Ayrton Skrevet 11. desember Del Skrevet 11. desember På min BMW i4 M50 så tok varmeelementet kvelden etter 50 mil. Når jeg hentet bilen etter byttet så spurte jeg mekanikeren om hvorfor det ikke kom litt varme fra varmepumpen. Svaret var, bilen har ikke varmepumpe. Ble sjokkert av svaret, har alltid trodd at bilen har varmepumpe. Etter en diskusjon i tråden om BMW i4 M50 | Erfaringer og meninger... så er jeg ikke alene om å ha trodd dette. Noen sier at BMW i4 har et integrert varme og kjølesystem med varmepumpe "funksjon". Jeg tror ikke dette betyr at det er varmepumpe, men at BMW har vært kreativ med markedsføringen. Har sett i delekatalogen på Koed.no, finner ikke noe varmepumpe i den. Lister opp noen hovedkomponenter i Varmesystem og Air-condition som jeg har funnet i delekatalogen. · Varmeveksler · Elektrisk tilleggsvarmer. Tror det er den som ble byttet på min bil. · Fordamper / Ekspansjonsventil · Elektrisk klimakompressor · Kondensator, klimaanlegg · Kjøler Hvorfor er det Elektrisk klimakompressor hvis bilen har varmepumpe? Når jeg ser i delelisten til en 2020 modell BMW i3, så har den varmepumpe. Jeg tror derfor at BMW mekanikeren har rett og at BMW i4 M50 mangler varmepumpe, håper fortsatt at jeg tar feil. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 11. desember Del Skrevet 11. desember Ayrton skrev (11 minutter siden): På min BMW i4 M50 så tok varmeelementet kvelden etter 50 mil. Når jeg hentet bilen etter byttet så spurte jeg mekanikeren om hvorfor det ikke kom litt varme fra varmepumpen. Svaret var, bilen har ikke varmepumpe. Ble sjokkert av svaret, har alltid trodd at bilen har varmepumpe. Etter en diskusjon i tråden om BMW i4 M50 | Erfaringer og meninger... så er jeg ikke alene om å ha trodd dette. Noen sier at BMW i4 har et integrert varme og kjølesystem med varmepumpe "funksjon". Jeg tror ikke dette betyr at det er varmepumpe, men at BMW har vært kreativ med markedsføringen. Har sett i delekatalogen på Koed.no, finner ikke noe varmepumpe i den. Lister opp noen hovedkomponenter i Varmesystem og Air-condition som jeg har funnet i delekatalogen. · Varmeveksler · Elektrisk tilleggsvarmer. Tror det er den som ble byttet på min bil. · Fordamper / Ekspansjonsventil · Elektrisk klimakompressor · Kondensator, klimaanlegg · Kjøler Hvorfor er det Elektrisk klimakompressor hvis bilen har varmepumpe? Når jeg ser i delelisten til en 2020 modell BMW i3, så har den varmepumpe. Jeg tror derfor at BMW mekanikeren har rett og at BMW i4 M50 mangler varmepumpe, håper fortsatt at jeg tar feil. De aller fleste biler i dag har varmepumpe. Den kan virke to veier. Man trenger ikke en for kjøling og en for varme. Mercedes 500 hadde på 90tallet mulighet for å varme bilen med varmepumpe. Da fikk man varme før motoren ble varm. Man bare sender gassen i motsatt retning. Vil tro det er sjelden man trenger varme og kjøling samtidig. Har egentlig lurt litt på det samme. Hvorfor sette inn varmepumpe i en bil som har kompressor for kjøling? Eller bruker noen el kjølere for å kjøle ned luften i bilen? Kan i alle fall øre min gå på min I4 edrive 40 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 12. desember Del Skrevet 12. desember (endret) Det er ganske enkelt å høre forskjell fra en PTC heater og en varmepumpe på gangen, PTC er stille så det eneste du hører er viftesus mens en kompressor "durer". Det er ganske enkelt å høre kompressoren gå når en skrur på forvarming på i4 M50en. Om en ikke stoler på ørene mine har BMW en selv en pressemelding om det https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0333329EN/the-first-ever-bmw-i4?language=en "Integral heating and cooling system with heat pump function for the interior, high-voltage battery and drive system. Anticipatory thermal management for the high-voltage battery optimises charging efficiency." en mer in deapth forklaring på hvordan systemet fungerer : https://www.i4talk.com/threads/2022-bmw-i4-edrive40-and-i4-m50-everything-you-need-to-know.818/ Sitat The BMW i4 is equipped with a standard integrated heating and cooling system for the cabin, together with its high-voltage battery and its drive system that operates using an exceptionally efficient heat pump function. The system comprises three cooling/heating circuits that can be interconnected by means of electric valves with a shared expansion tank. While driving at low outside temperatures, the excess heat generated by the drive units is used to warm up the high-voltage battery. The highly integrated version of the heat pump developed by BMW uses up to 75 percent less energy than the system in the current BMW i3 (MY 2020). A two-level cooling module, a refrigerant compressor, two evaporators, a water-cooled condenser and a high-performance control unit together ensure optimum temperature control for both the BMW eDrive components and the vehicle interior in any operating state and in all regular weather conditions. At extremely low ambient temperatures, the heat pump is assisted by a pair of powerful continuous-flow heaters offering 9 kW of heating power each. This ensures that thermal comfort on a par with conventionally powered BMW models can be provided very efficiently in any situation. The latest version of the heat pump makes use of ambient heat and heat from dehumidification – as well as the waste heat from the motors – for energy-efficient operation. Man kan og så den overbeskrivne ekspansjonstanken og kompressoren i bildet her Så fasiet er nok at, ja, BMW i4 M50 har varmepumpe Endret 12. desember av Evil-Duck 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 12. desember Del Skrevet 12. desember Evil-Duck skrev (33 minutter siden): Så fasiet er nok at, ja, BMW i4 M50 har varmepumpe I følge EPC-katalogen har i4 M50 en Elektrischer Durchlauferhitzer, også kjent som et PTC-element. https://www.gsbildeler.no/epc_delekatalog-kjolesystem-17_1932 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 12. desember Del Skrevet 12. desember Gavekort skrev (3 minutter siden): I følge EPC-katalogen har i4 M50 en Elektrischer Durchlauferhitzer, også kjent som et PTC-element. https://www.gsbildeler.no/epc_delekatalog-kjolesystem-17_1932 Jepp, som nok går inn i loopen her: At extremely low ambient temperatures, the heat pump is assisted by a pair of powerful continuous-flow heaters offering 9 kW of heating power each 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 12. desember Del Skrevet 12. desember Ja, PTC-element i tillegg til varmepumpe er veldig kjekt når temperaturen er utenfor varmepumpens driftsområde og en redundans slik at man slipper å fryse i hjel på vidda om varmepumpa skulle streike. Såvidt jeg vet er dette vanlig hos de fleste merker. 2 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 12. desember Del Skrevet 12. desember det jeg trodde var ekspansjonstanken på bildet over er vist kompressoren, en skikkelig sværing https://www.gsbildeler.no/epc_delekatalog-klimaanlegg_og_tilleggsvarmer-64_2794 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 12. desember Del Skrevet 12. desember Det er vanskelig å spotte reverseringsventilen på klimaanlegg. Enkleste måten å finne ut om en bil har varmepumpe eller ikke er å skru på varmen og høre etter surring fra kompressoren. Det høres ut som en liten vekselstrømsmotor, ikke veldig ulikt en sirkelsag. Lenke til kommentar
Ayrton Skrevet 12. desember Forfatter Del Skrevet 12. desember Hvorfor er det ingen varmepumpe i delekatalogen? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 12. desember Del Skrevet 12. desember Ayrton skrev (Akkurat nå): Hvorfor er det ingen varmepumpe i delekatalogen? Varmepumpa er bare en krysserventil på AC-anlegget, men så må hele anlegget også være egnet for å kunne reverseres, så det er litt mer komplisert enn å bare hive på en slik ventil. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 12. desember Del Skrevet 12. desember (endret) 34 minutes ago, uname -i said: Ja, PTC-element i tillegg til varmepumpe er veldig kjekt når temperaturen er utenfor varmepumpens driftsområde og en redundans slik at man slipper å fryse i hjel på vidda om varmepumpa skulle streike. Såvidt jeg vet er dette vanlig hos de fleste merker. Alle har PTC og Varmepumpe eller bare PTC ja. Derfor vil man se økt forbruk når det er veldig kaldt ute. Unntaket er Tesla som har en varmepumpe som fungerer i alle temperaturer. Høres veldig rart ut om BMW har skippa varmepumpa. Men de durer mye så burde være lett å høre på utsiden om den eksisterer eller ikke ved forvarming. PTC er helt stille. Endret 12. desember av Complexity Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 12. desember Del Skrevet 12. desember Complexity skrev (Akkurat nå): Alle har PTC og Varmepumpe eller bare PTC ja. Derfor vil man se økt forbruk når det er veldig kaldt ute. Unntaket er Tesla som har en varmepumpe som fungerer i alle temperaturer Bortsett fra de tre første vintrene hvor haugevis opplevde total svikt. Best med andre merker hvis man er glad i redundans. Og måten Tesla får den til å "fungere" i alle temperaturer tror jeg har en stor negativ virkning på holdbarheten. Slik den durer som et parkert jetfly tyder på at den ikke har det helt bra. 2 Lenke til kommentar
Ayrton Skrevet 12. desember Forfatter Del Skrevet 12. desember (endret) Complexity skrev (19 minutter siden): Alle har PTC og Varmepumpe eller bare PTC ja. Derfor vil man se økt forbruk når det er veldig kaldt ute. Unntaket er Tesla som har en varmepumpe som fungerer i alle temperaturer. Høres veldig rart ut om BMW har skippa varmepumpa. Men de durer mye så burde være lett å høre på utsiden om den eksisterer eller ikke ved forvarming. PTC er helt stille. Selv om varmeelementet er stille, så varmer det opp kjølevæske som må pumpes rundt, og vifter som blåser. Så derfor tror jeg ikke det er riktig at alle biler uten varmepumpe er helt stille ved forvarming. Endret 12. desember av Ayrton Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 12. desember Del Skrevet 12. desember uname -i skrev (26 minutter siden): Bortsett fra de tre første vintrene hvor haugevis opplevde total svikt. Best med andre merker hvis man er glad i redundans. Og måten Tesla får den til å "fungere" i alle temperaturer tror jeg har en stor negativ virkning på holdbarheten. Slik den durer som et parkert jetfly tyder på at den ikke har det helt bra. Tror det er andre ulemper også. Det blir som å ta kjølesystemet til en dypfryser inn i et kjøleskap. Det gir nok dårligere virkningsgrad også Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 12. desember Del Skrevet 12. desember Trestein skrev (3 minutter siden): Tror det er andre ulemper også. Det blir som å ta kjølesystemet til en dypfryser inn i et kjøleskap. Det gir nok dårligere virkningsgrad også Ja, det skulle ikke forundre meg når de tyner den varmepumpa utenfor driftsområdet så er det mer kW inn enn det man får av varme i kupeen. Lenke til kommentar
Jalla21 Skrevet 12. desember Del Skrevet 12. desember Både i4 40 og M50 har varmepumpe. Varmepumpen på e40 er på samme sted som M50 frontmotoren. I M50 er varmepumpen over motoren. At en mekaniker ikke har oversikt på alt har skjedd før. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 12. desember Del Skrevet 12. desember 55 minutes ago, Complexity said: Alle har PTC og Varmepumpe eller bare PTC ja. Derfor vil man se økt forbruk når det er veldig kaldt ute. Unntaket er Tesla som har en varmepumpe som fungerer i alle temperaturer. Det var en ny påstand. Hva mener du egentlig med det, og hva mener du er unikt for deres varmepumpe? Den fysiske realiteten er at alle varmepumper mister virkningsgrad når dT øker. Det betyr ikke at de ikke kan produsere varme men de blir etter hvert ikke bedre enn et resistivt varmeelement. Om du skal være noe mer enn en pedant her trenger du å vise at tesla har en meningsfull virkningsgrad i varmepumpen uansett dT, for praktisk jordiske temperaturer vel å merke, jeg bryr meg ikke om 0K. Dette strekker seg helt til 60-80K i temperaturdifferanse. Jeg imøteser dokumentasjon på at tesla kan opprettholde en virkningsgrad i varmesystemet på COP signifikant over 1 for en dT på si 70K 1 Lenke til kommentar
Ayrton Skrevet 12. desember Forfatter Del Skrevet 12. desember Jalla21 skrev (44 minutter siden): Både i4 40 og M50 har varmepumpe. Varmepumpen på e40 er på samme sted som M50 frontmotoren. I M50 er varmepumpen over motoren. At en mekaniker ikke har oversikt på alt har skjedd før. Jeg finner ingen varmepumpe i delelisten. Hva er BMW sitt navn på varmepumpe og hva er delenummeret? Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 12. desember Del Skrevet 12. desember 5 minutes ago, Ayrton said: Jeg finner ingen varmepumpe i delelisten. Hva er BMW sitt navn på varmepumpe og hva er delenummeret? Varmepumpe er en funksjon av luftkondisjoneringsanlegget. Når vi snakker om varmepumpe i bil betyr det at luftkondisjoneringsanlegget som i praksis alle har for å kjøle kupeen om sommeren også kan reverseres og varme kupeen når det er kaldt. I prinsippet er den eneste forskjellen en ventil. I praksis er det en del andre designbetraktninger som gjør at systemet må designes for å ha varmepumpefunksjon, men det er altså ingen separat komponent, man bruker den samme kompressoren og de samme varmevekslerne som det alminnelige luftkondisjoneringsanlegget. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 12. desember Del Skrevet 12. desember (endret) 1 hour ago, Ayrton said: Selv om varmeelementet er stille, så varmer det opp kjølevæske som må pumpes rundt, og vifter som blåser. Så derfor tror jeg ikke det er riktig at alle biler uten varmepumpe er helt stille ved forvarming. Nei det blir kansje bittelitt lyd av dem. Min bil med PTC er nesten helt stille. Den andre med varmepumpe derimot er det ingen tvil om at har varmepumpe. 1 hour ago, uname -i said: Ja, det skulle ikke forundre meg når de tyner den varmepumpa utenfor driftsområdet så er det mer kW inn enn det man får av varme i kupeen. Meg bekjent kjører de strømmen til den ut av fase så den blir veldig inneffektiv i starten. Den kan vel og dra 7-8kW i det øyeblikket så det blir fort varmt. Har selv testet med en Model Y som har stådd ett døgn i rundt -20 uten strøm tilkoblet. Tar kansje bortimot ett minutt før det kommer varme men da mater den på som bare det. Bilene har jo og 7kW kjølevannsvarmer som kicker inn så kjølvannet får også raskt temperatur. Det rutes sikkert rett til pumpa først. Iallefall det som lages med varmeren forran som er rett ved pumpa (kun AWD) Endret 12. desember av Complexity Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg