Tesla1856 Skrevet 12. desember Del Skrevet 12. desember Har hele 3 uker ubrukt ferie som jeg ser jeg ikke kommer til å greie å benytte meg av. Spurte arbeidsgiver hva som skjer med disse, om jeg kan overføre de til neste år og da sa de de skal gi meg beskjed,men de har ikke gitt beskjed enda. I reglementet så står det at opp til 2 uker kan overføres hvis man blir enig med arbeidsgiver. Men hvis de ikke tillater det, hva skjer da? De må vel utbetale det i penger eller? Noen som vet? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. desember Del Skrevet 12. desember Tesla1856 skrev (1 minutt siden): Har hele 3 uker ubrukt ferie som jeg ser jeg ikke kommer til å greie å benytte meg av. Spurte arbeidsgiver hva som skjer med disse, om jeg kan overføre de til neste år og da sa de de skal gi meg beskjed,men de har ikke gitt beskjed enda. I reglementet så står det at opp til 2 uker kan overføres hvis man blir enig med arbeidsgiver. Men hvis de ikke tillater det, hva skjer da? De må vel utbetale det i penger eller? Noen som vet? Arbeidsgiver skal påse at du tar ferie, om de ikke gjør det kan de risikere økonomiske konsekvenser. Siden dere har to uker i avtalen så blir nok løsningen at du må ta deg en uke ferie evt at de tillater å overføre hele gildet. Men etter hva jeg forstår er det 2 uker som er maks i AML slik at de risikerer å bryte AML og står som sagt ansvarlig. Noen "jukser" dette til med at en skriver både ferie og timer slik at en i realiteten får ferien utbetalt. Jeg hadde foreslått juksemetoden om jeg var deg. Lenke til kommentar
Tesla1856 Skrevet 13. desember Forfatter Del Skrevet 13. desember Salvesen. skrev (19 timer siden): Arbeidsgiver skal påse at du tar ferie, om de ikke gjør det kan de risikere økonomiske konsekvenser. Siden dere har to uker i avtalen så blir nok løsningen at du må ta deg en uke ferie evt at de tillater å overføre hele gildet. Men etter hva jeg forstår er det 2 uker som er maks i AML slik at de risikerer å bryte AML og står som sagt ansvarlig. Noen "jukser" dette til med at en skriver både ferie og timer slik at en i realiteten får ferien utbetalt. Jeg hadde foreslått juksemetoden om jeg var deg. Joda, vil helst overføre ferien,men går det ikke så vil jeg ha penger utbetalt. Det jeg tenker er at de må vel gi meg en av delene, kan ikke bare slette ferien min. Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 13. desember Del Skrevet 13. desember Tesla1856 skrev (8 minutter siden): Joda, vil helst overføre ferien,men går det ikke så vil jeg ha penger utbetalt. Det jeg tenker er at de må vel gi meg en av delene, kan ikke bare slette ferien min. Det begynner jo å bli kort tid igjen for å få avklart dette. Det du bør gjøre er å kreve svar i dag. Si at du ønsker overført 3 uker og at du vil ha en bekreftelse på at de godtar det, hvis de svarer kun 2 uker kan overføres så si at da tar du fri neste uke og bruker den tredje uka. Hvis de ikke ønsker at du skal være borte fra jobb da så har de valget om å betale den ut. Lenke til kommentar
rozon Skrevet 13. desember Del Skrevet 13. desember On 12.12.2024 at 11:53 AM, Tesla1856 said: Har hele 3 uker ubrukt ferie som jeg ser jeg ikke kommer til å greie å benytte meg av. Spurte arbeidsgiver hva som skjer med disse, om jeg kan overføre de til neste år og da sa de de skal gi meg beskjed,men de har ikke gitt beskjed enda. I reglementet så står det at opp til 2 uker kan overføres hvis man blir enig med arbeidsgiver. Men hvis de ikke tillater det, hva skjer da? De må vel utbetale det i penger eller? Noen som vet? Det er forbudt å utbetale ferie i penger. Lovfestet ferie kan avtales overføret til neste år, opp til to uker. Avtalefestet ferie kan du og arbeidsgiver fritt avtale hva dere skal gjøre med. All ferie som ikke er avviklet gjennom året, skal overføres til det påfølgende ferieår, selv om dette i praksis skulle overstige det antallet dager det er lov å overføre etter avtale. 5 hours ago, tflovik said: Si at du ønsker overført 3 uker og at du vil ha en bekreftelse på at de godtar det, hvis de svarer kun 2 uker kan overføres så si at da tar du fri neste uke og bruker den tredje uka. Hvis de ikke ønsker at du skal være borte fra jobb da så har de valget om å betale den ut. Hehe, nei. Den ansatte kan først og fremst ikke kreve dette. Be om ja, men arbeidsgiver kan si "neeeh". Og de har ikke alternativet til å betale ut ferie (vertfall den lovbestemte ferien - den avtalebaserte delen er opp til avtalen). Lenke til kommentar
Tesla1856 Skrevet 13. desember Forfatter Del Skrevet 13. desember rozon skrev (3 timer siden): Det er forbudt å utbetale ferie i penger. Lovfestet ferie kan avtales overføret til neste år, opp til to uker. Avtalefestet ferie kan du og arbeidsgiver fritt avtale hva dere skal gjøre med. All ferie som ikke er avviklet gjennom året, skal overføres til det påfølgende ferieår, selv om dette i praksis skulle overstige det antallet dager det er lov å overføre etter avtale. Hehe, nei. Den ansatte kan først og fremst ikke kreve dette. Be om ja, men arbeidsgiver kan si "neeeh". Og de har ikke alternativet til å betale ut ferie (vertfall den lovbestemte ferien - den avtalebaserte delen er opp til avtalen). Nå er du litt forvirrende her. Hva mener du med at arbeidsgiver og jeg fritt kan avtale hva vi skal gjøre med min ferie. Du sier jo at det må overføres til enste år og ikke utbetales. Du sier jo to selvmotsigende ting samtidig. Skjønte ikke helt hva du mente. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 13. desember Del Skrevet 13. desember 2 minutes ago, Tesla1856 said: Nå er du litt forvirrende her. Hva mener du med at arbeidsgiver og jeg fritt kan avtale hva vi skal gjøre med min ferie. Du sier jo at det må overføres til enste år og ikke utbetales. Du sier jo to selvmotsigende ting samtidig. Skjønte ikke helt hva du mente. Du og arbeidsgiver kan bli enige om å overføre dine 3 ferieuker til neste år, selv om loven ikke pålegger arbeidsgiver å gjøre det. Hvis arbeidsgiver nekter, så har vel du krav på å få avviklet 1 uke ferie i 2024 og overføre 2 uker til 2025. Dette med betaling istedenfor ferie er sikkert noe man kan bli enige om på bakrommet ... Lenke til kommentar
rozon Skrevet 13. desember Del Skrevet 13. desember 2 minutes ago, Tesla1856 said: Nå er du litt forvirrende her. Hva mener du med at arbeidsgiver og jeg fritt kan avtale hva vi skal gjøre med min ferie. Du sier jo at det må overføres til enste år og ikke utbetales. Du sier jo to selvmotsigende ting samtidig. Skjønte ikke helt hva du mente. De fleste har to typer ferie; lovfestet og avtalefestet. Hva man kan gjøre med den lovfestede ferien er bestemt i loven. Den kan ikke selges, og det kan avtales overføring i tråd med grensen i loven (12 virkedager). Overføring av ferie som ikke er gjennomført skjer automatisk. Hva man kan gjøre med den avtalefestede ferien er bestemt i avtale. Alt som skjer med denne er basert på avtalen som er inngått. Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 13. desember Del Skrevet 13. desember Tesla1856 skrev (På 12.12.2024 den 11:53 AM): Har hele 3 uker ubrukt ferie som jeg ser jeg ikke kommer til å greie å benytte meg av. Spurte arbeidsgiver hva som skjer med disse, om jeg kan overføre de til neste år og da sa de de skal gi meg beskjed,men de har ikke gitt beskjed enda. I reglementet så står det at opp til 2 uker kan overføres hvis man blir enig med arbeidsgiver. Men hvis de ikke tillater det, hva skjer da? De må vel utbetale det i penger eller? Noen som vet? Du kan kreve å få feriedagene utbetalt. Da kan du sette pengene på konto, og så kan du ta ut ubetalt ferie senere og bruke disse pengene da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå