Lemongrass Skrevet 11. desember Del Skrevet 11. desember (endret) Jeg sparer til pensjon hvor jeg har en allokering på 90% globale indeksfond og 10% kryptovaluta (50% bitcoin og 50% altcoin). Jeg velger å ta denne ekstra risikoen fordi jeg jobber i det offentlige og har dermed en garantert årlig avkastning på tjenestepensjonen på rundt 5%, på godt og vond. Jeg er altså godt komfortabel med at kryptoverdiene kan synke til 0, selv om jeg tror det er lite sannsynlig. Den siste tids oppgang i kryptomarkedet har alikevel gjort at jeg har fått en uforholdsmessig stor andel kryptovaluta i min pensjonsportefølge og dermed en høyere risiko enn jeg ønsker. Jeg lurer derfor på om jeg burde rebalansere slik at jeg igjen kommer ned på 10% kryptoandel. Ulempen er jo selvfølgelig skatt på gevinst og gebyrer. Hva tenker dere? Endret 11. desember av Lemongrass Lenke til kommentar
Zash Skrevet 11. desember Del Skrevet 11. desember Hvis den eneste ulempen du ser er skatt og gebyrer (som du vell uansett må ut med når du skal ta ut pengene, uavhengig om det er i dag, eller om 30 år) så er det vell ikke så mye å tenke på? Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 12. desember Del Skrevet 12. desember Du kan heller rebalansere ved å ikke spare mer i krypto før du er på riktig fordeling. Krypto skattes altså ikke årlig lenger? Lenke til kommentar
Lemongrass Skrevet 12. desember Forfatter Del Skrevet 12. desember Zash skrev (12 timer siden): Hvis den eneste ulempen du ser er skatt og gebyrer (som du vell uansett må ut med når du skal ta ut pengene, uavhengig om det er i dag, eller om 30 år) så er det vell ikke så mye å tenke på? Ja, men det beløpet jeg betaler i skatt nå vil potensielt kunne gi avkastning i krypto i det lange løp slik at jeg i sum sitter igjen med mer om jeg selger og skatter for gevinst i fremtiden. Lenke til kommentar
Lemongrass Skrevet 12. desember Forfatter Del Skrevet 12. desember Nimrad skrev (4 timer siden): Du kan heller rebalansere ved å ikke spare mer i krypto før du er på riktig fordeling. Krypto skattes altså ikke årlig lenger? Det var et godt poeng. Krypto skattes bare ved realisering, ved mindre man har så mye at eventuelt formueskatt slår inn (jeg vet ikke)? Jeg er uansett et langt stykke unna det. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå