Gå til innhold

BMW i4 M50 Varmepumpe eller ikke?


Ayrton

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (6 minutter siden):

Da gjenstår bare ett spørsmål.

Hvordan kjøles kupeen i elbiler som ikke har varmepumpe?

Det har jeg ikke funnet ut av

En tesla model 3 hadde ikke varmepumpe i starten. Hvordan ble denne avkjølt i California en solrik dag? 

De har air condition. Ikke alle AC eller varmepumper kan både kjøle og varme. Du må snu flyten av gass sånn jeg har forstått det.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (4 minutter siden):

De har air condition. Ikke alle AC eller varmepumper kan både kjøle og varme. Du må snu flyten av gass sånn jeg har forstått det.

Alle kan det. Betyr dette at de som har fått varmepumpe har en for kjøling og en for varme? Det er dyr engineering

Lenke til kommentar

En varmepumpe er rett og slett en reversert kjølekrets, ikke stort mer. Istedet for at kjøleskapet blir kaldt inni, kjøles uteluften ned for å varme opp boligen, eller varme opp bilen. Man trenger å flytte store mengder luft for dette, i kalde temperaturer og lengre tids bruk av pumpen vil AC kondenseren ise på, og man må defroste den ved hjelp av varme. Da stopper varmen i kupeen opp, eller man må skaffe varme på andre måter. Det er her jeg tror noen produsenter har feilet, logikken og bruken rundt dette. Enten har systemet blitt presset for hardt, eller det manger alternativ oppvarming for når kondenser skal tines opp. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Alle kan det. Betyr dette at de som har fått varmepumpe har en for kjøling og en for varme? Det er dyr engineering

Nei, ikke alle kan snu kretsen. Det finnes rene varmepumper som kun kan varme innendørs og rene «varme»pumper som kun kan kjøle innendørs. Det forenkler litt når man slipper å måtte kunne snu kretsen.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (6 minutter siden):

Nei, ikke alle kan snu kretsen. Det finnes rene varmepumper som kun kan varme innendørs og rene «varme»pumper som kun kan kjøle innendørs. Det forenkler litt når man slipper å måtte kunne snu kretsen.

Man trenger egentlig ikke snu så mye. Man har to varmevekslere. den ene får den varme gassen(kondensator) og den andre (Fordamper) får den kalde. Så styrer man varmtvannet inn i kupeen når det er kaldt og kaldt vann når det er varmt. Varmepumpa snus ikke. Tror i alle fall det er slik på min bil.

Poenget er at det finnes knapt moderne elbiler som ikke har varmepumpe. At de er dårlig integrert er en annen sak

Lenke til kommentar
sverreb skrev (1 minutt siden):

image.jpeg.793111b952eaa7682e678ed63bc42977.jpeg

Det er rimelig veletablert at vi bruker ordet varmepumpe om en reversibel varmepumpe framfor en som bare kan kjøle kabinen.

Har hatt varmepumpe i huset i 30år. Den pumper begge veier.

Det er varmepumper i tørketromler, kjøleskap, frysere og biler

Varmepumpe er rett og slett utnyttelse av kondensering og fordampnings energi til å flytte varme. Spiller ingen rolle hvor. 
 

Lenke til kommentar

Fint å få avklart at BMW i4 har varmepumpe. Og at varmepumpen ikke er en enkelt del som jeg trodde, men at flere komponenter i kjøle/varme systemet til sammen blir en varmepumpe.

Stor takk til alle som har bidratt til å få en avklaring på dette med varmepumpe i biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (53 minutter siden):

Men kan du bruke kjøleskapet ditt som varmeskap også?

Selvfølgelig. Bare å putte radiatoren bak på kjøleskapet inn og rørene inni skapet ut. Krever bare litt rørlegging. Men det vil kondensere vann på de kalde rørene

Tørketrommelen er ganske lik. Demonterte den når den var utslitt. Det geniale med varmepumpe i tørketrommel er at man må tilføre mye varme for å fordampe vannet i tøyet. Det geniale her er at denne energien gjenvinnes når vanndampen kondenserer. Dermed blir energiforbruk veldig lavt

Lenke til kommentar
On 12.12.2024 at 5:11 PM, uname -i said:

Det er utrolig hvordan Tesla fjerner ting etter ting etter ting som man finner i alle andre biler og samtidig klarer å overbevise fansen om at det ikke er noen ulempe, men faktisk kjempebra.

Denne tråden er vel løst.. Men jeg kom over denne artikkelen nå

https://www.motor.no/aktuelt/model-3-med-tidenes-laveste-forbruk/299927

Hvor de nevner:

Testteamet lot seg også imponere at bilen kjapt ble varm. Ved en utetemperatur på minus sju grader, var temperaturen ved nakkestøtten 18 grader på tre minutter.

Mener du fortsatt de burde fortsatt hatt PTC element i tillegg til varmepumpen? 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (35 minutter siden):

Denne tråden er vel løst.. Men jeg kom over denne artikkelen nå

https://www.motor.no/aktuelt/model-3-med-tidenes-laveste-forbruk/299927

Hvor de nevner:

Testteamet lot seg også imponere at bilen kjapt ble varm. Ved en utetemperatur på minus sju grader, var temperaturen ved nakkestøtten 18 grader på tre minutter.

Mener du fortsatt de burde fortsatt hatt PTC element i tillegg til varmepumpen? 

De har også målt netto kapasitet på batteriet. Som forventet var det høyere enn alle testere som stoler på BC antok. 

Bilen har 60kWh netto ikke 57.5 som BC viser. Ergo er alle efficiency tall 5% feil.

Bilen var vel ikke den med høyest efficiency heller. Tror det var biler som var bedre 

At BMW har ptc er vel en bacup. Det finnes steder som er mye kaldere enn minus 7

Endret av Trestein
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...