Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

norske bilverksteder har groteske priser


Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (16 timer siden):

Jepp, og underbetalte arbeidere. Ganske tragikomisk egentlig.

Men i følge visse her inne er det jo verdens vanskeligste fag samt det mest krevende! Så da må en vell bare betale..

 

Koster fort 7x lønnen til mekanikeren når en er på verksted, det er hinsides griskt. Personlig faktureres det ca 2x i min jobb for meg. Det er mer enn dyrt nok. 

Husk at dette skal også betale de 10x selgerne som sitter i de nye glass burene hele dagen og betjener en håndfull kunder :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 hours ago, Leo_ said:

...Så, om jobben krever hjulstillingskontroll krever det hjulstillingsapparat...

Så tar de ~2000,- ekstra for jobben....

Hjulstillingskontroll er en av de tingene hvor de virkelige marginene ligger. Sist kunne de ta min mens jeg ventet. Det tok 20 minutter og de skulle ha 1800,- for å måle og skru litt på endeleddene.

Timepris over 5000,- om man regner litt på det.

Utstyret til en bilmekaniker er ikke gratis, for all del.  Men en hjulstillingsrigg trenger man bare èn av på et verksted, og den koster ikke mer enn èn av arbeidsbilene til et hvilket som helst annen håndtverkervirksomhet.

Endret av MailMan13
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
minim skrev (18 timer siden):

Husk at dette skal også betale de 10x selgerne som sitter i de nye glass burene hele dagen og betjener en håndfull kunder :p

Det blir jo for galt, salg skal jo gå på en annen avdeling, at dem trikser med priser blir jo helt feil. 

Blir også feil når del koster 500 kroner, og de skal ha påslag til med 3000 kroner. Totalt 3500 kroner. 

Lenke til kommentar
51 minutes ago, stamkunde said:

Det blir jo for galt, salg skal jo gå på en annen avdeling, at dem trikser med priser blir jo helt feil.

Kryssubsidiering innad i samme bedrift er stortsett heilt lovleg. Med ein del unntak er det å selje ei vare billig, og håpe på å ta det igjen på service fullstendig lovleg. Unntaka er vel stortsett aktuelle om du bruker det for å oppnå monopol, noko ingen bilfabrikanter er nær i Noreg.

Går du til uavhengige verksted som ikkje har bilsal slepp du garantert å betale for seljarane.

51 minutes ago, stamkunde said:

Blir også feil når del koster 500 kroner, og de skal ha påslag til med 3000 kroner. Totalt 3500 kroner. 

For meg framstår det som det er reell konkuranse i sluttleddet - altså bilverksted. Då er det i utgangspunktet fri prisfastsetting av deler og tenester. Viare så må du jo gjerne underbygge påslag på 700%.

Det er jo verdt å notere seg at du heller ikkje har svart på andre spørsmål.

Endret av barfoo
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (På 13.12.2024 den 3:54 PM):

Så tar de ~2000,- ekstra for jobben....

Hjulstillingskontroll er en av de tingene hvor de virkelige marginene ligger. Sist kunne de ta min mens jeg ventet. Det tok 20 minutter og de skulle ha 1800,- for å måle og skru litt på endeleddene.

Timepris over 5000,- om man regner litt på det.

Utstyret til en bilmekaniker er ikke gratis, for all del.  Men en hjulstillingsrigg trenger man bare èn av på et verksted, og den koster ikke mer enn èn av arbeidsbilene til et hvilket som helst annen håndtverkervirksomhet.

Man gjør også kalibrering på en hjulstillingsrigg, så kommer det selvsagt ann på hvor mange mekanikere det er. 1 kan fort bli for lite på et stort verksted.

En hjulstillingskontroll kan være en rask affære, eller det kan ta mye tid. Fastrustede bolter etc.

Har man justert camber/spissing i bakstillinga så må man også plutselig kalibrere radar etc. Dette gjelder da nyere biler som har dette.

Lenke til kommentar
On 15.12.2024 at 2:22 PM, Paxville said:

Man gjør også kalibrering på en hjulstillingsrigg, så kommer det selvsagt ann på hvor mange mekanikere det er. 1 kan fort bli for lite på et stort verksted.

En hjulstillingskontroll kan være en rask affære, eller det kan ta mye tid. Fastrustede bolter etc.

Har man justert camber/spissing i bakstillinga så må man også plutselig kalibrere radar etc. Dette gjelder da nyere biler som har dette.

Hvis de gjør såpass mye hjulstillingskontroller at en rigg er for lite, gjør de ihvertfall ikke dårlig butikk på det.

Min erfaring er at hvis det er noe problematisk som at noe sitter fast, eller annet ekstraarbeid så får man bilen tilbake uten at det er gjort, med estimat på hvor mye ekstra det koster å gjøre jobben ferdig. Uten at det gir noe rabatt. Forsåvidt rimelig hvis prisen på jobben i utgangspunktethadde vært medgått tid, og ikke 2-3x med en fastpris.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Hvis du syns bil verksted priser er ille, prøv el bransjen, nylig tatt over et hus, det meste er satt opp for el bil lader, trenger bare montere boksen og koble til ledninger så evt dokumentasjon, billigste tilbudet jeg har fått for jobben er 7000 men også 9000 pluss lade boks i tillegg.

Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (34 minutter siden):

Hvis de gjør såpass mye hjulstillingskontroller at en rigg er for lite, gjør de ihvertfall ikke dårlig butikk på det.

Min erfaring er at hvis det er noe problematisk som at noe sitter fast, eller annet ekstraarbeid så får man bilen tilbake uten at det er gjort, med estimat på hvor mye ekstra det koster å gjøre jobben ferdig. Uten at det gir noe rabatt. Forsåvidt rimelig hvis prisen på jobben i utgangspunktethadde vært medgått tid, og ikke 2-3x med en fastpris.

Som sagt, det gjøres ikke bare rene hjulstillingskontroller som kunde betaler for, men også f.eks reklamasjonsjobber på dekkslitasje hvor det skal justeres inn iht fabrikkens anvisninger, og som nevnt, det skal også kalibreres etter skifte av komponenter og etter ruteskift som må gjøres der.

Har man et stort verksted da på 20-25++ mekanikere så skjønner du sikkert at det blir for lite med en, selv om disse ikke brukes hele tiden.

Endret av Paxville
Lenke til kommentar
34 minutes ago, Paxville said:

Som sagt, det gjøres ikke bare rene hjulstillingskontroller som kunde betaler for, men også f.eks reklamasjonsjobber på dekkslitasje hvor det skal justeres inn iht fabrikkens anvisninger, og som nevnt, det skal også kalibreres etter skifte av komponenter og etter ruteskift som må gjøres der.

Har man et stort verksted da på 20-25++ mekanikere så skjønner du sikkert at det blir for lite med en, selv om disse ikke brukes hele tiden.

Hvis arbeidet man tar betalt direkte fra kunden også dekker arbeid på andre kunders biler og produsenters garantiordinger er det noe fuilstendig galt.

 

38 minutes ago, Paxville said:

Har man et stort verksted da på 20-25++ mekanikere så skjønner du sikkert at det blir for lite med en, selv om disse ikke brukes hele tiden.

Trenger man mer enn en rigg så er de i bruk halvparten av tiden eller mer, hvis ikke trenger de ikke flere. Så skjønner du sikkert at de har god inntjening på disse riggene. En rigg koster ikke mer enn arbeidsbilen til èn snekker eller rørlegger, men de tar ikke 5000,- timen for kjøringen med den begrunnelsen.

Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (7 minutter siden):

Hvis arbeidet man tar betalt direkte fra kunden også dekker arbeid på andre kunders biler og produsenters garantiordinger er det noe fuilstendig galt.

 

Trenger man mer enn en rigg så er de i bruk halvparten av tiden eller mer, hvis ikke trenger de ikke flere. Så skjønner du sikkert at de har god inntjening på disse riggene. En rigg koster ikke mer enn arbeidsbilen til èn snekker eller rørlegger, men de tar ikke 5000,- timen for kjøringen med den begrunnelsen.

Hvem har sagt at "hjulstillingskunder" betaler for garantijobber?

Hvorfor henger du deg så opp i at verksteder har mer enn en rigg? Hva slags erfaring har du egentlig fra verksted drift?

Vi har 2 rigger, er ca 30 mann på verksted, og de er i bruk ofte.

Tror du bør finne deg noe annet å bruke energien din på.

Endret av Paxville
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

7 minutes ago, Paxville said:

Hvem har sagt at "hjulstillingskunder" betaler for garantijobber?

Hvorfor henger du deg så opp i at verksteder har mer enn en rigg? Hva slags erfaring har du egentlig fra verksted drift?

Vi har 2 rigger, er ca 30 mann på verksted, og de er i bruk ofte.

Tror du bør finne deg noe annet å bruke energien din på.


Jeg argumenterer for at den vanlige prisen jeg har betalt på hjulstillingsarbeid på ca 3000-5000,- timen er veldig høy. Så kommer det argumentasjon fra deg om at "husk at sånn, og sånn"-argumentasjon.

Flere rigger var det du som tok opp her.

Garantiarbeid og arbeid på andre sine biler hva det du som tok opp her.

Hvis du mener dette ikke er for å forklare hvorfor jeg har betalt 3000-5000,- i effektiv timepris, hvorfor tar du det da opp i svar til meg?

Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (7 minutter siden):

 


Jeg argumenterer for at den vanlige prisen jeg har betalt på hjulstillingsarbeid på ca 3000-5000,- timen er veldig høy. Så kommer det argumentasjon fra deg om at "husk at sånn, og sånn"-argumentasjon.

Flere rigger var det du som tok opp her.

Garantiarbeid og arbeid på andre sine biler hva det du som tok opp her.

Hvis du mener dette ikke er for å forklare hvorfor jeg har betalt 3000-5000,- i effektiv timepris, hvorfor tar du det da opp i svar til meg?

Du sutrer over prisen, jeg forklarer hvorfor et stort verksted har behov for mer enn 1 rigg da det gjøres mer enn bare vanlige hjulstillingskontroller der.

Det blir lite effektivitet om flere har hjulstillings/kalibreringsjobber og man må stå i kø å vente på ledig rigg.

Det er dyrt å ha bil på verksted, det vet alle.

Neste gang så får du spørre da vet du, hvor mange rigger de har om du er bekymret for å "betale" for at verkstedet skal ha mer enn 1 rigg.

Endret av Paxville
  • Liker 1
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (På 12.12.2024 den 7:10 PM):

Det er rene vanvidd av overpriser mennesker betaler til bilverksteder, tiden er vel inne at noen må si i fra?

Sist jeg sjekket verkstedspriser var det ca. 10 000 i forskjell på billigste og dyreste. Rundt 12k for billigste, og 22k for dyreste. Og billigste var faktisk merkeverksted. 

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Paxville said:

Du sutrer over prisen, jeg forklarer hvorfor et stort verksted har behov for mer enn 1 rigg da det gjøres mer enn bare vanlige hjulstillingskontroller der.

Det blir lite effektivitet om flere har hjulstillings/kalibreringsjobber og man må stå i kø å vente på ledig rigg.

Det er dyrt å ha bil på verksted, det vet alle.

Neste gang så får du spørre da vet du, hvor mange rigger de har om du er bekymret for å "betale" for at verkstedet skal ha mer enn 1 rigg.

Jeg sutrer ikke, jeg hevder det er en melkeku med 5000,- timen for arbeidet som skjer der.

Hvorfor er det relevant hvor mange rigger et verksted har? Igjen, dette er det du som tar opp, presumptivt som begrunnelse for høye prisen? Behov for mer utstyr er er normalt uttrykk for høyere belegg, hvis det er et argument der så er det for lavere pris.

Hvorfor er det relevant hvilket annet arbeid riggen brukes til? Hvorfor tar du opp det?

Vanlige verkstedspriser har jeg ingen problemer med. Men akkurat disse jobbene er ikke fornuftig priset.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (10 minutter siden):

Jeg sutrer ikke, jeg hevder det er en melkeku med 5000,- timen for arbeidet som skjer der.

Hvorfor er det relevant hvor mange rigger et verksted har? Igjen, dette er det du som tar opp, presumptivt som begrunnelse for høye prisen? Behov for mer utstyr er er normalt uttrykk for høyere belegg, hvis det er et argument der så er det for lavere pris.

Hvorfor er det relevant hvilket annet arbeid riggen brukes til? Hvorfor tar du opp det?

Vanlige verkstedspriser har jeg ingen problemer med. Men akkurat disse jobbene er ikke fornuftig priset.

Sitat

Men en hjulstillingsrigg trenger man bare èn av på et verksted

Det er relevant fordi at mekanikere ikke kan gå å vente på ledig rigg. Han som står å skifter frontrute hele dagen og skal kalibrere etterpå, de som driver med garantijobber, de som skal kalibrere etter komponentskifte og de som har rene hjulstillingsjobber, det kan potensielt bli mye trafikk på riggene i løpet av en dag.

Og igjen da, jeg snakker her om store verksteder.

 

Endret av Paxville
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Paxville said:

Det er relevant fordi at mekanikere ikke kan gå å vente på ledig rigg. Han som står å skifter frontrute hele dagen, de som driver med garantijobber, de som skal kalibrere og de som har rene hjylstillingsjobber, det kan potensielt bli mye trafikk på riggene i løpet av en dag.

Og igjen da, jeg snakker her om store verksteder.

 

Men igjen: hvorfor er dette begrunnelse for at jeg skal betale 5000,- timen?

Hvis det er stor trafikk på dem, så betyr jo det godt belegg og mindre behov for høy pris per jobb?
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...