Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nav sier jeg ikke kan være jobbsøker mens jeg er sykemeldt?

Gjest 58db0...963

Anbefalte innlegg

Skjønner deg godt. Hvis man leser NAV-regelverket bokstavelig og forsøker å være en samvittighetsfull person, kan systemet virke mot sin hensikt. Man blir en regelrytter, som igjen vil føre til passivisering.

Da jeg hadde med dem å gjøre, gikk jeg rundt å lurte på alt mulig som ikke stod i reglene deres. Kan jeg dra på hytta i helgen med dagpenger eller besøke en venn i en annen by i helgen uten å få trekk i dagpenger? Jeg torde heller ikke ringe NAV, fordi jeg allerede hadde vært på hytta i helgen og besøkt en venn i en annen by. Altså, jeg var allerede en forbryter.

At du søker jobb nå som sykemeldt og forsøker å løse situasjonen din så raskt som mulig er helt topp. Du kan ha blitt tipset av en venn om en jobb eller du får hjelp av noen. Da klarer man å søke jobb som sykemeldt, i hvert fall i en overgangsfase mellom sykepenger og dagpenger. Konflikt på arbeidsplassen vil jeg tro er en vanlig årsak til sykemelding.

Nettverket må "pleies" kontinuerlig, lærer man på jobbsøkerkurs. Dessuten, desto lenger man er uten jobb, jo vanskeligere er det å få ny jobb.

Om innsatsen din som sykemeldt fører til en færre på dagpenger i Norge, da bør alle være glade.

Tenk på deg selv, ikke tenk på NAV.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 58db0...963
Rhabagatz skrev (50 minutter siden):

Skulle tro at man kommer langt overfor NAV om man kaller det hele omskolering.

Jeg har vært åpen mot bode nav og legen min om at jeg har prøvd å finne ny jobb over lang tid i håp om å kunne vente med å si opp jobben for en annen jobb og at jeg lenge har vært deprimert av jobben min. Men at jeg fint kan jobbe andre steder men ikke orker å være i nåværende jobb lengre. Derfor så jeg ingen annen utvei enn å si opp jobben og få sykemelding ut oppsigelsestiden. 

Dette vet både nav og legen min. Legen min har snakket med nav og forklart min situasjon.

Regner med at ting ordner seg for meg til slutt.

Ts 

Anonymous poster hash: 58db0...963

Lenke til kommentar
Gaea skrev (22 timer siden):

Feil. Man kan helt fint klare å jobbe selv om man er syk, og man kan både jobbe og fortsatt være syk, det er ikke enten-eller. Du kan til og med være ufør og fortsatt være helt fint i stand til å jobbe litt. Og man kan være arbeidsfør for enkelte typer arbeid og arbeidsufør for andre. 

Dette er riktig fra et rent helseytelsesperspektiv, men ikke fra et arbeidssøker- og dagpengeperspektiv. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...