Gjest 58db0...963 Skrevet 12. desember Del Skrevet 12. desember Jeg er sykemeldt pga at jeg ble psykisk syk og utbrent pga forhold på arbeidsplassen. Jeg har sagt opp jobben og har bare oppsigelse ut desember og da har ikke kobbel lendre noen jobb å dukemdlde meg fra. Jeg søker jo etter nye jobber og tfodde nav bare var positiv til det? For hvis jeg får en jobb på nyåret så resulterer jo d bare i at nav slipper å ta hånd om meg og de slipper å jjeloe meg ut i jobb. Jeg vil helst finne jobb selv og ikke bli påprakka en jobb fra Nav som jeg ikke vil ha men bare føler jeg må ta for at nav sier jeg må ut i jobb. Derfor prøver jeg alt jeg kan for å få en ny jobb før dleere januar. Jeg kan jo ikke starte i ny jobb nå siden jeg er 100% sykemeldt. Da kan arbeidsgiver kreve meg tilbake i min fsmle jobb ut oppsigelsestiden og jeg vil da få tilbakefall igjen pga at verken verneombod eller peronalsjefen støtter meg når jeg forklarer at jeg sliter med nøemesre leder. De legger skyld på meg og får meg til å virke som problemet når alle kommedssene mine er enige med meg og de har snakket om å gå sammen å klage på den nye lederen som alle har problemer med som krangler med alle. Så jeg føler at jeg nå må holde hemmelig for nav at jeg prøver å finne jobb selv. Selv om jeg er sykemeldt fra jobben min ut desember så er jeg i stand til å dlke nye jobb og starte i ny jobb over nyttår. For jeg sliter jo ikke psykisk nå som jeg er borte fra jobben så lenge jeg slipper å ha noe med dem å gjøre. Nå går jeg å bekymrer meg for om jej får noen inntekt eller ikke på en stund siden det rer jævli lang tid for nav å behsndle søknader om sykepenger og dagpenger. Det stresser meg. Så hadde jeg fått tilbud om å starte i ny jobb etter jul hsdde jeg delfl dsfr ja. Da hadde jeg bdre sagt ifra til nav at kinne dlerre søknad om dagpenger. Jeg ser ikke problemet Anonymous poster hash: 58db0...963 Lenke til kommentar
Gjest 528ca...b33 Skrevet 12. desember Del Skrevet 12. desember Selv sagt deg opp, vil ikke påprakka jobb fra NAV, hvilke forventinger sitter du med? Rasjonell tankegang må være der at å få deg ut i jobb så fort som mulig. Faller meg underlig at NAV ikke lar deg være jobbsøker mens sykemeldt. Anonymous poster hash: 528ca...b33 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. desember Del Skrevet 12. desember Kan du ikke oppdatere en av de 5838385 trådene du allerede har laget? 3 2 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. desember Del Skrevet 12. desember Når du er sykemeldt er du ikke reell arbeidssøker, fordi du ikke er i stand til å arbeide. Hadde du vært i stand til å arbeide hadde du ikke vært sykemeldt. 3 2 Lenke til kommentar
Gjest 58db0...963 Skrevet torsdag kl 21:27 Del Skrevet torsdag kl 21:27 krikkert skrev (1 time siden): Når du er sykemeldt er du ikke reell arbeidssøker, fordi du ikke er i stand til å arbeide. Hadde du vært i stand til å arbeide hadde du ikke vært sykemeldt. Det kommer jo veldig an på hva som er årsaken. Hvis man har fysiske skader så er man ikke det men hvis man sliter mentalt pha dårlig forhold på jobben så blir man jo bedre i psyken npr man har kommet seg bort fra den jobben og vil klare å innhente seg ganske raskt som regel. Anonymous poster hash: 58db0...963 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet torsdag kl 21:38 Del Skrevet torsdag kl 21:38 Enten er du syk, og da er du ikke i stand til å arbeide, ellers er du i stand til å arbeide, og da er du ikke syk. 3 1 Lenke til kommentar
Gjest 58db0...963 Skrevet torsdag kl 22:25 Del Skrevet torsdag kl 22:25 krikkert skrev (42 minutter siden): Enten er du syk, og da er du ikke i stand til å arbeide, ellers er du i stand til å arbeide, og da er du ikke syk. Jeg har lest at man kan sykemeldes fra jobben hvis man råt dårlig psykisk helse av konfliktene på jobben og at man kan starte i ny jobb men får da ikke utbetalt sykepenger for de dagene man jobber, men at man da slipper å jobbe der man ikke trives ut oppsigelsestiden rllrr mens man er sykemeldt. Det står tilogmed i meldekortet at man fylle ut der hvis man har jobbet under perioden Anonymous poster hash: 58db0...963 Lenke til kommentar
Gjest 58db0...963 Skrevet torsdag kl 22:29 Del Skrevet torsdag kl 22:29 https://abm-utvikling.no/handtering-av-jobbsoking-mens-du-er-sykemeldt-tips-og-strategier/ Anonymous poster hash: 58db0...963 Lenke til kommentar
Phantom Software Skrevet torsdag kl 22:46 Del Skrevet torsdag kl 22:46 (endret) Anbefaler at du hører på krikkert, og gjør ting i riktig rekkefølge, så unngår du trøbbel med folk du ikke ønsker å ha mer med å gjøre; det gleder både arbeidsgiver og nav. Endret torsdag kl 22:46 av Phantom Software Lenke til kommentar
Gjest 6c4f8...69c Skrevet torsdag kl 23:30 Del Skrevet torsdag kl 23:30 Du kan fint være 100% sykmeldt fra en jobb, samtidig som du er 100% frisk til en annen jobb. Dette er noe NAV selv har stort fokus på, og grunnen til at NAV vil at folk skal omskolere seg. En pianist som har operert hendene, kan fint være sykmeldt fra jobben i orkesteret. Men samtidig være 100% arbeidsfør til jobben som tolk han har ved siden av. Anonymous poster hash: 6c4f8...69c Lenke til kommentar
krikkert Skrevet fredag kl 06:39 Del Skrevet fredag kl 06:39 Da er man yrkesufør, ikke arbeidsufør. 3 Lenke til kommentar
Gjest 58db0...963 Skrevet fredag kl 07:56 Del Skrevet fredag kl 07:56 Gjest 6c4f8...69c skrev (8 timer siden): Du kan fint være 100% sykmeldt fra en jobb, samtidig som du er 100% frisk til en annen jobb. Dette er noe NAV selv har stort fokus på, og grunnen til at NAV vil at folk skal omskolere seg. En pianist som har operert hendene, kan fint være sykmeldt fra jobben i orkesteret. Men samtidig være 100% arbeidsfør til jobben som tolk han har ved siden av. Anonymous poster hash: 6c4f8...69c Nettopp. Ts Anonymous poster hash: 58db0...963 Lenke til kommentar
Gaea Skrevet fredag kl 22:46 Del Skrevet fredag kl 22:46 krikkert skrev (På 12.12.2024 den 10:38 PM): Enten er du syk, og da er du ikke i stand til å arbeide, ellers er du i stand til å arbeide, og da er du ikke syk. Feil. Man kan helt fint klare å jobbe selv om man er syk, og man kan både jobbe og fortsatt være syk, det er ikke enten-eller. Du kan til og med være ufør og fortsatt være helt fint i stand til å jobbe litt. Og man kan være arbeidsfør for enkelte typer arbeid og arbeidsufør for andre. TS: du kan forhøre deg i chat med NAV (Skriv i chat: "Jeg vil snakke med et menneske" innenfor åpningstidene til NAV) og spør om det er mulig å hastebehandle sykepengesak. Jeg gjorde det selv, fikk svar på søknad etter 2 dager. NAV kommer ikke til å "prakke på deg" hvilken som helst jobb. Om man etterhvert går over på dagpenger vil NAV forvente at du søker på det du har kvalifikasjoner til og søker x antall jobber i uka, og NAV forventer at du takker ja til intervjuer og evt jobbtilbud. Men da søker du jo uansett på jobber du vil ha, og du får i tillegg muligheten til å få bistand og støtte til jobbsøkingsprosessen av NAV. Husk at arbeidsgiver kan bestride sykemelding om de antar konflikter og ikke reell fysisk eller psykisk sykdom er årsaken. Dog gjør konflikter oss ofte reelt syke, både fysisk og/eller psykisk. Og jeg vil tro at ytterst få bestrider, selv om det skjer. Jeg har aldri opplevd selv at noen har bedstridt sykemeldinger jeg har hatt. Og som tidligere arbeidsgiver selv har jeg heller aldri bestridt noens sykemelding men gitt tydelig beskjed til mine ansatte at de må gi beskjed om det er noe jeg kan gjøre for å tilrettelegge eller tilpasse arbeidet (som lå i mitt ansvarsområde som avd.leder). Prøv å ikke stresse med det du ikke får gjort noe med. Jeg råder deg uansett til å finpusse på CV og trene på å skrive gode søknader for å ha noe meningsfylt og nyttig å fylle dagene med, og forsøk å jobbe med finne aktivitetsbalanse i hverdagen, beveg deg ut i daglys, tren litt, jobb med stressmestring, jobb med søvn, for det er ting du faktisk kan gjøre noe med. 1 Lenke til kommentar
Gjest 42987...e00 Skrevet lørdag kl 05:55 Del Skrevet lørdag kl 05:55 Fikk hodepine av å forsøke å lese første innlegget ditt OJ. Men overskriften forstod jeg. Nav tar feil. Selvfølgelig kan du søke jobber mens du er sykemeldt. Vis meg hvor i folketrygdloven det står at man ikke kan gjøre det. Du kan også google Friskmelding til Arbeidsformidling og se om det kunne være aktuelt for deg i ditt tilfelle. Anonymous poster hash: 42987...e00 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet lørdag kl 06:39 Del Skrevet lørdag kl 06:39 Samboer er sykemeldt på grunn av forhold på jobben, som hadde blitt løst av at hun byttet jobb. Skal hun da liksom være fanget i en evig loop med sykemelding? 2 Lenke til kommentar
Barny Aråstad Skrevet lørdag kl 09:39 Del Skrevet lørdag kl 09:39 Gjest 6c4f8...69c skrev (På 13.12.2024 den 12:30 AM): Du kan fint være 100% sykmeldt fra en jobb, samtidig som du er 100% frisk til en annen jobb. Dette er noe NAV selv har stort fokus på, og grunnen til at NAV vil at folk skal omskolere seg. En pianist som har operert hendene, kan fint være sykmeldt fra jobben i orkesteret. Men samtidig være 100% arbeidsfør til jobben som tolk han har ved siden av. Anonymous poster hash: 6c4f8...69c Jeg tror Nav hadde reagert om du var 100% sykemeldt fra en heltidsstilling og jobbet 100% i annen jobb. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet lørdag kl 09:49 Del Skrevet lørdag kl 09:49 Sjørøver skrev (3 timer siden): Samboer er sykemeldt på grunn av forhold på jobben, som hadde blitt løst av at hun byttet jobb. Skal hun da liksom være fanget i en evig loop med sykemelding? Det er vell tilsvarende TS. Men TS har avsluttet jobben så da er det ikke noe å være sykemeldt for lengre om det var jobben som var problemet... Lenke til kommentar
Gjest 58db0...963 Skrevet lørdag kl 10:13 Del Skrevet lørdag kl 10:13 Barny Aråstad skrev (30 minutter siden): Jeg tror Nav hadde reagert om du var 100% sykemeldt fra en heltidsstilling og jobbet 100% i annen jobb. Eneste forskjellen da er at jeg ikke ville hatt krav på sykepenger fra Nav ville jeg tro siden jeg da hadde thent penger på ny jobb. Dessuten er jeg ferdig med oppsigelsestiden når desember er over. Så jeg ser ikke problemet med å sende ut søknader nå til jobber med oppstart i januar eller februar. Fra 1. Januar har ikke legen lengre noen jobb å sykemelde meg fra uansett. Derfor må jeg over på dagpenger. Hvis jeg får jobb slippe nav å betale meg dagpender. Nav vil jo ha folk ut i arbeid fortest mulig Anonymous poster hash: 58db0...963 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet lørdag kl 10:23 Del Skrevet lørdag kl 10:23 Du må jo ikke fortelle NAV at du søker på jobb. Den dagen du får jobb trenger du ikke lenger støtte og trusselen om opphør av støtte er ikke lenger reell. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet lørdag kl 10:40 Del Skrevet lørdag kl 10:40 Orion666 skrev (16 minutter siden): Du må jo ikke fortelle NAV at du søker på jobb. Den dagen du får jobb trenger du ikke lenger støtte og trusselen om opphør av støtte er ikke lenger reell. Å lyve til Nav kan medføre alvorlige økonomiske konsekvenser. Siste kreditoren du vill ha... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå