hadde lavere delekost enn jeg klarte finne på nett. Det er overraskende. Har selv kjøpt skiver av gode merker til under halvparten av merkeverksted skulle ha. Regelrett ran mye av det de selger. De sier jo selv at verksteder holder liv i salg av nybiler siden det går med underskudd for tiden. Men noen merker er kanskje verre å skaffe til. Best å ha en veldig vanlig bil, de er som regel enklere å skru på, flere kan bilene og deler er plenty eller kan hentes fra vrakbiler. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet fredag kl 21:11 Del Skrevet fredag kl 21:11 stamkunde skrev (6 timer siden): jeg tviler da at merkeverksted vil godta jeg kommer med en del som de skal montere på. Heller ikke mekonomen. For mekonomen må kjøpe delen fra merkeverksted. Jeg fikk et Citroën merkeverksted (Mobile) til å bytte medbragte bærekuler på en Citroën Xantia. Bærekulene var kjøpt på Biltema mener jeg å huske. Ingen problem. Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 22 minutter siden Del Skrevet 22 minutter siden stamkunde skrev (På 15.12.2024 den 10.42): Unik kompetanse, og kjekt med løftebukker ja. Ja det er det 😀 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå