Gå til innhold

BMW i4 M50 Varmepumpe eller ikke?


Ayrton

Anbefalte innlegg

Ayrton skrev (18 minutter siden):

Jeg finner ingen varmepumpe i delelisten. Hva er BMW sitt navn på varmepumpe og hva er delenummeret?

Hvorfor trenger du delenummer, for du skal vel ikke bestille ny varmepumpe? 😀

Du får lese deg opp på "Integrated Heating and Cooling System with Heat Pump Function" hos BMW hvis du er spesielt interessert utover at det er vamepumpe i bilene. Kan hjelpe deg litt i gang.

The BMW i4 is equipped with a standard integrated heating and cooling system for the cabin, together with its high-voltage battery and its drive system that operates using an exceptionally efficient heat pump function. The highly integrated version of the heat pump developed by BMW uses up to 75 percent less energy than the system in the current BMW i3 (MY 2020). At extremely low ambient temperatures, the heat pump is assisted by a pair of powerful continuous-flow heaters offering 9 kW of heating power each. The latest version of the heat pump makes use of ambient heat and heat from dehumidification – as well as the waste heat from the motors – for energy-efficient operation.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
56 minutes ago, sverreb said:

Det var en ny påstand.

Hva mener du egentlig med det, og hva mener du er unikt for deres varmepumpe?

Den fysiske realiteten er at alle varmepumper mister virkningsgrad når dT øker. Det betyr ikke at de ikke kan produsere varme men de blir etter hvert ikke bedre enn et resistivt varmeelement. Om du skal være noe mer enn en pedant her trenger du å vise at tesla har en meningsfull virkningsgrad i varmepumpen uansett dT, for praktisk jordiske temperaturer vel å merke, jeg bryr meg ikke om 0K. Dette strekker seg helt til 60-80K i temperaturdifferanse. Jeg imøteser dokumentasjon på at tesla kan opprettholde en virkningsgrad i varmesystemet på COP signifikant over 1 for en dT på si 70K

Jeg er ikke god på teknikken her, men legmannsforståelsen min er at det som er unikt med Tesla er at den kan bruke temperaturforskjellen i flere komponenter og sløyfer i forhold til andre merker. Dette er "hearsay" og skal ikke begi meg inn på om det er så forferdelig mye mer effektivt. Har ikke satt meg inn i hvordan det fungerer for BMW.

Her er hvordan det funker i min bil. ser ut som om Tesla ikke bruker varmeelement uansett hvor kaldt det er .
https://youtu.be/rgmBpEQtJ1s?si=zyxxAQSa62gJ93Ia&t=377

Interessert om noen finner lignende gjennomgang for andre bilmodeller

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
23 minutes ago, bzzlink said:

Jeg er ikke god på teknikken her, men legmannsforståelsen min er at det som er unikt med Tesla er at den kan bruke temperaturforskjellen i flere komponenter og sløyfer i forhold til andre merker. Dette er "hearsay" og skal ikke begi meg inn på om det er så forferdelig mye mer effektivt. Har ikke satt meg inn i hvordan det fungerer for BMW.

Her er hvordan det funker i min bil. ser ut som om Tesla ikke bruker varmeelement uansett hvor kaldt det er .
https://youtu.be/rgmBpEQtJ1s?si=zyxxAQSa62gJ93Ia&t=377

Interessert om noen finner lignende gjennomgang for andre bilmodeller

Mange biler, BMW inklusive (see teksten sitert fra BMW ovenfor)  utveksler varme med andre systemer i bilen som batteri og motor. Dette er ikke unikt.

Dette har heller ingenting med varmepumpens virkninggrad å gjøre. Når man høster varme fra andre komponenter så fungerer de som resistive varmeelementer, og når tesla bruker motoren som varmeelement så brenner de av elektrisitet i denne for å konvertere elektrisk energi til varme 1:1, akkurat slik man gjør det i en PTC*. Så det er ikke riktig at de ikke bruker varmeelement.

*) Det er som vanlig noen kompromisser, max temp er nødvendigvis lavere siden permanentmagneter i rotoren ikke må bli for varme noe som øker nødvendig varmeveksleroverflate og varmemengden påvirker enten kompleksiteten til kjølesløyfen i motoren (dimensjoneres opp for å ta opp mer varme, en EV motor vil normalt ikke utvikle 10kW varme over tid), eller så har man mindre varme tilgjengelig

Lenke til kommentar
8 minutes ago, sverreb said:

Mange biler, BMW inklusive (see teksten sitert fra BMW ovenfor)  utveksler varme med andre systemer i bilen som batteri og motor. Dette er ikke unikt.

Dette har heller ingenting med varmepumpens virkninggrad å gjøre. Når man høster varme fra andre komponenter så fungerer de som resistive varmeelementer, og når tesla bruker motoren som varmeelement så brenner de av elektrisitet i denne for å konvertere elektrisk energi til varme 1:1, akkurat slik man gjør det i en PTC*. Så det er ikke riktig at de ikke bruker varmeelement.

*) Det er som vanlig noen kompromisser, max temp er nødvendigvis lavere siden permanentmagneter i rotoren ikke må bli for varme noe som øker nødvendig varmeveksleroverflate og varmemengden påvirker enten kompleksiteten til kjølesløyfen i motoren (dimensjoneres opp for å ta opp mer varme, en EV motor vil normalt ikke utvikle 10kW varme over tid), eller så har man mindre varme tilgjengelig

Dette er sant når man forvarmer ja. Når man begynner å kjøre benytter bilen kun spillvarmen fra motorene.

Tesla pusher motorene opp i en 100 grader. Hvorvidt det er bra eller ikke for motoren kan vel diskuteres. Det skjer kun når man skal forvarme til superlading og ved vanlig forvarming ligger de vel på rundt 50 grader.
Hvor mye effekt de kjører inn i motorene for oppvarming er avhengig av hvor mye strøm man har tilkoblet.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Complexity said:

Forøvrig pusher Tesla motorene opp i en 100 grader. Hvorvidt det er bra eller ikke for motoren kan vel diskuteres.

Rotoren med permanentmagnetene vil ta irreversibel skade (under antagelsen at den bruker normale neodyniummagneter) over ca 80C.

AlNiCo magneter tåler mye mer temperatur men er noe svakere og blir lett demagnetisert av fysiske sjokk og eksterne magnetiske felt, men kan også brukes i motorer (men er ikke veldig vanlig i den applikasjonen meg bekjent, både sjokk og eksterne felt er en realitet i motorer så de er derfor noe utfordrende å bruke)

Ferittmagneter vil også tåle temperaturen men er vesentlig svakere|.

SaCo magneter kan også være en kandidat men igjen svakere.

Høytemp neodyniummagneter er mulige å lage og er da gjerne det (teknisk) beste valget for en slik applikasjon

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
13 minutes ago, sverreb said:

Rotoren med permanentmagnetene vil ta irreversibel skade (under antagelsen at den bruker neodyniummagneter) over ca 80C.

AlNiCo magneter tåler mye mer temperatur men er noe svakere og blir lett demagnetisert av fysiske sjokk og eksterne magnetiske felt, men kan også brukes i motorer.

Dette har ikke kommet seg med utviklingen da? Ser Kia EV6 sin motor er rated til max 140 grader. Og Tesla sin til max 200 grader.

Men mulig det er snakk om induksjonsmotorne da. Når man forvarmer til superlading er det denne som står for varmingen på en Tesla og ikke PM motoren. Untatt på bilene ute AWD siden de kun har PM motoren. Men der trengs det ikke like mye varming.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
1 minute ago, Complexity said:

Dette har ikke kommet seg med utviklingen da? Ser Kia EV6 sin motor er rated til max 140 grader. Og Tesla sin til max 200 grader.

Da bruker de sannsynligvis en av de andre magnettypene. 200C er langt over der en standard neodyniummagnet sier takk og farvell. Spørmålet blir da mest på hvilken avveining mellom kostnad, levetid og effekttetthet de velger.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, kremt said:

Så det funker i 71 minusgrader i russland? Utrolig hvor mye bedre alt som kommer fra denne ene produsenten er......

Nei men -30 skal vist ikke være noe problem. 

Og med tanke på at batteriet ikke må lagres under -30 i mer enn 24 timer så er de vel generelt ikke så egnet for 71 minusgrader i Russland.

Visse andre elbiles batteri klarer vel ikke så kaldt heller.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
1 minute ago, Complexity said:

Nei men -30 skal vist ikke være noe problem. 

Og med tanke på at batteriet ikke må lagres under -30 i mer enn 24 timer så er de vel generelt ikke så egnet for 71 minusgrader i Russland.

Visse andre elbiles batteri klarer vel ikke så kaldt heller.

Knapt noen har noe problem med -30C i varmesystemet, men at varmepumpen har noe betydelig bidrag med en dT på 50K (I.e. en kabintemperatur på 20C) det er noe helt annet.

Lenke til kommentar
30 minutes ago, sverreb said:

Knapt noen har noe problem med -30C i varmesystemet, men at varmepumpen har noe betydelig bidrag med en dT på 50K (I.e. en kabintemperatur på 20C) det er noe helt annet.

Tar litt tid ja. Du kan se test her i -29 grader. spol til ca 6 minutter.

 

Det tar da 3 minutter før det begynner å komme varme fra varmepumpen da.

Tipper de fleste lar bilen stå å forvarme seg godt før man skal kjøre i slike temperaturer.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...