Evil-Duck Skrevet 12. desember Del Skrevet 12. desember Hei! Kort fortalt har jeg i huset mitt ett system med ca 9 Google Nest Protect brannmeldere, som er koblet sammen slik at når en går så går alle. Dette er og inkludert melderne jeg har i utleie leiligheten som er tilknytt huset. Kort fortalt har jeg mulighet via smarthus systemet jeg bruker å hente ut data fra bevegelses sensorene som sitter i disse melderne, så jeg kan da i praksis vite om det er bevegelse eller ikke inne i utleie leiligheten. Så da er jo spørsmålet om dette er problematisk i forhold til loven om privatlivets fred, selv om jeg eventuelt informerer de som vil leie om at det er slik systemet fungerer. Jeg har mulighet å fjerne oversikten for de aktuelle melderne i smarthus integrasjonen min, men det er ikke noe som kan stoppe meg fra å aktivere det igjen uten at noen vet det, og så vidt jeg vet er det ingen mulighet å deaktivere muligheten uten å splitte det opp i en egen sone, men da vil ikke melderne i min del av huset gå om det går i utleie leiligheten og vice versa. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 12. desember Del Skrevet 12. desember Du må nesten informere om kva data som blir samla inn. Det viktigaste er likevel kva du bruker opplysningane til. At bevegelser blir logga er ikkje problematisk i seg sjølv, men det er eit problem om du går inn for å sjekke dataene utanom at det er brann eller at det ellers er innafor den bruken som det er avtale om. Merk at det et litt same problematikk med straumforbruk ettersom du sannsynlegvis kan sjekke når på døgnet leigetakaren er heime og brukar straum. 1 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 12. desember Forfatter Del Skrevet 12. desember (endret) The Avatar skrev (3 timer siden): Du må nesten informere om kva data som blir samla inn. Det viktigaste er likevel kva du bruker opplysningane til. At bevegelser blir logga er ikkje problematisk i seg sjølv, men det er eit problem om du går inn for å sjekke dataene utanom at det er brann eller at det ellers er innafor den bruken som det er avtale om. Merk at det et litt same problematikk med straumforbruk ettersom du sannsynlegvis kan sjekke når på døgnet leigetakaren er heime og brukar straum. Takker for godt svar, har slik sett en minusmåler på utleie delen som jeg har kontroll over så det er jo en helt ny problemstilling jeg ikke hadde tenkt på. Uansett så lenge det ikke er noe juridisk ulovlig med det så frem jeg informerer å ikke misbruker dataen så er det ikke noe problemer Takker igjen! Endret 12. desember av Evil-Duck Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. desember Del Skrevet 12. desember At bevegelser blir logget er problematisk i seg selv, fordi det er behandling av personopplysninger for ikke-private formål etter GDPR. Som et minimum må du informere, men du må også sjekke om du har et lovlig behandlingsgrunnlag. 1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå