Gå til innhold

Darwin er død men Jesus lever

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kjell Sande skrev (32 minutter siden):

Hvis Gud hadde en tilgang via chatbot - hva ville du ha spurt han om?

Fremkomsten av guder i forskjellige religiner, eller tilkallelsen av ånder, eller instruksjonene fra romvesener eller fremtidige mennesker som begynte å dukke opp i forrige århundre, osv. Selv om de alle hevder å ha et veldig høyt nivå av sivilisasjon og til og med vet alt, unntaksvis er de bekymret for de moralske spørsmålene til mennesker på jorden. Hvis spørsmålsstilleren stiller et spørsmål som har et klart svar som kan bekreftes eller avkreftes, vil de si at spørsmålet er meningsløst eller lite viktig. 

Så for å finne ut om en talsperson for supermakter eller en avansert sivilisasjon er en løgner, er det bare å stille dem ukjente spørsmål som tydelig kan verifiseres, som f.eks.

• Er Riemann-hypotesen rett eller feil? Hvis den er riktig, vennligst gi bevisprosessen. Hvis den er feil, vennligst gi et moteksempel.
  • Er P lik NP?
  • Er det et uendelig antall tvillingprimtall?
  • Finnes det en perfekt kuboid?
  • Er ln(pi) transcendentalt tall?
Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (21 minutter siden):

Takk for at du bruker tid på å forklare hva du mener. Gud gir stor frihet til alle skapninger. La oss her tenke på åndelige vesen som engler og på menneskene. Bibelen forklarer synden kom inn i verden gjennom ulydighet. Først i den åndelige verden. Så i den jordiske verden. Så her snakker vi om en balanse mellom Guds allmakt og fri vilje. 

Ulydigheten var jo en åpenbar felle satt opp av Gud, som han visste menneskene ville feile på, og han straffet dem for en ulydighet de ikke anta at var gal. Og hvor kom synden fra? Oppsto den av seg selv i mot den ikke-så-allmektige gudens vilje?

Det er simpelthen logisk umulig å ha en allmektig gud, og samtidig at noe skjer mot hans vilje. 

Sitat

At Gud har skapt ondskapen - er på en måte riktig - hvis du personifiserer ondskapen og definerer Gud som skaper. Men hvis Gud skaper engler og mennesker med fri vilje - så skaper han ikke ondskapen - men han er opphav til alt. 

I den grad fri vilje eksisterer, så står jeg fritt til å voldta og misbruke nøyaktig så mange barn som jeg vil, nemlig ingen. Hvis gud har skapt mennesker, hvorfor har han da skapt noen med trangen til å voldta og misbruke barn? Har jeg mindre fri vilje enn disse menneskene siden jeg aldri har ønsket det? Hvis ikke, kunne han lett fjernet akkurat denne trangen fra alle.

Sitat

At Gud krever tilbedelse er også riktig. Jesus oppsummerer det slik: Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte av all din forstand og av all din kraft - og din neste som deg selv.

Hvorfor - dette henger også sammen med kampen mellom det onde og det gode, eller den onde og den gode. Når vi beveger oss i den overnaturlige verden, "spiritual realm" tilber vi den gode og avskyr den onde. Dette oppleves som frigjørende og godt.

Men på hvilken måte er Gud det gode? GT og deler av NT har da mange eksempler på at Gud selv utfører, står bak, eller bifaller det vi lett ville kalt ondskap fra andre mennesker. Og hvorfor er denne tilbedelsen det avgjørende, ikke om vi på alle andre måter lever et så godt liv som mulig?

Sitat

Så hvorfor griper ikke Gud inn overfor ondskap og sykdom som skjer i denne verden?

Spørsmålet er - hvem har makten og herredømmet i denne verden?

Hvis det finnes en som er allmektig, så er svaret gitt. Hvis Gud ikke har all makt og herredømme, oppfyller han ikke definisjonen på å være allmektig. Du mener kanskje at han ikke er det?

Sitat

Var det jeg som skulle stoppet misbruket. Jeg har en veldig sans for det Jesus sier i bergprekenen: "Salig er de som hungrer og tørster etter rettferdigheten, for de skal mettes."

Jeg skjønner ikke hvorfor du bøyer deg baklengs for å unnskylde noe du ikke ville ha godtatt fra noe menneske. Hvis jeg ser barn bli misbrukt, så skal jeg ikke gripe inn men håpe at barna selv tørster etter rettferdighet og gjør noe med saken, er det det du forventer av meg og andre?

Sitat

Gud bruker mennesker til å utføre sin vilje på denne jorden.

Så det er Guds vilje med all urettferdighet og ondskap mennesker utfører da? 

Det var forresten du som skrev at vi ikke kan begripe Gud i starten på denne tråden, men nå kjenner du altså Guds planer med mennesker. Dette henger virkelig ikke sammen!

I det gamle testamente var Gud mer synlig. Da straffet han synd og urettferdighet - Sodoma - syndefloden. 

I GT straffet han alt mulig rart, kanskje bortsett fra urettferdighet. Han drepte f.eks. alle førstefødte i Egypt, inkludert alle totalt uskyldige barn og dyr, bare for å markere hvor mektig han var - etter at han hadde overstyrt Faraos frie vilje og hindret Farao å la Israelerne å reise.

Så en kommentar til det du ser om forbønn. Dette er noe jeg også kjemper med. Jeg forstår det ikke, men jeg søker å finne ut hvordan jeg kan bidra til at flere skal bli helbredet. Jeg tror på helbredelse med bønn, og lengter etter å oppleve mer av det. Fra Guds side er det ingen hindringer.

Hvis helbredelse ved bønn virker, så må det bety at gud ikke har vilje til å helbrede uskyldige, hvis han ikke først får nok tilbedelse til å tilfredsstille egoet sitt, eller en annen grunn som uansett ikke har noe med rettferdighet å gjøre.

Sitat

Gud gjør ikke forskjell på folk.

Hvorfor sier du det når Bibelen tydelig sier det motsatte, og hvordan vet du dette når du tidligere sa at vi ikke kan begripe gud?

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
James G skrev (8 minutter siden):

Fremkomsten av guder i forskjellige religiner, eller tilkallelsen av ånder, eller instruksjonene fra romvesener eller fremtidige mennesker som begynte å dukke opp i forrige århundre, osv. Selv om de alle hevder å ha et veldig høyt nivå av sivilisasjon og til og med vet alt, unntaksvis er de bekymret for de moralske spørsmålene til mennesker på jorden. Hvis spørsmålsstilleren stiller et spørsmål som har et klart svar som kan bekreftes eller avkreftes, vil de si at spørsmålet er meningsløst eller lite viktig. 

Så for å finne ut om en talsperson for supermakter eller en avansert sivilisasjon er en løgner, er det bare å stille dem ukjente spørsmål som tydelig kan verifiseres, som f.eks.

• Er Riemann-hypotesen rett eller feil? Hvis den er riktig, vennligst gi bevisprosessen. Hvis den er feil, vennligst gi et moteksempel.
  • Er P lik NP?
  • Er det et uendelig antall tvillingprimtall?
  • Finnes det en perfekt kuboid?
  • Er ln(pi) transcendentalt tall?

Han vil sikkert si: "Tusen takk for alle dine matematiske og filosofiske tanker, men siden du først henvender deg til meg så...." Resten får bli mellom deg og Gud.

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (Akkurat nå):

Han vil sikkert si: "Tusen takk for alle dine matematiske og filosofiske tanker, men siden du først henvender deg til meg så...." Resten får bli mellom deg og Gud.

Med andre ord, tusen takk for all fornuft og vitenkap du forfekter! Jeg beklager at jeg skapte deg med et snev av intelligens og at den nå har utviklet seg til noe jeg ikke forutså....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (3 timer siden):

"I et annet eventyr om denne samme guden er denne guden allmektig og dens ord er lov." Denne likte jeg. Er det mulig at Gud er allmektig og samtidig kan vise medfølelse og sorg, ja til og med andre på noe? Er dette et uttrykk for svakhet?

For å tilfredsstill allmektig og allgod på samme tid, må logikk avskaffes. Som noen religiøse lærde erklærer, "Logikk kan ikke begrense Gud, og Gud overgår logikk."

Imidlertid glemmer disse religiøse menneskene at hvis Gud ikke er logisk, er det umulig å si at Gud har rett. Rett og galt er logiske vurderinger. En ulogisk Gud er både rett og galt, ryddig og kaotisk, god og ond, kjent og ukjent. Alle påstander om Gud blir både sanne og usanne, motstridende og ikke motstridende. Og alt dette var i Guds plan og over hans forventning.

Endret av James G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om eg fekk eit ynskje oppfylt, så måtte det bli at all form for løgnaktige tanker forble i haudet på kvart enkelt menneske og kunne aldri under nokon omstendighet formidlast vidare på noko vis utan at det medførte høglydt hosteanfall med dødelig utfall...leit for misjonærer, svindlere, forbrytere, politikere osv men pytt pytt liksom...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (9 timer siden):

Takk for innlegget. Jeg starter i det enkle, selv og du utvider scopet med dine refleksjoner. Dette vil jeg komme tilbake til. Ja du har helt rett, det finnes mange forskjellige gudemyter rundt om i verden. Jeg tenker at disse reflekterer menneskets forhold til Gud. Med Gud mener jeg den høyeste, den eneste sanne Gud.

Jeg aner ingenting om høyden til guder, eller hva som er den eneste sanne for deg, for det varierer jo fra religiøs person til person. Dessuten aner det meg at du legger noe annet i ordet "sanne" enn det normale sekulære mennesker gjør. For oss er sannhet noe som kan bevises på et eller annet vis, med skikkelige beviser som kunne holdt i en rettsak eller vitenskapelig avhendling. Vi slenger ikke det ordet rundt oss uten respekt, som et slags forsterkerord eller som hersketeknikk for å undergrave andres meninger, synsinger eller tro.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (9 minutter siden):

"men først, la oss fokusere på noen andre virkelig viktige ting ..."😂

Endret av James G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jobs skrev (9 timer siden):

Du er nødt til og skaffe beviset selv,men det er fult mulig for de som følger bruksandvisningen i Bibelen.

Matteus 7.7.8.

Be, så skal dere få
7 Be, så skal dere få. Let, så skal dere finne. Bank på, så skal det lukkes opp for dere. 8 For den som ber, han får, og den som leter, han finner, og den som banker på, skal det lukkes opp for.

Tvert om. Det er alltid personen som fremmer en påstand, f.eks om at gud eksisterer, som har bevisbyrden. Dette er 100% normal logikk brukt i allskens sammenhenger. Å forsøke å dytte bevisbyrden over på andre, f.eks krav om motbevis for å underkjenne påstanden er dessverre en ganske vanlig hersketeknikk, men ikke desto mindre netopp bare en tom og dum hersketeknikk.

• Liker 6
Lenke til kommentar
trn100 skrev (27 minutter siden):

Med andre ord, tusen takk for all fornuft og vitenkap du forfekter! Jeg beklager at jeg skapte deg med et snev av intelligens og at den nå har utviklet seg til noe jeg ikke forutså....

men uansett, ikke onaner...

01.thumb.png.a34e8f533a46078269b036bac658ca4e.png

02.thumb.jpg.7109810551bd8e924e3ebbf367e151b3.jpg

03.thumb.jpg.96f7e08362941844d3f5ee8d8e6e63a5.jpg

04.thumb.jpg.788e33ecabbcf74a6b14fb54747db799.jpg

05.thumb.jpg.bf47143d918867ad4bed3a4a5a327f6e.jpg

06.thumb.jpg.747f00ad160a927abefd6e6dc84e7129.jpg

07.thumb.jpg.d45a0fe0d3978e7158e720375fe1fa51.jpg

08.thumb.jpg.ae4fa92c5f34345ab725369439abb5a5.jpg

lJcoV18.thumb.jpg.77d6f15cd08dc7561966b6bde9aeb828.jpg

Endret av James G
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (7 minutter siden):

Ulydigheten var jo en åpenbar felle satt opp av Gud, som han visste menneskene ville feile på, og han straffet dem for en ulydighet de ikke anta at var gal. Og hvor kom synden fra? Oppsto den av seg selv i mot den ikke-så-allmektige gudens vilje?

Det er simpelthen logisk umulig å ha en allmektig gud, og samtidig at noe skjer mot hans vilje. 

Når jeg sier at det er umulig å forstå Gud, så tenker jeg på at Guds vesen er av en kompleksitet, og har egenskaper som ikke et menneske kan forstå. Derfor er jeg avhengig av å studere det Han har sagt om seg selv. Hvem han selv sier at Han er.

Du sier at det er "logisk umulig å ha en allmektig Gud og at det samtidig kan skje noe mot Hans vilje". Hvorfor? Hvis Gud sier at Han vil at jeg skal gjøre noe, og jeg sier nei. Hva har det med Guds allmakt å gjøre? 

Menneskets synd var at de hørte på den onde, gav etter for fristelsen, og lot den onde overta makten her på jorden. Nå er vi midt inne i et drama du har lov til å ha dine egne meninger om.m Men jeg hevder at jeg mener det Bibelen sier.

Capitan Fracassa skrev (16 minutter siden):

I den grad fri vilje eksisterer, så står jeg fritt til å voldta og misbruke nøyaktig så mange barn som jeg vil, nemlig ingen. Hvis gud har skapt mennesker, hvorfor har han da skapt noen med trangen til å voldta og misbruke barn? Har jeg mindre fri vilje enn disse menneskene siden jeg aldri har ønsket det? Hvis ikke, kunne han lett fjernet akkurat denne trangen fra alle.

Menneskene har en moral, og gjør mye godt. Menneskene kan gjøre onde ting. Har du lest William Golding sin bok - Fluenes Herre.

Gud kan fjerne det onde - og Han har en plan for hvordan dette skal gjøres. 

Capitan Fracassa skrev (21 minutter siden):

Så det er Guds vilje med all urettferdighet og ondskap mennesker utfører da? 

Det var forresten du som skrev at vi ikke kan begripe Gud i starten på denne tråden, men nå kjenner du altså Guds planer med mennesker. Dette henger virkelig ikke sammen!

Nei slett ikke. Det er derfor vi ber: "Og led oss ikke inn i fristelse men fri oss fra det onde."

Capitan Fracassa skrev (28 minutter siden):

I GT straffet han alt mulig rart, kanskje bortsett fra urettferdighet. Han drepte f.eks. alle førstefødte i Egypt, inkludert alle totalt uskyldige barn og dyr, bare for å markere hvor mektig han var - etter at han hadde overstyrt Faraos frie vilje og hindret Farao å la Israelerne å reise.

Tilbedelse eller Gudsdyrkelse er noe som skjer inne i et menneske som velger å følge Gud - en ny fødsel som føder fram en trang etter å tilbe Gud. Her kan jeg regne med mye diskusjon for folk har ulike opplevelser. Så her er jeg svært åpen for å diskutere. 

Er Gud en despot som krever blind lydighet - eller er han en god fra som oppdrar sine barn. 

Capitan Fracassa skrev (28 minutter siden):

Det er tydelig at du har lest og kjenner godt til Bibelen. Dette at Gud forherdet Faraos hjerte er blant de vanskelige tingene å forstå i Bibelen. Men for meg henger det sammen med synd og mangel på omvendelse. noe som til slutt kan ende i forherdelse.

Capitan Fracassa skrev (31 minutter siden):

Hvis helbredelse ved bønn virker, så må det bety at gud ikke har vilje til å helbrede uskyldige, hvis han ikke først får nok tilbedelse til å tilfredsstille egoet sitt, eller en annen grunn som uansett ikke har noe med rettferdighet å gjøre.

Igjen, her er min forståelse. Gud ønsker at alle skal bli helbredet. Men Gud bruker mennesker i prosessen.

Capitan Fracassa skrev (32 minutter siden):

Hvorfor sier du det når Bibelen tydelig sier det motsatte, og hvordan vet du dette når du tidligere sa at vi ikke kan begripe gud?

Fra Guds side er det ingen forskjell - alle har samme muligheten. Har du noen eksempel?

Lenke til kommentar
trn100 skrev (26 minutter siden):

Jeg tenker at Gud ikke er så opptatt av at alle slike spørsmål skal ha svar. Mulig han ville svart ja på det siste.

Lenke til kommentar
James G skrev (6 minutter siden):

men uansett, ikke onaner...

01.thumb.png.a34e8f533a46078269b036bac658ca4e.png

02.thumb.jpg.7109810551bd8e924e3ebbf367e151b3.jpg

03.thumb.jpg.96f7e08362941844d3f5ee8d8e6e63a5.jpg

04.thumb.jpg.788e33ecabbcf74a6b14fb54747db799.jpg

05.thumb.jpg.bf47143d918867ad4bed3a4a5a327f6e.jpg

06.thumb.jpg.747f00ad160a927abefd6e6dc84e7129.jpg

07.thumb.jpg.d45a0fe0d3978e7158e720375fe1fa51.jpg

08.thumb.jpg.ae4fa92c5f34345ab725369439abb5a5.jpg

lJcoV18.thumb.jpg.77d6f15cd08dc7561966b6bde9aeb828.jpg

Er du hobbyastronom? Eller tenker du på en Gud som holder hele universet i sin hånd og også bryr seg om alle store og små saker i våre liv. Det står i Bibelen at Gud teller alle hårene på hodet vårt. Noe som uttrykker Guds omsorg og detaljfokus for hvert enkelt menneske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...