Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

norske bilverksteder har groteske priser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jepp, og underbetalte arbeidere. Ganske tragikomisk egentlig.

Men i følge visse her inne er det jo verdens vanskeligste fag samt det mest krevende! Så da må en vell bare betale..

 

Koster fort 7x lønnen til mekanikeren når en er på verksted, det er hinsides griskt. Personlig faktureres det ca 2x i min jobb for meg. Det er mer enn dyrt nok. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Kjøp bil av god kvalitet, da slipper du unna slike haier. De store kjedene taper på salg av nybiler så da må de sette opp prisen på verkstedtjenester og deler. Bruk uavhengige verksted på bygdene til det mest nødvendige eller skru selv. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 minutt siden):

Kjøp bil av god kvalitet, da slipper du unna slike haier. De store kjedene taper på salg av nybiler så da må de sette opp prisen på verkstedtjenester og deler. Bruk uavhengige verksted på bygdene til det mest nødvendige eller skru selv. 

Ja, så sant så sant. At ikke noen flere reagerer, og hvor lite konkurranse det er er for meg sjokkerende. 

 

Lenke til kommentar
kremt skrev (3 timer siden):

Kjøp bil av god kvalitet, da slipper du unna slike haier. De store kjedene taper på salg av nybiler så da må de sette opp prisen på verkstedtjenester og deler. Bruk uavhengige verksted på bygdene til det mest nødvendige eller skru selv. 

Har ikke hatt noen biler på verksted siste 20år. Har kjøpt noen bruktbiler som er skrudd på av "profesjonelle"

Bremseskiver som er byttet uten rengjøring av anleggsflater med tilhørende vibrasjoner, overtrekte drenplugger, overtrekte deler i hjuloppheng, knekte klips, feilmonterte plastikdeler osv osv. Unngår verksteder om jeg kan. 

Ofte er jobbene relativt enkle men tidkrevende fordi mye må vekk for å komme til. Skiftet nylig register kjede og skinner på en av bilene mine. Mye jobb men ikke veldig komplisert. Ofte er det bare småting som defekte sensorer eller slitedeler i hjuloppheng. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (5 timer siden):

Ofte er jobbene relativt enkle men tidkrevende fordi mye må vekk for å komme til. Skiftet nylig register kjede og skinner på en av bilene mine. Mye jobb men ikke veldig komplisert. Ofte er det bare småting som defekte sensorer eller slitedeler i hjuloppheng. 

Enig. Veldig lite man ikke klarer å gjøre selv med litt tålmodighet. Når man skrur selv er det også lettere å planlegge jobber. Bytter man bremser vurderer man fjærer, støtdempere, styreledd, stabilisatorstag, abs-ringer, -sensorer og så videre.

Det er en seig myte om at man ikke kan skru på moderne biler. Ingenting er mer feil enn den myten. Det er tvert i mot slik at diagnosesystemene forteller spesifikt hva som er feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (36 minutter siden):

Enig. Veldig lite man ikke klarer å gjøre selv med litt tålmodighet. Når man skrur selv er det også lettere å planlegge jobber. Bytter man bremser vurderer man fjærer, støtdempere, styreledd, stabilisatorstag, abs-ringer, -sensorer og så videre.

Det er en seig myte om at man ikke kan skru på moderne biler. Ingenting er mer feil enn den myten. Det er tvert i mot slik at diagnosesystemene forteller spesifikt hva som er feil.

Enig der. 

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (12 timer siden):

Ja, så sant så sant. At ikke noen flere reagerer, og hvor lite konkurranse det er er for meg sjokkerende. 

Det er fortsatt en inngrodd tro hos folk at de bruke merkeverkstedet for å beholde garantien på bilen. Det er jo helt feil. Er nok å følge opp service-intervallene på et godkjent bilverksted.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, barfoo said:

Har du sjekka kva overskot det er i bransjen?

Toyota sier de taper på salg av nybiler. Verkstedene er profittsentre særlig på de større lokasjonene. Rene delebytte maskiner. Bytt så mye deler de klarer, ikke fiks noe. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (13 timer siden):

Det er rene vanvidd av overpriser mennesker betaler til bilverksteder, tiden er vel inne at noen må si i fra?

Jeg er ikke sikker på om jeg er helt enig i denne generaliseringen. Joda, noen verksteder har veldig høye priser men slettes ikke alle. Du må også se på hvilke kostnader prisene skal betjene. La oss si du skal ha skiftet en bærearm som er festet med ene enden i camberjusteringa. Først må det være et bygg å jobbe i, bygget må være belyst og oppvarmet. Dernest må mekanikern ha en løftebukk å jobbe på, den koster vel en 2-300k ferdig montert. Personlig verktøy for en mekaniker er vel rundt en 60k. Så trenger man en induktiv varmer for fastrustede bolter, de billige er for svake så der er det ny 30k. Så, om jobben krever hjulstillingskontroll krever det hjulstillingsapparat, det med sin løftebukk er kanskje 400k. Til slutt kommer mekanikerns ville lønn på 250ish kr i timen... Det er dyrt å opprette og drifte et lokale for reparasjon av bil.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (43 minutter siden):

Det er fortsatt en inngrodd tro hos folk at de bruke merkeverkstedet for å beholde garantien på bilen. Det er jo helt feil. Er nok å følge opp service-intervallene på et godkjent bilverksted.

Siste verksted jeg kontaktet av sier dem ikke kan gi fast pris. Pga de ikke kjenner bilen godt nok. 

Men takk for nyttig informasjon. 

Lenke til kommentar
Leo_ skrev (13 minutter siden):

Jeg er ikke sikker på om jeg er helt enig i denne generaliseringen. Joda, noen verksteder har veldig høye priser men slettes ikke alle. Du må også se på hvilke kostnader prisene skal betjene. La oss si du skal ha skiftet en bærearm som er festet med ene enden i camberjusteringa. Først må det være et bygg å jobbe i, bygget må være belyst og oppvarmet. Dernest må mekanikern ha en løftebukk å jobbe på, den koster vel en 2-300k ferdig montert. Personlig verktøy for en mekaniker er vel rundt en 60k. Så trenger man en induktiv varmer for fastrustede bolter, de billige er for svake så der er det ny 30k. Så, om jobben krever hjulstillingskontroll krever det hjulstillingsapparat, det med sin løftebukk er kanskje 400k. Til slutt kommer mekanikerns ville lønn på 250ish kr i timen... Det er dyrt å opprette og drifte et lokale for reparasjon av bil.

Timespris er ikke rettferdig beløp å betale til verksted. 

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (5 minutter siden):

Siste verksted jeg kontaktet av sier dem ikke kan gi fast pris. Pga de ikke kjenner bilen godt nok. 

Det vil man nok kunne oppleve ja. Men da må de kunne feilsøke på timesbasis, og så gi en fast pris på reparasjonen etter at feilen er klarlagt.

Lenke til kommentar

I fjor rundt påsketider kjørte jeg i et hull i veien og ødela styrestabilisatoren på bilen, kostet forsikringsselskapet nesten 90 tusen (og min egenandel 8000)

Sånne ting får meg til å innse hvor håpløst det er å kjøre eldre biler, neste bil jeg skal ha skal være så ny som mulig, orker ikke tanken på slike verkstedregninger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det burde eksistert en slags "AirBnB/Wolt/etc"-tjeneste for bilmekanikere. Så kunne man satt bort ikke-kritiske reparasjoner til hobbymekanikere på mer eller mindre egen risiko.

Skal man f.eks. skifte vindusviskermotor, sveise et eksosrør eller skifte høyttalere, er det helt sikkert en del Reodor Felgener som kan gjøre det til halv pris.

Hadde gledelig satt bort slikt arbeid til lokale bilmekkere. Bare skrevet hva som er problemet og hvilken bil man har i en app, så får man tilbud fra de som vil prøve seg.

Kjøpte nylig bruktbil av en type som hadde som bigeskjeft å kjøpe "vrak" som ikke gikk gjennom EU-kontrollene og var for dyre å reparere hos verksted. Så han kjøpte de for en slikk og ingenting, fikset det meste selv, fikk de EU-godkjent og satt igjen med en pen fortjeneste.

F.eks. rust i kanaler eller skifte av katalysator er noe som koster en formue hos et verksted, men som nevenyttige fint kan gjøre selv.

Endret av Fibonacci
Lenke til kommentar
barfoo skrev (1 time siden):

Kva er rettferdig pris då? Og kva indikerer at konkurransen ikkje fungerer?

Timeprisen på verksted er kanskje grei nok, men timeprisen mekanikeren får er tragikomisk. De er moderne slaver. Ikke rart de bare holder ut ett par år før de er i industrien/anlegg. Snittlønnen er vell under 300 kroner i timen og verkstedet tar gjerne 2000... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...