Capitan Fracassa Skrevet fredag kl 06:29 Del Skrevet fredag kl 06:29 Martemor skrev (5 timer siden): Jeg tror jeg forstår akkurat hva du mener 🙏🏻 Jeg tror også budskapet må forstås; tror bildet "Gud" peker tilbake på individet. Møte seg selv i døra med: "Er du urettferdig nå, er du dømmende, hvorfor tenker du at du er bedre enn alle andre?" (jeg sier det ikke til deg, men lufter bare en tanke på generell basis). Et menneske trenger ikke å føle seg bedre enn alle andre for å se at Hitler, Pol Pot og Bibelens Gud har utført og stått bak mange urettferdige og umoralske handlinger. Det holder fint å være et helt normalt moralsk menneske for å se dette. 1 Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet fredag kl 07:20 Del Skrevet fredag kl 07:20 (endret) Kjell Sande skrev (10 timer siden): Når jeg sier at det er umulig å forstå Gud, så tenker jeg på at Guds vesen er av en kompleksitet, og har egenskaper som ikke et menneske kan forstå. Derfor er jeg avhengig av å studere det Han har sagt om seg selv. Hvem han selv sier at Han er. Ikke bare har du sagt at det er umulig å forstå Gud, men også at Bibelen ikke er Guds ord, men en bok skrevet av mennesker, inspirert av Gud. Hvordan vet du at Gud har sagt hvem han er, og at det ikke bare er skrevet av mennesker som håper/ønsker at han er god? Og selv om han har sagt om seg selv at han er rettferdig og god, hvorfor godtar du dette når Bibelen er full av handlinger og moralnormer som viser det motsatte? Er det rettferdig og godt med drap på uskyldige barn, å ta ungjenter til sex-slaver, slaveri generelt, steining av homofile, å drepe nesten alt liv på jorda i en av de mest forferdelige måtene man kan tenke seg (sakte drukning), rasisme-drap, eller å sende noen til evig fortapelse for ikke å godta alt dette uten videre? Sitat Du sier at det er "logisk umulig å ha en allmektig Gud og at det samtidig kan skje noe mot Hans vilje". Hvorfor? Hvis det skjer noe Gud ikke ønsker og han er allmektig, vil han jo kunne endre det umiddelbart. Hvis han ikke ønsker å endre dette, er jo nettopp at det skal skje og ikke endres, hans vilje. Sitat Hvis Gud sier at Han vil at jeg skal gjøre noe, og jeg sier nei. Hva har det med Guds allmakt å gjøre? At Gud fritt kan velge om du skal gjøre tingen eller ikke, og at hans vilje er at du skal kunne si nei. Han har full makt til å overstyre deg hvis han vil. Sitat Menneskets synd var at de hørte på den onde, gav etter for fristelsen, og lot den onde overta makten her på jorden. Og hvor kom den onde fra? Fra den guden som kunne ha sendt det onde bort umiddelbart hvis han ønsket det. Den samme guden som valgte å ikke lære Adam og Eva om forskjellen på godt og ondt før han satte ut treet, og dermed visste at de ville høre på den onde. Forresten så var det du kaller "den onde" den som snakket sant til Adam og Eva, i motsetning til Bibelens Gud som ikke bare satte opp fellen han visste de ikke kunne unngå, og i tillegg løy til dem om konsekvensene. Sitat Menneskene har en moral, og gjør mye godt. Menneskene kan gjøre onde ting. Har du lest William Golding sin bok - Fluenes Herre. Ja jeg har, og det er en svært god bok, men det svarer ikke på min innvending, at jeg har akkurat like mye fri vilje som andre mennesker har, helt uten noen vilje til å misbruke barn, og Gud kunne ha sørget for at alle mennesker manglet dette ønsket uten å ta fra dem fri vilje. Sitat Gud kan fjerne det onde - og Han har en plan for hvordan dette skal gjøres. Dette er en fullstendig tom påstand. I følge Bibelen har Gud i tusener av år vist at han er helt fornøyd med at ondskap og urettferdighet eksisterer, og står bak mye av det selv, men fordi han sier at han har en plan en eller annen gang i fremtiden så lukker du øynene for det han ser. Det eneste han viser at han ikke godtar er den synd å ikke tilbe han. Sitat Er Gud en despot som krever blind lydighet - eller er han en god fra som oppdrar sine barn. Siden han ikke oppdrar barna sine, men gjemmer seg for dem, er han åpenbart ikke det siste. Siden han kun velger ut de som tilber han og sender andre til evig fortapelse, er det god grunn til å hevde det siste. Sitat Det er tydelig at du har lest og kjenner godt til Bibelen. Dette at Gud forherdet Faraos hjerte er blant de vanskelige tingene å forstå i Bibelen. Men for meg henger det sammen med synd og mangel på omvendelse. noe som til slutt kan ende i forherdelse. Med andre ord er du villig til å unnskylde og bortforklare enhver handling fra Gud, uansett hvor urettferdig og grusom den er, selv om du ikke har noen forklaring. Jeg synes det er helt forferdelig at ellers gode mennesker er villig til å hive ut sin moral på denne måten. Sitat Igjen, her er min forståelse. Gud ønsker at alle skal bli helbredet. Men Gud bruker mennesker i prosessen. Så Gud ønsker at begge barna skal bli helbredet, men bare hvis barnet tilfeldigvis har mennesker rundt seg som tror på Gud og er villig til å tilbe han? Sitat Fra Guds side er det ingen forskjell - alle har samme muligheten. Har du noen eksempel? Flere steder i NT, f.eks. Efeserne 1:4-5, Romerne 8:29-30, 2. Tessalonikerbrev 2:13 og Johannes 15:16. Skriftsteder som disse er jo årsaken til at Kalvinistene tror at det er forutbestemt hvem som skal bli frelst før de i det hele tatt er født. Endret fredag kl 07:31 av Capitan Fracassa 2 Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet fredag kl 07:23 Del Skrevet fredag kl 07:23 7 hours ago, Krig og fred said: Du kan jo begynne med å lese bibelen. Jeg snakker ikke om den kristne gud. Hva som står i bibelen er uinteressant. Lenke til kommentar
Tronhjem Skrevet fredag kl 07:27 Del Skrevet fredag kl 07:27 Zepticon skrev (20 timer siden): Det kan ikke fantasivenner i himmelen heller. Det er det man far familie og venner til. Fysiske mennesker. Takk. Som jeg skulle sagt det selv. 1 Lenke til kommentar
Tronhjem Skrevet fredag kl 08:02 Del Skrevet fredag kl 08:02 Capitan Fracassa skrev (11 minutter siden): Og hvor kom den onde fra? Fra den guden som kunne ha sendt det onde bort umiddelbart hvis han ønsket det. Den samme guden som valgte å ikke lære Adam og Eva om forskjellen på godt og ondt før han satte ut treet, og dermed visste at de ville høre på den onde. Her er du inne på et sårt punkt for mange kristne. De har ikke annet svar enn å se vekk fra problemstillingen ved å erklære at Guds veier er uransakelige. En historisk hendelse som mange mener var viktig for at kristendommens monopol på folks og samfunnets verdensbilde (hvordan vi forstår den verden vi lever i) og kirkens jerngrep på moral og etikk (les: tvang deg til å være kristen i sinn og i oppførsel) begynte å slå sprekker er et trippeljordskjelv som rammet Portugal og især Lisboa svært hardt i 1755: https://no.wikipedia.org/wiki/Jordskjelvet_i_Lisboa Det som gjorde denne hendelsen ekstra vanskelig å forstå innen rammen av en allmektig kjærlig far/gud var at katastrofen rammet i kirketiden på Allehelgensdag i et samfunn som hadde betydd så mye for utbredelsen av katolisismen og kristendommen. Men det kanskje vanskeligste å forstå i rammen av en allmektig kjærlig far som passer på sine lam er at horestrøket i byen ble rammet langt mildere enn de bydeler der de "gode" kristne borgerne holdt til. 1 2 Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet fredag kl 08:15 Del Skrevet fredag kl 08:15 agvg skrev (8 timer siden): Disse to personene representerer pur ondskap for særdeles mange, Mener du det er ondskap det de har gjort? Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet fredag kl 09:23 Forfatter Del Skrevet fredag kl 09:23 Capitan Fracassa skrev (1 time siden): Er det rettferdig og godt med drap på uskyldige barn, å ta ungjenter til sex-slaver, slaveri generelt, steining av homofile, å drepe nesten alt liv på jorda i en av de mest forferdelige måtene man kan tenke seg (sakte drukning), rasisme-drap, eller å sende noen til evig fortapelse for ikke å godta alt dette uten videre? Takk for nye kommentarer. Jeg setter pris på at du engasjerer deg. Som du sikkert forstår er mye av argumentasjon du kommer med kjent av meg fra før, og sikkert samme for deg med det jeg hevder. Det du skriver her er din, eller noen andre sin tolkning av noe du har lest i Bibelen. Bibelen er brutalt ærlig og framstiller mye fælt. I seg selv er det et bevis på at mye fælt har foregått på jorden. Noe som også bekreftes av nyere historie. Men er det Gud som står bak alt dette? Og hva er årsaken til at Gud noen ganger grep inn? Helt grunnleggende vil jeg gå tilbake til spørsmålet jeg stiller om det finnes en Gud, den høyeste og den eneste. For meg virker det som om du har laget din egen kravspesifikasjon av hvordan Gud måtte være for at du skulle tro på han. Og så i neste steg "beviser" du at Gud ikke er slik du forventer, og derfor avviser du Gud. Du velger å beskrive deg som ateist. Det er mulig jeg tar feil. Beklager i så fall. Vær fri til å kommentere. Jeg derimot sier at jeg ikke kan forstå hvem Gud er, så jeg må prøve å lære Gud å kjenne slik at jeg kan forstå. Jeg leser i Bibelen - uten noen motforestillinger, uten det å være kritisk og reflekterende slik mennesker er. Søkende - men kritisk og reflekterende. Jeg finner svar - og velger å beskrive meg som en troende. Jeg beskriver nå mine opplevelser fra innsiden - fra Narnia - om du skjønner bildet. Det rare er at vi begge ender på samme konklusjon: Mennesket er ansvarlig for å ta seg av det som foregår her på jorden. 1 Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet fredag kl 09:43 Forfatter Del Skrevet fredag kl 09:43 Tronhjem skrev (1 time siden): Her er du inne på et sårt punkt for mange kristne. De har ikke annet svar enn å se vekk fra problemstillingen ved å erklære at Guds veier er uransakelige. En historisk hendelse som mange mener var viktig for at kristendommens monopol på folks og samfunnets verdensbilde (hvordan vi forstår den verden vi lever i) og kirkens jerngrep på moral og etikk (les: tvang deg til å være kristen i sinn og i oppførsel) begynte å slå sprekker er et trippeljordskjelv som rammet Portugal og især Lisboa svært hardt i 1755: https://no.wikipedia.org/wiki/Jordskjelvet_i_Lisboa Det som gjorde denne hendelsen ekstra vanskelig å forstå innen rammen av en allmektig kjærlig far/gud var at katastrofen rammet i kirketiden på Allehelgensdag i et samfunn som hadde betydd så mye for utbredelsen av katolisismen og kristendommen. Men det kanskje vanskeligste å forstå i rammen av en allmektig kjærlig far som passer på sine lam er at horestrøket i byen ble rammet langt mildere enn de bydeler der de "gode" kristne borgerne holdt til. Takk, så fint at du deler denne. Jeg har ingen gode forklaringer å komme med, men jeg har noen refleksjoner. I Bibelen blir ordet mysterium brukt, og det tenker jeg kunne passe her. Var det en straff fra Gud, var det en tilfeldig hendelse, var det et tegn på at jorden er under en slags forbannelse på grunn av en ondskap som eksisterer? Jeg holder fast på mysteriet. Sammenligner det med ulykker som skjer, og andre naturkatastrofer. Mine refleksjoner går på det du skriver og det jeg leser ved å følge linken. At de geistlige og gode kristne borgere blir rammet og ikke horestrøket, får meg til å tenke på hvordan Jesus møtte tollere og syndere og refset datidens åndelige ledere. Jordskjelvet førte til at Portugal "senket landets ambisjoner for kolonisering" - noe jeg ser på som positivt. Kirken var på den tiden i denne konteksten kanskje en frafallen kirke i forhold til det de første kristne stod for. Kanskje var det flere levende troende i horestrøket enn det var i katedralen? Kanskje viser det at horestrøket ble beskyttet at Gud grep inn likevel? Lenke til kommentar
agvg Skrevet fredag kl 10:03 Del Skrevet fredag kl 10:03 PÃ¥inter skrev (1 time siden): Mener du det er ondskap det de har gjort? Da er vi inne på hva ondskap er, disse to herrer som er nevnt vil de fleste kalle onde, men ondt er jo ikke så lett og definere. Veldig mye av organisert religion er jo i samme båt. En tvangsinnføring av en tro eller ideologi. Var Hitler og Stalin mer "rasjonelle" enn de som torturert og brente folk på bål for gud krevde det igjen sine talsmenn? Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet fredag kl 10:11 Forfatter Del Skrevet fredag kl 10:11 Capitan Fracassa skrev (2 timer siden): Flere steder i NT, f.eks. Efeserne 1:4-5, Romerne 8:29-30, 2. Tessalonikerbrev 2:13 og Johannes 15:16. Skriftsteder som disse er jo årsaken til at Kalvinistene tror at det er forutbestemt hvem som skal bli frelst før de i det hele tatt er født. Efeserne 1: 4-5 4 I Kristus utvalgte han oss før verdens grunnvoll ble lagt, til å stå for hans ansikt, hellige og uten feil. I kjærlighet 5 og etter sin egen gode vilje avgjorde han på forhånd at vi skulle få rett til å være hans barn ved Jesus Kristus, Romerne 8:29-30 29 Dem som han på forhånd har vedkjent seg, har han også på forhånd bestemt til å bli formet etter sin Sønns bilde, så han skal være den førstefødte blant mange søsken. 30 Og dem som han på forhånd har bestemt til dette, har han også kalt. Dem som han har kalt, har han også kjent rettferdige, og dem som han har kjent rettferdige, har han også herliggjort. 2. Tessalonikerbrev 2:13 13 Men vi må alltid takke Gud for dere, søsken, dere som Herren elsker. For Gud utvalgte dere til å bli frelst, som sin førstegrøde, og dere ble helliget ved Ånden og trodde sannheten. Johannes 15:16 16 Dere har ikke utvalgt meg, men jeg har utvalgt dere og satt dere til å gå ut og bære frukt, en frukt som varer. Da skal Far gi dere alt dere ber om i mitt navn. Dette er skriftsteder som helt klart viser Guds intensjon med alle mennesker. Hvordan kunne Gud utvelge meg før verdens grunnvoll var lagt? Jo alt dette var gjennom Jesus. Alle mennesker er utvalgt gjennom Jesus. Her er ingen forskjell. Så for å være blant de utvalgte, så må du akseptere utvelgelsen - i Jesus. Hva så med de som ikke har hørt de gode nyhetene. Hva med små barn som dør uten å forstå hva det dreier seg om? Jeg tenker at dette er noe Gud må ta hensyn til. Men jeg har ikke alle svar. Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet fredag kl 10:20 Del Skrevet fredag kl 10:20 agvg skrev (15 minutter siden): disse to herrer som er nevnt vil de fleste kalle onde, men ondt er jo ikke så lett og definere Men har du en egen definisjon/menig av hva ondskap er? Lenke til kommentar
Martemor Skrevet fredag kl 10:25 Del Skrevet fredag kl 10:25 Capitan Fracassa skrev (3 timer siden): Et menneske trenger ikke å føle seg bedre enn alle andre for å se at Hitler, Pol Pot og Bibelens Gud har utført og stått bak mange urettferdige og umoralske handlinger. Det holder fint å være et helt normalt moralsk menneske for å se dette. Fysiske mennesker som Hitler og Pol Pot har utført urettferdige og umoralske handlinger, ja, det er jeg fullstendig enig i. Når det kommer til religion, så kan man bytte ut "Gud" og "han" med "Jeg", så begynner man kanskje å forstå at man enten bare står og ser på at umenneskelige handlinger finner sted, eller at man faktisk aktivt kan gjøre noe med det. Å skylde på andre fører aldri noen vei, med mindre man selv gjør noe annet enn å fordømme og kritisere. Dommedag = Guds ønske = Eget valg. Evolusjon og tro går hånd i hånd, men evolusjonen stopper for menneskene, om vi ikke engang klarer å respektere at andre ser ting rundt seg på en annen måte enn andre. Nøkkelordet er samarbeid og å bevare jorda. Oversett det gjerne til Gud. Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet fredag kl 10:31 Forfatter Del Skrevet fredag kl 10:31 Capitan Fracassa skrev (2 timer siden): Og hvor kom den onde fra? Fra den guden som kunne ha sendt det onde bort umiddelbart hvis han ønsket det. Den samme guden som valgte å ikke lære Adam og Eva om forskjellen på godt og ondt før han satte ut treet, og dermed visste at de ville høre på den onde. Forresten så var det du kaller "den onde" den som snakket sant til Adam og Eva, i motsetning til Bibelens Gud som ikke bare satte opp fellen han visste de ikke kunne unngå, og i tillegg løy til dem om konsekvensene. Bibelen antyder hvor den onde kommer fra. Men Bibelen bruker ikke mye spalteplass på dette. Noe jeg tror henger sammen med at Gud ønsker å ansvarliggjøre mennesker. Gud ønsker ikke at mennesker skal bruke djevelen som unnskyldning til å begå onde gjerninger. Mennesker har muligheten til å gjøre både gode og onde gjerninger. Derfor er oppdragelse og undervisning så viktig for å få fram det beste i mennesket. Bibelen beskriver en tilstand der mennesket ikke visse om annet enn det gode. I 1.Mosebok 1:31 står det 31 Gud så på alt det han hadde gjort, og se, det var svært godt! Mennesket levde i en tilværelse der alt var godt. Så er du inne på noe jeg også har undret meg over. Hvorfor var treet til kunnskap om godt og ondt inne i hagen der mennesket bodde. Jeg har tenkt mye over dette, og landet slik: I Lukas 22:31 står det Simon, Simon! Satan har krevd å få sikte dere som hvete. 32 Men jeg ba for deg at din tro ikke måtte svikte. Og når du en gang vender om, da styrk dine brødre! Det står om mange fall i Bibelen Adam sitt fall var det første. Peter, en av de nærmeste vennene til Jesus falt også. Han ble advart på forhånd, men sviktet og fornektet Jesus. Bibelen beskriver også hvordan hvordan Job krevde å få friste Job, en rettferdig mann i det gamle testamentet: Job 1:9-12 9 Men Anklageren svarte: «Det er vel ikke uten grunn at Job frykter Gud? 10 Har du ikke på alle vis vernet om ham, hans hus og alt han eier? Hans henders arbeid velsigner du, og buskapen hans brer seg i landet. 11 Men rekk bare hånden ut og rør ved alt som er hans, så får vi se om han ikke spotter deg like opp i ansiktet.» 12 Da sa Herren til Anklageren: «Se, alt han eier, er i din makt, men ham selv får du ikke legge hånd på!» Så gikk Anklageren bort fra Herren. Derfor mener jeg at treet til kunnskap om godt og ondt var i hagen og at slangen også hadde adgang. Gud advarte Adam på forhånd. Han løy ikke. Slangen løy og fristet Adam til å synde. Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet fredag kl 10:37 Forfatter Del Skrevet fredag kl 10:37 Capitan Fracassa skrev (3 timer siden): Dette er en fullstendig tom påstand. I følge Bibelen har Gud i tusener av år vist at han er helt fornøyd med at ondskap og urettferdighet eksisterer, og står bak mye av det selv, men fordi han sier at han har en plan en eller annen gang i fremtiden så lukker du øynene for det han ser. Det eneste han viser at han ikke godtar er den synd å ikke tilbe han. Gud restartet alt en gang i følge Bibelen. Han viste med andre ord handlekraft. 1. Mosebok 6: 5 5 Herren så at menneskenes ondskap var stor på jorden, for alt de ville og planla i sitt hjerte, var ondt, dagen lang. La oss si at det var utstrakt misbruk av barn. Hvordan burde Gud ha løst dette problemet? Hvordan løste Gud problemet? Var det stor pågang av mennesker som ville bli med? Lenke til kommentar
Martemor Skrevet fredag kl 10:46 Del Skrevet fredag kl 10:46 Kjell Sande skrev (1 time siden): Takk for nye kommentarer. Jeg setter pris på at du engasjerer deg. Som du sikkert forstår er mye av argumentasjon du kommer med kjent av meg fra før, og sikkert samme for deg med det jeg hevder. Det du skriver her er din, eller noen andre sin tolkning av noe du har lest i Bibelen. Bibelen er brutalt ærlig og framstiller mye fælt. I seg selv er det et bevis på at mye fælt har foregått på jorden. Noe som også bekreftes av nyere historie. Men er det Gud som står bak alt dette? Og hva er årsaken til at Gud noen ganger grep inn? Helt grunnleggende vil jeg gå tilbake til spørsmålet jeg stiller om det finnes en Gud, den høyeste og den eneste. For meg virker det som om du har laget din egen kravspesifikasjon av hvordan Gud måtte være for at du skulle tro på han. Og så i neste steg "beviser" du at Gud ikke er slik du forventer, og derfor avviser du Gud. Du velger å beskrive deg som ateist. Det er mulig jeg tar feil. Beklager i så fall. Vær fri til å kommentere. Jeg derimot sier at jeg ikke kan forstå hvem Gud er, så jeg må prøve å lære Gud å kjenne slik at jeg kan forstå. Jeg leser i Bibelen - uten noen motforestillinger, uten det å være kritisk og reflekterende slik mennesker er. Søkende - men kritisk og reflekterende. Jeg finner svar - og velger å beskrive meg som en troende. Jeg beskriver nå mine opplevelser fra innsiden - fra Narnia - om du skjønner bildet. Det rare er at vi begge ender på samme konklusjon: Mennesket er ansvarlig for å ta seg av det som foregår her på jorden. Jeg føler du er inne på noe vesentlig her; ansvarsfraskrivelse. Mennesker står og ser på at urett blir begått, gjør ikke en døyt for å endre på noe, og så bare legge all skyld på religion og Gud. Lettvint løsning, som alltid. Drømmen om Narnia er fortsatt noe av det beste som er laget; drømmer om fantastiske Aslan, og er evig takknemlig for at jeg har flere astrologiske løver i livet mitt 🙏🏻❤️ 1 Lenke til kommentar
agvg Skrevet fredag kl 10:48 Del Skrevet fredag kl 10:48 PÃ¥inter skrev (26 minutter siden): Men har du en egen definisjon/menig av hva ondskap er? Det er ett så stort område og filosofere rundt at det tar jeg ikke her. Lenke til kommentar
Martemor Skrevet fredag kl 10:58 Del Skrevet fredag kl 10:58 agvg skrev (2 minutter siden): Det er ett så stort område og filosofere rundt at det tar jeg ikke her. Selv føler jeg at det ikke er så vanskelig å definere det; å ønske andre vondt, å dømme andre basert på noe "fremmed", å drepe, torturere, fengsle. Det er pur ondskap, og "pur" og ondskap er ikke ord som bør eksistere i samme setning. Men det er virkelig ondt å ville andre noe vondt; da har man valgt slangen sin vei. Og det er til syvende og sist ikke du eller jeg som har rett til å dømme et menneske som er født med fri vilje. Vi dømmer oss selv, ergo er VI gud. Det er et budskap i Bibelen, OG i Koranen blant annet. Det er universelt; trenger ikke landegrenser og inndeling av grupper for å forstå det. Lenke til kommentar
agvg Skrevet fredag kl 10:59 Del Skrevet fredag kl 10:59 Men hver gang noen kommer og prøver og snakke med meg om frelse gjøre jeg alt jeg kan for og så tvil i vrangforestillingen. Mange lar seg påvirke av og påpeke hvor mange logiske brister det er i eventyret. Lenke til kommentar
agvg Skrevet fredag kl 11:07 Del Skrevet fredag kl 11:07 Martemor skrev (Akkurat nå): Selv føler jeg at det ikke er så vanskelig å definere det; å ønske andre vondt, å dømme andre basert på noe "fremmed", å drepe, torturere, fengsle. Det er pur ondskap, og "pur" og ondskap er ikke ord som bør eksistere i samme setning. Men det er virkelig ondt å ville andre noe vondt; da har man valgt slangen sin vei. Og det er til syvende og sist ikke du eller jeg som har rett til å dømme et menneske som er født med fri vilje. Vi dømmer oss selv, ergo er VI gud. Det er et budskap i Bibelen, OG i Koranen blant annet. Det er universelt; trenger ikke landegrenser og inndeling av grupper for å forstå det. Den første tolkningen kan de fleste være enig i, men og forstå hvorfor, tanken bak, hva målet er samt sette onde handlinger i den tiden de ble utført og sosialt akseptert er ganske omfattende og interessant. Nå tror jeg ikke på noen gud og anser all religion som en psykisk vrangforestilling. Den kristne Gud gjør absolutt ingenting for og overbevise noen om sin eksistens, i likhet med alle andre guder. Når heksene ble brent på bålet greide han ikke engang og gjøre brenselet rått så det ikke brant... Allmektig er han jo.... Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet fredag kl 11:12 Forfatter Del Skrevet fredag kl 11:12 Vi har diskutert litt rundt Gud - den høyeste og eneste. Det neste temaet handler om Jesus. Det siste temaet er Bibelen Hvorfor kom Jesus fra himmelen og ned på jorden? 1. For å vise menneskene hvem Gud er 2. For å demonstrere hva menneskene kan gjøre 3. For å ta et endelig oppgjør med synden Jesus viste at Gud vil være Far for alle mennesker. Jesus viste at synden var problemet. Jesus viste en vei, og bad folk om å følge denne. Jesus kom i den rette tiden. Gresk var etablert som et verdensspråk, og de romerske veiene gjorde kommunikasjonen enklere. Det gamle testamente var godt distribuert på denne tiden. Det var allerede oversatt til gresk på universitetet i Alexandria, som var et av de viktigste lærestedene på den tiden. Jødene hadde bygget synagoger over et stort område, de var allerede spredt utover etter at de hadde blitt bortført fra Israel til Assyria og Babylon. Det fantes kanskje 6 millioner jøder på den tiden, 1 million av disse bodde i datidens Israel. Hver sabbat ble det lest av det gamle testamentet i hver synagoge, etter en plan hvor hele skriften, Tanak, ble lest i løpet av en periode. Forventningen til at Messias skulle komme var stor. Profeten Daniel sine profetier om den ødeleggende styggedom som skulle settes på tempelplassen var oppfylt gjennom en av Alexander den store sine generaler. Historien om oppfyllelsen av det gamle testamente er beskrevet i det nye testamente av Bibelen. Jesu liv og de første kristne er godt dokumentert med gode referanser til historiske hendelser. Noe særlig evangelisten Lukas bidrog til. Her beveger vi oss i et område mellom historiske hendelser og det overnaturlige. De fleste historikere er enige om at Jesus har levd. De fleste historikere er enige om at Jesus ble henrettet av romerne. Hva som skjedde deretter vil de fleste historikere ikke uttale seg så mye om med skråsikkerhet. Stod Jesus opp igjen fra de døde? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå